Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RS koopt een oldtimer: De Alfa 75*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • RS koopt een oldtimer: De Alfa 75*

    *Geen rechten, noch verplichtingen kunnen ontleend worden uit de titel. :-)
    ***
    Nu Jasper's leasebudgetstopfreeze een serieuze krater van ongebruikte postcounts laat in het Gummen-landschap, moet ik dat ergens wel opvullen. En als Panda de koning is van de *welke leasert moet ik nu nemen* posts, dan ding ik toch mee naar de titel van *welke oldtimer zou ik kopen*. Gaande van een oude Defender over een Triumph GT6, naar een DS en eventueel een mooie Alfa 75, een puike 3.0cs over een hoekige 2002. Vandaar het objectief van deze draad: me terdege informeren en alle risico's afchecken voor ik in het water spring, ergens in 2011.
    ***
    Waarom een 75:
    - RWD.
    - De laatste echte Alfa
    - Mooi design, ik val voor dat soort jaren 80 hoekigheid - zie je ook terug in de AUDI coupe (zie andere post) + die zwarte band over de auto heen.
    Waarom geen 75:
    - het is een alfa, je loopt erop leeg, als hij niet eerst in elkaar zakt van gebrek aan metaal wegens weg geroest.
    - Waarom een 4 deurs, een coupe is toch leuker als rijdersauto.
    ***
    Dingen waar ik naar uitkijk:
    Deze mooie America
    Of deze mooie 'niet-america'. wat het verschil is, is me nog een raadsel.
    ***
    Spui jullie wijsheid, beste gummerts.
    Rock on. RS.

  • #2
    Verschil = 2 PK?
    ---------------------------
    Lullen gaat beter dan rijden.

    Comment


    • #3
      Zouden die wagens in 2001 nog te koop staan?
      fka v164

      Comment


      • #4
        De laatste 'echte' Alfa is natuurlijk de SZ/RZ of Spider type 4.
        Die zijn later gemaakt en verkocht dan de 75, maar voor jan met de pet is het idd de 75. ;-)

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Harry, SZ valt buiten categorie, natuurlijk is dat een echte alfa.
          Maar die Spyder Type 4, ... naah, dont think so.
          Rock on. RS.

          Comment


          • #6
            fap-fap-fap



            Ja, JUIST met die rare rode (originele) wielen.

            En anders idd een mooie V6 zoeken. Die zijn nog steeds niet duur en heel erg fijn.

            Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)



            Comment


            • #7
              Met 'echte' bedoelt men vaak RWD, dus dan telt hij wel mee, die Spider.

              Een Turbo Evo koop je voor circa 10K en dat kosten ze al jaren.
              Absoluut waardevast en er zijn maar 500 van gemaakt.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Die laatste van de 2 die je post RS is ook een America. 3.0 V6'en met de oude gril zijn altijd America's. Allen hebben overigens 185pk. Later krijg je de 3.0 V6 QV met 192pk. Verschil? O.a. standaard 15" ipv 14" voor de America en een Motronic managementsysteem t.o.v. een Jetronic inspuitcomputer met aparte ontstekingsmodule voor de America.

                Aandachtspunten bij alle 75's:
                - spatbordranden achterzijde, bij de luxere modellen (o.a. de getoonde V6'en) verstopt achter kunststof verbreders;
                - de 4 kriksteunen rondom onder de auto;
                - staat van de synchromeshring van de 2e versnelling.
                Last edited by Gijs; 19-01-09, 17:37.
                Oliestoken voor het goede doel

                Comment


                • #9
                  Redelijke deja vu trouwens, bij die laatste. Inclusief kleur en de Zender wielen:

                  Oliestoken voor het goede doel

                  Comment


                  • #10
                    75 is qua balans en grip zo ongeveerd het beste wat er is uit die tijd. Ziet eruit als een sportieve jaren tachtig gezinssedan, rijdt bekant als een sportwagen.

                    De America kwam in 1987 in Nederland uit met een 188PK motor. Daarna kreeg hij een katalysator en werd het 185PK.
                    Nog later kwam de QV, deze had 192PK. Heeft ook andere nokkenassen en is meer een toerenmotor. De eerste America heeft veel koppel onderin.

