Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Project Giulia :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Project Giulia :)

    Zo. Draadje numero uno :)

    Vandaag de silentbus in steun die de carburateurs ondersteunt vervangen. En dat was nodig ook: de carburateurs moest ik nu met kracht omhoog houden voordat ik ze weer vast kon zetten op de steun. Die steun was dus wat uitgezakt en dat veroorzaakt ook snellere slijtage aan de carburateurrubbers. En dat is dan weer de oorzaak van het ploffen bij gas los. Ze liggen al klaar, en gaan er binnenkort ook in.
    Oliestoken voor het goede doel

  • #2
    Mooi!

    Maar waar zijn de foto's?

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Euhm, van dat kleine busje? :) Geen foto's. Als de carburateurs eraf gaan zal ik wel wat foto's maken.
      Oliestoken voor het goede doel

      Comment


      • #4
        Ja, het kan nu he in dit forum? :-)

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Ok, nou deze moeten dus nog:



          En deze zit er al wel in:

          Oliestoken voor het goede doel

          Comment


          • #6
            Hey Gijs, een bekende auto!

            Misschien leuk om je auto HIER in te zetten, makkelijke plek om je foto's te uploaden en een leuke manier om een 'profiel' over je Giulia bij te houden.

            Succes!
            1972 AR Giulia Super • 1994 AR 164 3.0 • 1998 AR Spider 2.0

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Carlo Abarth Bekijk bericht
              Hey Gijs, een bekende auto!

              Misschien leuk om je auto HIER in te zetten, makkelijke plek om je foto's te uploaden en een leuke manier om een 'profiel' over je Giulia bij te houden.

              Succes!
              Ha die Carlo, jij hier? :)

              Daar staat ie al. Al een hele tijd zelfs: http://www.alfaspeed.nl/garage/garag...vehicle&CID=29

              Ook in het projectforum:


              ;)
              Oliestoken voor het goede doel

              Comment


              • #8
                Och, stom... Bij het project-topic wist ik wel, dat volg ik keurig, haha... Had niet zo snel gezien dat hij ookal in de garage stond...

                Mooie Juul hoor! ;)
                1972 AR Giulia Super • 1994 AR 164 3.0 • 1998 AR Spider 2.0

                Comment


                • #9
                  De Juul loopt stationair in ene heel slecht. Ik heb de stationairschroef zo'n beetje 2 volle slagen gegeven voordat de motor zichzelf in leven kon houden. Morgenochtend probeer ik een compressiemeting te laten doen en hopen dat het blok niet open hoeft (ben er bang voor).

                  Reed natuurlijk al een tijdje rond met (soms heftig) ploffen uit de uitlaat bij gas los. Nieuwe carburateurrubbers liggen klaar (oude hebben haarscheurtjes) en de rubber bus in de carburateur/luchtfilterbaksteun heb ik al vervangen. Dat maakte al verschil trouwens: de carbs werden schijnbaar al beter rechtop gehouden. Maar nu dus stationair en ook bij lage toeren beroerd lopen, schuddend, alsof er 1 (misschien wel 2) cilinder(s) niet mee doen.

                  Van kwaad naar erger gok ik:
                  1) ontsteking op een van de cilinders die niet/nauwelijks mee doet
                  2) lekkende klep
                  3) compressieverlies langs een zuiger...

                  Morgen weet ik hopelijk een klein beetje meer. Zit niet te wachten op een revisie, want ik wil graag tzt (niet nu dus ) een 2 liter netjes van de grond af aan reviseren. Dus deze 1300 moet eigenlijk nog even mee.
                  Oliestoken voor het goede doel

                  Comment


                  • #10
                    Hmm, dus maar duimen dat het niets ernstigs is.

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Zojuist Italian Job gebeld, maar die heeft geen tijd meer vandaag. Van der Grinten neemt helaas niet op, dus dat wordt hem ook niet vandaag. Na het weekend dus verder...
                      Oliestoken voor het goede doel

                      Comment


                      • #12
                        Mocht je zelf een compressiemeting willen doen, dan heb ik nog wel een compressiemeter voor je liggen. Geef maar een belletje als je 'em wil lenen :-)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen Bekijk bericht
                          Mocht je zelf een compressiemeting willen doen, dan heb ik nog wel een compressiemeter voor je liggen. Geef maar een belletje als je 'em wil lenen :-)
                          Oh, beter! Echter, ik heb dat nog nooit zelf gedaan, jij? Hm, ik weet wellicht nog wel iemand met ervaring. Denk dat ik je van de week idd een belletje geef :)
                          Oliestoken voor het goede doel

                          Comment


                          • #14
                            Stelt op zich niet zoveel voor hoor, kunt er weinig schade mee doen ;-).

