Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alfa SZ klussen met kijkers (olie + remmen etc)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Alfa SZ klussen met kijkers (olie + remmen etc)

    Mijn stalen remleidingen (staalflex) voor de SZ zijn binnen!
    Nu lijkt mij de montage daarvan erg simpel (ik doe alleen de voorkant), maar misschien vergeet ik iets?

    Ik denk dat ik dit moet doen :
    - Auto opkrikken en op as-steunen o.i.d. zetten
    - Wielen verwijderen
    - Oude remleiding losdraaien (teiltje eronder)
    - Wachten tot de remvloeistof eruit is
    - Originele remleiding verwijderen
    - Nieuwe staalflex leiding plaatsen
    - Remvloeistof bijvullen
    - Remmen ontluchten

    Ik moet ook nog nw remblokken hebben en wil graag upgraden naar Hawk oid. Kan ik dat beter eerst doen (i.v.m. remvloeistofniveau wat stijgt bij nw dikke blokken?) of kan dat ook net zo goed later?

    Die remblokken moet ik nog ergens zien te kopen namelijk. Iemand nog tips?
    Standaard SZ-remmen zijn niet echt super namelijk en staalflex i.c.m. betere blokken schijnt een goede oplossing hiervoor te zijn.
    Tevens zijn mijn huidige blokken bijna op, dus goed moment!

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2
    Hawk?

    Bel Hank: 0653196328 van http://www.dutchraceandrallyparts.nl...ory.php?scat=1
    Misschien heeft 'ie ze, of weet hij waar je ze anders kunt bestellen. Zijn de remmen 't zelfde als bij een 75 V6? Achter is inderdaad een tijdrovende rotklus, maar voor een goed pedaalgevoel zou ik ze daar toch ook vervangen tzt.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
      Mijn stalen remleidingen (staalflex) voor de SZ zijn binnen!
      Nu lijkt mij de montage daarvan erg simpel (ik doe alleen de voorkant), maar misschien vergeet ik iets?

      Ik denk dat ik dit moet doen :
      - Auto opkrikken en op as-steunen o.i.d. zetten
      - Wielen verwijderen
      - Oude remleiding losdraaien (teiltje eronder)
      - Wachten tot de remvloeistof eruit is
      - Originele remleiding verwijderen
      - Nieuwe staalflex leiding plaatsen
      - Remvloeistof bijvullen
      - Remmen ontluchten
      Lijkt me goed.

      Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
      Ik moet ook nog nw remblokken hebben en wil graag upgraden naar Hawk oid. Kan ik dat beter eerst doen (i.v.m. remvloeistofniveau wat stijgt bij nw dikke blokken?) of kan dat ook net zo goed later?
      Maakt niets uit. Maar als je toch bezig bent zou ik alles in 1x doen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
      Die remblokken moet ik nog ergens zien te kopen namelijk. Iemand nog tips?
      Remola. Maar mijn voorkeur zou uit gaan naar Ferodo. Ik heb 1 setje Hawks gehad onder de E30, maar die vraten schijven. De Ferodo's waren in mijn beleving veel vriendelijker voor de schijven. En met DS2500 heb je dan super fijne allround compound.
      Oliestoken voor het goede doel

      Comment


      • #4
        Oke, ik moet geen schijven-vreters hebben idd.
        Maar er zijn verschillende types Hawk-blokken he?

        Ik zal o.a. Remola even contacteren. (Edit : Remola is opvakantie helaas! :-)
        Last edited by Harry; 30-07-08, 11:43.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Deze tent komt me ook bekend voor :-)

          http://www.fineline-imports.nl/ferodo-remblokken-cq665/

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            Maar dan wel heel vaag he Harry.....




            ( overigens zwaaien vanuit de Forrester ho maar..... dus ik zou d'r nog ff over denken Harry. ;-) )
            Veritatis simplex oratio est

            Comment


            • #7
              Naughty even een PM gestuurd!!
              Ik weet niet of die Ferodo's voor de Alfa 75 V6 gelijk zijn aan Alfa SZ blokken.
              De klauwen zijn wel ietsje anders geloof ik, maar dat zegt niets natuurlijk.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                Hawk?

                Bel Hank: 0653196328 van http://www.dutchraceandrallyparts.nl...ory.php?scat=1
                Misschien heeft 'ie ze, of weet hij waar je ze anders kunt bestellen. Zijn de remmen 't zelfde als bij een 75 V6? Achter is inderdaad een tijdrovende rotklus, maar voor een goed pedaalgevoel zou ik ze daar toch ook vervangen tzt.
                @Cav : remblokken achter zijn vers gelukkig, dus daar blijf ik de komende tijd vanaf. Is zonder brug ook niet te doen, vind ik, dus dat laat ik dan doen.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                  @Cav : remblokken achter zijn vers gelukkig, dus daar blijf ik de komende tijd vanaf. Is zonder brug ook niet te doen, vind ik, dus dat laat ik dan doen.
                  Klopt, die blokken moet je min of meer van boven in de klauwen laten zakken, omdat de klauwen wat aan de bovenzijde gemonteerd zitten. Rot plek daar midden onder de auto.

