Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen met een 156 GTA (Sportwagon)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ervaringen met een 156 GTA (Sportwagon)?

    Paar weken geleden onze fun-auto de 323ti verkocht en gelijk op zoek gegaan naar een snelle 530i/540i (e39 facelift) Touring. Er is een hoop mooi spul te koop voor redelijke prijzen, maar ook ben ik een aantal schitterende 156 GTA Sportwagons tegen gekomen.

    Eigenlijk zou ik wel eens wat anders willen rijden dan BMW, dus maar eens wat meer verdiepen in de Alfa 156 GTA materie.

    Zijn er hier mensen die er wat mee over kunnen vertellen. Typische kwaaltjes etc.
    Eigenlijk wil ik niet meer dan 15.000 euro uitgeven voor de komende fun-auto....zijn 156 GTA's met km's tussen de 100.000 en 150.000 dan een beetje betrouwbaar?
    En selespeed? Laten staan of is het best een leuke gadget? Op dit moment rijd ik met een facelift A6 met schakelflippers aan het stuur...en dat bevalt me uitermate goed.

    Ik hoor graag van jullie

  • #2
    Met de GTA in 156 uitvoering geen ervaring, maar het blok is in ieder geval sterk. 100.000-150.000 zijn geen kilometerstanden waarbij het blok afgeschreven is.

    Selespeed is af te raden, dat schakelt te traag.
    Forza!

    Comment


    • #3
      Ik zag er eentje te koop staan met een sportluchtfilter. Wegrennen of kunnen die GTA blokken daar wel tegen?
      Bij M52 (323/328) BMW blokken weet ik namelijk dat zo'n open luchtfilter voor problemen kan zorgen.

      Comment


      • #4
        Sportluchtfilter is altijd slechter dan de standaard, omdat er meer rommel doorheen kan. Zoals gezegd, het is een sterk blok, maar sportfilters doen vaak meer kwaad dan goed.

        Handige aankooptips voor een 156 (punten gelden nagenoeg allemaal ook voor een GTA)
        http://www.alfaromeo156club.nl/phpwc...d=81,0,0,1,0,0

        Let bij 156 V6-en met name op de draagarmen, die meer gewicht te verwerken hebben.
        Forza!

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de link,

          Eigenlijk ook wel logisch wat je zegt mbt openluchtfilters.
          Heb zojuist nog eventjes jouw draadje gelezen mbt de GTA...je maakt best veel km's met jouw auto. Olieverbruik netjes, zal alleen wel een slok benzine lusten?
          Euro 98?

          Comment


          • #6
            Olieverbruik is minimaal. De Alfa V6'en staan ook niet bekend als olieboten.

            Ik gooi er net een halve liter per 10.000 km in, en dat vind ik best netjes met hoe ik rij.

            Benzineverbruik is niet gezellig nee. Ik verbruik zo'n 1 op 6 met euro98 inderdaad. Maar er kan ook (minimaal)95 in volgens het boekje. Dat is netaan 350km op 1 tank. (tankinhoud is gelijk)
            Forza!

            Comment


            • #7
              156GTA is voor mij echt zo'n auto waar ik wel eens over twijfel om aan te schaffen. Echter adviseert mijn specialist me meestal om het gewoon niet te doen. Bijna alle exemplaren zijn gewoon afgeragd, en van warmrijden hebben de mensen tegenwoordig ook al bijna niet meer gehoord. En hij heeft er een hele hoop in onderhoud (gehad)!
              Hij vertelde me ook dat hij een paar jaar geleden een exemplaar op de brug had staan met pas 5000km op de klok, welke gewoon als een gek was bereden. Motor leverde nog maar ongeveer 210pk en er heeft een complete nieuwe motor in gemoeten. Ook zijn veel van die auto's niet goed onderhouden, omdat dat financieel ook wel een behoorlijk uit de klauwen kan lopen.
              Giulia 1600 Super '65
              Abarth 595 Competizione '15

              Comment


              • #8
                Warmrijden is wel essentieel inderdaad. Ik kom de eerste 10 minuten niet boven de 3.000 rpm.

