Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alfa 147 - the defects thread

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Alfa 147 - the defects thread

    Tja, ik rijd al sinds afgelopen zaterdag in mijn Alfa 147 (1.6 op LPG), dus het moest er een keer van komen natuurlijk: the defects.

    Aflevering allemaal prima gedaan, maar na 200 kilometer sturen toch een paar kleine dingen. Zal allemaal wel onder garantie vallen, maar ik vind het fijn als ik de heren monteurs kan vertellen wat z zo'n beetje moeten doen.

    Komt 'ie:
    - Binnenverlichting komt uit het plafond vallen. Nou ja, het hangt nog, maar wel behoorlijk los. Zullen ze vast wel met wat lijm/ducktape/purschuim kunnen fixen, komt wel goed.
    - Linkerhelft van het display van de radio doet nauwelijks iets. Is zo'n af-fabriek inbouwding, dus even een geoekope Pioneer scoren zal niet werken.
    - Koelvloeistoftemperatuur blijft niet constant. Stadsverkeer houdt hij hem netjes op 90 graden, zodra je de snelweg opdraait of gewoon een beetje doorrijdt zakt het temperatuurmetertje naar tussen de 70 en 80 graden.
    - De lastigste storing: bij terugschakelen van 3 naar 2 hoor je voorin een soort van schurend geluid zodra je de koppeling weer laat opkomen. preceis rond het aangrijppunt kraakt/schuurt het. Zo te horen ergens onder de motorkap.

    Iemand enige hints (vooral mbt die laatste 2 dingen)??
    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

  • #2
    1. dat wordt lijmen idd
    2. je kunt bij de dealer ook een adapter halen zodat je een universele radio erin kan zetten. De pixelproblemen kom je wel vaker tegen, ook bij andere merken (BMW E39, Saab 9-5) Radio vervangen is volgens mij de enige oplossing.
    3. waarschijnlijk de thermostaat. Ik had het ook bij m'n GTA, thermostaat vervangen en het was weg.
    4. geen idee.. :)
    Forza!

    Comment


    • #3
      Sowieso allemaal veroorzaakt door 'The evil spirit of the Aygo' en wat nog komen gaat ook :-)
      fka v164

      Comment


      • #4
        Typisch vrije markt product he, zo'n Alfa; you get what you pay for. :))))))
        You know that reality is immaterial

        Comment


        • #5
          Derde punt is ZEKERS te weten de thermostaat, mijn Spider heeft 'm ook al vervangen gehad. 1 keer onder mijn beheer, en ook minimaal 1 keer bij een ander zo te lezen. :)

          Van 3 naar 2 en dan op laten komen is het zwaarste koppelingsmoment, verondersteld dat je dat van 2 naar 1 niet doet. Enige slijtage zou je dan ook daar het eerst voelen. Schurend geluid net voor het aangrijpen, hmmm, of het nou de plaat is of niet, slijtage is het wel denk ik.

          ANWB keuring here we come?
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

          Comment


          • #6
            Punt drie is natuurlijk al genoemd in je overwegingsdraadje in de Vipbox. Had je (eigenlijk) tijdens de proefrit al kunnen vaststellen. Is een typische Alfa kwaal (Fiat ook, Jurgen?) overigens. Vervangen is een uurtje werk, hooguit.
            Oliestoken voor het goede doel

            Comment


            • #7
              Dat laatst kan een serieus probleem zijn (koppeling/bak), maar ook iets bij het pedaal of het schakel/koppel-mechanisme.

              Aangezien het alleen bij terugschakelen van 3 naar 2 is (is dat echt zo?), zou het zo maar eens een syncromesh kunnen zijn...

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Punt vier is geen synchromesh, want dan zou je het bij het inleggen van de versnelling horen, niet bij het loslaten van de koppeling.

                Beschrijf het eens wat meer. Hoe schakel je terug? Laat je met gas-los de koppeling opkomen, zodat het motortoerental door de slippende koppeling stijgt en de auto tegelijkertijd afremt? (dat doen trouwens veel mensen en het is ZULK slecht rijgedrag, want je gebruikt je koppelingsplaten op die manier als rem, maar dat terzijde)

                Of geef je gas op het moment tussen terugschakelen en opkomen van de koppeling, zodat het toerental alvast klopt en de auto niet schokt?

