Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GT 1300 / 1600 Junior Bertone: Aandachtpunten, specialisten, verkopers, prijzen etc.?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • GT 1300 / 1600 Junior Bertone: Aandachtpunten, specialisten, verkopers, prijzen etc.?

    Gewaardeerde Gummers,

    Na 6.5 jaar schraap-BMW lidmaatschap ben ik toe aan iets anders. Ik heb me de afgelopen drie jaar een slag in de rondte gewerkt en wil voor 2012 wat meer plezier. En als liefhebber is een E36 nu ook niet echt elegant. Na enig beraad, waarbij veel de revue is gepasseerd, was de conclusie: een Bertone is toch het mooist. Alleen ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Dus: Hulp is van harte welkom. Overige info:

    - Circa 11.000 km per jaar
    - Auto moet zowel dagelijks verkeer als een verdwaald rondje circuit kunnen behapstukken.
    - Bertje zal als enige auto dienen. Zal dan altijd buiten staan en het hele jaar door gebruikt worden, ook de winter.

    Ik heb ooit in een 2000 GTV mogen rijden en dat was schitterend. De auto in kwestie staat nu echter al 10 jaar in een schuur en kan ik overnemen voor weinig. Maar dan restaureren, beter van niet.... Wat kost iets dat technisch OK is.... Geen idee. En dan het onderhoud..... niet iets voor een gewone garage. Ook geen idee hoe de beschikbaarheid is van delen, plaatwerk etc. Budget: EUR 7.500 max. (of anders uitstellen en sparen om een betere te kunnen kopen).

    Op het moment is het lekker irrationeel en ondoordacht allemaal, dus wat objectieve meningen zijn van harte welkom.

  • #2
    Klaar !!!

    Comment


    • #3
      Een aftrapje dan maar...........

      Voor 7,5 K kan je best een redelijke daily Bertone kopen. Basis is wel heel erg belangrijk voor de lengte van je plezier bij zomer en winter rijden met buiten stallen. Ook hierbij geld dat zo origineel mogelijk vaak het beste is. En met wat oudere restauraties kan je vaak ook beter zien of dingen half of goed zijn aangepakt. Verder goed in de tectyl zetten en er dan vanuitgaan dat je 5 jaar moet kunnen rijden.

      En met jouw budget zou ik toch ook eens in een Berlina gaan rijden. De looks missen de uitstraling van een Bertone, maar als daily is het de beste 105-serie die je kan hebben. En met je budget zit je dan gewoon bij de toppers.

      Qua onderhoud is het verder niet spannend. Iedere garagist die nog enigszins hobby heeft in het sleutelen kan ermee aan de gang. Technisch is alles nog wel redelijk te krijgen en qua plaatwerk is het voor een Bert ook geen onoverkomelijke toestand. Wel belabgrijk om te zorgen dat alle rubbers goed zijn rond wamen en deuren. Ze zijn redelijk besmettelijk voor vocht.

      Gewoon goed kijken en dan kom je altijd wel iets tegen dat het goede gevoel geeft. Het zijn geen "en ik mot en zal er nu een hebben" auto's.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Beamer Bekijk bericht
        Het ging over plezier..................Niet over verkeerdwielaandrijvers..............

        Comment


        • #5
          Als ik heel eerlijk ben geloof ik niet dat je voor 7,5 K een GTtje kan kopen waar je heel lang plezier van zult hebben bij zomer en winter weer.
          Ben het met Tazio eens dat je veel beter voor een Berlina kunt gaan.
          Een Supertje zou ook kunnen maar een Berlina is de fijnste.

          Als je toch een GTtje wilt, kan ik je maar 1 advies geven, doorsparen of zorg dat je gruwelijk veel geluk hebt.
          Misschien wordt er 1 aangeboden waarbij de eigenaar absoluut niet weet wat hij heeft.
          Indien je 7,5K ter beschikking hebt, is dat feitelijk minder want je komt vast het 1 en ander tegen......

          Waar moet je op letten? (in grote lijnen)
          1.Koets, koets, koets,
          Dat is het allerbelangrijkse:
          Dorpels, deuren, achterschermranden, achterruitrand, vloer.