                            Zorg gewoon dat het blok enigszins op temperatuur is, alle bougies eruit en eventueel de branstoftoevoer afsluiten. Dan meter op eerste cylinder, gaspedaal vol indrukken en even kort doorstarten. Check meter, waarde onthouden, meter reset en dan de volgende cylinder. Makkie dus :-)

                            Comment


                            • #15
                              Ok, dat ga ik sowieso doen dus.

                              Het valt wellicht mee, met de Juul. Kopietje van een reactie op Alfaspeed:

                              "..
                              De symptomen die je beschrijft zijn eerlijk gezegd meer die van carbs die out of synch zijn dan de andere zaken die je noemt... Ik zou dus nog even niet wanhopen...

                              Als ie zo loopt te schudden en te doen... wat voor kleur rook komt er dan uit de uitlaat? En als je gas geeft? Zwart? Indien ja... duidelijk afstellingsprobleem (1 of meerdere cylinders te rijk).

                              Even voor de zekerheid... weet je zeker dat je de stationair stelschroef gepakt hebt en niet per ongeluk de synch schroef (die de stand van beide carbs tov elkaar regelt)?

                              Ze zitten dicht bij elkaar en ik heb ook wel eens de verkeerde versteld met als gevolg dezelfde symptomen als die jij noemt...

                              Het vernieuwen van het steunrubber kan behoorlijk invloed hebben omdat als ie erg doorgezakt was en nu vernieuwd, de carbs een behoorlijk stuk hoger komen te staan en dus aan het gasstangetje kunnen gaan trekken. Gooit in principe je hele afstelling door de war.

                              Ik zou even geduld hebben en hem door een goede specialist laten afstellen. ZEER grote kans dat ie met nieuwe inlaatrubbers + goede afstelling weer als een zonnetje loopt.

                              Veel Nordjes hebben achterstallig onderhoud op dit gebied en dat is icm slechte afstelling echt desastreus...
                              .."


                              Daarnaast:

                              "..
                              Begin eens simpel: Alle sproeiers schoonmaken.
                              .."

                              Dat wat hierboven staat gaan we dus eerst allemaal doen.
                              Oliestoken voor het goede doel

                              Comment


                              • #16
                                Gelukkig denk je dus te negatief...:)
                                En heeft Gijs idd aan de synch schroef lopen prutsen...? ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Klink allemaal weg erg aannemelijk, dus grote kans dat het inderdaad meevalt. Ach ja, hoort ook bij de Hobby he dat sleutelen :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Zo, de gasfabrieken zijn los:





                                    Alleen het spruitstuk moet nog los van het blok en dan kunnen de rubbers (eerste foto nog aan het spruitstuk hangend) omgewisseld worden. Ik bestel meteen een nieuw brandstoffilter en vacuümslang van de rembekrachtiger. Dan zijn alle rubbers die valse lucht kunnen doorlaten vernieuwd.
                                    Misschien bestel ik eveneens een revisiesetje voor de beide carburateurs, ze liggen er nu toch naast.
                                    Oliestoken voor het goede doel

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zo, dat zijn nog best serieuze carburateurs. Check dan meteen ook de speling op de lagertjes. Is dat een beetje zelf te doen, het reviseren van die dingen? Ik heb m'n carbs maar weggebracht voor revisie...
                                      Auto's: veel...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                        Zo, dat zijn nog best serieuze carburateurs.
                                        40mm's :)

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                        Is dat een beetje zelf te doen, het reviseren van die dingen? Ik heb m'n carbs maar weggebracht voor revisie...
                                        Dat weet ik niet. Ik heb ze nog nooit open gehad. Ik weet dat mijn vader z'n Weber bij BCCP heeft laten doen, dat kostte serieus geld. Ik heb ze gevraagd om een prijsopgaaf... Waar heb jij de jouwe gehad?
                                        Oliestoken voor het goede doel

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                          40mm's :)



                                          Dat weet ik niet. Ik heb ze nog nooit open gehad. Ik weet dat mijn vader z'n Weber bij BCCP heeft laten doen, dat kostte serieus geld. Ik heb ze gevraagd om een prijsopgaaf... Waar heb jij de jouwe gehad?
                                          Hmmm, m'n TR6 heb ik ook bij BCCP laten afstellen. Was een heel duur dagje. Wel nuttig; diverse symptomen onderzocht en weggehaald. En aansluitend afstellen met behulp van runs op de rollenbank.
                                          Wel een heel eigenaardige kerel, zeg.

