Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spider aandachtpunten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Spider aandachtpunten

kenners onder u,

ben me de laatste tijd aan t orienteren op een Alfa Spider.
    Er schijnen nogal wat verschillen in bouwkwaliteit, roest-resistance en rij-ervaring te zitten bij de verschillende modellen.
    De Type IV vind ik schitterend, maar dat vindt blijkbaar iedereen want die is in goeie staat erg aan de prijs.

Hoe zit het met de oudere types?

Er is op dit moment een '85 Spider USA 2000 die wel interessant aangeboden wordt. Echter, qua model vind ik m minder leuk.
    Als onderhoud en evt restauratie aantoonbaar is, is het dan een verstandige aankoop?
    Hoe zit het met de oudere types?
    En wie o wie kan voor een scherpe prijs een type IV leveren? :)
    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Het is momenteel zeer lastig om van je oude handel af te komen, dus het lijkt me geen probleem om er een te vinden voor een leuk bedrag.

Heb je al navraag gedaan op het Alfaclub forum?

Techniek is duurzaam, maar moet wel goed onderhouden zijn. Carrosserie moet hard zijn, want als je moet gaan restaureren, loopt het al snel in de kosten. En die auto's zijn gewoon te vinden.

Comment

Technisch zijn die dingen oersterk, ik heb zelf een USA-tje uit '85. 2.0 op injectie. Superbetrouwbaar, nu 220.000km op de klok n heeft me in de afgelopen 7 jaar nog nooit laten staan. Wel vind ik de USA-blokjes op injectie Bosch L-jettronic) wat minder fijn lopen omdat die wat geknepen zijn op de emissie-eisen. De euro-spiders type 3 en type 4 (Bosch Motronic) hebben meer vermogen en draaien ook een stuk lekkerder.
      De motorblokken op carburateurs zijn natuurlijk het lekkerste. ;-)

En de carosserie? Roesten doen ze toch allemaal, dus alles even goed nakijken. Vooral deurtjes, dorpels, accusteunbak en achterschermen.
      Giulia 1600 Super '65
      Abarth 595 Competizione '15

Comment

Roest de type IV ook al Veloce?

Neig er toch wel naar om of <'82, of type IV te doen. En dan geen USA uitvoering als ik t goed begrijp.
        privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Een IV roest ook alleen minder erg, vergeet niet dat die dingen ook al tussen de 19 en 15 jaar oud zijn ;-)

Comment

Inderdaad, die dingen gaan ook al richting de 20 jaar. Kijk maar een naar een 75 of 33 die even oud is, roesten ook als de neten.

Een IV ziet er vaak wel beter uit dan een vorig type, maar eigenlijk is het niet meer dan een Spider III met bumpers en skirts meegespoten in de carosseriekleur. (interieur van en IV is zelfs identiek aan die van een III van na de facelift) Achter het plastic willen ze namelijk zeker wel roesten, je ziet het alleen niet.
            Giulia 1600 Super '65

Comment

En toch worden er vaak leuke Aerodinamica's aangeboden voor leuke prijzen. De minst begerenswaardige Spider, maar nog steeds een mooie auto hoor, vooral in zwart. En de latere versies (van na midden 80) zijn volgens mij net zo goed als de type 4.

Comment

Spider III's zullen inderdaad nooit zo populair worden als de 3 andere series.
                In de goede kleur kan een III best leuk zijn. De mijne is pastel zwart (eigenlijk heel erg donkerbruik) met een bordeuxrode kap en beige lederen stoelen. Best een lekkere combi. Ook valt de rubberen lip niet zo op door de donkere kleur.
                Een rode III zou ik persoonlijk niet zo snel nemen.

En als je voor weinig een leuke Spider wilt? Ik zou tich zeker dan een type III overwegen. Sturen evengoed als een IV, carosserie is even gevoellig, motortechniek is het zelfde, onderstel en bak zijn hetzelfde, interieur is het zelfde (mits facelift III), en ze zijn een stúk goedkoper. En ze kunnen nog wegenbelastingvrij worden....