                In het eerste geval zou het de koppeling zelf kunnen zijn, of een slechte motorophanging of uitlaatdeel - beide kunnen knarsen door het kantelen van het blok als gevolg van het afremmen via de aandrijflijn.

                In het tweede geval kan het eigenlijk alleen de koppeling zijn.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                Comment


                • #9
                  " Koelvloeistoftemperatuur blijft niet constant. Stadsverkeer houdt hij hem netjes op 90 graden, zodra je de snelweg opdraait of gewoon een beetje doorrijdt zakt het temperatuurmetertje naar tussen de 70 en 80 graden"

                  typisch alfa. heeft vaak met rijwind te maken. als je in de file staat loopt de temperatuur ietsje op. en tijdens rijden zakt ie door de rijwind.

                  hoeft niet perse thermostaat te zijn. Als je verwarming niet meer warm wordt is het waarschijnlijk wel je thermostaat. anders lekker zo laten.
                  Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

                  Comment


                  • #10
                    Het koppelingsprobleem/geluid is ook van 4 naar 3.
                    Hoe schakel je terug? Goh, ehhh, gas los, koppeling in, versnelling tandje lager, koppeling omhoog laten komen (blijkbaar niet goed hoor ik nu, goh..., te lang geleased denk ik). En bij dat weer omhoog laten komen knarst het. Een beter woord heb ik er niet voor, vrees ik.
                    Is in ieder geval een duidelijk hoorbaar geluid, ook met radio aan nog wel te horen (okay, radio staat bij mij nooit hard).

                    Net wel een volle tank gehaald voor 15 euro. Da's leuk :)
                    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                    Comment


                    • #11
                      De temp-meter van mijn 147 JTD 16V heeft gedurende 160.000km (zodra hij warm was) fulltime precies in het midden gestaan.
                      Nooit hoger en nooit lager.

                      Maar een TS is toch ietsje anders natuurlijk.

                      Dat koppel-probleem zal idd geen synchromesh zijn, gewoon mee terug gaan.

                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)



                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                        typisch alfa. heeft vaak met rijwind te maken. als je in de file staat loopt de temperatuur ietsje op. en tijdens rijden zakt ie door de rijwind.

                        hoeft niet perse thermostaat te zijn. Als je verwarming niet meer warm wordt is het waarschijnlijk wel je thermostaat. anders lekker zo laten.

                        hehe :) Het is geen Giulia. die temp sensor hoort strak op 90 te staan en daar te blijven. Dit is zeker de thermostaat die stuk is.
                        Last edited by Scudetto; 27-01-09, 08:42. Reden: quote ingekort
                        Forza!

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                          hehe :) Het is geen Giulia. die temp sensor hoort strak op 90 te staan en daar te blijven. Dit is zeker de thermostaat die stuk is.
                          Inderdaad :) De meter in mijn Giulia staat ook strak: zou die dan juist stuk zijn? :)

                          Zo strak stil staan als in een Golf doen ze niet, maar in een 156/147/166 en derivaten zal de meter hooguit bewegen op en rond de 90 graden, afhankelijk van belasting, rijwind en temperaturen. Maar "70 a 80" is écht te laag.
                          Oliestoken voor het goede doel

                          Comment


                          • #14
                            Er is iets ingebouwd om hem precies op 90 graden te houden.
                            Als de temp 85 of 95 graden wordt, blijft hij nog steeds precies op 90 staan. Pas als de afwijking groter wordt, verspringt de wijzer pas en dan waarschijnlijk direct naar de 80 of 100.

                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)



                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                              Inderdaad :) De meter in mijn Giulia staat ook strak: zou die dan juist stuk zijn? :)
                              no pun intended :) Wij hebben ook een giulia, met 1750 blok en die blijft ook supernetjes warm op 90 graden.
                              Forza!

                              Comment


                              • #16
                                Hmm, starten wilde vanochtend niet heel lekker meer.
                                Accu is aan het overlijden waarschijnlijk.

                                Waar haal ik snel in Amsterdam even een nieuwe accu voor weinig?
                                (En hoe bouw ik zo'n ding in???)
                                Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                                Comment


                                • #17
                                  Gewoon Brezan en/of wat andere automaterialenzaken en zeuren om korting.
                                  Vervolgens ANWB bellen dat je het niet voor elkaar krijgt om hem in te bouwen.
                                  Last edited by Lennart; 14-12-09, 15:51. Reden: Het is Brezan of Breeman, niet Breezan of Breman :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Brezan Spaklerweg. FF brun belle. Goeie fles wijn achterin die urn legge.

