Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toekomst Fiat...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Toekomst Fiat...

Natuurlijk maken we ons zorgen om de toekomst van Alfa en Lancia (gezien de 2 topic op dit forum hier over). Maar moedertje Fiat doet het ook niet al te best. En hoe meer verlies Fat draait, hoe sneller een execute of verkoop van Alfa/Lancia dchterbij lijkt te komen...

Jaarverlies van 848.000.000,-....

http://www.italiaspeed.com/2010/cars...1/q4/2501.html

Ik ben écht benieuwd wat er daar in Italië allemaal staat te gebeuren.
    Giulia 1600 Super '65
    Abarth 595 Competizione '15

Tja, welke fabrikant doet het op dit moment wel goed eigenlijk? De klappen vallen overal, dus uiteraard ook bij Fiat. Fiat is gelukkig taai, het concern heeft al heel wat keertjes in de hoek gestaan waar de klappen vallen.
    '84 Nissan 300ZX T-Bar twoseater/'86 Alfa 33 1,3 Milano/'88 Lancia Prisma 1600IE/'98 Peugeot 306 XRDT Break

Comment

De Italiaanse autofabrikant Fiat is in het derde kwartaal uit de rode cijfers gekropen. Het bedrijf meldde woensdag een nettowinst van 25 miljoen euro te hebben geboekt.

In de eerste helft van dit jaar leed Fiat nog verlies. In het derde kwartaal van vorig jaar kwam de winst uit op 468 miljoen euro, maar toen had de crisis in de auto-industrie nog niet in volle omvang toegeslagen.
      De verkoop van personenauto's steeg met ruim 4 procent tot 538.900 stuks, dankzij allerlei subsidieregelingen om oude auto's van de weg te halen. De omzet zakte hard in, met bijna 16 procent naar 12,05 miljard euro. De grootste omzetklap kreeg Fiat echter bij zijn activiteiten in de machinebouw en bij de fabricage van vrachtwagens en bedrijfsauto's.
      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Gisteren zag ik ergens op TV, weet niet precies meer waar, dat de CEO van Fiat in Italie nogal wat commotie heeft veroorzaakt door een aantal uitspraken op de Italiaanse TV. Het kwam er in het kort op neer dat Fiat beter af zou zijn, als er geen auto's meer in Italie zouden worden gebouwd. Alle fabrieken in Italie zijn verliesgevend en als je de fabrieken zou sluiten in Italie zou het netto resultaat voor Fiat beter zijn.

Als voorbeeld noemde hij een fabriek in Polen waar met 6100 werknemers meer auto's gebouwd worden dan de 22.000 werknemers in 5 vestigingen in Italie... Dat zijn erg pijnlijke cijfers natuurlijk.

Veel ophef hierover in Italie natuurlijk. Het ene kamp vindt dat hij dit nooit had mogen zeggen, het andere kamp vindt het goed dat de vinger eens op de zere plek wordt gelegd.

Comment

Ja, en op de radio was te horen dat 'ie hier op terug gekomen is en er toch voor veel geld een fabriek in de buurt van Napels gebouwd gaat worden. Er was hem "geadviseerd niet buiten Italië een fabriek te bouwen", LOL.

Ik denk dat ik wel weet wie hem dat advies gaf ;)

www.sleepswithfishes.it
          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

http://www.autoedizione.nl/fiat-spa-...-voor-detroit/

Fiat SpA klaar om Turijn te verruilen voor Detroit

16 mei 2013 11:11 Geen reacties

Dit keer betreft het niet een speculatieve roddel van een of andere Italiaanse vakbond, maar komt via officiële kanalen in de VS naar buiten dat Fiat SpA op het punt staat om het belangrijkste hoofdkwartier voortaan in Detroit te doen zetelen. Het is niet voor niets dat de koers van Fiat gisteren omhoog schoot op de beurs. Er hangt behalve dit toch wel historische feit, namelijk ook een volledige overname in de lucht, te beginnen met nog eens 3,3% van het aandeel in Chrysler, dat nu nog in bezit is van het fonds VEBA. Zodra de rechter van Delaware zich heeft uitgesproken (juni) over het meningsverschil tussen Fiat en de huidige eigenaar van het overige aandeel van 41,5%, zal het een en ander direct in werking treden. Ook een beursgang op Wall Street ligt in het verschiet.

