Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

156 motoren vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 156 motoren vraagje

Ik heb een vraag over de 156 reeks van Alfa.

Ik heb met de 1.6 16v 120 pk van een maat (paar keer) gereden en wat ik merk is dat het lijkt alsof de motor te zwak is voor al die kilo's. Het lijkt alsof de motor wat nmetjes mist.

Hoe zit dat met de 144 pk 1.8 of de 155 pk 2.0? Welke motor kan je liever nemen? Kan je met die motoren gewoon lekker sukkelen in de lagere toerenregionen? En hebben die motortjes ook last van die irritante "late" gasreactie van de 1.6?

De 2.0 is natuurlijk de sterkste motor, maar ik heb altijd begrepen dat de 1.8 de fellere van de twee is. Met de 1.8 kom je prima vooruit.
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Tja. De 1.8 heb ik in mijn GT gehad. De auto komt er prima mee vooruit, maar voor enige pit moet je hem wel in de toeren jagen. Een 156 is ietsje zwaarder, dus daar zal dat des te meer voor gelden. De motor vindt dat trouwens prima, en jankt vrolijk naar plusminus 7K. Trage gasrespons? Dat hebben bijna alle moderne benzinemotoren, helaas, alhoewel Alfa het euvel nog redelijk beperkt houdt vergeleken met sommige merken.

De 2.0 zal wellicht meer soelaas bieden voor een "lage toeren"-rijder. Zelfs een zware 166 kun je daarmee redelijk van z'n plek krijgen, voelt nooit echt te sloom. De 1.6 ken ik inderdaad ook in een 156, en die zou ik zeker links laten liggen.
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

PACO slaat de spijker redelijk op z'n kop: met de 2.0 heb je minder het gevoel dat het ding hoog de toeren in wil, met de 1.8 voel je dat constant. Je moet ook wel om echt stappen te maken, maar 't is geen straf. Voor een viercilinder een lekkere motor, die 1.8. Niet noodzakelijk beter dan die 2.0, zal vooral van je rijstijl afhangen.
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Klopt als een bus wat hierboven staat. 1.6 is eigenlijk net te zwak voor een 156. Mijn ouders hebben een 316i en daarin stoor ik me dus ook mateloos aan het gebrek aan power. (vergelijkbaar model met vergelijkbare motor)
          Zelf heb ik een 166 met een 2.0 en die is op zich nog best vlot voor zo'n zware auto.(1395kg) Natuurlijk geen strepentrekker, maar je kunt ondanks het gewicht toch lekker laag in de toeren blijven en wat meer op koppel rijden.
          Een 1.8 is wat feller, en ook niet zo heel veel langzamer dan een 2.0. Ook de prijzen van ocassions tussen de motoriseringen verschillen niet zo heel veel.
          Giulia 1600 Super '65
          Abarth 595 Competizione '15

Comment

De 2.0 is fijn. Alhoewel ik de combi met Selespeed niet zo gauw meer zou nemen. Behalve als je dagelijks file rijdt natuurlijk, dan is automatische koppeling wel erg aangenaam. 1.8 is op zich wel voldoende, maar ik vind de 2.0 meer souplesse hebben.

De 2.0 Twin Spark en de (2.0 Twin Spark) Selespeed zijn moeilijk te vergelijken. Met de Selespeed kun je in het normale dagelijkse woonwerkverkeer heel comfortabel (en zuinig) rijden. Met de handbak heb je een fijnere rijeervaring. Maar wanneer en/of hoe vaak heb je die mobiele ruimte in Nederland?

(behalve als niet naar de randstad forenst?)
            Last edited by Alfisto; 16-02-09, 04:39.
            ---------------------------
            Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Kan alle meningen hierboven onderschrijven.
              Ik heb 4 jaar in een 156 1.8 gereden, prima motor op toeren gereden dan.
              Toen ik moest kiezen tussen de 1.8 of de 2.0 adviseerde de verkoper zelf de 1.8, reed wat feller zei hij.
              Proef gereden in beide en hem gelijk moeten geven.
              4 jaar en 160.000 km later ingeleverd met enige spijt, géén enkel probleem gehad.
              "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
              BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

de 2.0 is ook een wat 'ouder' blok (ouder concept) en volledig alu als ik me niet verschil. Dat maakt 'm iets gevoeliger voor slijtage, dus goed warmrijden altijd. Geldt sowieso, maar voor de 2.0 nog meer.
                Forza!

