Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toekomst Lancia

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Toekomst Lancia

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=12731

------
    Fiat stopt met grote MPV modellen

blablabla
    De beslissing is een gevolg van het feit dat Fiat zijn dochter Lancia in de toekomst wil gaan koppelen aan het merk Chrysler, en ook diens Grand Voyager wil overnemen.
    blablabla
    Voor de grote MPV modellen zijn geen volwaardige opvolgers gepland. De Fiat Ulysse vervult slechts een marginale rol op de automarkt (en wordt qua verkopen al jaren achtereen overvleugeld door de Phedra) en Lancia gaat dus een aangepaste versie van de Chrysler Grand Voyager krijgen.
    blabla

----

Elke keer weer denk je dat het nu echt niet meer erger kan worden. En elke keer weer blijkt dat ik me vergist heb...

Aha, doet me terugdenken aan een draadje van enkele eeuwen geleden op dit forum, toch V4?
    2 x ouwe premium meuk
    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Klopt John. Het blijft ook na jaren pijnlijk om aan te zien.

Comment

Fijn dat jouw geheugen ook nog zo goed werkt:-)

Ben het net zoals toen overigens (ten dele) wel met je eens.
        2 x ouwe premium meuk

Comment

Nekschot zeg ik...

Comment

Da's wel weer erg cru zeg :-)
            2 x ouwe premium meuk

Comment

Zit hier in het blad van de Lancia Club te lezen over de toekomst.

Dat van de Voyager wisten we al.

"De volgende generatie van de Chrysler 300C gaat in Europa de Thesis opvolgen als het Lancia-vlaggenschip."

Wel rwd dan, dus ze kunnen het ding wel Flaminia gaan noemen, toch...

"De eveneens nieuw uit te brengen Chrysler Sebring zal als Lancia's nieuwe middenklasse cross-over op de amrkt worden gebracht."

Verder: Dodge Journey wordt hier Fiat Ulysse, Croma wordt vervangen door een Dodge, Fiat Sedici (die nu al bij Suzuki in Hongarije vandaan komt) wordt vervangen door de opvolger van de Dodge Nitro.

Nou, gelukkig kerstfeest...

Comment

Alsof Lancia op dit moment boeiend is...

Een mooi vormgegeven 300c zou mij trouwens nog wel kunnen bekoren, ik heb helemaal niets tegen de 300c namelijk, op 't feit na dat iedere bezitter het ding ver-pimpt.... Iets wat absoluut niet nodig is. :)

En als ik in de markt zou zijn, zou ik een merk als Lancia nog wel de voordeel van de twijfel gunnen, in de hoop dat ze ooit zelf een RWD sedan/coupé kunnen ontwerpen.

Maar goed, het gaat verder echt nergens over. Zonde, ze hadden na de Delta Integrale moeten stoppen. Net als Alfa na de 75 en Fiat na de Barchetta. Zoals jullie zien heeft 't niets met voorkeur voor aandrijfconcepten te maken.

Comment

Tja, moeilijk merk. Super-historie, maar kwakkelen sinds de jaren'80.
                  Ze hadden die nieuwe Fulvia moeten maken. Wat een gave proto was dat zeg!

Thesis vind ik trouwens gaaf en de nw Delta ook wel, vooral in twotone wit/zwart.

Deze Fulvia dus. Beauty!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

@Dennis, ben het grotendeels met je eens, maar niet voor wat betreft Fiat. De Fiat 500 is zeer geslaagd, zelfs zo geslaagd dat ik tegen al mijn voorkeuren voor ouwe bakken er in rijd. De Grande Punto is ook een succesvol model en past goed bij waar Fiat voor staat: sterk in het kleine segment met betaalbare functionele auto's.

@ Harry: die hadden ze inderdaad moeten bouwen, maar ik vrees dat het net zo'n kaskraker zou worden als de nieuwe Alfa Spider of Brera...

Alfa Romeo moet snel stoppen met die laffe FWD's te maken en weer terug naar de roots, maar het zal wel een illusie zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                      Alsof Lancia op dit moment boeiend is...
                      Dat is het hem nou juist. We zien de hele handel al jarenlang steeds dieper in de stront zakken, en toch wil niemand er de stekker uit trekken.