CEO Sergio Marchionne zou volgens enkele Amerikaanse bronnen het verruilen van het historische hoofdkwartier Lingotto (foto onder) voor Auburn Hills (foto boven), momenteel serieus in overweging hebben vanwege het belang van de Noord-Amerikaanse markt en de daarbij behorende financiële markt. Europa brengt momenteel nog maar 24% van de totale opbrengst bij Fiat in het laatje, terwijl dit in 2004 nog 90% was, omdat de Italiaanse firma toen vrijwel nog geheel afhankelijk was van de activiteiten op het oude continent.
            Giulia 1600 Super '65

Comment

Eeeeh...hij is er toe in staat, denk ik.

Marchionne wil automerken Fiat en Chrysler mogelijk vervangen

Sergio Marchionne zette gisteren weer eens alles op scherp en daarmee komt ook een opmerkelijk geluid naar buiten, namelijk dat de CEO met de gedachten zou spelen om de automerken Fiat en Chrysler in Europa en Amerika te laten vervallen (niet in Brazilië en andere opkomende economieën). Beide merken zouden namelijk met een imagoprobleem kampen op deze continenten. Dit zeer opmerkelijke geluid sluit overigens wel aan op plannen om vooral het 500- en Panda-label uit te bouwen. Dat Fiat meer in deze namen gelooft, blijkt ook uit het feit dat op de huidige 500 en Panda al nauwelijks Fiat-logo’s terug te vinden zijn.

Het is veeleer de eigen identiteit die bij deze typenamen horen die voor het juiste imago zorgen, dan de oude merken zelf. Bovendien weet Fiat in de segmenten boven de Punto als merknaam nooit echt te overtuigen. Chrysler heeft min of meer last van hetzelfde, maar het is bij het eventueel wegvallen van dit logo, volstrekt onduidelijk wat er voor in de plaats komt. Marchionne zou gezegd hebben dat het daarom beter is om te mikken op een ‘nieuw’ merk met een portfolio vol nieuwe producten. Of dat ook gevolgen heeft voor Lancia, klinkt hier niet in door. Het klinkt in ieder geval wel als een angstige droom voor echte merkliefhebbers… (zoals wij) De namen Fiat en Chrysler staan inderdaad al jaren veel meer voor een overkoepelend bedrijf dan voor een automerk. Maar om het wiel opnieuw uit te vinden heb je wel erg veel lef nodig en is bovendien zeer riskant.
              http://www.autoedizione.nl/marchionn...ijk-vervangen/
              Giulia 1600 Super '65

Comment

Ik vind het een fantastisch idee. Wel ook Alfa en Lancia vervangen door het nieuwe merk.
                Noem al die auto's maar Marchionne, lijkt me een prima naam voor het modellen-gamma van nu...

Comment

LOL, wat een onzin kraamt die vent toch voortdurend uit.

Comment

Gisteren was een oude vriend bij ons op bezoek. Een echte trotse Italiaan. Sorry, Napolitaan. Ik had hem tien jaar niet gezien vanwege een echtscheiding met zijn Nederlandse vrouw. Nou ja, het was een mooi weerzien.
                    We hadden het ook over auto's en vooral de Italiaanse merken. Hij was fervent fiat rijder, maar nu fiat niet meer Italiaans is, en in lage loonlanden wordt geproduceerd, is het net als een Philips beeldbuis kopen als Nederlander. Je stimuleert niet meer je eigen economie ermee.

Hier in Italië rijden steeds meer Aziaten en Duitsers rond.

Ik denk zelf dat de markt er wel is, maar men hem niet ziet, of dat hij te weinig rendeert voor de aandeelhouders.
                    Maak een retro gtv bertone en prijs hem redelijk. Verkoopt als een gek. Zo moeilijk kan het niet zijn. De ontwerpen en de mallen liggen nog wel ergens.