                    Laat je niet misleiden als een 75 helemaal standaard is door het overhellen. Je blijft enorme grip hebben. De 75 in standaard uitvoering qua onderstel is heel simpel en met bijzonder weinig kosten om te toveren in een waanzinnig sturende auto. Fase 1 bijvoorbeeld: setje spax veren + billsteins of gele koni's en een 30mm stabi voor. Klaar. Je zal verbaast zijn.
                    Fase 2 kun je nog doen door uniballs te monteren en ander ophangrubber versnellingsbak.

                    Roesten doen alle auto's van die leeftijd en de 75 is niet bekend als slecht op dat gebied. Toch wel opletten op roest, want het is niet onmogelijk natuurlijk.

                    Een 2.0TwinSpark stuurt beter dan de zwaardere V6 en is voor zijn tijd ook erg krachtig (148PK). Samen met een standaardsperdiff garantie voor veel stuurplezier en door betere wegligging nauwelijks langzamer dan een America. De laatste is echter een veel rustigere auto waar ook veel makkelijker comfortabel mee gereden kan worden, ook grotere afstanden.
                    En als je er een neemt zonder katalysator, geen idee of ze daar moeilijk over doen in Vlaanderen, maar dan is hij ook nog zuinig. Die van mij doet 1 op 10 als ik met 180 km/h op de klok naar Italie rijd.

                    Dit is die van mij:
                    http://picasaweb.google.com/LennartA...7530V6America#



                    Comment


                    • #11
                      Op een rijdende 75 kan je moeilijk leeglopen, ik neem aan dat je je ogen niet in je zak hebt zitten bij aanschaf :-) tenzij je hem van gebakje naar concourstaat wil brengen.

                      Zoek een harde basis, carrosseriewerk is het duurst. Kijk tijdens rijden goed naar cardanas en versnellingsbak en met aantal truukjes kan je kijken of bv olie/druk goed is. Kijk ook even goed naar de remmen en gummi's achter.

                      Lees bv topics zoals: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtop...er=asc&start=0

                      En vraag of Dick misschien nog een leuke heeft vanuit Zwitserland (italiaveloce).

                      Een echte champagne 3V6 is cool, en die zwarte heeft nieuwere type achterlichten (en veel vocht binnen..). Heb je er al in gereden? Ik vind bv een schuifdak kut ivm hoogte. Meeste vooroordelen zijn over het algemeen waar maar dat zegt weinig over jouw aan te schaffen auto. Bij mij zeiden ze dat ik met een engelse auto altijd bij de dealer zou staan inzake electronica of luchtvering, nog nooit gebeurd...

                      Veel plezier met uitzoeken !

                      zelfde forum oa:

                      BLIJF OBJECTIEF.

                      - Vraag om schriftelijke bevestiging van de (grote) beurten.
                      - Auto zelf starten even laten lopen, letten op tikken, stationair gas geven.
                      - Laat iemand buiten de auto wachten wanneer je de koude motor start, en let op de aanwezigheid van blauwe rook komend uit de uitlaat. Dit duidt op olieverbruik, en da’s niet goed
                      - Koppelingtest: sta stil, laat motor stationair draaien, zet de vernselling in z’n 1, en laat zonder gas te geven de koppeling in 1 klap opkomen, met de handrem erop. Bij een goede koppeling slaat de motor vrijwel direct af.
                      - Koppelingtest. Rijd in zijn 2. Vertraag tot idle en trap de koppeling in. Laat vervolgens de koppeling opkomen. De wagen moet sterk gaan bokken. Is dit niet het geval dan kunnen de frictieplaten versleten zijn.



                      Carrosserie

                      - Kriksteunen roesten snel.
                      - Achterwielkastranden, kijk onder de kunstofverbreders.
                      - Lasnaad onder de achterlichten. Deze wil een chemische reactie geven.
                      - Hoekjes onderin de achterruit. Kan water blijven staan en voor roest zorgen.
                      - Chassisbalken voor waar de trekstangen en torsie stangen aan zitten.
                      - Roest reservewielbak en sleepoog.
                      - Roest links en rechts onder achterlichten .



                      Motor en bak.

                      - Let op vreemde tikjes en rammeltjes.
                      - Laat motor lopen en kijk onder de kap, geef een paar keer gas. Schudt het blok erg dan duidt dit vaak op versleten ophangrubbers.
                      - De bak kan van nature al kraken. De tanden kunnen over elkaar lopen, dat is een redelijk probleem.
                      - Let op oliedruk bij verschillende snelheden.
                      - De hardieschijven op de cardan-as zijn vaak gescheurd.
                      - Relais op de startmotor; motor wil daardoor niet starten als deze warm is. Vele meters duwen is geen pretje.  Extra startrelais inbouwen.
                      - Versleten synchromesh kan er voor zorgen dat de bak niet fijn schakelt.