          2.Techniek,
          Zorg dat je een redelijk blok hebt wat niet enorm veel olie zuipt.
          Kijk ook of hij niet al te blauw walmt bij gas los, al hoeft dat niet op enorm olie verbruik te wijzen.
          Rijdt je veel km's zou ik proberen een fijne 1600 te vinden of een groter blok.
          Een 1300je voldoet prima maar houdt niet over.

          3.Bak,
          Synchromesh van de 2 is vaak slecht, dus let daar op.

          4.Achteras,
          Let erop dat de achteras niet teveel geluid maakt want revisie is kostbaar.

          Dit is het in grote lijnen wel een beetje!
          Als je iets op het oog hebt, mail me dan wat foto's of zet ze hier neer.
          Een 1e indruk is van een foto wel af te halen, echter gaan kijken is veel belangrijker.

          Ik heb de laatste jaren veel GTtjes bekeken, en je moet heel goed oppassen.
          Met jouw budget zou ik denk ik dus echt voor een 4-deurs gaan of waarschijnlijk doorsparen.
          Last edited by ErwinGTA; 19-12-11, 20:31.

          Comment


          • #6
            http://link.marktplaats.nl/499073389

            Je zou hier eens naar kunnen kijken, aangezien je ergens moet beginnen! :-)
            Misschien is de prijs nog een beetje flexibel!?
            Ben alleen bang dat kleine plekjes bij wintergebruik, hele grote plekjes worden.
            Werk aan de koetsjes met name dorpels is redelijk kostbaar.
            Dit is wel een 1300 en als je er ook af en toe het circuit mee op wilt?

            Overigens is de onderdelen voorziening prima, volgens mij beter als bij Alfa's van een jaar of 10 oud!
            Last edited by ErwinGTA; 19-12-11, 20:49.

            Comment


            • #7
              Tazio en Erwin: Hartelijk dank ! Snelle conclusie: Er moet eigenlijk een klap geld bij voor een goede. Da's wel jammer. Een snelle zoektocht gaf een prijsrange tussen 5K - 15K. Afgaand op de beschrijving is eentje van 5K echt wel brandhout dus.

              Voorlopig dus nog het spaarvarken maar blijven voeren en als die z'n buik rond heeft, het nog eens aanzwengelen. Bonus over 2011 zit er nog in, dus wie weet.

              Comment


              • #8
                10K lukt nog wel, maar voor 5K koop je geen Bertone meer die lang rijdbaar is zonder kosten.
                Nog even wachten dus.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Mbt de specialisten: geen idee waar je woont, maar mij bevalt de 105 workshop in Etten-Leur erg goed (voor mij ook niet echt om de hoek, ik woon in Amsterdam). Arese Classico (in Amsterdam) bevalt ook prima, daar is laatst een benzinepomp vervangen toen ik niet meer in Etten-Leur kon komen :-)

                  Ik heb destijds overigens ook maar even doorgespaard en 1tje gekocht die een (oudere, maar dat is m.i. geen slecht teken, kun je in ieder geval zien of het goed is gedaan) restauratie had gehad, en een nieuw blok, en een gereviseerd sper, en nieuwe koppeling, en een bilstein onderstel, en, en, en...
                  Let's kick some ass and chew bubblegum...
                  ----------------------------------------------------------------------------
                  '71 Alfa Romeo Giulia Super
                  '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                  '00 BMW E39 528iA Touring
                  '06 BMW Z4M Roadster
                  '96 BMW E36 328i trackracer
                  '07 Aprilia Tuono Factory

                  Comment


                  • #10
                    Giacomini zit ook in Amsterdam, hele aardige gast!

                    Comment


                    • #11
                      Ja, je kan doorsparen voor een Bertone, of een Giulia of Berlina kopen. De beleving is niet veel anders... Ik vind de Bertones op dit moment te duur voor wat ze bieden. Ze zijn te populair en daarom erg duur...

                      Comment


                      • #12
                        Ach wat is duur.
                        Eerlijk gezegd vind ik dat wel meevallen, een 4 deurs is nu 1maal altijd goedkoper.
                        Een Porsche 356, dat is pas duur voor wat het buiten de naam biedt!

                        Als je toch een goedkopere Bertone wilt pak gewoon een Berlina, dan heb je er 1 voor minder! ;-)

                        Comment

                        Working...
                        X