Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen met 156/166 TS op LPG G3?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ervaringen met 156/166 TS op LPG G3?

Zijn er gummers die (zelf) ervaring hebben met 16 kleps Twinspark's op LPG G3? Dus 2.0's of 1.8's bijvoorbeeld?

Indien ja:
    - voor hoeveel km's en jaren?
    - wat was het gemiddelde verbruik? hoger/gelijk aan benzine?
    - hoeveel onderhoud behoefde de installatie en wat voor kosten bracht dat met zich mee?
    - hoe is je algemene ervaring? Prima, doe nog maar een, of: nooit weer?
    Oliestoken voor het goede doel

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
    Zijn er gummers die (zelf) ervaring hebben met 16 kleps Twinspark's op LPG G3? Dus 2.0's of 1.8's bijvoorbeeld?

Indien ja:
    - voor hoeveel km's en jaren?
    - wat was het gemiddelde verbruik? hoger/gelijk aan benzine?
    - hoeveel onderhoud behoefde de installatie en wat voor kosten bracht dat met zich mee?
    - hoe is je algemene ervaring? Prima, doe nog maar een, of: nooit weer?

Ja, afblijven die rommel! :-)

- 9 maanden gehad, iets van 20.000km gereden.
    - verbruik tussen 1 op 9 en 1 op 10, benzine 1 op 11/1 op 12.
    - Onderhoud: bijna 4000 euro in die tijd :-(.
    - Nooit weer.

Ondanks dat ik voor mijn gevoeg een nette auto had gekocht, die er van binnen en buiten erg goed uitzag en ook goed reed, viel het meer dan 100% tegen. 3 keer een backfire gehad. Spruitstukjes zijn 250 euro op de sloop. Kleppen waren verbrand na een tijdje, kop moest gereviseerd worden dus en dan doe je natuurlijk gelijk een nieuwe riem. Koppelingscilinder kapot gehad, accu, wiellagers, thermostaat en bougies en bobines zijn vervangen vanwege de backfires (700 euro!!).
    Dit was voor mij genoeg om die auto een rotschop te geven, ik had er geen plezier meer van en heb toen een Volvo 740 gekocht met bijna 4 ton op te klok en die heeft zo goed als nooit een probleem gegeven :-).
    Dus ondanks dat de auto er echt netjes bijstond, toch behoorlijke problemen en onkosten gehad. Totaal bijna 4000 euro in die korte tijd, dus als je er een wil kopen, dan moet je echt onderhoudshistorie erbij hebben en in elk geval checken of die bougies en bobines vers zijn, alsmede de staat van de cilinderkop. Doe je dat niet, loop je het risico binnen korte tijd meer dan de aanschafprijs aan onderhoud kwijt te zijn.

Ik ben een Alfa liefhebber pur sang, maar ik ben nog nooit zo teleurgesteld in een Alfa als in die.
    Last edited by Lennart; 20-07-09, 11:48. Reden: Aanvulling ervaringen 156

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
      ff lunchen, kom er zo op terug
      Eet smakelijk.

Had Pa Rohl zijn 156 ook niet op G3? Hans?

Comment

en aangevuld

Comment

Lennart, welk bouwjaar was jouw 156?

Ik heb namelijk het idee dat de 156's tot 2001 wel goed gingen op LPG.

Comment

Ja, afblijven die rommel! :-)

- 9 maanden gehad, iets van 20.000km gereden.
            - verbruik tussen 1 op 9 en 1 op 10, benzine 1 op 11/1 op 12.
            - Onderhoud: bijna 4000 euro in die tijd :-(.
            - Nooit weer.

Ondanks dat ik voor mijn gevoeg een nette auto had gekocht, die er van binnen en buiten erg goed uitzag en ook goed reed, viel het meer dan 100% tegen. 3 keer een backfire gehad. Spruitstukjes zijn 250 euro op de sloop. Kleppen waren verbrand na een tijdje, kop moest gereviseerd worden dus en dan doe je natuurlijk gelijk een nieuwe riem. Koppelingscilinder kapot gehad, accu, wiellagers, thermostaat en bougies en bobines zijn vervangen vanwege de backfires (700 euro!!).
            Dit was voor mij genoeg om die auto een rotschop te geven, ik had er geen plezier meer van en heb toen een Volvo 740 gekocht met bijna 4 ton op te klok en die heeft zo goed als nooit een probleem gegeven :-).
            Dus ondanks dat de auto er echt netjes bijstond, toch behoorlijke problemen en onkosten gehad. Totaal bijna 4000 euro in die korte tijd, dus als je er een wil kopen, dan moet je echt onderhoudshistorie erbij hebben en in elk geval checken of die bougies en bobines vers zijn, alsmede de staat van de cilinderkop. Doe je dat niet, loop je het risico binnen korte tijd meer dan de aanschafprijs aan onderhoud kwijt te zijn.