                      Elektronica

                      - Let goed op alfa controle, alle verlichting moet werken, dashboardtellers moeten goed functioneren.



                      Remmen.

                      - remslangen voor. Scheuren vanbinnnen en de auto gaat daardoor naar links of rechts trekken bij remmen. Daarnaast lloopt het zaakje aan.
                      - De 75 heeft een remdrukverdeler, als deze oud en/of verstopt raakt kan dat onbalans veroorzaken tijdens het remmen.
                      Last edited by squadracorse; 19-01-09, 19:44. Reden: lijstje

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                        Die laatste van de 2 die je post RS is ook een America. 3.0 V6'en met de oude gril zijn altijd America's. Allen hebben overigens 185pk. Later krijg je de 3.0 V6 QV met 192pk. Verschil? O.a. standaard 15" ipv 14" voor de America en een Motronic managementsysteem t.o.v. een Jetronic inspuitcomputer met aparte ontstekingsmodule voor de America.

                        Aandachtspunten bij alle 75's:
                        - spatbordranden achterzijde, bij de luxere modellen (o.a. de getoonde V6'en) verstopt achter kunststof verbreders;
                        - de 4 kriksteunen rondom onder de auto;
                        - staat van de synchromeshring van de 2e versnelling.
                        Er zijn heel wat meer aandachtspunten qua roest bij een 75... Goed de door squadracorse opgegeven link lezen en voor jezelf een lijstje maken met zaken waar je op moet letten als je bij een auto gaat kijken. En het erop leeglopen hangt ervan af hoe Pietje Precies je met de auto bent. Allereerst is het zaak om een echt nette te vinden (en die worden al zeldzamer) en een goede en betrouwbare specialist zien te vinden. De dealer zou ik lekker links laten liggen, tenzij het echt liefhebbers zijn. En verder gaat er altijd wel wat stuk aan een 75, het hangt van jezelf af of je kunt leven met zulk soort kleine dingetjes. En het gaat pas echt duur worden als je het onderstel gaat aanpakken e.d.. Mijn ervaring is dat ze je zelden laten staan. Wat ik zeg, stuk kan er altijd wel gaan aan zo'n oude Alfa, maar ze brengen je eigenlijk altijd wel thuis.

                        En wat Lenny zegt, een TS stuurt fijner dan een V6. Maar ik vond de kracht en de sound toch zwaarder wegen dan het stuurgedrag, plus dat je een V6 natuurlijk ook aan kunt pakken qua onderstel. The best of both world is een (gechipte) Turbo, denk ik. Met chip gaan die richting de 210pk en dan heb je meer power dan een V6 en de lichtvoetigheid van een TS. En de blokken zijn volgens mij erg sterk, dus met net onderhoud zal het ook niet zo snel stuk gaan. En vooral eerst gaan rijden. Het blijven toch vrij aparte auto's en ze moeten je liggen...

                        En als we dan toch Alfa 75 gaan patsen, hier is mijn V6 America:


                        Last edited by Red205; 19-01-09, 19:48.
                        Auto's: veel...

                        Comment


                        • #13
                          Minus die twee 'liefhebbers' is deze toch wel de te verkiezen combinatie:
                          Rood met *idd* de lichte turbo motor die toch lekker loopt:


                          Bedankt voor de tips ... ik word hier echt warm van namelijk. :-)
                          Zijn verbreders standaard of is dat een - als dan niet Halfords - optie?
                          Last edited by rocketscience; 19-01-09, 20:07.
                          Rock on. RS.

                          Comment


                          • #14
                            Ergens heb ik nog een test van de toen nieuwe 75 turbo (standaard, dus 155pk). Die was door SportAuto over het korte baantje van Hockenheim gejaagd en bleek net iets rapper dan de 190E 2.3 16V (185pk). Best een prestatie toen (we schrijven 1986 ongeveer).

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door rocketscience Bekijk bericht
                              Bedankt voor de tips ... ik word hier echt warm van namelijk. :-)
                              Zijn verbreders standaard of is dat een - als dan niet Halfords - optie?
                              Die zijn standaard. De foto's van Red205 laten ze erg goed zien. In de link van Lenny ook trouwens. Die 'strook' onder langs de dorpel is ook een kunststof verbreder.