Comment

Nouja, +1 op alles dan maar?

Ik heb 2 jaar een 156 1.8 gehad: heerlijke combi. De 1.8 voelt inderdaad gretiger (nerveuzer, zo je wilt) aan dan de 2.0. Komt doordat de 2.0 balansassen heeft die de motor rustiger laten voelen. Uiteindelijk heeft die laatste wel 10 pk méér. Maar met 144 pk (en later in Euro 3-vorm: 140 pk) is de 1.8 zeker geen stakker. Wat tam onder de 3000rpm, maar o zo gretig daarboven. Tussen de 6000 en 7000 rpm lijkt er een extra register open te gaan: de motor vliegt werkelijk waar door dat toerengebied heen, heerlijk.

Zou ik weer een 156 benzine moeten kiezen die enigszins fatsoenlijk met de brandstof omspringt (ergo: de V6 buiten schot gelaten dus) dan werd het een 1.8 of 2.0, afhankelijk van uitvoering, staat en staat van onderhoud. Ik heb geen gerichte voorkeur tussen de twee motoren. Het verschil met de 1.6 is in beide gevallen groot.
                  Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                    de 2.0 is ook een wat 'ouder' blok (ouder concept) en volledig alu als ik me niet verschil. Dat maakt 'm iets gevoeliger voor slijtage, dus goed warmrijden altijd. Geldt sowieso, maar voor de 2.0 nog meer.
                    Helaas. Sinds dat de Twinsparks een 16v kop hebben, zijn de onderblokken allen van gietijzer.: 1.6, 1.8 en 2.0 dus. De 8-kleppers die voor het laatst in de 155 en 164 te krijgen waren zijn de laatste vol-alu motoren van Alfa.

Comment

ah oke. ik dacht dat de 16v ook nog volledig alu was.

weer wat geleerd. thanks :)
                      Forza!

Comment

Nou mijn vraag is zeer zeker beantwoord.

Voor de koppel rijder de 2.0 en voor de toerenbeuker de 1.8 :)

Ik durf het bijna niet meer te vragen maar hebben ze ook last van een hakerige bak?

Edit:

Is er merkbaar verschil met airco aan/uit bij die 2 motoren?
                        Last edited by EG; 16-02-09, 10:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                          Ik durf het bijna niet meer te vragen maar hebben ze ook last van een hakerige bak?
                          Valt en staat met de vorige eigenaar (eigenaren) en hoe ze met het materiaal omgingen. Ik heb een 2.0 lang geleden proefgereden met (al) 200.00 km op de klok: schakelde zijdezacht, zowel warm als koud. Mijn oude 1.8 had beduidend meer moeite met koud, vooral van 3 terug naar 2. Veel recenter heb ik een 1.9 JTD gereden met +/- 165dkm, die had koud weer nergens last van. Rijden en ervaren is mijn devies.

Is er merkbaar verschil met airco aan/uit bij die 2 motoren?
                          Ja. Zowel het stationair toerental verandert iets, alsmede het oppakken bij lage toeren, zeker als het buiten warm is en de pomp moet er aan trekken. Dan is het gewoon iets merkbaar. Komt vooral denk ik omdat het nou eenmaal geen koppelbeulen zijn.
                          Last edited by Gijs; 16-02-09, 10:34. Reden: typo

Comment

Ik lees een paar dingen hier, die volgens mij niet kloppen.

De 1.8 (JTS) in de GT, da's volgens mij gewoon een Opel (auw) blok en heeft niets met de 1.8 16v TS uit de 156 te maken.

De 1.8 en de 2.0 (en ook de 1.6) uit de 156 verschillen in principe niets van elkaar, behalve de boring en slag. Er is ook een 1.4 geweest in de 145/146.
                            Deze motoren zaten ook in de laatste wide body 155's en hebben niets te maken met de 8v nord-blokken van Alfa Romeo die in de 75TS zaten of in de eerste versies van de 155's.

De 16v TS blokken zijn afgeleid van de Fiat Lampredi motoren en zijn niet geheel van lichtmetaal zoals de nord motoren van Alfa. Het is ook dezelfde motor, maar dan zonder TwinSpark en met Turbo, als in de 155 Q4 en de Lancia Delta HF Turbo.