Merken laten verdwijnen is misschien niet eens zo'n gek idee. Ze bestaan immers ook niet echt meer.

Comment

Grappig is dat m'n Italiaanse vrienden ouwe Croma's ( die hier bijna HSB vrij waren geweest, jammer maar helaas...) meenemen naar Italië om daar als familiekoets te worden gebruikt.
                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                        CEO Sergio of die doorgedraaide Fiat-fan van Auto Edizione? :)

@Scuderia: wat hebben de mallen van een GTV Bertone met een eventueel retromodel te maken? Heb je toch geen klap aan?

Gebrek aan sportwagens lijkt me niet het probleem. Alfa is momenteel met de 4C en de MX-5/Spider bezig, dus ik zou ze willen adviseren om eens een volumemodel te proberen. De 159 is nu pas twee jaar uit productie, dus misschien kunnen ze eens voorzichtig over een opvolger na denken.

*voeg hier uw roddels over de zoveelste RWD-sportsedan met Scudetto sinds de 75 in*

De Ghibli lijkt me nog wel goedkoop om te beunen tot een 166 opvolger. Of dat QP/Ghibli-platform ook geschikt is voor een kleiner model? Geen idee.

Fiat doet het in Europa goed met de Panda en de 500, worden ook in duurdere uitvoeringen verkocht dan de concurrentie volgens mij, dus wellicht wordt er nog wat aan verdiend. Prak die 105pk TwinAir in de Panda als instap-Abarth en 100HP/Cinquecento Sporting opvolger. De Punto wordt weer heel Italaans met allerlei beroerde facelifts en een uitgedund motorenaanbod in leven gehouden, dus hoog tijd voor een nieuwe. Bedrijfswagens doen het ook goed, maar houd er verder maar mee op. De Bravo vind ik een van de betere aanbiedingen in z'n segment (m'n moeder heeft een prachtige T-jet Sport in Blu Maserati, daar zit ik al een beetje op te azen als opvolger voor de 147 tzt), maar ik ben geloof ik de enige die dat vind. Dus bespaar je maar de moeite, Fiat.

Lancia kunnen ze inderdaad maar beter helemaal mee ophouden.
                        Last edited by Joep; 31-07-13, 23:57.

Comment

Wat die Napolitaanse maat van Scud kennelijk niet snapt, is dat Italië gewoon een lagelonenland IS. Dus. :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Egnie. Hij vindt de 159 óók een draak van een auto.... Zeker ook eens goed naar de stance vóór de vooras gekeken ;)

*klimt van stokpaard*

BTW: Na de 75 is Alfa al gestopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                              Wat die Napolitaanse maat van Scud kennelijk niet snapt, is dat Italië gewoon een lagelonenland IS. Dus. :)
                              Dat is niet waar ivm vakbondsidioten hier. Die hebben veel verworvenheden afgedwongen waardoor het duur is om mensen in dienst te nemen. Je geeft als werkgever dus committment voor 100 jaar per werknemer en dat gebeurt nu niet meer.

Het is dus geen lagelonenland. Ze verdienen wel weinig als je dat bedoelt, maar dat bedoelde ik dus niet. Labour is duur hier.

Het is praktisch onmogelijk om een bedrijf met veel personeel te runnen in italie op dit moment. Ook hier geldt 3 x verlengen van tijdelijk comtract. Vervolgens twee maanden zwart betalen en dan weer een tijdelijk contract.
                              Die maat van mij is zo links als de pest en ik wilde de sfeer niet verpesten door hem te wijzen op de gevolgen van die wim kok idioterie, maar daar komt het wel door natuurlijk.

Comment

Joep slaat de spijker op zijn kop met z'n laatste post.
                                ''Thank God for the internet experts''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ølle Bekijk bericht
                                  Egnie.
                                  Egwel, het huidige modellengamma van Fiat, Alfa en Lancia is dramatisch. De afgelopen jaren is het dramatisch. Maar wel continu inhoudsloze luchtballonnetjes oplaten en domme uitspraken doen. VAG heeft de stylisten van Fiat overgenomen, het wordt tijd dat Fiat marketingmannetjes van VAG gaat overkopen. Die weten zelfs van merken als SEAT en Skoda iets te maken. Voor die mannetje moet het geen probleem zijn merknamen als Fiat. Alfa en Lancia weer goed op de kaart te zetten...