Comment

Juist. Zo'n Fulvia hadden ze inderdaad moeten bouwen, en het zou zeker een kassucces zijn.

MITS de prijs goed is. En dat is meteen het probleem. Lancia kan volgens mij zo'n auto niet produceren voor een verkoopprijs van 15 - 20K. Dan zouden ze misschien nog goed gaan.

Comment

Dus retro-gestylede Fulvia's en Fiatjes 500, dat moet de zaak op de been houden?

Het is gewoon dood. Morsdood.

Comment

Precies, retrodesign - hoewel soms geslaagd zoals bij de 500 - is vaak gewoon een zwaktebod en teren op successen van het verleden.
                            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Je kunt ook zeggen dat ze ooit een verkeerde weg in zijn geslagen, en dat ze nu proberen terug te keren op de juiste.

Als Alfa met een rwd Alfatje komt die betaalbaar, snel, opzwepend en Giuli(ett)a heet, vind ik het perfect. Ruil ik direct de BMW op in. Of het nou retro is of niet.

Comment

Ik ook!

Ik zou liever Alfa of Lancia rijden, maar mijn 118D stuurt gewoon beter.
                                Dus als ze gewoon weer goede, fijne en mooie producten gaan maken, dan verkoopt het ook wel. Een Chrysler 300C met Lancia-grille valt daar niet onder wat mij betreft.... Zonde.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik vind juist dat Fiat het op dit moment helemaal niet zo raar doet. De 500 is prima, Panda goede prijs/kwaliteit verhouding, Punto een van de leukste in z'n klasse, Bravo erg fraai ogende middenklasser. En dan houdt het ook wel op (Croma is echt helemaal niks en die wannabe mini 4x4 ook niet). Fiat heeft wel weer een leuke aansprekende auto nodig, een leuke roadster of coupe. Maar kan me goed voorstellen dat ze in deze tijd dat niet aandurfen

Het is alleen jammer dat Alfa en Lancia de boel niet op de rit krijgen. Lancia is al jarenlang aan het kwakkelen en is echt een wonder dat dat merk nog bestaat. De Delta is wel een aardig modelletje, maar voegt verder weinig toe. Thesis was leuk, maar grote Italianen verkopen nooit goed, waarom dan zoveel geld erin steken?

Alfa heeft nog een paar leuke modellen, maar heeft weinig meer met passie te maken. Meer een luxe merk voor leaserijders (rijden er eigenlijk wel prive aangekochte 159's rond in NL?). De 147 en 156 waren wat mij betreft prima, de GT was ook een leuk model. De Brera/Spider zien er leuk uit, maar is het net niet (zou liever een GT met de laatste echte V6 rijden). Maar goed, heb nog (valse?) hoop dat dit wellicht nog weer eens iets wordt...

Comment

Al tijdens de jaren van de 155 waren er berichten dat de volgende weer wel eens rwd zou kunnen worden. Toen kwam de 156, en daarna de 159, en die berichten blijven telkens maar terugkomen. Tegelijk duwden ze die ruk-V6 van GM onder de kap, en wij maar blijven hopen dat het toch nog goedkomt.

De realiteit is dat we nu al Chrysler-platforms moeten accepteren onder (in elk geval) de komende Lancia's en Fiats. De laatste berichten waren dat ze nu helemaal niet weten wat ze met Alfa moeten en dat investeringen nu stilstaan.

Maar ja, ergens wordt het jammer om die badge te laten verdwijnen dus er zal wel een Alfa 'Sebring' Giulia of zo gaan komen. Natuurlijk fwd he (maar de volgende wordt rwd hoor!). En met een 6 in lijn van een Cherokee erin - want die GM kunnen ze niet meer benutten, en geld voor een eigen motor is er niet meer.