Ik ben een Alfa liefhebber pur sang, maar ik ben nog nooit zo teleurgesteld in een Alfa als in die.
            Even wat spitten:
            - Je schrijft dat je 3x backfire hebt gehad. Was dit wel een G3 installatie dan? Daarbij is backfire namelijk nihil, lees: linkje naar Sqaudra.
            - Ontstekingsinstallatie moet in goede staat zijn, dat schrijf je idd al, en zul je ook in het Squadra linkje lezen. Hoeveel had deze auto gelopen toen je hem kocht?
            - Onderhoudshistorie alsmede van de G3-installatie moet volledig zijn. Hoe was dat bij deze auto gesteld?

Comment

Het verhaal van Lennart was voor mij ook de aanleiding om geen Alfa TS 16V op gas te willen. En ook een kennis van me had vroeger al bakken ellende met een 155 2.0TS 16v op gas, terwijl mijn 1.8TS 8V (Nord blok dus) geen enkel probleem had.
              Trouwens de TS 16V's zijn ook op benzine niet de meest betrouwbare motoren van Alfa. Distributie moet om de 60k km worden vervangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woka Bekijk bericht

Ha die Woka, long time no see! :)

Kun je dat onderbouwen, trouwens, dat van die bouwjaren? (modellen t/m september 2000 hadden een gaskabel voor de gasklepbediening, modellen daarna (zgn euro 3's) hadden e-gas, electronisch gaspedaal, en ook 4 pk minder.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                  ...
                  Trouwens de TS 16V's zijn ook op benzine niet de meest betrouwbare motoren van Alfa. Distributie moet om de 60k km worden vervangen.
                  Dat heeft m.i. niets met betrouwbaarheid te maken, da's gewoon een feit. Bij de JTD's wordt 80 dkm geadviseerd. Ik heb een 1.8 ts 16v gehad en dat was een juweel, niets te klagen over betrouwbaarheid.

Comment

Weet ik, die opmerking over de distributie staat ook los van wat er voor gemeld stond. Op alle willekeurige Alfa-fora worden meer problemen gemeld met de TS 16V's dan met andere motoren. Kijk maar eens op het 166 forum.
                    Daarom ben ik ook blij dat ik tegen een V6 met LPG ben aangelopen. Maar die combi is echt zeldzaam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woka Bekijk bericht

1998.
                      Het kan goed gaan, maar erg gevoelig voor mindere bougiekabels, bougies en bobines. Dat moet dus altijd vers zijn en het is dus prijzig.

Comment

Even wat spitten:
                        - Je schrijft dat je 3x backfire hebt gehad. Was dit wel een G3 installatie dan? Daarbij is backfire namelijk nihil, lees: linkje naar Sqaudra.
                        - Ontstekingsinstallatie moet in goede staat zijn, dat schrijf je idd al, en zul je ook in het Squadra linkje lezen. Hoeveel had deze auto gelopen toen je hem kocht?
                        - Onderhoudshistorie alsmede van de G3-installatie moet volledig zijn. Hoe was dat bij deze auto gesteld?
                        - Was een G3. Er zat ook een fout in het inlaatspruitstuk en lekkende injectoren. Kan ook tot back-fire leiden.
                        - 178.000km. Gezien slijtage aan stoelen aannemelijk juiste stand.
                        - Kennelijk slecht :-).

Wil je zoiets kopen Gijs? Ik zou serieus voor iets anders gaan. Techniek is te gevoelig en risico's te groot. De Elentinos optie is natuurijk leuk, maar lastiger te vinden. Echter, als je geen haast hebt. Die 166 loopt echt geweldig op LPG.

Comment

...Op alle willekeurige Alfa-fora worden meer problemen gemeld met de TS 16V's dan met andere motoren. Kijk maar eens op het 166 forum...
                          Frappant. Ik kijk zojuist op het 156 forum en struikelde daar zowat over de lovende reacties van eigenaren van 156's op G3. Een wat inhoudsloze "nooit doen, alleen maar problemen" werd door meerderen nogal genuanceerd en bestreden met praktijkervaringen.