Comment

Seat iets te maken? Weet het niet hoor.

Comment

Egwel, het huidige modellengamma van Fiat, Alfa en Lancia is dramatisch. De afgelopen jaren is het dramatisch. Maar wel continu inhoudsloze luchtballonnetjes oplaten en domme uitspraken doen. VAG heeft de stylisten van Fiat overgenomen, het wordt tijd dat Fiat marketingmannetjes van VAG gaat overkopen. Die weten zelfs van merken als SEAT en Skoda iets te maken. Voor die mannetje moet het geen probleem zijn merknamen als Fiat. Alfa en Lancia weer goed op de kaart te zetten...
                                      De marketingbaas van VAG komt juist ook van Fiat (Luca de Meo). :)

Enige reden dat Fiat recent winst maakt is omdat ze voor een groot deel (meer dan 60% als ik het goed heb) eigenaar zijn van Chrysler. Ook een ideetje van ome Sergio. Volgens mij snapt hij juist heel goed wat er moet gebeuren.

Comment

Even een schopje aan dit topic. Want in snap er zo langzamerhand niets meer van...

Wat denkt Fiat nou te gaan doen? Het hele gamma (Fiat, Alfa, Lancia) is compleet achterhaald, ze worden door ALLE concurrenten met een rotgang links en rechts ingehaald. Wat zeg ik, ze hebben ze niet eens meer in het zicht lijkt het wel. Het enige beetje nieuwe wat er de laatste jaren uit is gekomen, is gebaseerd op bestaande Chrysler modellen. Maar die zijn niet te pruimen en verkopen dus niet (geen verassing). Er zit volgens mij ook niks concreets nieuws aan te komen. Ondertussen lopen de klanten massaal weg, en terecht. Ik kan me ook voorstellen dat sommige dealers daardoor het hoofd ook niet meer boven water kunnen houden. Kortom, zit het concern in Europa, op autogebied, niet in een gigantische neerwaartse spiraal?

Ja, oké, de 500 doet het volgens mij nog steeds wel goed. Maar ook dat succes is eindig. En kan toch nooit genoeg zijn om het hele concern draaiende te houden.
                                        Aprilia RSV Mille '01

Comment

Ik post echt 2min geleden dit artikel over de Fiat-groep in het Alfa-topic. Maar is hier eigenlijk veel beter op zijn plek:

http://europe.autonews.com/apps/pbcs...#axzz2eFrDAVHf

Alfa Romeo and Chrysler delays cast cloud over Fiat

Marchionne's canceled Frankfurt show appearance adds to investor speculation over strategy

September 9, 2013 10:58 CET

MILAN (Reuters) -- Fiat Group faces potential delays to its two main strategies -- relaunching its upmarket Alfa Romeo brand and taking full control of U.S. unit Chrysler Group -- putting a question mark over its ability to tap into any European market recovery.

And in a move that could add to investor uncertainty, Fiat Group and Chrysler CEO Sergio Marchionne cancelled his appearances at the Frankfurt auto show on the eve of the event due what Fiat said were "last minute unforeseen business commitments."

Marchionne canceled two press events on Tuesday and is unlikely to attend a meeting of the ACEA industry group, which he currently heads, on Sept. 11, Fiat said. This marks the first time in recent years that Marchionne, 61, will not attend a major car show in the region. Chairman John Elkann will also not be in Frankfurt, Fiat said.

Marchionne also did not turn up to watch Fiat-owned Ferrari challenge its rival Formula One teams at the Monza Grand Prix race on Sunday, as scheduled.

Fiat has been hard hit by the downturn in new-car sales in Europe but signs of life in even some of the long-suffering southern European economies have raised hopes that demand might finally start to pick up next year.

Fiat's response to Europe's crisis has been to announce a range of new models for Alfa Romeo in a bid to grab a bigger slice of the more robust and higher-margin luxury car market, both in Europe and particularly Asia and the United States.