                Onderhoud is gewoon duur, alles aan de auto is duur eigenlijk. ik heb het eens omgerekend ergens vorig jaar, en toen zat ik aan dik een euro per km (!) Daar schrikken veel mensen (terecht) ook wel van.
                Dat is dus met onderhoud, onderdelen vervangen, banden, brandstof, verzekering, etc.

                Ik vind het zelf de auto wel waard en daarom pleeg ik ook gewoon netjes het onderhoud, en laat alles vervangen wat nodig is. ook preventief.
                Last edited by Scudetto; 29-04-09, 15:13.
                Forza!

                Comment


                • #9
                  Bij een 156 GTA = onderhoud tevens de aankoopprijs :-)

                  Oftewel, zonde van het geld.
                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                  Comment


                  • #10
                    Laten we het met jou maar niet over zonde van het geld hebben.



                    Maar een GTA moet je eigenlijk alleen van een liefhebber kopen.
                    Forza!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                      Laten we het met jou maar niet over zonde van het geld hebben.



                      Maar een GTA moet je eigenlijk alleen van een liefhebber kopen.

                      Mwa, mijn geld is goed besteed hoor.

                      En volgens mij is een GTA eigenaar altijd een liefhebber anders koop je zo'n bolide niet.
                      Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                      Comment


                      • #12
                        Je krijgt door de hoge afschrijving ogenschijnlijk veel pk's voor weinig geld. Zeker nu ze wat ouder worden, beginnen ze behoorlijk betaalbaar (qua aanschaf) te worden. Dat trekt meer dan alleen maar liefhebbers.
                        Forza!

                        Comment


                        • #13
                          Auto's van dit kaliber kosten nu eenmaal geld om te onderhouden. Een 540i Touring heeft ook zijn behoeftes...en ook daar moet je geluk mee hebben.

                          De auto gaat straks hoogstens 10.000 km per jaar gebruikt worden. Voor de dagelijkse km's hebben we andere auto's...deze puur voor de fun, maar wel met een beetje ruimte achterin ivm mijn dochtertje + toebehoren.

                          Heb inmiddels een aantal gebruikers reviews gelezen op autoweek.nl, eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde verhaal. Vooralsnog schrikt het mij niet af

                          Comment


                          • #14
                            Je zou op Gummen de eerste BMW rijder zijn die overgaat op Alfa.

                            :)

                            *fingers crossed*
                            Forza!

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                              Onderhoud is gewoon duur, alles aan de auto is duur eigenlijk. ik heb het eens omgerekend ergens vorig jaar, en toen zat ik aan dik een euro per km (!) Daar schrikken veel mensen (terecht) ook wel van.
                              Dat is dus met onderhoud, onderdelen vervangen, banden, brandstof, verzekering, etc.
                              Whoei... daar rij je ook 2 Spiders voor, kan ik je melden. :)
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

                              Comment


                              • #16
                                Ik denk dat het nu ook wel wat gezakt is, want die stabi's waren vrij duur en daar heb ik er nu 1 van madeno inzitten die niet zo snel meer los gaat. Plus dat er veel preventief onderhoud is geweest. Distributieriem met meteen bougie's etc. Allemaal dure beurtjes.

                                Sindsdien alleen die demper en radiateur gehad, buiten het normale onderhoud. Ik zal het weer 's opnieuw berekenen.
                                Forza!

                                Comment


                                • #17
                                  Waar je op moet letten bij een GTA?

                                  uiteraard de distributieriem incl spanrollen. Gaan maximaal 60000 km of 3 jaar mee. Als je weinig km's rijdt hoef je niet altijd gelijk ook de waterpomp mee te nemen. aan te raden is het wel omdat alles al open ligt.

                                  Volgens mij zijn de remmen een zwak punt van de GTA.

                                  Ik heb zelf een paar keer in een GTA mogen sturen. het geluid is magnifiek (stukken mooier dan mijn 164 Q4) en de wegligging prima.

                                  Een selespeed zou ik niet aanraden want die bakken schijnen niet fijn te zijn.