Wat wel waar is, dat de 1.8 gewoon de fijnste motor is in de 156. De 1.6 is inderdaad underpowered en de 2.0's hebben vaak last van verstleten dansende krukassen. Is niet of nauwelijks te reviseren heb ik begrepen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht

De 1.8 (JTS) in de GT, da's volgens mij gewoon een Opel (auw) blok en heeft niets met de 1.8 16v TS uit de 156 te maken.
                              Een 1.8 JTS bestaat niet. De 1.8 in de GT is weldegelijk nog een Twinspark, 140 pk Euro 3. Een 1.9 JTS bestaat wel, echter die is nooit in de 156 geleverd, wel in de latere 159. Evenals de 2.2 zijn die inderdaad afkomstig van Opel. In de 156 was wel een JTS leverbaar, een 2.0, gebasseerd op de 2.0 TS, maar die wil je niet.

De 1.8 en de 2.0 (en ook de 1.6) uit de 156 verschillen in principe niets van elkaar, behalve de boring en slag. Er is ook een 1.4 geweest in de 145/146.
                              Deze motoren zaten ook in de laatste wide body 155's en hebben niets te maken met de 8v nord-blokken van Alfa Romeo die in de 75TS zaten of in de eerste versies van de 155's.
                              D'r was al gezegd dat de 16v's niet meer de alu onderblokken hebben, maar gietijzer. Voor de volledigheid zijn die inderdaad afkomstig van Fiat.

Comment

D'r was al gezegd dat de 16v's niet meer de alu onderblokken hebben, maar gietijzer. Voor de volledigheid zijn die inderdaad afkomstig van Fiat.
                                Inderdaad, maar zoals ik het las, leek het net of het verder dezelfde motor is, alleen dan met gietijzeren onderblok. Dat is niet zo, het is een totaal andere motor. Alfa heeft alleen de kop opnieuw onderhanden genomen.

Comment

Inderdaad, maar zoals ik het las, leek het net of het verder dezelfde motor is, alleen dan met gietijzeren onderblok. Dat is niet zo, het is een totaal andere motor. Alfa heeft alleen de kop opnieuw onderhanden genomen.
                                  De 16v kop was, als ik mij niet vergis, al een Fiat onderdeel, met Alfa-aanpassing. Dus geen doorontwikkeling van de kop met halfronde verbrandingskamers zoals op jouw 105-series en mijn Nuova. Toen daarbij ook het aluminium onderblok vervangen werd door het genoemde gietijzeren, is daarmee de aloude Nord infeite verdwenen.

Volgens mij bedoelen we dus hetzelfde ja :)

Comment

Hee Lennie, ik ben misschien wel een totale auton00b, maar ik weet dus ECHT wel dat ik geen Alfa's met Opelblokken heb, of heb gehad. Ketter!! :)
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                      De 16v kop was, als ik mij niet vergis, al een Fiat onderdeel, met Alfa-aanpassing. Dus geen doorontwikkeling van de kop met halfronde verbrandingskamers zoals op jouw 105-series en mijn Nuova. Toen daarbij ook het aluminium onderblok vervangen werd door het genoemde gietijzeren, is daarmee de aloude Nord infeite verdwenen.

Volgens mij bedoelen we dus hetzelfde ja :)
                                      Ter lering ende vermaeck: volgens mij bedoelen we toch niet iets anders. Ik interpreteer jouw tekst zo, dat er gebruikt is gemaakt van het Alfa onderblok voor die 16v TS motor en dat dit onderblok nu van gietijzer is gemaakt. Dat is dacht ik niet zo, het is gewoon in de basis van een Fiat Lampredi motor. Of die ooit ook van aluminium was, dacht ik van niet.
                                      Met andere woorden; met de komst van de 16v blokken in de 155's, zater er geen Alfa motoren meer in, maar Fiat motoren. De koets was natuurlijk al een veredelde Fiat Tempra :-).

@Jasper: solly ;-).

