Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigenaardigheden van de 147...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Eigenaardigheden van de 147...

Tja, nu wij dan ook sinds kort een Alfa hebben staan, de 147 1.6TS Veloce, vallen er mij een aantal zaken op..., men heeft het wel altijd over die rare Italiaanse fratsen, en inderdaad kan ik melden dat er een paar zaken zijn die ik wel eigenaardig vind, bijvoorbeeld:

Ik dacht gisteravond effe van "het is donker en mistig, ik zet mijn mistpitten aan". Nu zou ik toch echt kunnen zweren dat ik meer licht aan beide zijden van de auto zag verschijnen, maar toen ik dat aan de buitenkant wilde bekijken brandde er niets extra...?
    Dus, ik kijk naar de mistlampen en beide kanten waren zo dood als een pier... "Nou, lekker dan!", ding is NET nagekeken en NU al een defect? Kan toch niet de lampjes zijn, want beide?? Zal wel een zekering/relais/Italiaanse charme zijn geklapt ofzo.

Dus, het plan gemaakt om morgen maar effe langs de garage te gaan om dit te laten checken (nee, ik ga aan dat soort zaken niet zelf prutsen). Thuis aangekomen toch effe kijken want het lampje op de middenconsole brandde namelijk wel mooi groen, in de garage geparkeerd en ik sta voor de muur en doe de mistlampen uit, en jahoor... ik had minder licht op de muur staan...

WTF...???

Weer aangezet..., méér licht. Uitgezet..., mínder licht. ???

Wel GVD..., alles lijkt dus te werken, ik stap uit en probeer het verschil op de voorkant te zien. En jahoor..., de mistlampen zitten kennelijk níet onder de bumper, maar IN DE UNIT ZELF..., in de koplamp zitten aan beide uiteinden de mistlampen, precies waar IK dacht dat de knipperlichten zouden zitten, de knipperlichten zijn dus die dingen waarvan IK dacht dat het de mistlampen waren (want, onder de bumper, vlak boven de grond)... Pfffff......

Ander puntje, waarom geeft elk knopje waarop ik druk een luide pieptoon? En dan ECHT ELK KNOPJE HÈ... Zit er sterk over te denken om dit eruit te slopen..., en, waarom zit er op de achterklep geen deuropener? Ik moet op de middenconsole een knopje indrukken (of op sleutel) om de kofferklep te openen, kan niet rechtstreeks...? En waarom is de vulopening van de ruitewisservloeistof niet groter in diameter dan een Eurocent? WTF..., hebben die Italianen nog nooit zo'n jerrycan van de Shell gezien? Lastig mikken zo hoor... ;-) En, de instelling van de BC zijn te bedienen via de koplamphoogteverstelling links naast het stuur...?

Al met al bevalt dat wagentje mij overigens beter dan ik verwacht had, echt een heel erg leuk ding om te rijden en om in te sturen!! Je kunt em echt heerlijk door de stad smijten en overal parkeren, trekt echt lekker door en zit ook nog eens prima en ziet er best grappig uit qua looks. Ben er wel blij mee geloof ik... ;-)
    "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Henk,
    En die zwarte zijstrips zijn ook echt "daBomb" => Proest !!

Comment

Je kunt em echt heerlijk door de stad smijten en overal parkeren
      Komen die strips echt wel van pas
      fka v164

Comment

allemaal erg waar. en herkenbaar :)

Mistlamp in koplamp unit is apart, maar functioneert toch prima verder? Mistlampen gaan uit wanneer je grootlicht aandoet trouwens.

Die achterklep via knop op dash of sleutel is iets, wat ze zelf blijkbaar ook onhandig vonden, want dat is bij nieuwere modellen niet meer zo. Dan kun je het logo achterop ook indrukken.