                                  Dat je GTA's moet laten staan is natuurlijk klinkklare onzin. als de auto goed onderhouden is (aantoonbaar) en recent de distributieriem is vervangen (vraag om de rekening, een beetje alfa liefhebber bewaart alles) zou ik het best aandurven.
                                  Het belangrijkste is dat je de verkopende partij vertrouwt. Je hebt vrij snel door of het om een echte liefhebber gaat.
                                  Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                    Ik denk dat het nu ook wel wat gezakt is, Plus dat er veel preventief onderhoud is geweest. Distributieriem met meteen bougie's etc. Allemaal dure beurtjes.
                                    waar ik heb dat nog meer gehoord.............;-)
                                    Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                      Je zou op Gummen de eerste BMW rijder zijn die overgaat op Alfa.

                                      :)

                                      *fingers crossed*
                                      ach als je beide merken rijdt dan kan je er echt over meepraten ;-)
                                      Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                      Comment


                                      • #20
                                        ho ho, ik heb ook 325i gehad. (weekje) :)
                                        Forza!

                                        Comment


                                        • #21
                                          als de moderne alfa's nog echte alfa's zouden zijn, had ik waarschijnlijk nu geen 320d als leasert besteld...... nou ja.......
                                          Last edited by 6bakkie; 29-04-09, 17:49.
                                          Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hmm zit er ook al een tijdje sterk aan te denken eens de stap naar een 147 GTA te maken. Benzineverbruik boeit me wat minder, aangezien de km's per jaar binnenkort veel minder zullen worden (en het is al niet eens zoveel).

                                            Ben wel wat fors onderhoud gewend (nou gemiddeld ook wel een goede 2k euro per jaar op zo'n 12.000-15.000km). Als ik van Scudetto uit mag gaan, dan zou dat bij een GTA dus NOG erger zijn? :P Dan moet ik er wellicht nog eens goed over nadenken ;)

                                            Comment


                                            • #23
                                              156 GTA is gaaf idd.
                                              Prijzen vallen mee en die motor is heerlijk! Onderhoud zal niet goedkoop zijn idd, maar als je een goede koopt, zal het ook wel meevallen met 10.000 fun-km's per jaar.

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • #24
                                                deze zie ik wel eens rijden in haarlem. ziet er netjes uit. alleen dat luchtfilter erafgooien natuurlijk.

                                                http://auto.marktplaats.nl/alfa-rome..._image=1#photo
                                                Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Uit het italiaans gespot draadje:

                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                                  156 v6 3.0 24v q2 sper squadra chip 18 inch ATS etc

                                                  Ter overname aangeboden; mijn 156 v6 3.0 24v sedan.
                                                  Nette, strakke auto in de kleur Grigio Africa 650, bouwjaar 9-1998. 135.000 km aantoonbaar. Apk tot 01-2010.

                                                  Álle boekjes, rekeningen, erbij ,ook alle sleutels, alarmzenders, codecard etc aanwezig, ben zelf 3e eigenaar.
                                                  Diverse malen getectyleerd op verzoek van de 1e eigenaar, auto heeft dan ook géén roest!

                                                  Bij aankoop (119.000 km) ruim 1.5 jaar geleden is de 2.5 v6 motor vervangen door een 3.0 24v blok uit een schade166 (blok had toen 78000 km gelopen, nu dus zo’n 94.000)
                                                  Motor heeft bij inbouw groot onderhoud gehad, verse krukaskeerringen, riemen,rollen spanners en (gtv) waterpomp etc.
                                                  2.5 vliegwiel en 6-bak behouden (vlót! ), Squadra chipped ( 244pk / 283 Nm wordt geclaimd),Vmax 260+ op de teller.
                                                  Oliekoeler is ook overgebouwd van de 166. Blok heeft ook voorbereiding voor olietemperatuur -en oliedrukmeting> bedrading hiervoor ligt al vanaf deze zenders tot in het dashboard.

                                                  Zelfbouw luchtfilterconstructie met gróóót K&N filter achter de bumper en Autodelta UK carbon inlaatpijp. Is mooi stil op constante snelheden maar schreeuwt t uit bij voluit accelereren..! Verslavend en verveeld nooit!

                                                  Vervolgens is gaandeweg de auto verder aangepast naar persoonlijke voorkeur:

                                                  Voorrem upgrade van een 156gta (305mm schijven en 4-zuiger Brembo tangen)

                                                  Afgelopen winter het Q2 sperdifferentieel ingebouwd met nwe lagers en keerringen.