De wind kan uit meerdere richtingen waaien heb ik het idee.

Comment

...Wil je zoiets kopen Gijs? Ik zou serieus voor iets anders gaan. Techniek is te gevoelig en risico's te groot. De Elentinos optie is natuurijk leuk, maar lastiger te vinden. Echter, als je geen haast hebt. Die 166 loopt echt geweldig op LPG.
                            Louter orienterend. Vandaar ook dat ik op zoek ben naar zo veel mogelijk ervaringen van anderen. Goede en slechte. Maar geen "men zegt's" en "ik heb gehoord's" :)

Comment

Dat is weer het nadeel van internet. Het is vaak zo zwart/wit.
                              Ik heb dus zelf slechte ervaringen en een kennis van me die een 1.6Ts op G3 had, heeft er ook gruwelijk veel aan verspijkerd.

Volgens mij is het te doen, maar je moet wel volledige onderhoudshistorie hebben en weten wat de dingen kosten op je to-do lijstjes.
                              Op zich was het verstandiger geweest, als ik door had gereden met de auto na al die reparaties, maar ik was 'm helemaal beu. Er zat al een leuke Giulia in qua kosten aan onderhoud en reparaties.

Comment

Tja, internet is altijd zwart/wit vooral op merkspecifieke fora, maar ik ken dus twee praktijkgevallen met de TS16V en die zijn beide slecht afgelopen. Van de Nord, Lampredi (Fiat/Lancia) en Busso V6 ken ik alleen maar goede ervaringen met gas (mijn eigen ervaringen en ervaringen van mensen die ik ken). just my 2 cents.

Comment

Ken het verhaal van Lennart, idd shit, maar ken ook iemand met een 156 1.8 ts 16v G3 die als een debiel rijdt en laatst pas bij 280.000 km de eerste serieuze kosten had, dus het kan wel!

Comment

Tja, internet is altijd zwart/wit vooral op merkspecifieke fora, maar ik ken dus twee praktijkgevallen met de TS16V en die zijn beide slecht afgelopen. Van de Nord, Lampredi (Fiat/Lancia) en Busso V6 ken ik alleen maar goede ervaringen met gas (mijn eigen ervaringen en ervaringen van mensen die ik ken). just my 2 cents.
                                    Grappig. Bij Sqaudra wordt precies het tegenovergestelde geschreven als het gaat om betrouwbaarheid: de ontstekingsinstallatie op de 8 klepper TS'en worst een stuk minder sterk/betrouwbaar geacht in vergelijking met de multi-bobine set op de 16v's.

Ik heb geen LPG ervaringen trouwens, at all.

Comment

Maar goed, tot zover gummers en LPG in 16v TS'en dus?

Comment

Kiwi rijdt volgens mij een 147 1.6 TS op LPG G3.

Comment

http://link.marktplaats.nl/270049712

Pak je kans Gijs, wat een gaaf ding....

Comment

:-)

Comment

Het is alweer even geleden maar ik heb een 146 1.4 TS (16v) gehad op G3.
                                              Gekocht met 150.000km uit 1997. Wanneer het was weet ik niet meer maar de garage kwam bij een compressiemeting op rare verschillen uit. (was rond 200.000km)
                                              Dat heeft me toen 1500 euro aan reparaties gekost.
                                              Ik heb de kleppen gezien en die waren gescheurd. Kennelijk door de hitte. Persoonlijk blijf ik weg bij G3 tenzij het een nieuwere auto met garantie is. Een dergelijke auto met hogere km-standen op G3 zou ik in ieder geval niet meer aandurven. Ik weet niet of een compressiemeting mogelijk, maar misschien dat dat wat zekerheid biedt.

Comment

Hoi, ik heb 4 jaar in een 147 1.6 (105pk) op LPG-G3 gereden. Van nieuw tot aan einde contract bij 140 dkm eigenlijk probleemloos gereden. Altijd starten, lopen. Nooit problemen met de gasinstallatie gehad en hij liep er prima (en snel) op. Enige punt van kritiek was het pittige olieverbruik (1 liter per 2.000 km), maar dat hebben ze ook zonder LPG.
                                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                                  (..)Enige punt van kritiek was het pittige olieverbruik (1 liter per 2.000 km), maar dat hebben ze ook zonder LPG.
                                                  Dat verschilt per geval, gelukkig. Mijn voormalige 156 1.8 has nauwelijks last van olieverbruik. Rijstijl is er van op invloed.
                                                  Maar wel dank voor je bijdrage :)