Vulopening van ruitensproeier is inderdaad ruk. Dat was al op de punto en dat heeft FIAT uiteraard ook in de alfa's geduwd. Oplossing is om altijd een vultuitje te vragen bij het tankstation. Zo'n papieren tuitje die je normaal bij je olie erbij krijgt.

en die boordcomputer instellingen gebruik je ook alleen maar om je zomer/winter tijd in te stellen, dus dat is 2x per jaar. Zeurpiet :)
        Heb je overigens als je gave nightpanel ontdekt? Als je 's avonds rijdt, en je vindt je tellers te fel oplichten, druk dan een seconde of 5 op de '-' en het grootste deel van het licht achter de panels gaat uit. Op de '+' om 't weer aan te zetten. Connect Nav+ heeft dat ook, wanneer je lang op 'Main' drukt.

en verder rijd ik nu ruim 7 jaar 147, en alles went. Zelfs het jaarlijks de stabi wisselen :)
        Forza!

Comment

Ik heb ooit gehoord da je een 147 officieel niet mag verlagen, omdat de knipperlichtjes dan te laag zaten. Mistlampen op die hoogte zijn wel handig als er een koplamp kapot is trouwens. Kun je fijn met mistlampen rijden en niemand die het door heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
            Ik heb ooit gehoord da je een 147 officieel niet mag verlagen, omdat de knipperlichtjes dan te laag zaten.
            Dat is inderdaad waar, minimale hoogte is 25cm. Maar ik ben er nooit voor staande gehouden, zou me verbazen als iemand dat wel was.
            Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beamer Bekijk bericht
              Henk,
              En die zwarte zijstrips zijn ook echt "daBomb" => Proest !!
              Jaja, ik weet het, en ben het met je eens hoor, maar ze blijven er WEL opzitten. Hetzelfde geldt voor die trekhaak!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                Heb je overigens als je gave nightpanel ontdekt? Als je 's avonds rijdt, en je vindt je tellers te fel oplichten, druk dan een seconde of 5 op de '-' en het grootste deel van het licht achter de panels gaat uit. Op de '+' om 't weer aan te zetten. Connect Nav+ heeft dat ook, wanneer je lang op 'Main' drukt.
                Nope, maar ga ik proberen!

Comment

Die piepjes kun je denk ik ook wel ergens uitzetten in de settings?

Ruitenwisservloeistofopening is herkenbaar, had ik in de GT ook altijd een trechtertje voor liggen.
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                    Mistlampen op die hoogte zijn wel handig als er een koplamp kapot is trouwens. Kun je fijn met mistlampen rijden en niemand die het door heeft.
                    Dat deed ik ook altijd... vooral omdat die lampjes zovaak kapot gaan als je per ongeluk je licht nog aan hebt staan en de auto start (waardoor ze even een opflikker krijgen en dus sneller kapot gaan) :D

Comment

Het is lang geleden, maar die piepjes kan je idd ergens in de settings uitzetten. Is het eerste wat ik deed bij mijn 147 destijds (oh nee, dat was me de pleuris zoeken naar een manier om de navigatiestem zachter en/of uit te zetten. Ik schrok me de tering de eerste keer ;-)).

Groet
                      GJ

Comment

Piepjes nog nooit gehoord in een 147, dus die moeten uit te zetten zijn.

Dat met die knipperlichten had ik ook met de Delta HF Turbo. Er was een knipperlicht stuk, dus dealer gebeld of ze een knipperlicht wilde opsturen. Volgende dag pakketje in huis met....: een stadslicht :-).
                        Weer gebeld om te zeggen dat ze het verkeerde op hadden gestuurd en een dag later weer een pakketje met... een stadslicht :-).
                        Weer gebeld met de Lancia werkplaatsreceptie om hun deze keer uit te leggen wat waar zit bij zo'n Lancia, lol.

Comment

LOL @ Henk!

Mistlampen "op hoogte" kennen we natuurlijk al van o.a. de W124, niets nieuws :)

Dat piepje kun je uitzetten in de boordcomputer

Een van buiten zonder sleutel niet te openen achterklep heet diefstal-veilig: in Rome voor het stoplicht kan men nu niet gauw je klep openen en hem leegjatten. Is bij de 156 idem.

En ja, de vulopening van de wisservloeistof is wat klein ja. Daarom krijg je vaak van die papieren trechtertjes bij je fles vloeistof.

Sonnst noch etwas? ;)
                          Oliestoken voor het goede doel

Comment

lol, mooie dingen Henk :-)
                            Charme heet dat.