                                          Je kunt ook naar Speedcentre in Geldermalsen gaan voor afstelling/tuning.
                                          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ik heb ze bij iemand in Loosdrecht laten reviseren. En hij rekende aan arbeidsloon voor de 2 carbs (45mm :)) samen 450 euro. Dat was inclusief (dacht ultrasoon) reinigen e.d.. Heb wel zelf de materialen, revisiesetjes en lagertjes, aangeleverd. Die heb ik gehaald bij Biesheuvel en dat kostte me ook nog dik 100 euro (lagertjes zijn duur!). Maar ze zijn nu wel als nieuw en veel makkelijker af te stellen.

                                            Ik zal er eens een foto van schieten, want het ziet er echt super uit.

                                            Ben trouwens reuze benieuwd met welke prijs BCCP komt aanzetten.
                                            Auto's: veel...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                              Ben trouwens reuze benieuwd met welke prijs BCCP komt aanzetten.
                                              Nou, dat zal ik je vertellen :)

                                              Op hun website geven ze de mogelijkheid te informeren naar, zoals zij dat zelf omschrijven, een basisrestauratie: "..Vraag vrijblijvend een offerte voor een basisrestauratie aan!.."

                                              Dat doe je dan en dan antwoorden ze zo:

                                              "..
                                              Goedemiddag:

                                              Helaas kunnen wij op afstand de kwaliteit en mate van slijtage van uw carburateurs niet beoordelen.
                                              Voor dit soort carburateurs hebben wij geen vaste prijzen, deze worden op basis van nacalculatie van gemaakte werkuren berekend.
                                              .."

                                              ...

                                              Tja... waarom wordt de mogelijk voor aanvraag dan geboden?

                                              Anyway, de kosten:

                                              "..
                                              Een restauratie kan ingeval van 2 x ADDHE Solex carbuteurs varieren van zo'n 600,00 tot een bedrag ruim boven de 1000,00, wanneer assen en kleppen dusdanig versleten zijn, dat ze niet kunnen worden hergebruikt.
                                              .."

                                              Een klassiek gevalletje *katjinggg*, maar dat had ik wel verwacht. Dat wordt hem dus niet zeg maar :)
                                              Oliestoken voor het goede doel

                                              Comment


                                              • #24
                                                Geen idee wat je in je hoofd had om maximaal uit te geven aan de revisie, maar ik kan je wel eens 'mijn adresje' sturen via de pm.

                                                Vaag hoe BCCP dat aanpakt iig. Schiet je lekker veel mee op zo.
                                                Auto's: veel...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eén spuitbus carburateurreiniger en een oude tandenborstel verder:



                                                  En wat een straalcabine met aluminiumoxide en daarna glas al niet met een filterbak kan doen:



                                                  Carterontluchting die voor vervuiling van het luchtfilter en de gasklep/venturie van de eerste cilinder zorgt is ook verleden tijd, op die dampen loopt een motor nou eenmaal ook niet beter:



                                                  En natuurlijk een nieuw brandstoffilter in de drukregelaar:



                                                  Morgen ga ik de carburateurs open maken en foto's maken van de voor Solex cruciale delen. Pas dan kan Prins Bredevoort me exact zeggen welke revisieset ik nodig heb. Solex schijnt een kriem te zijn daarmee: veel variatie. Het exacte typenummer is niet eens specifiek genoeg. Weber of Dell Ortho is in dat geval een stuk prettiger.
                                                  Oliestoken voor het goede doel

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Leuk draadje Gijs!

                                                    Blijf ik zeker volgen. Je pakt het netjes aan hoor.
                                                    Mooi filtertje heb je erop geschroefd ook. :)

                                                    Toch wel grappig. In mijn Giulietta destijds zag het blok er niet eens zo heel veel anders uit.
                                                    Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
                                                      Toch wel grappig. In mijn Giulietta destijds zag het blok er niet eens zo heel veel anders uit.
                                                      Dat komt omdat de motoren hetzelfde zijn ;)

                                                      De 1300, 1600, 1750 en 2000cc zijn infeite dezelfde motoren, alleen slagvolume wijkt af icm een bijpassende cilinderkop en nog wat details. In de transaxle's (Giulietta, Alfetta, GTV, 75) zijn de 1750 en 2000cc blokken iets aangepast omdat er geen bak/koppeling rechtstreeks tegenaan zit.
                                                      Oliestoken voor het goede doel

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                                        Dat komt omdat de motoren hetzelfde zijn ;)
                                                        Joh, echt waar?!