                              Kijk, de cheapass editie heeft het niet:



                              De pre-gloep 1 lutser? :)
                              Oliestoken voor het goede doel

                              Comment


                              • #16
                                Toch heeft zo'n "kale" 75 ook wel wat, vind ik. Maar alle TS-sen en 3.0 V6-sen hebben de spatbordverbreders en skirts idd. Geeft de auto een weer wat dikkere look. Maar zeker fabrieksorigineel, ga absoluut niet met één of ander Halfords spoilersetje rijden ;-)
                                Last edited by Red205; 19-01-09, 21:31.
                                Auto's: veel...

                                Comment


                                • #17
                                  Die rode, met de knapen in de kofferbak, heeft vlgs mij een Zender setje. Bumpers wijken af qua model, en de schortjes zijn ook wat voller dan bij het origineel.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nog een paar lekkere 75 filmpje's:
                                    http://www.youtube.com/watch?v=DzGj8rMbYVk

                                    http://www.youtube.com/watch?v=7_aVxnraXYE

                                    http://www.youtube.com/watch?v=XLY5m36GWck

                                    En tenslotte Lenny die z'n auto vertroetelt: http://www.youtube.com/watch?v=lV9icjxenAY

                                    :-)
                                    Auto's: veel...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                      Ergens heb ik nog een test van de toen nieuwe 75 turbo (standaard, dus 155pk). Die was door SportAuto over het korte baantje van Hockenheim gejaagd en bleek net iets rapper dan de 190E 2.3 16V (185pk). Best een prestatie toen (we schrijven 1986 ongeveer).
                                      Wow, dat had ik nooit gelezen. Nou, 185pk vs. 155 gaat natuurlijk in feite nergens over in vergelijkbare middenklassers qua omvang en gewicht. Geeft de kracht maar weer eens aan van het onderstel van de 75. En dat te bedenken dat het onderstel van de 190 ook geroemd werd. Waarschijnlijk wel een andere groep liefhebbers. :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                        Toch heeft zo'n "kale" 75 ook wel wat, vind ik. Maar alle TS-sen en V6-sen hebben de spatbordverbreders en skirts idd. Geeft de auto een weer wat dikkere look. Maar zeker fabrieksorigineel, ga absoluut niet met één of ander Halfords spoilersetje rijden ;-)
                                        *OT)Pas maar op...kreeg een keer op een oldtimertreffen de opmerking dat ik best een mooie Baur had...alleen die Kamei-spatbord en dorpelverbreders paste er natuurlijk niet op. Uiteindelijk die kerel maar op zijn rug gelegd om de BMW-logo's te tonen*/OT*

                                        Gr Jeroen
                                        Alle Baur's in de Baurnhof

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ja ik vertroetel hem graag!
                                          Jammer dat er op het alfaforum naar aanleiding van dit filmpje werd gesuggereerd dat het jammer was dat ik deze auto mishandelde. (ze kenden de vorige eigenaar). Mijn achterbanden waren APK afkeur en ik dacht, gewoon even lol en oproken die handel en filmen! :-)
                                          Warmrijden is essentieel en ze zijn dan niet kapot te krijgen, mist je maar een beetje respect voor ze hebt. Ik zou niet weten wat ik zou slopen met een enkele donut die ik in dit filmpje hebben gelegd, behalve de achterbanden.

                                          Comment


                                          • #22
                                            je reputatie? <proest>

                                            Een goede/perfecte, mooie 75 scoren staat hoog op mijn verlanglijst. De motorisering maakt me niet eens echt uit. Qua sturen is er niets beters te koop onder de 10k en onder de 100k blijft ie in mijn top 10 staan. Het blijft voor mij liefde op t eerste gezicht en dat zal t altijd blijven met de 75.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Voor mij is de 75TS nog steeds de fijnst sturende auto die ik gehad heb.
                                              Heb nu nog een 75 Turbo voor onderdelen staan. Mijn lopend project is dus een Alfetta met TS-onderstel én motor. Dat is toch wel de ultieme combi.
                                              Voor hard te gaan kun je inderdaad het beste de turbo pakken. Met chipje zoals gezegd 210pk. Alleen is de Squadra-chip uit productie gehaald omdat er toch wat blokjes bleken te ploffen.
                                              Voor het geluid is een V6 natuurlijk helemaal de shit, zeker met een leuk systeem van CSC o.i.d. Echter is zo'n 3.0 wel een dikke 100kg zwaarder dan een Turbo. Beide zijn snel, maar toch op een iets andere manier.