Mooi toch :- ))

Ik sla mijn reakties alvast op op mijn HD, kan ik ze in de toekomst nog c/p-en :-)

Comment

Denken jullie nu echt dat als ze back to the roots gaan met aandrijving en hitsige motoren dat het opeens wel verkoopt? Kijk om je heen en je ziet dat 90% van de automobilisten geen reet geeft om RWD, 50-50 verdeling, knap onderstel en lock-to-lock binnen 2,5 omwentelingen.

Het gaat om marketing en value-for-money, waarbij dat laatste meer gaat om gunstige BMP -en leasetarieven. Alsof gummen representatief is als het gaat om de wens van de gemiddelde automobilist en wat daardoor beter zou verkopen. LOL
                                      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                        Denken jullie nu echt dat als ze back to the roots gaan met aandrijving en hitsige motoren dat het opeens wel verkoopt? Kijk om je heen en je ziet dat 90% van de automobilisten geen reet geeft om RWD, 50-50 verdeling, knap onderstel en lock-to-lock binnen 2,5 omwentelingen.
                                        En daarom kan ik me wel iets voorstellen bij het standpunt van Elentinos: schrap het merk maar, net als Saab, zodat de successen uit het verleden niet langer worden bezoedeld door cross-platform-marketingexercities uit het heden.
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Het gaat om marketing en value-for-money, waarbij dat laatste meer gaat om gunstige BMP -en leasetarieven. Alsof gummen representatief is als het gaat om de wens van de gemiddelde automobilist en wat daardoor beter zou verkopen.
                                          @Paco right on the money.

Lancia, in mijn beleving een adelijk merk. Hoe het zover heeft kunnen komen, daar heeft iedereen wel een mening over. Ikzelf denk vooral een kruideniersmentaliteit van Fiat(vooral de Beta serie was drama) en de het introverte gedrag voor de Italiaanse markt. Want Lancia verkoopt daar al eeuwen gewoon goed. Sinds een aantal jaar zelf in zijn totaliteit beter dan Alfa wat altijd anders was. Maar jarenlang was/is de Italiaanse markt de focus geweest voor Lancia. Nu sinds eind jaren 80 het marktaandeel van de Fiat groep van een ruime 50% is gekelderd naar een marginale 20-25% moest men ook weer aan de bak in de rest van Europa. Dat blijft een probleem met steeds wisselend management/dealers/service etc.. Toch was de kans er wel degelijk in de periode 1985 tot medio jaren 90. Het gamma was toen voor Lancia begrippen eenduidig en complementair met de Y10 voor de frisse jonge chique of de dame op leeftijd, de Delta I/Prisma voor de gevorderden en de Thema voor de manager/directeur die wat anders wilde dan de Duitse taxi's. Verkoopcijfers waren goed, gamma klopte redelijk en de garages waren nog redelijk in de buurt. Zelfs het imago had weer een chique uitstraling, na de dramatische jaren 70(Beta/Gamma).

Hoe nu verder, geen idee. Retooled Chryslers voor Europa en Lancia's zelf voor Italia.

Ik sla nog wat Thema's in en koester verder de herinneringen aan 20 jaar Lancia rijden. Hopelijk komen er nog 20 jaar bij.
                                          Peace is a lie, there is only passion.
                                          Through passion, I gain strength.
                                          Through strength, I gain power.
                                          Through power, I gain victory.
                                          Through victory, my chains are broken.
                                          The Force shall free me.

Comment

Niet te hopen dat dit waarheid wordt:

http://www.autoweek.nl/autonieuws/13...laat-zich-zien

Lancia wordt, behalve in Frankrijk en Italie, Chrysler.

Comment

Potverdikke wat een ......songfestivalbeslissing!

Comment

Chrysler Delta, wat maakt het uit.
                                                Oude tijden herleven, setjes met Lancia-grilles uit Italia laten komen om op die Chryslers te schroeven, net zoals er vroeger Lancia Y10 grilles werden gezet op Autobianchi's. Kan je nagaan, dat was 1985, toen wisten ze daar bij Fiat eigenlijk al niet meer wat ze met Lancia aanmoesten...

Comment

Of je importeert gewoon uit Frankrijk of Italie.....