Die piepjes had ik ook niet, ik weet niet meer of ik dat zelf had uitgezet of de dealer al.
                            Is wel een bekend punt hoor, staat ook in elke 147-test uit die tijd. "OVERAL zit een piepje op"

Nog een dingetje :
                            Ik wilde in het voorjaar de BC even op zomertijd zetten en zat dus door ale menu's te bladeren in de BC. Echt van alles kom je dan tegen, behalve de tijd aanpassen!
                            Na 10 minuten levensgevaarlijk autorijden heb ik het opgegeven, want ik kon het niet vinden...
                            Tot bij een stoplicht : ik toch weer op die knopjes drukken, bleek er ineens meer in het menu te staan!! En ook de tijd instelling!
                            Hebben ze voor de veiligheid zulke dingen uitgezet als de auto rijdt! LOL
                            Voor mij was het daardoor juist veel gevaarlijker. :-)
                            Dus als je alle menu-items wilt zien, moet je niet gaan rijden.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

piepje wat je OVERAL :) hoort, is uit te schakelen via het menu. Het heet 'Waarschuwingszoemer' in het menu. Inderdaad alleen te zien wanneer de auto stil staat.

en verder Henk; RTFM:
                              http://www.alfaromeodownload.nl/#instructies ;)
                              Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                Dus als je alle menu-items wilt zien, moet je niet gaan rijden.
                                Fijn!
                                Dank voor de tip heren, want ik combineer dat soort dingen natuurlijk met het rijden, en ben wel door het menu gelopen maar heb dus niet alles gezien kennelijk... ;-)

Ja, naturlijk RTFM, ben er nog niet helemaal aan toegekomen, ding is ook 2x zo dik als van een fully loaded Volvo moet ik zeggen... ;-)

Comment

@Henk

Ach wat, alles is onderdeel van de emotie die Alfa heet. En zo blijft elke autorit weer een verrassing :-)
                                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                    @Henk

Ach wat, alles is onderdeel van de emotie die Alfa heet. En zo blijft elke autorit weer een verrassing :-)
                                    Nou, ik vraag mij af wat er dan nog meer komt... ;-)

Comment

Goed, ben door het menu gewandeld en die PIEP is eraf... ;-)

Verder viel het mij op (ook al staat de auto meestal binnen, men ontkomt er niet aan om ook wat sneeuw op het dak te krijgen met dit weer) dat bij het openen van het portier de sneeuw (wat eerst op het dak lag), op de bestuurderstoel terecht komt. Italianen doen niet aan regengootjes, door de vorm van het dak stroomt alles precies op de plek waar je moet zitten, handig...

Anyway, vanmorgen stond ik bij de pomp, en heb effe uitgerekend wat het verbruik van de afgelopen volle tank is geweest..., en leer daarbij twee dingen:

1. De boordcomputer is TE optimistisch qua verbruik en actieradius,
                                      2. Een 147 1.6 120pk verbruikt méér dan een Volvo 2.3 T5 250pk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
                                        1. De boordcomputer is TE optimistisch qua verbruik en actieradius,
                                        It's Italian...

!
                                        Namelijk, hoeveel?
                                        Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Onjuiste stelling. Maar in dit geval komt het waarschijnlijk omdat je steeds hebt lopen knallen met dat ding nu jullie hem net hebben. No way dat die Volvo zuiniger is wanneer hetzelfde rijgedrag hanteert.

Comment

Volvo zat ik gemiddeld op zo'n 10,8l/100km zo ongeveer..., en dat ding werd eigenlijk niet echt gespaard ofzo hoor..., dat kan ook helemaal niet met een T5, die kunnen niet eens langzaam..., probeer maar eens gewoon een constante 50km/h te rijden, lukt niet.

Alfa afgelopen tank (toegegeven, nog maar 2x getankt met dat ding sinds eigendom) kom ik op 11,4l/100km. Is nogal een verschil vind ik. Maar, toegegeven, zit wel iets meer stadsverkeer bij dan normaal, maar niet overdreven lopen knallen hoor! (Gladheid)

Erg groot verschil met de Volvo is het toeren-werkbereik, de Volvo doet bij 120km/h 2000tpm, de Alfa tikt dan de 4000 aan, denk dat dit nogal uitmaakt qua verbruik.

