Na de Mito en de 149 gaat Alfa Romeo zich namelijk concentreren op modellen met achterwielaandrijving, zo valt op basis van diverse bronnen verkregen informatie te concluderen. Het ziet er naar uit dat alle modellen na de 149 op één type onderstel gebaseerd zullen worden, waarbij standaard de achterwielen worden aangedreven en indien bijbetaald wordt alle vier de wielen. Omdat Alfa Romeo dit platform nieuw moet ontwikkelen zijn de aanvangkosten fors maar (zoals u verderop in dit artikel zult lezen): dan heb je ook wat.
Alfa Romeo kiest hiermee de volle confrontatie met BMW. Het genoemde onderstel zal worden gebruikt voor de opvolger van de 149 (concurrent 1-serie), de 2e generatie 159 (concurrent 3-serie), de 169 (opvolger van de 166 en concurrent 5-serie), de Duetto (concurrent Z4) en voor een cross-over (concurrent X3). Een dergelijke vernuftige, kostenbesparende opzet waarmee verkooptechnisch 80 procent van het BMW gamma wordt afgedekt, kan alleen maar ontspruiten aan het meesterbrein van Fiat topman Sergio Marchionne.
BMW toont aan dat je in het C-segment met een achterwiel aangedreven auto zeer succesvol kan zijn, ook als de ruimte achterin niet overhoudt. Gesterkt door dit succes durft Alfa Romeo het ook aan om de overstap te maken. Achterwielaandrijving is een veel beter uitgangspunt voor een sportieve auto dan voorwielaandrijving. De 149 is daarom vermoedelijk niet meer dan een tussenpaus, die wellicht al in 2014 zal worden vervangen. Alfa Romeo zal het zelf nooit toegeven, maar de 149 zit qua karakter te dicht tegen de Fiat Bravo en Lancia Delta aan, beide modellen die (om het zachtjes uit te drukken) nogal gewoontjes rijden.
Van haar eigen Brera en Spider weet Alfa Romeo dat men voor sportwagens met voorwielaandrijving op een dood spoor zit. Bij de Duetto zullen dus weer de juiste wielen worden aangedreven. Dit is het ideale model om terug te keren naar de Verenigde Staten, waar de originele Spider in de bioscoophit The Graduate filmgeschiedenis schreef. Misschien nog meer dan Europeanen zijn Amerikanen van mening dat een sportsedan achterwielaandrijving dient te hebben. BMW geldt als de maatstaf, maar ook de Nissan 350Z, de Infiniti G-serie en de Cadillac CTS laten zien hoe het hoort. Alfa Romeo wordt liever in één adem genoemd worden met deze merken, dan in dezelfde vijver vissen als bijvoorbeeld Lancia, Saab en Volvo.
Het platform met in lengterichting geplaatste motor en achterwielaandrijving (of optionele vierwielaandrijving) zal ook gebruikt gaan worden voor de cross-over waar Alfa Romeo aan werkt. Mercedes-Benz laat met de op de C-klasse gebaseerde GLK uitstekend mogelijk is, evenals Infiniti met de G-serie resp. EX-serie, welke op hun beurt trouwens weer familie zijn van de Nissan 350Z en de grotere M-serie van Infiniti. In totaal dus vijf onderscheidende modellen die gebaseerd zijn op hetzelfde, modulaire platform en op de zelfde productielijn kunnen worden gebouwd waarbij de mix bepaald wordt door de marktvraag. Dat is de manier om Alfa Romeo weer prestigieus en (zeer) winstgevend te maken. En waar dus ook de liefhebber van de originele Delta van zal profiteren.
Alfa Romeo kiest hiermee de volle confrontatie met BMW. Het genoemde onderstel zal worden gebruikt voor de opvolger van de 149 (concurrent 1-serie), de 2e generatie 159 (concurrent 3-serie), de 169 (opvolger van de 166 en concurrent 5-serie), de Duetto (concurrent Z4) en voor een cross-over (concurrent X3). Een dergelijke vernuftige, kostenbesparende opzet waarmee verkooptechnisch 80 procent van het BMW gamma wordt afgedekt, kan alleen maar ontspruiten aan het meesterbrein van Fiat topman Sergio Marchionne.
BMW toont aan dat je in het C-segment met een achterwiel aangedreven auto zeer succesvol kan zijn, ook als de ruimte achterin niet overhoudt. Gesterkt door dit succes durft Alfa Romeo het ook aan om de overstap te maken. Achterwielaandrijving is een veel beter uitgangspunt voor een sportieve auto dan voorwielaandrijving. De 149 is daarom vermoedelijk niet meer dan een tussenpaus, die wellicht al in 2014 zal worden vervangen. Alfa Romeo zal het zelf nooit toegeven, maar de 149 zit qua karakter te dicht tegen de Fiat Bravo en Lancia Delta aan, beide modellen die (om het zachtjes uit te drukken) nogal gewoontjes rijden.
Van haar eigen Brera en Spider weet Alfa Romeo dat men voor sportwagens met voorwielaandrijving op een dood spoor zit. Bij de Duetto zullen dus weer de juiste wielen worden aangedreven. Dit is het ideale model om terug te keren naar de Verenigde Staten, waar de originele Spider in de bioscoophit The Graduate filmgeschiedenis schreef. Misschien nog meer dan Europeanen zijn Amerikanen van mening dat een sportsedan achterwielaandrijving dient te hebben. BMW geldt als de maatstaf, maar ook de Nissan 350Z, de Infiniti G-serie en de Cadillac CTS laten zien hoe het hoort. Alfa Romeo wordt liever in één adem genoemd worden met deze merken, dan in dezelfde vijver vissen als bijvoorbeeld Lancia, Saab en Volvo.
Het platform met in lengterichting geplaatste motor en achterwielaandrijving (of optionele vierwielaandrijving) zal ook gebruikt gaan worden voor de cross-over waar Alfa Romeo aan werkt. Mercedes-Benz laat met de op de C-klasse gebaseerde GLK uitstekend mogelijk is, evenals Infiniti met de G-serie resp. EX-serie, welke op hun beurt trouwens weer familie zijn van de Nissan 350Z en de grotere M-serie van Infiniti. In totaal dus vijf onderscheidende modellen die gebaseerd zijn op hetzelfde, modulaire platform en op de zelfde productielijn kunnen worden gebouwd waarbij de mix bepaald wordt door de marktvraag. Dat is de manier om Alfa Romeo weer prestigieus en (zeer) winstgevend te maken. En waar dus ook de liefhebber van de originele Delta van zal profiteren.
Comment