Alfa delays

Sources familiar with the matter, however, say plans to start building the main models in the new Alfa Romeo range in Italy next year are facing delays.

Fiat is also aiming to take full control of its profitable U.S. unit Chrysler to gain guaranteed and quick access to the cash flow and technology it needs to compete in a global market.

And an agreement to buy out Chrysler's minority shareholder has become hostage to the outcome of a battle in a U.S. court, which could push the deal back to 2015.

One analyst said the two issues might be connected, with uncertainty over the timing of the Chrysler deal possibly having knock-on consequences for investment decisions.

"It seems a lot of decisions are hanging upon what they do with Chrysler," said UBS automotive analyst Philippe Houchois. "Once they have a deal and a price and have worked out how to finance it, they can decide what to do" in other areas.

A fund manager, who declined to be named, said: "The two drivers of this story are Alfa and the Chrysler merger, and we've had very little news flow in recent months." The manager added: "I am expecting the speed of investment to pick up from now on, because if you want to have an adequate pipeline for next year you need to get moving now."

'Waiting and waiting'

Fiat's stands at the Frankfurt auto show will be short of new products, while mass-market competitors will grab the limelight with previews of possible new models such as the new Ford S-Max minivan, Opel's gullwing Monza concept, Citroen's C4 Picasso minivan and Peugeot's 308 compact.

It's not that Fiat has been idle. The automaker has moved out two new models of its top-end Maserati sports car and the first of the new Alfa Romeo model lineup -- the limited-edition 4C sports car -- is expected to start production at the end of this year.

However, Marchionne has yet to sign off investment in the plant expected to build the likely biggest sellers of the new Alfa Romeo range, a large sedan and the mid-sized Giulia, putting a question mark over whether the models will hit the showrooms next year as planned.

Alfa Romeo has planned to launch a rear-wheel-drive large sedan based on the Maserati Ghibli as early as the end of 2014. But this summer Alfa shelved the idea to use Maserati's underpinnings for the car as too expensive. It is looking at basing this new flagship on the new rwd/awd platform also planned for the Giulia.

"Marchionne seems to be waiting and waiting for something to take place in the stars," said IHS Automotive senior analyst Ian Fletcher. "He's going to have to do something soon."

Fiat insiders play down reports that possible technical changes to underpinnings of the new Alfa Romeo range could cause delays, although the company hasn't denied them.

"It's a matter of building the best car," said one person with direct knowledge of the plans.

Another person familiar with the situation said the design for Alfa's E-segment car had been approved, and that it was on track to be unveiled towards the end of next year, as envisaged.

Chrysler merger key

While a successful Alfa Romeo relaunch is key to Fiat's recovery in Europe, its merger with 58.5-percent-owned Chrysler is probably even more important given the cash flow and technology it is expected to bring.

Fiat's stock market value has been "frothed up" by the perceived benefits of the deal, according to Citi analyst Philip Watkins.

However, the company's goal of sealing the buyout as soon as next year suffered a setback at the end of July when a U.S. judge ruled that a contract dispute with Chrysler's minority shareholder Veba should go to trial.

The judge's ruling may trim an estimated $500 million from the Chrysler buyout price tag, investment bank UBS has estimated, cutting its estimate of the value of minority share Veba's 41.5 percent stake to $4.0 billion from $4.5 billion.

The process could now drag on into 2015 and beyond. Veba has requested a trial take place no later than mid-2015, according to court filings, while Fiat is asking for a May 2014 start date.

Financial targets likely to be missed

Marchionne lowered his profit forecast for Chrysler in July by as much as 13 percent because of the carmaker's spending to roll out vehicles such as a new version of the Jeep Cherokee. That puts pressure on Fiat to reduce losses in Europe to meet a full-year target range for group trading profit, or earnings before interest, taxes and one-time items, of 4 billion euros to 4.5 billion euros.

Fiat will post 2013 trading profit of 3.88 billion euros, 120 million euros lower than the bottom end of the automaker's target, according to the average of 11 analyst estimates compiled by Bloomberg.