                  D'r zijn idd verschillende type Hawks natuurlijk. Geloof dat ik des tijds MT4 had, weet het niet 100% zeker meer.

                  http://www.hawkperformance.com/motor...unds/index.php

                  Ik zie dat die in de categorie Motorsport zitten. Wellicht dat jij met HPS (High Performance Street) beter geholpen bent.
                  Oliestoken voor het goede doel

                  Comment


                  • #10
                    De Ferodo's waren in mijn beleving veel vriendelijker voor de schijven. En met DS2500 heb je dan super fijne allround compound.
                    DS2500 moet toch warm zijn voor een goede stopafstand? Wil je dat Harry? Jij bent toch niet aan het boenderen met de SZ?

                    Ik heb de DS Performance (=oude DS2000) via Naughty, goede prijs en erg lekker remmen. Maar begin oktober krijgen ze hun echte vuurdoop op de Ring.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                      DS2500 moet toch warm zijn voor een goede stopafstand? Wil je dat Harry? Jij bent toch niet aan het boenderen met de SZ?

                      Ik heb de DS Performance (=oude DS2000) via Naughty, goede prijs en erg lekker remmen. Maar begin oktober krijgen ze hun echte vuurdoop op de Ring.
                      DS3000 moet echt warm zijn en wordt daarom sterk afgeraden voor straatgebruik. De DS2500 heb ik niet als zodanig ervaren. Maar, op de Sandtler website komt de SZ/RZ niet voor in het lijstje met remblokken. Dus wie weet zijn ze er niet eens voor een SZ/RZ.
                      Oliestoken voor het goede doel

                      Comment


                      • #12
                        Ik wil idd blokken die het ALTIJD goed doen.

                        NAUGTHY??? Joehoe?? :-)

                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)



                        Comment


                        • #13
                          DS2500 hoef je niet warm te rijden. Het zou ook mijn keuze zijn, of Pagid, want die gaan langer mee, maar zelf geen ervaring mee.
                          Hawk is meer voor echte circuitankeren (op standaard schijven). Ik twijfel voor de E30 nog tussen Hawk en Carbone Lorraine (deze laatste levert Dick H.).

                          Comment


                          • #14
                            Gijs, je hebt mij toch echt anders geadviseerd...;)

                            Bovendien met de DS2500 kans op veel gepiep en sowieso bergen remstof.

                            Comment


                            • #15
                              Nooit gepiep gehad met DS2500 en stof, tja, op circuit krijg je sowieso veel meer (rem)stof/rubber op je velgen, dan op de openbare weg, maar ik had niet het idee dat ik met DS2500 meer remstof had dan met standaard BMW blokjes. Ben je niet in de war?

                              En je remt ook veel later, dus remstof heb je sowieso meer denk ik, omdat je gewoon intensiever remt. En dat is in de basis je bedoeling, toch? Ik vind dat altijd een beetje een vreemd argument om geen goede remblokken te nemen.

                              Comment


                              • #16
                                - Rijdt Harry met de SZ op het circuit?
                                - DS2500 geeft erg veel remstof vergeleken met andere blokken. Misschien niet vergeleken met de standaard BMW meuk, nee, ik ben niet in de war
                                - Remt veel later? Nogmaals, Harry gaat niet circuitrijden, denk ik.
                                - Harry wil een beter gevoel in het pedaal die betere remblokken ook naast een kortere remweg geven.

                                Geen goede remblokken nemen? Je trekt wel heel snel conclusies...
                                Schakel die race-modus eens uit zou ik zeggen... ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Al gedacht aan EBC remblokken? En dan bijvoorbeeld de Greenstuff-lijn? Works for me, en weinig remstof. Ook goed verkrijgbaar.

                                  Op de site van EBC zag ik een Excelbestandje de artikelnummers voor een SZ staan.
                                  Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                  Comment


                                  • #18
                                    Van EBC Greenstuff wordt juist gezegd dat ze minder of bijna geen remstof geven. Nou, ik heb ze onder mijn Escort en zie helaas toch nog zat remstof op de velgen. En dit dus met dagelijks gebruik.

                                    Heb zelf altijd met Pagid Rood rondgereden onder mijn 75 TS en nu nog achter onder de V6, zijn wel prima blokken.