                                                        :D

                                                        Dat van die aanpassingen voor transaxle wist ik dan weer niet.
                                                        Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja, het vliegwiel is iets anders. En zo zijn er nog wat details. Maar een 116-serie (= Alfetta/Giulietta/75) motor past met wat kleine aanpassingen zo in een 105-serie (= Giulia/GTJ/Spider). Zo zijn er ook Giulia's met de 2.0 TS uit een 75 of zelfs de 1.8 Turbo.
                                                          Oliestoken voor het goede doel

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Of zo zelfs:



                                                            Een 2.0TS in een GTJ gevoed door 45 Weber's... Eindresultaat: eeen gezonde 198pk...
                                                            Oliestoken voor het goede doel

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door gijs Bekijk bericht
                                                              of Zo Zelfs:



                                                              Een 2.0ts In Een Gtj Gevoed Door 45 Weber's... Eindresultaat: Eeen Gezonde 198pk...

                                                              Fap!!
                                                              Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Gijs,

                                                                Heb eventueel nog een hoop Solex-spul voor je liggen. Nog 2 goede carbs die ik vorig jaar van mijn 1300 heb afgeschroefd. Daarnaast ook nog een setje 1300-Solex die ik afgeloen jaar wel heb schoongemaakt maar wel eens goed nagelopen dienen te worden. Loop of sloop dus. Laat maat iets weten of je er iets mee kunt.


                                                                Motorblokken uit de latere type Alfa's (75, Giulietta, Alfetta) wijken op wel meer punten af dan alleen het vliegwiel. Carter, uitlaatspruitstuk (welke per cyl-inhoud weer verschillen) en zelfs de okoelvloeistofkanalen verschillen per bouwjaar. En natuurlijk ook de "hardware" er omheen zoals luchtfilter, kleppendeksel, rembekrachtiger + aanlsuiting op blok zijn anders.

                                                                Zelfs in de verschillende 105-jes zit eenhoop verschil.
                                                                Het motorblok uit de vroege 1600 Supers komt bijv rechstreeks uit de Giulia 101-serie (= opgewaardeerde Giulietta 750-serie). Vooral herkenbaar aan het hangende oliefilter, ander luchtfilter, waterpomp (2 uitgangen) en kleppendeksel. Maar er zij nog wel meer verschillen hoor. Motornummer is 00526 zo even uit mijn hoofd.
                                                                Latere 1600 Giulia's (vanaf bj 1969) hebben weer een iets aangepaste motor. Kleppendeksel met carterontluchting, waterpomp met 3 aansluitingen, schroef-oliefilter, buis-luchtfilter etc. Motornummer 00526/A.
                                                                Voor de 1300 zijn er dus ook dergelijke verschillen waarneembaar.

                                                                Vergelijk jouw motor maar eens met mijn motorblok. Is dus een ultra-vroege 1600 met dubbele Webers. let vooral op details als kleppendeksel, luchtfilter, rembekrachtiger, radiator en zelfs de motorkapsteun!




                                                                De nóg latere 105'jes, de Spiders type 3 en 4, hebben in principe dan weer een 75/Alfetta/Giulietta-blok met 105-carter er onder geschroefd. Van bovenaf het makkelijkst te herkennen aan de oliepijlstok die aan de "verkeerde" kant zit.

                                                                Maar verder is het wel zo goed als bijna 1-op-1 uitwisselbaar. Helaas kun je niet een 2.0 zomaar in een Alfa van voor 1970 hangen, omdat die nog een mechanische koppeling en staande pedalen heeft. Maximale daarvoor mogelijk is de 1750. Maar je kunt m natuurlijk ook ombouwen naar hydraulische koppeling, en dan is een 2.0 geen probleem (zoals op de foto van die TS in die rode Bertone hierboven)
                                                                Als je een blok uit een Alfetta/75/Giulietta wilt gebruiken dan moet je eerst een gat in de krukas boren om de versnellingsbak daar aan vast te sluiten, want bij de transaxles zit de v-bak dua aan de achteras. Vreemd genoeg heeft een 75 Numerata wél standaard al zo'n gat in de krukas...:s

                                                                p.s. en die 196pk uit een TS is toch wel redelijk normaal in de racerij tegenwoordig. Iets over de 200pk is ook wel haalbaar. De Squadra Italia Giulia's en Bertones halen al een slordige 180/190pk uit een gewone "single spark" 2.0 op carbs.
                                                                Last edited by Veloce; 29-06-08, 08:59.
                                                                Giulia 1600 Super '65
                                                                Abarth 595 Competizione '15

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