Fiat may report 87.6 billion euros in revenue this year, according to the average of 20 analyst estimates compiled by Bloomberg. That compares with a company's forecast of 88 billion euros to 92 billion euros.

"We expect them to miss the trading profit target and revenue targets due a shortfall in their performance in Brazil and at Chrysler," said Erich Hauser, an analyst at ISI Group in London.

Giulia 1600 Super '65

Comment

Ome Sergio heeft denk ik genoeg aan de winsten die hij met het Chrysler concern naar binnen harkt. De Europese markt is verzadigd en overvol, dus je kan hem niet eens ongelijk geven...

Comment

Ome Sergio heeft denk ik genoeg aan de winsten die hij met het Chrysler concern naar binnen harkt. De Europese markt is verzadigd en overvol, dus je kan hem niet eens ongelijk geven...
                                              Hoe zijn ze eigenlijk aan dat meerderheidsaandeel gekomen? Als het allemaal zo winstgevend is, kunnen ze dat ook niet met een paar stuivers hebben bemachtigd, lijkt mij.
                                              Aprilia RSV Mille '01

Comment

Fiat heeft in 2009 een meerderheidsaandeel in Chrysler gekocht op het moment dat Chrysler surseance van betaling aangevraagd had.

http://abcnews.go.com/Business/story?id=7804697&page=1

Comment

Ik zag vandaag voor het eerst een 124 Spider in het wild...althans niet eentje met bestickering van de lokale dealer. (gewoon een zwart op Belgische platen)
                                                  Daarmee besefte ik me hoe weinig die auto volgens mij verkocht wordt, net als de Tipo overigens. Ook daar heb ik er denk ik nog een 5 van op de openbare weg gezien.

Als ik de verkoopcijders er bij pak wordt je daar ook niet echt vrolijk van. Afgelopen maand is er 1(!) 124 verkocht wat het totaal voor dit jaar op 68 brengt. Waarschijnlijk is de helft daarvan een dealerdemo. (van neefje Mx5 zijn er dit jaar 164 verkocht)
                                                  Van de Tipo zijn er op dit moment 438 verkocht, ook niet echt een aantal om blij van te worden voor een fonkelniew model. (ter vergelijking: Fiat verkocht 4250x een 500, en dat is dus zonder 500X en 500L)

Ik denk dat ze toch wel snel met een nieuwe Punto mogen gaan komen, want als de verkopen van de 500 ooit inzakken (al sinds 2007 op de markt!) zijn ze denk ik het haasje. Een hoop dealers komen dan denk ik nog meer in de problemen, want aan die paar Alfa's verdienen ze ook al niet veel.

Bron verkoopcijfers: http://corsaitalia.com/verkoopcijfer...augustus-2017/
                                                  Last edited by Veloce; 18-09-17, 21:14.
                                                  Giulia 1600 Super '65

Comment

Jammer, ik begrijp het ook niet, ik heb 100x liever de 124 dan de MX5.

Comment

In Italië en bijvoorbeeld Kroatië stikt het van de Tipo's. 500L zie je in Spanje opvallend vaak. Maar hier in NL zijn die dingen onverkoopbaar omdat die 120pk T-jet (op papier) een veel hogere CO2-uitstoot heeft dan al die driecilinders van de concurrentie. En diesels worden hier ook nauwelijks meer verkocht. Ik hoor al heel lang verhalen over driecilinders die in Brazilië worden gemaakt (Firefly). Het idee is dat die (ook met turbo) naar Europa komt. Zal wel ongeveer tegelijkertijd zijn met het moment dat we hier de NEDC niet meer gaan gebruiken om de CO2-uitstoot vast te stellen. Ik heb wel eens het giede idee gelezen om van Lancia een soort Tesla-concurrent te maken. Mercedes en BMW proberen daar nu een apart label voor op te richten, terwijl FCA een schitterend merk in de la heeft lichen, dat beroemd is geworden door innovatief te zijn. Maar helaas zet FCA als een malle in op Jeep, dus dat heeft helaas alle potentie om een gevalletje GM/Hummer te worden over een paar jaar. Maserati zou nu weer het elektrische label moeten worden, maar volgens mij wordt dat lastig. Porsche is met de 918, 919 en nu de verschillende hybride's op weg om de liefhebbers langzaam richting elektrisch te krijgen, maar voor dat merk lijkt me dat makkelijker omdat het toch meer high-tech is. Alhoewel je dat vergeleken met Maserati nogal snel bent, en dat is eigenlijk wel de charme van het merk als je het mij vraagt.