Comment

Met andere woorden; met de komst van de 16v blokken in de 155's, zater er geen Alfa motoren meer in, maar Fiat motoren.
                                        Dat is nou precies de strekking van mijn verhaal :) Die legendarische Nord, die z'n oorsprong vindt in de jaren 30 en 40, die vanaf de jaren 50 steevast als 4-cilinder gebouwd is, die kwam te vervallen toen de 16-kleppers hun intrede deden in de jaren 90 (afgezien van de 16-kleps Nord motoren in de GTA's van weleer) :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                          Een 1.8 JTS bestaat niet. De 1.8 in de GT is weldegelijk nog een Twinspark, 140 pk Euro 3. Een 1.9 JTS bestaat wel, echter die is nooit in de 156 geleverd, wel in de latere 159. Evenals de 2.2 zijn die inderdaad afkomstig van Opel. In de 156 was wel een JTS leverbaar, een 2.0, gebasseerd op de 2.0 TS, maar die wil je niet.

Weet je zeker dat de 2.0 JTS op een TS is gebaseerd? Want die heeft namelijk geen dubbele ontsteking meer. Of is het onderblok wel nog hetzelde?
                                          JTS levert overigens wel 10pk meer dan een TS, maar ze zijn wel erg onderhoudsgevoeling en staan ook bekend om hun relatief hoge olieverbruik.
                                          Giulia 1600 Super '65
                                          Abarth 595 Competizione '15

Comment

Ter lering ende vermaeck: volgens mij bedoelen we toch niet iets anders. Ik interpreteer jouw tekst zo, dat er gebruikt is gemaakt van het Alfa onderblok voor die 16v TS motor en dat dit onderblok nu van gietijzer is gemaakt. Dat is dacht ik niet zo, het is gewoon in de basis van een Fiat Lampredi motor.
                                            Het onderblok is niet uit de oude Lampredi-reeks afkomstig, maar van de nieuw ontwikkelde motorenserie van 4 en 5 cylinders (1600 - 2400) die vanaf 1995 zijn toegepast bij Fiat/Lancia/Alfa.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veloce Bekijk bericht
                                              Weet je zeker dat de 2.0 JTS op een TS is gebaseerd? Want die heeft namelijk geen dubbele ontsteking meer. Of is het onderblok wel nog hetzelde?
                                              JTS levert overigens wel 10pk meer dan een TS, maar ze zijn wel erg onderhoudsgevoeling en staan ook bekend om hun relatief hoge olieverbruik.
                                              Doordat de injector in de kop is geplaatst (direct inspuiting) is 1 bougie komen te vervallen. Gezien het karakter van een direct ingespoten motor (arm mengsel principe) had die 2e bougie, die gekscherend ook wel marketing-bougie werd genoemd (sinds de 16v introductie is het geen volwaardige bougie meer zoals nog wel bij de 8-kleppers) toch al geen functie meer en nu was er dus ook nog plaatsgebrek.
                                              Op papier levert de 2.0 JTS inderdaad een nette 165 pk. Maar in de praktijk komen ze krap aan de 145... Zie hier: http://squadra-tuning.nl/NL/alfa/156...0_JTS_16v.html

Comment

Ik ben in het bezit van zo’n lekker jankende 1.8 TS en dan ook nog eens in een lichtere/minder zware verpakking, een 145. Een beetje gekieteld (nu 152,8 pk en 181 Nm) en de toerenbegrenzer op 7300 r/min.

Prima lui te rijden; de motor trekt 1800 r/min prima maar verwacht dan geen prestaties. Met z’n korte bakverhoudingen rijd ik al snel in 5 bij 65 km/h wanneer het meesukkelen op de weg is. Boven de 4000 wordt het pas echt leuk en doorhalen tot de begrenzer leverde bij een 2.0 TDI-rijder (140 pk) een dikke “wow, dat ding blijft maar gaan, is toch wel erg gaaf! op.
                                                Zie het filmpje hoe 7300 r/min icm één demper minder + CSC einddemper klinken…
                                                http://s6.photobucket.com/albums/y23...nt=alfa145.flv

Rij ik als oma (nooit hard accelereren en niet harder dan 110 op teller) dan is 1 op 14 prima mogelijk.

Punten van aandacht Alfa TS 16v motoren:

Distributieriem + looprol + spanrol: iedere 3 jaar of 60k km. Is ook echt nodig, hier nooit op bezuinigen! Er draaien heel wat TS motoren in de soep vanwege het nalaten hiervan. (270 euro bij de specialist)

Multiriem + spanrol (+ looprol indien voorzien van airco): Vervang deze ook maar mee bij de distributiewissel, ook bij mij zag de riem er na 50k km al niet meer fris uit.