                                    Edit: met Greenstuff is verder niets mis. Het 'geen remstof'-verhaal is helaas niet waar.
                                    Last edited by Red205; 30-07-08, 14:11.
                                    Auto's: veel...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                      Gijs, je hebt mij toch echt anders geadviseerd...;)

                                      Bovendien met de DS2500 kans op veel gepiep en sowieso bergen remstof.
                                      Jah joh, net een blad aan een boom, die jongen... ;)

                                      Klopt wel, ik heb zowel 2000 als 2500 gehad. Voor een straatauto is 2000 de fijnere optie in mijn beleving. Maar omdat Harry Hawk al aandraagt ging ik automatisch uit van steviger werk, hence 2500. Anyhoe, beide zijn volgens mij voor een SZ/RZ niet krijgen. Dus die vlieger gaat niet op.

                                      En ach, remblokken en indrukken zijn zo verschillend als wat. Zolang we allemaal andere auto's rijden, waarbij de leeftijd van de remvloeistof per auto verschilt, evenals het leidingwerk en de rijstijl, dan kun je strakke vergelijking wel vergeten denk ik.
                                      Oliestoken voor het goede doel

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bill Hicks mode on/
                                        Your brakes are not special
                                        /Bill Hicks mode off

                                        De remklauwen van SZ/RZ zijn identiek aan die van een 75 TS,Turbo of V6.
                                        De blokken zijn dus ook uitwisselbaar.
                                        Mijn keuze is Ferodo FCP 116. Het zijn vervangingsblokken maar remmen imho beter dan DS 2500 die ik ook onder TS heb gehad. Het zijjn ook geen blokken van een alfa 75 mar van GTV6,oude opels enz. Ze zijn iets groter qua oppervlak dan standard blokken. Dat kan afhankelijk van de merk, tot 25% schelen in remoppervlak en dat voel je. DS 2500 bijten niet wanneer je eerste keer remt met koude blokken. Daarna wordt het iets beter.Op circuit niet zo erg maar op straat vind ik het prettiger om te weten dat de remmen altijd klaar zijn.
                                        Vorige jaar nog getest onder 75Qv: Vanaf 140 noodstop maken ging prima, blokerende wielen waren geen probleem, om vervolgens 2 meter achter een Uno tot stilstand te komen.

                                        Ik zou de remleiding aan de carros zijde eerst losmaken en dan reklauw demonteren. Dan de remklauw in de bankschroef vast zetten en de remleiding aan de andere kant losmaken. Dat kan behoorlijk vast zitten.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ik weet wel zeker dat er ergens iets anders is aan SZ-remmen, maar misschien is dat alleen aan de achterkant?? Schijven achter zijn sowieso geventileerd en dat heeft een 75 weer niet.

                                          Ik hoop echter dat het standaard 75-spul is, dat scheelt in onderhoud en onderdelen!!! :-)

                                          Ik wacht nog even op antwoord van Naughty, misschien kan hij bij de importeur vragen of die Ferodo's op de SZ passen.

                                          @Dr.agan : grotere remblokken zeg je? Maar heb je dan niet het probleem dat ze tegen een eventuele rand op de (al gebruikte) remschijf komen? Ik heb het liefst toch standaard formaat blokken daarom.

                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                          BMW 320Ci (van GF)



                                          Comment


                                          • #22
                                            Hier verkopen ze een kit om achterremklauwen v/e 75 om te bouwen naar SZ-specs.
                                            Lijkt me dus toch anders hoor.

                                            http://www.arparts.nl/75_technieknl.htm

                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                            BMW 320Ci (van GF)



                                            Comment


                                            • #23
                                              Hier nog wat informatie :
                                              http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=556

                                              Voorkant bijkbaar hetzelfde. SZ-remmen zijn dikker i.v.m. die geventileerde schijven?
                                              Maar blokken zullen dan wel gelijk zijn!


                                              En handig voor mij!
                                              http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_sz_brake_pads.shtml

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                @Dr.agan : grotere remblokken zeg je? Maar heb je dan niet het probleem dat ze tegen een eventuele rand op de (al gebruikte) remschijf komen? Ik heb het liefst toch standaard formaat blokken daarom.
                                                Ja dus... Mooiste is dan meteen nieuwe schijven. Ben je meteen helemaal klaar. Randje eraf slijpen (of laten afdraaien) kan natuurlijk ook, maar daar heb ik dan weer nooit zin in :)

                                                Wat Dragan zegt is wel zo, door het grotere oppervlak van de remblokken heb je meteen al een betere remwerking (op zich logisch natuurlijk :)).
                                                Auto's: veel...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Weet je wat? Ik haal gewoon eerst die Ferodo DS2500's bij Naughty, monteer die dingen en kijk dan hoe dat bevalt.
                                                  Dit in combinatie met de staalflex leidingen voor en nieuwe vloeistof moet een beter rem-gevoel opleveren. Althans na een x-aantal km's inrijden uiteraard!

