Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

156 2.4 20v JTD 175 pk

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 156 2.4 20v JTD 175 pk

Wat zijn de zwakke punten van dit type motor/auto?

Ik heb begrepen dat door de zware motor de voortrein heel week geveerd is, je raakt zo drempels.

Ha, die EG;

Van die weke vering is mij niets bekend, wel dat de dieselvijf- en benzinezespitters een kolossale draaicirkel hebben.
    Scherven brengen gelul.

Comment

Die weke vering trouwens is welzeker een bekend/berucht item.
      Even iets harder dan stapvoets over een verkeersdrempel geeft een 100% garantie dat de bodem de straat raakt.
      2 x ouwe premium meuk
      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Je moet sowieso met geen enkele auto hard over drempels denderen (ook als je niet de grond raakt). Is namelijk erg slecht voor je auto.

Het is wel een modern Alfa-puntje idd, maar geen enkel probleem uiteraard. Mijn 147 had dat ook.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

http://squadra-tuning.nl/NL/alfa/156...20v_175pk.html

- Draagarmen, boven en onder
          - Aandrijflijn, vooral problemen met gechipte versies
          - Bij turbo's met variabele verstelling voorkomt een tijdige schoonmaakbeurt een hoop ellende
          - Distributieriem moet bij de 2.4jtd bij 120.000 km of na drie jaar vervangen worden

Op het alfa 156 forum een hele hoop ervaringen.

Comment

Distributieriem zal wel heel duur zijn om te vervangen, die VNT turbo verhaal komt me bekend voor, ik denk dat dat vooral geld voor auto's die heel rustig zijn gereden. Dan doet die verstelling niks en koekt die zooi helemaal vast.

Af en toe tot 3500-4000 rpm planken is een goede medicijn tegen die vastkoek actie.

Maar die draagarmen onder en boven, is dat een dure grap?

Comment

Valt wel mee. +- 50 euro per stuk voor de exemplaren boven. +- 90 euro per stuk voor de exemplaren onder.
              280 euro aan materiaal, circa 1,5 uur arbeidsloon. Maar die dingen kunnen erg vast zitten...

Meestal hebben de bovenste speling en kraakt de boel nogal...

Comment

Luchtsleutels doen wonderen. :-)
                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                  http://squadra-tuning.nl/NL/alfa/156...20v_175pk.html

- Draagarmen, boven en onder
                  - Aandrijflijn, vooral problemen met gechipte versies
                  - Bij turbo's met variabele verstelling voorkomt een tijdige schoonmaakbeurt een hoop ellende
                  - Distributieriem moet bij de 2.4jtd bij 120.000 km of na drie jaar vervangen worden

Op het alfa 156 forum een hele hoop ervaringen.
                  - Thermostaat
                  - Radiateur

Beide hebben niet het eeuwige leven bij moderne Alfa's. Thermostaat constateer je eenvoudig door een temp meter die rond de 70 a 75 blijft hangen (90 is werk temperatuur). Radiateur aan een dalend koelvloeistofniveau. De eerste is sneller te vervangen dan de 2e, qua tijd.
                  Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                    Ha, die EG;

Van die weke vering is mij niets bekend, wel dat de dieselvijf- en benzinezespitters een kolossale draaicirkel hebben.
                    Dat laatste wordt dan vooral veroorzaakt door de zesversnellingsbak bij deze motoren.

Comment

Is dat zo? Bij de 166 maakt die bak niet uit namelijk.

Mijn ouwe 166 was een 2.5 V6 met een vijfbak, draaicirkel 11,6 meter (insert Titanic joke here). Voor de gefacelifte versies met zesbak geldt echter dezelfde draaicirkel.
                      Mini Cooper Clubman
                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

moeten jullie em niet afraden GEEN diesel te nemen maar een benzine?
                        rijdt veel harder ;-)
                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Dat van die kolossale draaicirkel klopt. Bij een Alfa met 6-bak is de draaicirkel links en rechtsom ook niet gelijk. Draaicirkel van een 147 GTA is meer dan 12 meter. Je kunt in een 7-serie sneller keren :-)
                          AR Giulietta QV Savali
                          Maserati Racing

Comment

Ik heb er 2 jaar 1 gehad, met sportpakket.
                            Was iets straffer geveerd als een niet sportpakket versie.
                            De niet sportpakket versie is behoorlijk week(zware motor)
                            Gaat wel hard zon 20V trouwens ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                              Is dat zo? Bij de 166 maakt die bak niet uit namelijk.

Mijn ouwe 166 was een 2.5 V6 met een vijfbak, draaicirkel 11,6 meter (insert Titanic joke here). Voor de gefacelifte versies met zesbak geldt echter dezelfde draaicirkel.
                              Misschien dat het bij een 166 niet uitmaakt vanwege de bredere koets? Dan hou je wellicht net voldoende ruimte over voor de wielen om dezelfde uitslag te halen.

Comment

Zou heel goed kunnen Gijs. Ik herinnerde me alleen dat het bij de 166 om 't even was, that's all.
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                  Zou heel goed kunnen Gijs. Ik herinnerde me alleen dat het bij de 166 om 't even was, that's all.
                                  Hmkay, zal daar wel iets mee te maken hebben dan. Ik weet van mijn voormalige 156 dat dat sowieso een auto is met een grote draaicirkel, en dat was een 1.8ts.