Olie peilen, olie peilen en nog eens oliepeilen…: wanneer er maar even te weinig olie in het blok heeft gezien verbrandt de hele set en loopt de boel, al dan niet na olie erbij te doen, vast. Tip van de specialist: controleer je drijfstanglagers door je carterpan er onderuit te trekken. In totaal 4 uur werk (bij mijn 145 dan, andere modellen wijken waarschijnlijk af) en 12 euro per lager. Misschien gaan er bij mij wel nieuwe in wanneer de brulpijp vervangen gaat worden door een origineel exemplaar. TR2009 de laatste keer luid te horen? :)

Nokkenasversteller: zie deze link hoe en wat: http://www.alfa146.net/916_technical...versteller.pdf.
                                                Ik heb ‘m afgelopen donderdag bij m’n distributiewissel laten zitten (50k km gelopen) omdat ik relatief weinig koude starts maak (= minder oliedruk). Levensduur afhankelijk van oa. koude starts dus, hoeveelheid olie in je blok (want meer oliedruk), goede olie (wegens minder oliedoorvoer door de kanaaltjes)

Luchtmassameter: zo’n apparaat is niet òf 100% goed òf kaduuk. Gaat geleidelijk. Heel veel berijders rijden dan ook met een mindere lmm (meet verkeerde luchtmassa) rond en hebben het niet door. Minder lucht meten betekent ook minder brandstof inspuiten. Minder snel vooruit gaan dus wanneer [Gruwelijk taalgebruik] alle paardjes moeten galopperen…[/GT]

Stappenmotor: toerenteller danst tussen 500 en 1500 r/min bij gas los. Gaat +- 100k km mee.

Dure bougies: Lekker zelf vervangen (iedere 100k km) dan ben je voor 130 euro klaar.

De specialist erkende wel dat een 1.8 in een 145 iets anders is dan een 1.8 in een 156. Alleen al vanwege de langere bakverhoudingen. Met een 1.6 heb je wel de “lasten” van een TS 16v motor en niet echt de voordelen; goed vooruit gaan wanneer gevraagd is er niet meer bij en zuiniger is-ie ook niet.

Gaan voor de Alfa 1.8 of 2.0 TS met het beste onderhoud. Het niet mee laten draaen van de balansassen in een 2.0 is ook prima mogelijk met een iets feller reagerende motor als resultaat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                  Stappenmotor: toerenteller danst tussen 500 en 1500 r/min bij gas los. Gaat +- 100k km mee.
                                                  Die is alleen nog van toepassing op de Euro 2 motoren met ouderwetsche gaskabel. De Euro 3's (5 pk minder: 1.8 140, 2.0 150) hebben een electronisch gaspedaal en dit probleem niet meer.

Comment

@ EG: Dit is wel een beetje algemene info zo, wat je bedoelde?

:P

Comment

Heel interessant hoor allemaal :)

Maar dus de beste motor is eigenlijk de 1.8? Want volgens Lennart hebben de meeste 2.0's last van krukasproblemen?

Comment

Maar dus de beste motor is eigenlijk de 1.8? Want volgens Lennart hebben de meeste 2.0's last van krukasproblemen?
                                                        Ik kan dat niet echt onderschrijven. Maar ja, 2 uit 2 is statistisch gezien niet significant.
                                                        ---------------------------
                                                        Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Krukasproblemen? Nou, mij ook niet bekend.

Comment

Wat wel waar is, dat de 1.8 gewoon de fijnste motor is in de 156. De 1.6 is inderdaad underpowered en de 2.0's hebben vaak last van verstleten dansende krukassen. Is niet of nauwelijks te reviseren heb ik begrepen.
                                                            Hier de quote...

Comment

Hier de quote...
                                                              Ja, ik zie het. Maar wellicht dat Lenny wat dingen door elkaar haalt. Dat is hem al een aantal keren eerder gebeurt de afgelopen weken op Gummen namelijk ;)

Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Ook op het AR156 forum niet.

Comment

En bedankt! :-) Nee, info heb ik niet uit eigen ervaring, maar het schijnt zo te zijn dat die 2 liters problemen kunnen krijgen met de krukaslagers.

Comment

Working...
                                                                X