                                    Kwartiertje later weer knallen. :)
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

                                    Comment


                                    • #19
                                      Of Jasper even bellen. Die weet precies hoe je een accu in een Alfa zet... :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Accu kopen bij automaterialenhandel. Geen Halfords, maar Brezan oid.
                                        Na horen van de prijs vragen wat ie kost met kluskorting.
                                        Accu aftikken, en achterin leggen. (kofferbakbodem nog niet weggeroest?)

                                        Afhankelijk van je Wegenwachtabonnement naar huis of even de woonplaats uitrijden en op parkeerplaats stoppen waar je koffie kunt krijgen.
                                        Wegenwacht bellen.
                                        Wachten
                                        Wachten
                                        Wachten
                                        Wachten

                                        "Goedendag, hij start bijna niet meer en begint zo'n rood lampje te branden. Ik had al een nieuwe accu gekocht, maar mijn handige neef zie ik pas zaterdag op het verjaardagsfeest bij oma."
                                        Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
                                          Hmm, starten wilde vanochtend niet heel lekker meer.
                                          Accu is aan het overlijden waarschijnlijk.

                                          Waar haal ik snel in Amsterdam even een nieuwe accu voor weinig?
                                          (En hoe bouw ik zo'n ding in???)
                                          Dat is zo ongeveer het enige wat de KwikFit níet kan verneuken. Behalve dan als 1 of andere pipo daar zegt dat je accu nog prima is, maar dat er een nieuwe dynamo in moet. (been there, done that)
                                          In m'n 155 had ik ook een KF accu gelegd en die is gewoon 5 jaar mee gegaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oh, ik had dit weekend ook nog een lastige defect met de GTA. De voorruit sproeier deed het niet meer.

                                            Achterraam en koplamp sproeiers wel, dus dat moest ergens een slangetje zijn. M'n rechter achterlampje was ook overleden dit weekend, dus kon ik voor allebei meteen even langs de garage. Nieuw stukje tussen de slang gezet (plugje) en ik kan weer lekker sproeien :) Dat is wel iets wat nu goed moet werken.

                                            Accu wisselen moet goed zelf te doen zijn bij een 4 cilinder. Bij de GTA moet het luchtinlaat kanaal los en aan de kant, dat is wel even onhandig, dus zelfs dát laat ik doen. *gaat naast jasper staan*
                                            Forza!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Geen accu achterin?
                                              (zoals het HOORT bij een Alfa)
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                                Geen accu achterin?
                                                (zoals het HOORT bij een Alfa)
                                                Dat heeft geen enkele Alfa. Of bedoel je soms die Saab 164? Eh Lancia 9000? Eh, Fiat Thema? Ehh, Alfa Romeo Croma? :-)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Heau heau Lenny. Die ouwe meuk van je misschien niet, maar een 166 heeft de accu achterin, en een Spider 916 eigenlijk ook. Nou ja... achter de stoelen boven de tank, feitelijk, maar toch zeker niet voorin. :)
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Maar het zijn wel allemaal laffe FWD-tjes :-).

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Voor sommige mensen is RWD veels te link, Lenny. :)
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                      "Jasper val dood." - RH

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nog knap dat niemand je voor was om deze reactie te plaatsen :-).
                                                        Maar het feit dat italo draadjes nauwelijks gelezen worden zal ervoor gezorgd hebben dat je zelf de eer hebt gekregen :-).

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Zeg...luistert eens ff.....
                                                          Zo'n 147, laten we zeggen 3 of 4 jaar oud, JTD.
                                                          Is dat nou nog iets, stel je vergelijkt hem met ons hangbuikzwijntje?

                                                          Onderhoud, extra kosten, ellende en noem maar en dat in verhouding tot he.

                                                          Op de 2e hands markt, kost een 1 gemiddeld zo'n 4K meer dan een 147.
                                                          2 x ouwe premium meuk
                                                          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Het rijdt goed en is best solide, maar ze houden niet zo van korte stukjes.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              OK duidelijk, goede tip Lenny, dan houdt het bij deze op.
                                                              2 x ouwe premium meuk
                                                              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ik heb 2 jaar met een JTD 8v gereden, zonder noemenswaardige defects. Echter met heel weinig korte stukjes, dus daar kan ik niets over zeggen.
                                                                Forza!

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X