De noodklok luidt.
Vrijwel alle showrooms bleven behoorlijk leeg gedurende de maand maart. De drukte was alleen te zien als mensen hun nieuw bestelde auto kwamen ophalen. Daarom krijgen de positieve verkoopcijfers van de derde maand een kanttekening met rood potlood én uitroepteken. Het Italiaanse instituut voor autoimport UNRAE, brengt deze maand dus niet alleen de Italiaanse verkoopcijfers, maar ook een waarschuwing richting een ieder die er oren naar heeft.
De maand werd afgesloten met een +19,6% voor de hele markt. Tot zover het goede nieuws want het overgrote deel van de verkoopdeals betreft nog 350.000 reeds bestelde auto’s met staatssteun. Staatssteun die eind vorig jaar is opgeheven. De laatste druppels zijn er uitgeperst en wat volgt is een grote leegte, want de aflevering van deze nieuwe auto’s met een speciale regeling liep tot 31 maart. Deze maand konden de dealers slechts 182.000 duizend nieuwe auto’s bestellen. Een ultiem dieptepunt aangezien vorig jaar, toen het ook al niet overhield, nog 280.000 auto’s werden besteld in maart. Het laagste punt in 12 jaar. Het risico dat 2010 dan ook uiteindelijk zal worden afgesloten met een nieuw Italiaans laagte record van 1,5 miljoen verkochte auto’s is erg groot. Dat zullen er rond de 800.000 minder zijn dan in 2009. Precies waar de helderziende CEO Sergio Marchionne al voelde aankomen. President Filipponi van het UNRAE zegt dat hiermee 15000 banen in en rond de autobranche op de tocht komen te staan.
Als we terug gaan naar de huidige cijfers zien we dat van FGA Fiat (+17,23) en Lancia (+24,33) het nog goed doen en dat Alfa Romeo (-21,76) nu flink te kort schiet. De Giulietta komt geen seconde te vroeg, al was dat al een tijd een bekend gegeven.
Zie hier de gebruikelijke zo compleet mogelijke lijst met verkoopcijfers van de FGA groep;
FIAT:
mrt.2010: 64.192 mrt.2009: 54.756
+17,23%=24,91% martkaandeel t.o.v. 25,42% in mrt.2009
jan./mrt.2010: 164.730 jan./mrt.2009: 136.620
+20,58%=24,73% marktaandeel t.o.v. 25,29% over dezelfde periode in 2009
Punto/Grande Punto:
mrt.2010: 21.430 mrt.2009: 17.468
(jan./mrt.2010: 61.194 jan./mrt.2009: 39.025)
Panda:
mrt.2010: 17.141 mrt.2009: 15.729
(jan./mrt.2010: 47.942 jan./mrt.2009: 41.257)
500:
mrt.2010: 9544 (+536 500C) mrt.2009: 9702
(jan./mrt.2010: 22.176 jan./mrt.2009: 25.558)
Bravo:
mrt.2010: 4158 mrt.2009: 3635
(jan./mrt.2010: 8948 jan./mrt.2009: 8396)
Croma:
mrt.2010: 923 mrt.2009: 1563
(jan./mrt.2010: 2027 jan./mrt.2009: 3800)
Sedici 4×4:
mrt.2010: 982 mrt.2009: 1342
(jan./mrt.2010: 2337 jan./mrt.2009: 3839)
Sedici 4×2:
mrt.2010: 591 mrt.2009: 420
(jan./mrt.2010: 940 jan./mrt.2009: 936)
Idea:
mrt.2010: 740 mrt.2009: 932
(jan./mrt.2010: 1700 jan./mrt.2009: 2542)
Multipla:
mrt.2010: 1654 mrt.2009: 1024
(jan./mrt.2010: 3300 mrt./feb.2009: 3079)
Qubo:
mrt.2010: 4304 mrt.2009: 788
(jan./mrt.2010: 8871 jan./mrt.2009: 2199)
Doblò:
mrt.2010: 1022 mrt.2009: 659
(jan./mrt.2010: 1756 jan./mrt.2009: 1546)
Ulysse:
mrt.2010: 133 mrt.2009: 120
(jan./mrt.2010: 259 jan./mrt.2009: 485)
LANCIA:
mrt.2010: 11.668 mrt.2009: 9385
+24,33%=4,53% martkaandeel t.o.v. 4,36% in mrt.2009
jan./mrt.2010: 29.998 jan./mrt.2009: 22.824
+31,43%=4,50% marktaandeel t.o.v. 4,22% over dezelfde periode in 2009
Ypsilon:
mrt.2010: 5909 mrt.2009: 4601
(jan./mrt.2010: 14.168 jan./mrt.2009: 10.947)
Musa:
mrt.2010: 3353 mrt.2009: 1865
(jan./mrt.2010: 9389 jan./mrt.2009: 5297)
Delta:
mrt.2010: 2336 mrt.2009: 2700
(jan./mrt.2010: 6141 jan./mrt.2009: 5922)
Phedra:
mrt.2010: 73 mrt.2009: 197
(jan./mrt.2010: 300 jan./mrt.2009: 598)
AlfaRomeo:
mrt.2010: 4715 mrt.2009: 6026
-21,76%=1,83% martkaandeel t.o.v. 2,80% in mrt.2009
jan./mrt.2010:14.521 jan./mrt.2009: 14.620
-0,68%=2,18% marktaandeel t.o.v. 2,71% over dezelfde periode in 2009
MiTo:
mrt.2010: 3156 mrt.2009: 2822
(jan./mrt.2010: 10.300 mrt./feb.2009: 7095)
159:
mrt.2010: - mrt.2009: -
(jan./feb.2010: - jan./feb.2009: -)
Brera:
mrt.2010: 94 mrt.2009: 64
(jan./mrt.2010: 283 jan./mrt.2009: 117)
Maserati:
mrt.2010: 55 mrt.2009: 71
-22,54%=0,02% martkaandeel t.o.v. 0,03% in mrt.2009
jan./mrt.2010: 137 jan./mrt.2009: 212
-35,38%=0,02% marktaandeel t.o.v. 0,04% over dezelfde periode in 2009
GranTurismo:
mrt.2010: 31 mrt.2009: 49
(jan./mrt.2010: 78 jan./mrt.2009: 138)
Quattroporte:
mrt.2010: 13 mrt.2009: 22
(jan./mrt.2010: 37 jan./mrt.2009: 74)
GranCabrio:
mrt.2010:- mrt.2009: -
(jan./mrt.2010: - jan./mrt.2009: -)
Ferrari:
mrt.2010: 61 mrt.2009: 84
-27,38%=0,02% martkaandeel t.o.v. 0,04% in mrt.2009
jan./mrt.2010: 213 jan./mrt.2009: 246
-13,41%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,05% over dezelfde periode in 2009
California:
mrt.2010: 37 mrt.2009: 16
(jan./mrt.2010: 152 jan./mrt.2009: 27)
485 Italia:
mrt.2010:18 mrt.2009: -
(jan./mrt.2010: 36 jan./mrt.2009: -)
bron: Auto Edizione
Vrijwel alle showrooms bleven behoorlijk leeg gedurende de maand maart. De drukte was alleen te zien als mensen hun nieuw bestelde auto kwamen ophalen. Daarom krijgen de positieve verkoopcijfers van de derde maand een kanttekening met rood potlood én uitroepteken. Het Italiaanse instituut voor autoimport UNRAE, brengt deze maand dus niet alleen de Italiaanse verkoopcijfers, maar ook een waarschuwing richting een ieder die er oren naar heeft.
De maand werd afgesloten met een +19,6% voor de hele markt. Tot zover het goede nieuws want het overgrote deel van de verkoopdeals betreft nog 350.000 reeds bestelde auto’s met staatssteun. Staatssteun die eind vorig jaar is opgeheven. De laatste druppels zijn er uitgeperst en wat volgt is een grote leegte, want de aflevering van deze nieuwe auto’s met een speciale regeling liep tot 31 maart. Deze maand konden de dealers slechts 182.000 duizend nieuwe auto’s bestellen. Een ultiem dieptepunt aangezien vorig jaar, toen het ook al niet overhield, nog 280.000 auto’s werden besteld in maart. Het laagste punt in 12 jaar. Het risico dat 2010 dan ook uiteindelijk zal worden afgesloten met een nieuw Italiaans laagte record van 1,5 miljoen verkochte auto’s is erg groot. Dat zullen er rond de 800.000 minder zijn dan in 2009. Precies waar de helderziende CEO Sergio Marchionne al voelde aankomen. President Filipponi van het UNRAE zegt dat hiermee 15000 banen in en rond de autobranche op de tocht komen te staan.
Als we terug gaan naar de huidige cijfers zien we dat van FGA Fiat (+17,23) en Lancia (+24,33) het nog goed doen en dat Alfa Romeo (-21,76) nu flink te kort schiet. De Giulietta komt geen seconde te vroeg, al was dat al een tijd een bekend gegeven.