Comment

Nee, Chrysler heeft een goede naam in de rest van Europa. Als mensen het merk al kennen.
                                                    Denk dat Lancia bekender is dan Chrysler.
                                                    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Verlos het toch uit zijn lijden, alsjeblieft...

Comment

Jij bent zeker bij Bob Lutz in de leer? :-p

Maar idd, geef Lancia (en AR) een duidelijke positionering binnen de Fiat-groep en investeer erin. Anders kan je net zo goed kappen.
                                                        Ik kan me wel voorstellen dat de Italianen dat zelf niet zo zagen/zien, omdat van de 110.000 Lancia's/jr er 90.000 in Italië zelf verkocht worden.

Probleem is toch een beetje dat Italiaanse producten wel worden gezien als bijzonder stijlvol, maar niet kwalitatief hoogstaand. En voor een van de duurste aankopen die je kan doen is die kwaliteit wel heel belangrijk.

Toch denk ik dat er ruimte is in de subpremium-hoek. Boven de massamarktmerken als Ford, VW, Skoda, Opel, Peugeot, Toyota, Mazda, Nissan en Renault, maar onder de echt premiummerken als BMW, Audi, Mercedes en Jaguar.
                                                        Merken met wat meer stijl dan de massa, maar niet de prijs van de premiummerken.
                                                        Wat dat betreft was het ook fout van AR om met de 159 de confrontatie met de Duitse premiummerken aan te gaan. Een positionering er net onder was beter geweest. Wel de luxe en rijplezier van een BMW, niet de kosten.

Wat Lancia betreft, lastig verhaal. Zou heel goed een Audi-concurrent kunnen zijn (dwz. een Audi-alternatief, net eronder), maar ga je dan met Alfa Romeo de concurrentie aan met BMW? Audi en BMW zijn al concurrenten met redelijk wat overlap. Dat ga je dan bij Lancia en AR ook krijgen.
                                                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                                          Maar idd, geef Lancia (en AR) een duidelijke positionering binnen de Fiat-groep en investeer erin. Anders kan je net zo goed kappen.
                                                          Ik kan me wel voorstellen dat de Italianen dat zelf niet zo zagen/zien, omdat van de 110.000 Lancia's/jr er 90.000 in Italië zelf verkocht worden.
                                                          Precies en begin voor het imago en merkbeleving weer met autosport;

Alfa in de toerwagenklasse (DTM), Lancia weer terug in het WRC en Fiat zoals nu houden in het junior WRC kampioenschap. Verder een prioriteit op het leveren van kwaliteit, maak optimaal gebruik van het netwerk dat Chrysler heeft in de VS en breng daar Alfa weer terug. Maak gebruik van de nieuw ontwikkelde technieken (Multi-air) en de al zeer goede jtd's i.p.v. de techniek weer te verpatsen aan Bosch/GM waardoor VAG/GM er uiteindelijk weer meer mee scoort dan de Fiat Groep zelf.

Comment

Ik lees investeren, ik lees autosport. Voor merken die in aanzien al jaren alleen maar omlaag zijn gegaan.

De feiten: giga overcapaciteit in de industrie, en gebrek aan cash ook bij Fiat.

Conclusie: het kan gewoon niet.

So... just pull the plug...

Comment

Als ik overcapaciteit lees, dan denk ik vooral aan een teveel aan auto's zonder onderscheidend vermogen, van een massamerk.
                                                              Lijkt me dat Lancia en Alfa Romeo bij uitstek merken zijn met een onderscheidend vermogen.
                                                              Ik denk niet dat het verdwijnen van Lancia de overcapaciteit oplost. Het gaat maar om 110.000 auto's per jaar. Het failliet gaan van GM/Opel had veel meer zoden aan de dijk gezet.
                                                              Wat dat betreft, laat Chrysler maar lekker wegrotten. Dát maakt pas een einde aan de overcapaciteit. Als je het dan toch over auto's zonder onderscheidend vermogen hebt (al is een 300C wel lekker).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                                Ik lees investeren, ik lees autosport.
                                                                Voordat als je als autofabrikant in autosport wilt investeren:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=39752

:)
                                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Working...
                                                                X