Comment

De turbo is al genoemd, als je er 1 tegenkomt met >180K op de teller dan is de kans groot dat de hele turbo vervangen moet gaan worden. Die schoonmaakbeurt zal vaak niet op tijd zijn uitgevoerd.

De draagarmen zijn voor de meeste Alfa's uit die periode een bekend zwak punt. Geen probleem want vervanging kost niet de wereld, zoals aangegeven. Verder heeft de koppeling het zwaar te verduren bij die beresterkte motor. Ook een punt van aandacht dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                      De turbo is al genoemd, als je er 1 tegenkomt met >180K op de teller dan is de kans groot dat de hele turbo vervangen moet gaan worden. Die schoonmaakbeurt zal vaak niet op tijd zijn uitgevoerd.
                                      Fase 1 turbo's (<2002) zijn berucht, daarna is die 180k grens wat minder scherp.

Comment

Maar fase 1 heeft toch die oude motor met 150 pk ofzo?

Ik vind deze auto interessant omdat je een enorm krachtige dieselmotor krijgt voor een schijntje. Zoek maar eens een auto met vergelijkbare motor derin. Die kosten gewoon het dubbele meestal. En meestal hebben ze ook nog iets wat opties heet, bij de meeste Duitse wagens is dat iets heel vreemds, opties :)

Maar hoe zijn deze auto's qua onderhoudskosten? Wanneer moet d-riem, bij 120k? Blijven die motoren ook boven de 250k probleemloos lopen?

Comment

Fase 1 heeft 136 pk. De 2.4 20v JTD 175 pk is er veel later gekomen. Nieuw dashboard en vast ook onderhuidse verbeteringen.

Distributieriem heb ik reeds genoemd. Bij Autoweek reviews staan genoeg hoge km-standen.

Comment

Makkelijk te chippen ook die motor. Zo kun je van 136pk een hoop meer maken.

Comment

motor is volgens mij wel duurzaam
                                              bij de rest van de auto is dat wat minder ;-)
                                              maar ongetwijfeld veel auto voor het geld
                                              Last edited by motroosje; 20-04-10, 17:17.
                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Ik heb inmiddels 2 156's gehad... beide met een 1.9 diesel, hier eigenlijk geen problemen mee gehad.....alleen elektrische dingen. (lampjes die het wel, of niet doen)

Voorvering is inderdaad zwak, iets te hard op een drempel en je raakt hem zeker (zeker met een wat zwaardere 2.4 diesel.

2.4 diesel en zeker de nieuwe types zijn volgens mij bij juist gebruik niet stuk te krijgen.....Distributie vervangen kost ook niet de wereld...ik was voor mijn 166 geloof ik 350 euro kwijt totaal incl waterpomp en spanrollen.

Verder erg fijne auto's, en los van de auto ook een heel fijne motor. (meer pk's dan ik heb)
                                                Volvo V70 D5 / Alfa 166 3.0 V6 / Lancia Beta Montecarlo 1977 / Lancia Fulvia Berlina 1C 1965 / Lancia beta coupe 2000 (klusobject)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                                  motor is volgens mij wel duurzaam
                                                  bij de rest van de auto is dat wat minder ;-)
                                                  maar ongetwijfeld veel auto voor het geld
                                                  Mwoa, om een voorbeeld te noemen, voor de geld van zo een wagen koop je ook een Golf 5 van 2004/2005 met dezelfde km's maar met 1.9 105 pk tractor en behalve airco en 4 electrische ramen geen enkele optie derop, zelfs geen cruise control.

Ok de Golf zal je waarschijnlijk sneller verkopen, maar de Alfa zal meer rijplezier geven.

Comment

die diesel motoren zijn gewoon goed
                                                    het huidige casco is minder slecht dan vroeger
                                                    alleen hoopjes electronische "problemen"
                                                    een alfa vaan een jaar of 6 oud koop je echt voor weinig en daar zullen best pareltjes tussenzitten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                                      die diesel motoren zijn gewoon goed
                                                      het huidige casco is minder slecht dan vroeger
                                                      alleen hoopjes electronische "problemen"
                                                      een alfa vaan een jaar of 6 oud koop je echt voor weinig en daar zullen best pareltjes tussenzitten
                                                      Benoem die elektronische problemen eens, als echte kenner...?

Comment

In mijn Alfa-ervaring is dat meestal "al die Duitsche Bosch-onderdelen die erin zitten". :)
                                                        Mini Cooper Clubman
                                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Alleen aangesloten door italianen. :)
                                                          You know that reality is immaterial

Comment

Nieuwe turbo en dealerboekjes, lead‚h...
                                                            http://link.marktplaats.nl/337546437

Nette advertentie en voor 600 euro heb je lead‚h in de kleur die jij wenst...
                                                            http://link.marktplaats.nl/335564875

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                              Benoem die elektronische problemen eens, als echte kenner...?
                                                              ooow "echte" "kenner"
                                                              wat weet ik ervan met een bmw niet? de eindeloze vragen van collega's met alfa's en brandende lampjes op het dashboard zeggen me genoeg

http://www.problemcar.nl/search.php?search_id=182458437

Comment

"Info
                                                                Er werd niets gevonden."

Dat zeggen we toch. Superdegelijk, die Alfa's. :)

D'r zijn hier op het forum ook voldoende BMW's de revue gepasseerd waarvan het dashboard een immitatie Las Vegas Boulevard deed, hoor...
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                                X