Zie hier de gebruikelijke zo compleet mogelijke lijst met verkoopcijfers van de FGA groep;
FIAT:
mrt.2010: 64.192 mrt.2009: 54.756
+17,23%=24,91% martkaandeel t.o.v. 25,42% in mrt.2009
jan./mrt.2010: 164.730 jan./mrt.2009: 136.620
+20,58%=24,73% marktaandeel t.o.v. 25,29% over dezelfde periode in 2009
Punto/Grande Punto:
mrt.2010: 21.430 mrt.2009: 17.468
(jan./mrt.2010: 61.194 jan./mrt.2009: 39.025)
Panda:
mrt.2010: 17.141 mrt.2009: 15.729
(jan./mrt.2010: 47.942 jan./mrt.2009: 41.257)
500:
mrt.2010: 9544 (+536 500C) mrt.2009: 9702
(jan./mrt.2010: 22.176 jan./mrt.2009: 25.558)
Bravo:
mrt.2010: 4158 mrt.2009: 3635
(jan./mrt.2010: 8948 jan./mrt.2009: 8396)
Croma:
mrt.2010: 923 mrt.2009: 1563
(jan./mrt.2010: 2027 jan./mrt.2009: 3800)
Sedici 4×4:
mrt.2010: 982 mrt.2009: 1342
(jan./mrt.2010: 2337 jan./mrt.2009: 3839)
Sedici 4×2:
mrt.2010: 591 mrt.2009: 420
(jan./mrt.2010: 940 jan./mrt.2009: 936)
Idea:
mrt.2010: 740 mrt.2009: 932
(jan./mrt.2010: 1700 jan./mrt.2009: 2542)
Multipla:
mrt.2010: 1654 mrt.2009: 1024
(jan./mrt.2010: 3300 mrt./feb.2009: 3079)
Qubo:
mrt.2010: 4304 mrt.2009: 788
(jan./mrt.2010: 8871 jan./mrt.2009: 2199)
Doblò:
mrt.2010: 1022 mrt.2009: 659
(jan./mrt.2010: 1756 jan./mrt.2009: 1546)
Ulysse:
mrt.2010: 133 mrt.2009: 120
(jan./mrt.2010: 259 jan./mrt.2009: 485)
LANCIA:
mrt.2010: 11.668 mrt.2009: 9385
+24,33%=4,53% martkaandeel t.o.v. 4,36% in mrt.2009
jan./mrt.2010: 29.998 jan./mrt.2009: 22.824
+31,43%=4,50% marktaandeel t.o.v. 4,22% over dezelfde periode in 2009
Ypsilon:
mrt.2010: 5909 mrt.2009: 4601
(jan./mrt.2010: 14.168 jan./mrt.2009: 10.947)
Musa:
mrt.2010: 3353 mrt.2009: 1865
(jan./mrt.2010: 9389 jan./mrt.2009: 5297)
Delta:
mrt.2010: 2336 mrt.2009: 2700
(jan./mrt.2010: 6141 jan./mrt.2009: 5922)
Phedra:
mrt.2010: 73 mrt.2009: 197
(jan./mrt.2010: 300 jan./mrt.2009: 598)
AlfaRomeo:
mrt.2010: 4715 mrt.2009: 6026
-21,76%=1,83% martkaandeel t.o.v. 2,80% in mrt.2009
jan./mrt.2010:14.521 jan./mrt.2009: 14.620
-0,68%=2,18% marktaandeel t.o.v. 2,71% over dezelfde periode in 2009
MiTo:
mrt.2010: 3156 mrt.2009: 2822
(jan./mrt.2010: 10.300 mrt./feb.2009: 7095)
159:
mrt.2010: - mrt.2009: -
(jan./feb.2010: - jan./feb.2009: -)
Brera:
mrt.2010: 94 mrt.2009: 64
(jan./mrt.2010: 283 jan./mrt.2009: 117)
Maserati:
mrt.2010: 55 mrt.2009: 71
-22,54%=0,02% martkaandeel t.o.v. 0,03% in mrt.2009
jan./mrt.2010: 137 jan./mrt.2009: 212
-35,38%=0,02% marktaandeel t.o.v. 0,04% over dezelfde periode in 2009
GranTurismo:
mrt.2010: 31 mrt.2009: 49
(jan./mrt.2010: 78 jan./mrt.2009: 138)
Quattroporte:
mrt.2010: 13 mrt.2009: 22
(jan./mrt.2010: 37 jan./mrt.2009: 74)
GranCabrio:
mrt.2010:- mrt.2009: -
(jan./mrt.2010: - jan./mrt.2009: -)
Ferrari:
mrt.2010: 61 mrt.2009: 84
-27,38%=0,02% martkaandeel t.o.v. 0,04% in mrt.2009
jan./mrt.2010: 213 jan./mrt.2009: 246
-13,41%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,05% over dezelfde periode in 2009
California:
mrt.2010: 37 mrt.2009: 16
(jan./mrt.2010: 152 jan./mrt.2009: 27)
485 Italia:
mrt.2010:18 mrt.2009: -
(jan./mrt.2010: 36 jan./mrt.2009: -)
bron: Auto Edizione
Comment