Gelukkig is het Alfaatje niet gekocht om de zuinigheid! Lol...

Comment

En als je goed functionerende dakgoten wilt, dan koop je maar een lelijk Volkswagen of zo. Alfa's zijn bovenal MOOI, en als dat betekent dat je de sneeuw met je hol van je stoel mag smelten, so what. :)
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Henk, luie donder, dan veeg je toch ook nog dat kleine randje van je dak, boven de deur, schoon? dan valt er niets meer naar binnen...
                                                Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                  En als je goed functionerende dakgoten wilt, dan koop je maar een lelijk Volkswagen of zo. Alfa's zijn bovenal MOOI, en als dat betekent dat je de sneeuw met je hol van je stoel mag smelten, so what. :)
                                                  Lol..., true..., true... ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                    Henk, luie donder, dan veeg je toch ook nog dat kleine randje van je dak, boven de deur, schoon? dan valt er niets meer naar binnen...
                                                    Lol..., ja, DAT doe ik in het vervolg ook wel, een kilo sneeuw in de bilnaad vond ik niet ZO'N succes namelijk! ;-)

Comment

overigens kan ik je er slecht op aanspreken, want ik vergeet het ook altijd tot de eerste sneeuwval. Die eerste keer valt er ter herinnering altijd weer wat naar binnen. Dus dan weet je het vast voor volgend jaar :)
                                                      Forza!

Comment

Lol..., ja, DAT doe ik in het vervolg ook wel, een kilo sneeuw in de bilnaad vond ik niet ZO'N succes namelijk! ;-)
                                                        LOL, ouwe drugsrunner!! Nu snap ik waarom het verbruik van dat ding je niet zoveel uitmaakt. ;-)
                                                        The sun has gone down and the moon has come up, and long ago somebody left with the cup

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plane Bekijk bericht
                                                          LOL, ouwe drugsrunner!! Nu snap ik waarom het verbruik van dat ding je niet zoveel uitmaakt. ;-)
                                                          [email protected] geest..., nou, als je DIT sneeuw snuift, krijg je alleen maar een loopneus hoor! ;-)

Comment

Als het een beetje fatsoenlijk heeft gesneeuwd, heb je daar met iedere auto last van.
                                                            Wellicht met de alfa iets erger. Het gebeurt me met de Fiat ook. Toch valt er in Italie ook veel sneeuw :-).
                                                            Last edited by Lennart; 10-12-10, 16:13.

Comment

En dat verbruik is niet normaal als je zegt dat je best weinig stadskilometers hebt gereden.
                                                              Hou het even in de gaten zou ik zeggen (wellicht nu helemaal afgetopt en bij de eerste keer tanken niet?).

Comment

Inmiddels weer heel wat kilometers rijker, tot op heden nog geen defect ofzo kunnen ontdekken, *knock-on-wood*.

Gemiddeld verbruik is inmiddels gedaald, volgens mij rijd ik niet anders, alleen wat minder stad vs. snelweg, maar OK... Ik zit nu op 9,6 l/100km. Acceptabel vind ik, en zelfs iets minder dan van de Volvo T5.

Ben echter niet tevreden over de ruitensproeiers, die dingen heb ik al redelijk hoog afgesteld, zodat het water vrij hoog op het raam komt, maar als je gaat rijden dan komt het spul niet erg hoog, met als gevolg dikke (zout-)strepen. Meer water heeft niet het gewenst effect want komt boven de 80km/h niet hoog genoeg. (Wel perfect schone spiegelkappen trouwens).

Vervangen, of hoort dit zo...?

En welke mongool vond het trouwens handig om na het sproeien even te wachten, om na enkele seconden nog 1x extra over het raam te vegen met die dingen? Je snapt het wel, ik wis de raam perfect schoon, komt er opeens nog zo'n extra wis-was achteraan, en 10 van de 10 keer zet ie strepen... GVD...

Comment

Working...
                                                                X