                                                  Recent heb ik nog een Bilstein B14 schroefset gemonteerd om het vervelende doorveren op drempels op te heffen.

                                                  De 156 staat op de ook door Madeno Racing gevoerde ATS DTM Competition wielen in 18 inch 8J ( Banden Continental Sportcontact2 225/35/18, zijn wel een eind versleten)

                                                  Interieur is zwart Momo leer met Alfa logo’s in de rugleuning, carbonlook middenconsole, leren Momo stuur en alu pookknop.
                                                  Sony radio met wisselaar in de kofferbak. Vdo cruise-control en alarm ingebouwd.
                                                  Uiteraard met climate control en andere standaard v6 grappen zoals 4x electrische ramen, 6-bak etc.

                                                  Auto is de ultieme wolf in schaapskleren; geen uiterlijke aanpassingen op ‘gta look’ koplampen, wielen en wagenhoogte na,dus geen spoilers of andere nutteloze ‘fakelarij’...

                                                  Prijs notk, geen inruil mogelijk.

                                                  Bij serieuze interesse kan de auto op de brug bekeken en gereden worden, geen bandentrappers of koopjesjagers aub dit is geen ‘13 in een dozijn’ 156.

                                                  Reden van verkoop? Auto is af, naar mijn idee.
                                                  De goede motor, met het remvermogen, de tractie en het onderstel in overeenstemming met het toegenomen vermogen.Dus tijd voor iets anders. Opbrengst zal btw ten goede komen aan het fonds ’help fRank aan een SZ’

                                                  http://www.alfaclub.nl/mercato.php?act=show&id=2157

                                                  --------------

                                                  Vet :)

                                                  6500 euro voor gta fun. Wel geen sw, en gta. Maar ik vind een 156 zonder spoilers eigenlijk mooier.
                                                  En op de kofferruimte van de sw moet je je niet teveel verheugen. t.o.v. de berlina.

                                                  Draadje op het alfa forum.
                                                  http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=39992
                                                  Last edited by Q4Jan; 30-04-09, 04:24. Reden: forum linkje erbij gezet
                                                  http://www.ebbropremium.nl

                                                  Politics is the entertainment branch of industry.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Frank is een goeie een betrouwbare gast heb ik begrepen, dus het is geen onzin wat er over die auto staat.
                                                    Heb een paar maanden terug nog contact met hem gehad over een Alfa 75 TS die hij te koop had staan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                      Heb een paar maanden terug nog contact met hem gehad over een Alfa 75 TS die hij te koop had staan.

                                                      @Lennart : heb jij al niet ruim voldoende auto's? :-)

                                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                      BMW 320Ci (van GF)



                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                                                        deze zie ik wel eens rijden in haarlem. ziet er netjes uit. alleen dat luchtfilter erafgooien natuurlijk.

                                                        http://auto.marktplaats.nl/alfa-rome..._image=1#photo
                                                        Toevallig vandaag deze auto zien rijden. Fijn geluidje zit erin :-)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Die 156 3.0 V6 is wel een hele gave auto, echter niet wat ik zoek.
                                                          Heb afgelopen weekend eventjes bij een GTA sedan staan kijken. Opvallend veel plastic aan de buitenkant, maar die stoelen..mjammie.
                                                          Helaas geen eigenaar in de buurt die even het motorgeluid kon laten horen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Om je een beetje een idee te geven :)

                                                            http://www.youtube.com/watch?v=Wdryo...64410F&index=1
                                                            http://www.youtube.com/watch?v=iG33IzGUW1U
                                                            http://www.youtube.com/watch?v=hXrnW...eature=related
                                                            http://s65.photobucket.com/albums/h2...t=100_1505.flv

                                                            Zo kán het ook:

                                                            http://www.youtube.com/watch?v=KpKy1...4410F&index=10
                                                            Oliestoken voor het goede doel

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              @ laatste filmpje: waarom rijdt die gast hem niet even een kwartiertje warm voordat hij zo gaat gassen? Condens is nog niet eens verdwenen :-/.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ach, dat is onbelast. Koud gaan rijden en trappen, da's kwalijker.
                                                                Daarbij, z'n nieuwe uitlaat zit er net onder, die wil ie horen, had een gummer kunnen zijn ;)
                                                                Oliestoken voor het goede doel

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X