Comment

Dat verschilt per geval, gelukkig. Mijn voormalige 156 1.8 has nauwelijks last van olieverbruik. Rijstijl is er van op invloed.
                                                    Maar wel dank voor je bijdrage :)
                                                    Rijstijl van invloed? Hmmm, zoals gewoonlijk, kwartiertje warm rijden, daarna een 'pittige' rijstijl. :-)
                                                    Maar ik zou zo een 147 op LPG-G3 durven kopen. Vond het echt prima rijden. Alleen jammer dat de ringtank in de kofferbak boven het plek van het reservewiel uit kwam, waardoor de gehele laadvloer ca. 20 cm. hoger was geworden.
                                                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Inderdaad, hier een 1.6TS op LPG.
                                                      Tot nu toe geen enkel probleem. Wel een beetje olieverbruik inderdaad, maar gewoon af en toe een litertje erbij is een kleine moeite.
                                                      Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Hey Gijs,

Hiero een GTV 2.0 TS 16V gehad waarin ik zelf een LPG installatie heb laten zetten (Vialle LPI met flashlube klepsmering). Motorisch geen problemen, een GTV is niet zo geschikt voor LPG omdat je de balans toch wel een beetje om zeep helpt met een 60L tank achterin.
                                                        156 of 166 zal daar minder last van hebben.
                                                        Heb er in een klein jaartje ca 30K km in gereden (dagelijks Deventer-Nijmegen) zonder motorische problemen.
                                                        Auto weggedaan omdat ik dichterbij ging werken en de vriendin minder ging werken (156 2.4 JTD en gtv LPG werd toen een beetje teveel van 't goede).

Groet,
                                                        Karel

Comment

Ik reed overigens 1:12 op LPG en ze liep erg mooi (zo'n LPI installatie is wat dat betreft wel een aanrader). Moet wel zeggen dat 't voor mij vrijwel alleen snelweg km's waren

Comment

Alfa's Twin Spark staat er over het algemeen bekend om prima met LPI G3 om te kunnen gaan. En dan het omhulsel en andere motorische zaken: tja, het lijkt wel of een Alfa wat cyclischer is qua onderhoud. De één heeft er alleen maar regulier onderhoud aan terwijl de ander in een korte tijd alle gezeik over zich heen krijgt. Van wiellagers tot sensoren (die veelal idd een levensduur van 90-120k km hebben), het kan de km prijs omhoog doen schieten.
                                                            Zo is in het jaar voordat ik m'n huidige auto kocht er voor +- 4500 aan verspijkerd. In één jaar tijd ja... 2/3 van dat bedrag ben ik in de afgelopen 3 jaar zelf kwijtgeweest (oké, toegegeven, simpel onderhoud doe ik zelf...)

Comment

Hey Karel, leef jij ook nog? :) Inmiddels ook al weer een GTV gehad dus? Toe maar :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                                Alfa's Twin Spark staat er over het algemeen bekend om prima met LPI G3 om te kunnen gaan. En dan het omhulsel en andere motorische zaken: tja, het lijkt wel of een Alfa wat cyclischer is qua onderhoud. De één heeft er alleen maar regulier onderhoud aan terwijl de ander in een korte tijd alle gezeik over zich heen krijgt. Van wiellagers tot sensoren (die veelal idd een levensduur van 90-120k km hebben), het kan de km prijs omhoog doen schieten.
                                                                Zo is in het jaar voordat ik m'n huidige auto kocht er voor +- 4500 aan verspijkerd. In één jaar tijd ja... 2/3 van dat bedrag ben ik in de afgelopen 3 jaar zelf kwijtgeweest (oké, toegegeven, simpel onderhoud doe ik zelf...)
                                                                Die 147 waar ik in reed was een leasebak en ik heb gewoon weinig gekke dingen gezien. Bij aflevering ware nde Italianen vergeten het Bose soundsystem te monteren (lunchpauze?), dus die speakers zijn er in NL nog even bij geprakt. Zelf een keer het carter er onderuit gereden, omdat ik in een zware sneeuwbui de wegversmalling op een ventweg niet zag. En bij de beurten zag ik meestal de rekening en maar 1x een dikke rekening gezien. Dat was een grote beurt plus allerlei reactie-/spoorstangen, maar dat schijnt normaal te zijn bij Alfa. Bij onze 156 zijn die spoorstang overdwars en de langsarmen ook al vervangen bij 100 dkm.

Comment

Working...
                                                                X