En anders een Zender-spoilertje regelen. Die vervangt de rubberen lip op de kofferklep door eentje in carosseriekleur mee gespoten:

Hier de mijne en de Duetto van Lennart:

En het rode dak van de mijne hier zichtbaar:
                Giulia 1600 Super '65

Comment

Ik ben op zoek naar een Spider, maar weet nog niet welke. Een klassieke chroombumper valt af omdat hij gebruikt gaat worden als semi-dagelijkse-mooiweer auto en gewoon buiten moet slapen. Een type 4 vind ik mooier, maar een type 3 met carburateurs vind ik ook wel interessant. Iemand tips?

Comment

Is een MX5 niks voor je? ;-)

Ik zou zelf een coda tronca willen of een Duetto, maar in jouw geval (buiten staan en veel gebruik) een type 4.
                    Erg mooi en best betaalbaar ook tegenwoordig.
                    En soms ook hardtop erbij.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oke, zoektocht is vanaf nu serieus. Mijn eerste kandidaat: een type 3 met Zender pakket. Apart en eigenlijk een beetje fout, maar ik vind m op één of andere manier wel erg cool:

Comment

Ik vind hem wel cool hoor.
                        Wielen ben ik geen fan van, maar hoort bij dat pakket.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                          Ik ben op zoek naar een Spider, maar weet nog niet welke. Een klassieke chroombumper valt af omdat hij gebruikt gaat worden als semi-dagelijkse-mooiweer auto en gewoon buiten moet slapen. Een type 4 vind ik mooier, maar een type 3 met carburateurs vind ik ook wel interessant. Iemand tips?
                          Mijn Coda Tronca was origineel nederlands, en die had RVS bumpers. Volgens mij speciaal voor de landen die pekelen. Ook de rest van het glimmende spul was RVS. Dat roestte echt niet. De rest natuurlijk wel, maar de bumpers dus niet.
                          Gaat hij buiten slapen?! Dat vind ik moedig hoor. Misschien kun je dan beter geen Spider nemen ;-)
                          Groeten,
                          Bats
                          wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                          *klopt zelf op schouder* --- TSM
                          Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                          Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                          Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                          de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                          Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                          Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

tja.....ik zou mijn spider niet buiten durven laten staan, als ik er volgend jaar ook nog fatsoenlijk mee wil kunnen rijden.
                            Wat dat betreft is die mazda toch wat minder gevoelig.....

Als we de spider niet uit je hoofd kunnen praten zou ik voor een type 3 gaan, wel het minst gewilde type en ook het goedkoopst. Daar zou ik minder moeite mee hebben. Een goede coda tronca is prijzig voor het buiten zetten en een type 4 is abnormaal duur EN moet je wegenbelasting voor betalen.

Ik zou voor een wegenbelastingvrije type 3 gaan, bijvoorbeeld:
                            http://link.marktplaats.nl/423619600
                            http://link.marktplaats.nl/439386433
                            http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=v4di4sdghppd
                            Volvo V70 D5 / Alfa 166 3.0 V6 / Lancia Beta Montecarlo 1977 / Lancia Fulvia Berlina 1C 1965 / Lancia beta coupe 2000 (klusobject)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rinco007 Bekijk bericht
                              Als we de spider niet uit je hoofd kunnen praten...
                              Hehehe, de MX5 is verkocht, dus ik heb geen keuze meer :-)

Comment

hehe......naja....congrats!

maar die zender spider is wel ok! :->
                                Volvo V70 D5 / Alfa 166 3.0 V6 / Lancia Beta Montecarlo 1977 / Lancia Fulvia Berlina 1C 1965 / Lancia beta coupe 2000 (klusobject)

Comment

Ervan uitgaande dat een type 3 ongeveer dezelfde maten heeft als een type 4: hoe passen de gummers erin?
                                  Kun je met ruim 1.90 ook met dakje dicht zitten of niet?

En een type 4 buiten laten slapen geen goed idee? Ik dacht dat ze tegen die tijd wel beschermd waren tegen roest...

Reden vandaag naar de kust en dat had ik veeeeel liever in een cabriootje gedaan.
                                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Jij ook al PACO?