Comment

124 Spider zag ik gisteren in BE ook weer eens, uiteraard met dealer stickers. Mooi ding, maar je (nou ja: ik) wil eigenlijk de Abarth. Die is net wat stoerder, heeft meer vermogen (alhoewel het exact hetzelfde blok schijnt te zijn, is ook wel makkelijk als je alle blokjes van Italië naar Japan moet zeilen), sperdiff en Bilstein dempers. Maar dan ga je snel richting de 50k.

Comment

Zaterdagmiddag heb ik een witte 124 Abarth zien rijden in de buurt van Berkel - Enschot.

Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken. Als er geen MX5 als basis voor was gebruikt was het misschien geen punt geweest, maar nu vind ik het op de één of andere manier een MX5 met verkeerde verhoudingen. Vooral de overhang van de neus kan mij niet bekoren.

Maar ook de nieuwste MX5 ben ik niet enthousiast over. Qua lijnen veels te druk, naar mijn idee. Dat schijnt mode te zijn, al die lijnen en vouwen in het plaatwerk. Met de Toyota C-HR als lelijkste variant

Comment

Toch wel jammer hoor, en snap ook niet hoe ze het voor elkaar krijgen bij FCA. Met een paar modellen hebben ze veel geld verdiend en nog steeds presteren ze het om hier niet of verkeerd op voort te borduren.

156 en 147 zijn megasucces --> geen geld voor fatsoenlijke opvolgers (159 met GM) en/of véél te lang uitstellen (Giulietta) of andere uitbreiding gamma (Mito is al 9 jaar oud, SUV komt véél te laat)

Fiat 500 en Punto zijn megasucces --> geen geld en/of véél te lang wachten met opvolger. 500 gaat binnenkort 12e modeljaar in, Punto al 13e!! Alles wat hierna op de markt is gekomen was grotendeels een flop of tegenvaller (Bravo/a, Croma, 500L, 500X, Freemont, Idea, Sedici, 124 en Tipo)
                                                            Last edited by Veloce; 19-09-17, 15:37.
                                                            Giulia 1600 Super '65

Comment

Hoe (on)succesvol zijn de genoemde modellen op de internationale automarkt?
                                                              Volgens mij doet een Tipo het best aardig, in Duitsland zie ik hem toch geregeld rijden.

Vanochtend 2 Giulia's gezien, overigens ook Duitsers.

Comment

Toevallig moest ik vanmorgen nog aan Fiat denken toen zo'n als een 2CV klinkende 500 langs kwam. :)

Het is wat Velcoce zegt, de modellenpolitiek van FCA is mij ook een totaal raadsel. De Punto was ooit de best verkochte auto van Europa. Hoe kan je daar nou géén opvolger voor maken?
                                                                Zelfde geldt natuurlijk voor het complete Alfa programma. Opvolgers zijn in geen velden of wegen te bekennen, Wel wordt er met veel riscio een nieuwe klasse betreden (Stelvio) Verder is alleen de Giulia een sterk aanbod.
                                                                De meeste Duitse en Franse merken zorgen al decennica voor naadloze opvolging van hun volumemodellen, elke 7-8 jaar. Waarom kan Fiat dat dan niet? De importeurs klagen er ook al jaren steen en been over. Ook Lancia had ooit succesvolle modellen, maar er kwamen of géén opvolgers (Lybra) of te exentrieke (Thesis).

Nee ,die Marchionne is volgens mij best een goede saneerder of boekhouder, maar van het voeren van een fatsoenlijk modellengamma heeft hij geen kaas gegeten.

http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/fiat/

Comment

Working...
                                                                X