                                              Roest is toch nog wel een issue bij een 75. Mijn vorige 75 is de winter toen niet helemaal goed doorgekomen. Etterlijke roestplekken in kofferbak en dorpel. Dus let goed op, 75 roesten wel degelijk....alleen zie je het niet door al het plastic er omheen! ;)
                                              Giulia 1600 Super '65
                                              Abarth 595 Competizione '15

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                Het blijft voor mij liefde op t eerste gezicht en dat zal t altijd blijven met de 75.
                                                Ja, dat heb ik eigenlijk ook wel een beetje. Niet alleen vanwege de Groep A 75 Turbo's in WTCC/Superturismo-uitvoering (toen het Italiaanse toerwagenkampioenschap nog iets voorstelde, met kanonnen als Nannini, Larini, Brancatelli en Francia), maar ook omdat mijn eerste RWD-ervaring in een 75 was - de toenmalige auto van mijn baas, die ik als bijklussende student af en toe te leen kreeg op weg naar een interview.

                                                Hmm, misschien moet ik 't wel in deze richting zoeken voor een leuke auto waar je niet meteen op leegloopt. Als-ie maar binnen staat, als ik 't zo lees. :)

                                                Die van Red voor de deur van Aaldering (neem ik aan) is trouwens een plaatje. Het patsen is geheel terecht.
                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vreemd, thuis zag ik de plaatjes wel embedded in het bericht van mijn 75, hier op het werk niet.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ze doen het idd niet.

                                                    Hier nog een onboard filmpje v/d 75 V6 van Lennart :
                                                    http://nl.youtube.com/watch?v=CtqcZWHDm9k

                                                    Hele fijne auto's. TS is qua prijs/prestatie de beste koop, maar ik zou zelf toch voor een V6 America gaan of voor een Turbo (voorkeur voor Evoluzione).

                                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                    BMW 320Ci (van GF)



                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hm, na een beetje research:

                                                      * 1800 Turbo uit 1996 - dus een echte, direct ingeschreven en zo.
                                                      * 140.000km
                                                      * 10 jaar stilgestaan - droog - wegens geen tijd.
                                                      * Rood :-)

                                                      Heeft vorige maand nog een offer afgeslagen van iemand die 4K boodt, maar zou hem nu voor 4K willen laten gaan. Niet veel fotos van het ding, dat niet. Maar het is een begin.

                                                      Rock on. RS.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oogt netjes en strak. Maar da's slechts een foto.

                                                        10 jaar stil gestaan, dat zou me wel een beetje tegenhouden. Betekent wel nog even in wat onderhoud investeren: alle rubber leidingen/slangen zouden vervangen moeten worden ivm uitdroging/ uitgassen van weekmakers (remslangen natuurlijk, maar ook koelslangen, vacuümslang rembekrachtiger, etc). Niet onoverkomelijk trouwens, dat niet. Dan natuurlijk ook alle (echt alle) vloeistoffen: motor-, bak- en remolie, koelvloeistof. Wederom te overzien.
                                                        Oliestoken voor het goede doel

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          10 jaar echt stil is erg lang idd.
                                                          Dat gaat sowieso geld kosten.

                                                          Maar 10 jaar buiten op straat staan is ook niet alles hoor, dus dit kon wel eens een timewarp machine zijn!

                                                          Bouwjaar 1996??

                                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)



                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            1986 ... Lol.
                                                            Rock on. RS.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ey, had de Turbo een 'indeukte'/verzonken deel van de motorkap (ik weet niet hoe ik het beter moet omschrijven) ipv een bobbel.
                                                              Bij mijn weten had alleen de 1,6 en 1,8 carburatie die verzonken motorkap. Sterker gemotoriseerde versies van de 2,0 hadden een bobbel.

                                                              Wel leuk hoor zo'n Turbo, en voelt met 155 sneller aan dan je zou verwachten. Zelf als je 200 rijdt en gas geeft, voel je nog een duwtje in je rug weet ik uit ervaring.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                1986 is wel extra leuk vind ik, mooie vroege 75 dus!
                                                                Die heeft toch ook andere achterlichten etc? En in het begin toch zelfs zonder spoilertje? Of had de Turbo die wel altijd?

                                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X