Ik ben zelf een beetje naar coda tronca's aan het kijken. Type 4 vind ik ook wel mooi, maar het "moderne" ervan staat me een beetje tegen. Ik heb net mijn 1300 Giulia uitgezwaaid, en wil er eigenlijk weer een 1600 of 2000 carb spider voor terug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                      Ervan uitgaande dat een type 3 ongeveer dezelfde maten heeft als een type 4: hoe passen de gummers erin?
                                      Kun je met ruim 1.90 ook met dakje dicht zitten of niet?
                                      De verschillen tussen de types 3 en 4 zijn puur het uiterlijk. Techniek en interieur zijn identiek. Groot voordeel wat mij betreft van de type 3 is de toepassing van de carburateurs, dat klinkt echt een stuk 'echter'. Maar de moderne Bosch injectie heeft ook zijn voordelen natuurlijk. Ik heb een paar keer in een Spider gezeten, ik pas er met mijn 1.85 prima in, maar in de MX5 had ik ook geen klagen.

Comment

Spiders zijn traditioneel erg ruim, vind ik zelfs. Ik kan ook prima zitten in een III en IV. En in een Nuovo. :)
                                        Dus zo'n gespierde Helmonder past ook wel. Alleen is een Spider veel te chique voor PACO. Die moet een Camaro T-bar nemen of zo, Smokey & The Bandit edition, da's meer iets voor hem. :)

Die Zender Spider III vind ik overigens heel prima smoelen!
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Ha, die Gummers;

W220L past in een Spider.
                                          'Nuff said.
                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                            Alleen is een Spider veel te chique voor PACO. Die moet een Camaro T-bar nemen of zo, Smokey & The Bandit edition, da's meer iets voor hem. :)
                                            We hadden het er afgelopen woensdag al over in Amsterdam. Jasper heeft afgehaakt voor de finale omdat hij daar niet kan Googlen :-)

En het bewijs is nu geleverd :-) ; in Smokey & The Bandits speelde een Firebrid Trans Am een hoofrol

Comment

Mijn Duetto was ooit van w220l, dus... ;-)

Comment

Ok, zal dus wel passen. Zal dus ook wel traditioneel het rechterbeen moeten samenvouwen, want dat moest in de 164 ook.

En roest in aan IV? Ik heb namelijk wel een multimodale buxushut, maar geen grozzie. Autohoes in de winter (gewoon rijden natuurlijk).
                                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Dat past zeker PACO, zeker met het dat neer beneden ;-). Dat vouwen zal ook reuze meevallen. Er zit nauwelijks een middenconsole in een spider.

Comment

In een Duetto niet nee, Lennart, in de latere types wel....

Last edited by w220l; 26-04-11, 09:43.
                                                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Paco, ook een 4 kan roesten.
                                                      Vergeet niet dat ze inmiddels rond de 20 jaar oud zijn en welke auto roest dan niet?
                                                      Dorpels, wielranden achter en rand kofferbak (boven achterlichten) zijn mij bekende zwakke punten!
                                                      Ik denk er soms ook aan er ook 1 te halen aangezien ik de kinderstoel van de kleine meid in mijn Giula Spider niet
                                                      fatsoenlijk kan vastgespen.

Comment

Is dit niks? Mooi ding!
                                                        (dat QV slaat verder nergens op, alleen type III is als QV geleverd)

http://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?t=54887
                                                        Giulia 1600 Super '65

Comment

Mooi ding idd!
                                                          En dat leer is nog als nieuw...

Comment

Als ze allemaal roesten dan kan je net zo goed een oude nemen. Lieft dan van voor 1970 wat toen gebruikte ze een betere kwaliteit staal.
                                                            M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                            Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                            Rally organisatie: Rally-Events
                                                            Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Maar ga jij eens een Spider van voor 1970 scoren voor de prijs van een type III. Dat zal héél erg moeilijk worden, zeker als je ook nog een 1750 wil.
                                                              Giulia 1600 Super '65

Comment

Types 4 zijn niet slecht maar gezien de leeftijd die ze inmiddels hebben is het toch niet zo heel gek dat ze
                                                                af en toe roesten?
                                                                Na 20 jaar roest iedere auto volgens mij wel.
                                                                Of had iemand iets anders verwacht?
                                                                Overigens zijn er genoeg Spiders 4 die roestvrij zijn, omdat ze veel hebben binnengestaan.
                                                                Je moet gewoon goed kijken wat je koopt....

Comment

Working...
                                                                X