                                                  Deze moet ik hebben volgens Naughty :
                                                  http://www.fineline-imports.nl/detai...twin-spark.htm

                                                  DS 2500 FCP448H € 109.19 € 81.90 25%

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Harry, Ik heb geen probleem met het aanlopen van de blokken waar dan ook. Het past precies. SZ heeft 284 mm voorschijven en dan, als het zou bestaan, zou je nog minder last hebben van te grote remblokken. De schijven van TS,
                                                    V6 en Turbo zijn 269 mm.
                                                    De achterklauwen en schijven zijn wel anders maar daar ging het niet om.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                      Maar dan wel heel vaag he Harry.....




                                                      ( overigens zwaaien vanuit de Forrester ho maar..... dus ik zou d'r nog ff over denken Harry. ;-) )

                                                      Ik kan wel naar elke taxi gaan zwaaien, maar meestal kijken ze me dan zo vreemd aan.

                                                      Dan het Ferodo verhaal gebaseerd op mijn eigen ervaring.
                                                      Ik heb met de DS2000 gereden en met de DS2500 in mijn Brembo big brake kit.

                                                      Brembo levert deze standaard met DS2000, echter heb ik deze er na 500km onder vandaan gegooid omdat ik het niet genoeg bite vond geven.
                                                      Daarna DS2500 gemonteerd en ik wil niet meer anders.
                                                      DS2500 geeft bij het aanremmen al meer bite als wat ik van de DS2000 heb ervaren. DS2500 is dan ook het remblok wat je moet hebben voor stevig straatgebruik en licht circuitgebruik. Mijn ervaring is in ieder geval dat je met DS2500 de neus voelt duiken tijdens het remmen waarna je rustig de druk verder kan opbouwen tegen het blokkeren aan. Daarbij is het ook nog een fijn idee dat als de boel op temperatuur komt het alleen maar beter gaat remmen!

                                                      Remstof is natuurlijk geen maatstaf en anders laat je de velgen maar zwart poedercoaten :)

                                                      Piepen van Ferodo blokken is trouwens alleen een item als het niet goed is ingeremd, of je een remtang heb die niet goed gangbaar is.

                                                      hieronder nog een stukje info over de DS Performance, DS2500 en DS3000
                                                      http://info.fineline-imports.nl/ferodo-p1063-nl.html

                                                      Harry, met de DS2500 en stalen remleidingen ga je de remwerking met 20-30% verbeteren en heb je dus precies datgene wat je zoekt lijkt mij.
                                                      Wij zijn tevens één van de goedkoopste in Europa en heb tot op heden nog geen klachten gehad, dus zeg het voort

                                                      Nog een kleine aanvulling mbt het inremmen.
                                                      Wij adviseren na montage van nieuwe remblokken eerst 200km woon-werkverkeer te rijden voordat je ze zwaarder gaat belasten.
                                                      Bij een noodstop moet je natuurlijk wel, maar daarbuiten kan dan het remblok zich eerst goed zetten en inslijten op de remschijf.
                                                      Na die 200km kan je de boel zwaarder belasten en alles eens goed op temperatuur brengen
                                                      Last edited by Naughty; 30-07-08, 20:30. Reden: inremmen
                                                      Subaru Impreza GTT 10/1999 - 450+BHP
                                                      Subaru Forester S-Turbo 10/2000 - 260+BHP
                                                      Subaru legacy 2.5 10/2001 - 150BHP
                                                      http://www.fineline-imports

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ik ga dit draadje goed volgen. Remmen op de Q4 zijn ook niet top. Daar komt eind van het jaar echt beter spul op. Accelereren is belangrijk maar decelereren nog belangrijker........
                                                        Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          @Naughty : dat is precies wat ik zoek idd.
                                                          Ik ga niet het circuit op, althans niet om maximaal te Gummen. Tijdens een Alfa-dag oid wil ik wel eens een rondje rijden, maar de auto aftrappen doe ik dus niet (meer).

                                                          Binnenkort dus even aan de klus en dan even een uitgebreid ritje maken.

                                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)



                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Dus Naughty levert ook frictiemateriaal? Mooi, als straks de Brembo's onder de Giulia gaan moeten daar ook nieuwe blokken in natuurlijk :)
                                                            Oliestoken voor het goede doel

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              @Harry
                                                              DS2500 vergt dus nog steeds enige opwarmtijd.

                                                              Zoveel manieren van gebruik, zoveel verschillende remblokken.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Met DS2500 sta je echt wel eind van de straat stil hoor, zonder extra pedaaldruk uit te voeren ten opzichte van standaard blokken. Dat ze misschien pas 100% goed werken na een opwarmrondje zou kunnen, maar ik heb dat eigenlijk nooit echt gemerkt.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X