Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn Ferrari 308 GTB QV

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Op de 308/328.zitten alleen sensoren op het vliegwiel (krukas dus), niet op de nokkenas. Op een 328 (en ik vermoed ook 308) hoort de SEN8F van Marelli, maar die zijn moeilijk verkrijgbaar. De SEN8D is makkelijk verkrijgbaar (zie 16 euro linkje hierboven). De voet moet dan iets aangepast worden, maar dan past die ook. Zoek op Fchat maar naar cranksensors of flywheel sensors).

    Comment


    • Oké dan zie ik het goed. :-)

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • Aangezien bij mijn QV alles dubbel is uitgevoerd (2 keer MM Digiplex 803A modules (die blijkbaar weer van unobtainium zijn gemaakt :-) ) , 2 bobines, 2 cranksensoren, 2 verdelerkappen etc) is het eigenlijk een dubbele 4-cilinder.
        Die cranksensoren gaan heus niet beide in 1 keer stuk, dus daardoor zijn ze ineens niet meer de nr 1 kanshebber.
        Maar ik ga ze binnenkort wel vast kopen ergens en dan komende winter erin zetten.

        Er is wel een gedeelde RPM-sensor, maar die wordt bij het starten niet gebruikt, dus die kan het niet zijn.

        Wat je wel hebt is een soort beveiligingsschakelaar voor de brandstof pomp.
        Als de motor niet draait, doet de pomp niets. Dit dient om inferno's te voorkomen bij een evt crash.

        Als die schakelaar niet lekker werkt, krijg je geen benzine en dat komt wel aardig overeen met mijn issue: motor start niet en geen benzinegeur na allerlei pogingen.

        Die schakelaar zit aan een blauwe stekker en is gewoon van Bosch.
        Even uitzoeken of dat ding te vervangen is en of hij te koop is ergens.
        Voor nu alleen even ingespoten, want de contactjes waren wat gecorrodeerd.

        Wordt vervolgd.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • Als ze zijn allebei een beetje brak (die dingen worden geleidelijk aan slechter, en zijn allebei waarschijnlijk even oud), kan dat toch best de verklaring zijn dat hij er soms geen zin in heeft? Namelijk op het moment dat ze er allebei geen zin in hebben.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
            Wat je wel hebt is een soort beveiligingsschakelaar voor de brandstof pomp.
            Als de motor niet draait, doet de pomp niets. Dit dient om inferno's te voorkomen bij een evt crash.

            Als die schakelaar niet lekker werkt, krijg je geen benzine en dat komt wel aardig overeen met mijn issue: motor start niet en geen benzinegeur na allerlei pogingen.

            Die schakelaar zit aan een blauwe stekker en is gewoon van Bosch.
            Even uitzoeken of dat ding te vervangen is en of hij te koop is ergens.
            Voor nu alleen even ingespoten, want de contactjes waren wat gecorrodeerd.

            Wordt vervolgd.
            wat jij beschrijft leest als een brandstofpomprelais dat contactslotschlaar gestuurd is waarbij ook de ontsteking moet werken vooraleer de brandstofpomp aan gaat.
            Dit soort relais vind je op heel veel auto's en ze gaan ook met regelmaat kapot. Maar dan vaak op een verdomd lullige wijze. nl.vaak doordat de soldeer verbindingen binnen in dat relais half loslaten of barsten . Zo'n relais kan je soms open maken door een plastic kapje eraf te wippen. Dan kan je vaak al zien waar de rotte soldeerlas zit, die heeft dan nl. i.p.v. een glimmende shine eerder een dofgrijze kleur of je ziet een haarscheurtje in de las. Meestal helpt het doorvloeien van de soldeerlas . Daarna is het relais weer betrouwbaar werkend.



            Comment


            • Dat relais kan ik ook nog even bekijken idd

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                Er is wel een gedeelde RPM-sensor, maar die wordt bij het starten niet gebruikt, dus die kan het niet zijn.
                Bij mij was nu juist deze sensor de boosdoener.

                Comment


                • Oke
                  Dat had ik niet verwacht

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                    Ik weet van andere K en KE-jet auto's dat die ook zo'n druk accumulator hebben die wel eens (intern) kapot gaat. Dan lekt dus de restdruk in de B-leidingen weg (terug naar de tank). En dan is het slecht/niet starten.
                    Hebben ze allemaal last van, sommige K-Jetronics meer dan anderen, sommige auto's houden hun druk twee maanden vast, bij a nderen is de accumulator al zo gaar dat de druk na een nachtje al weg is. Maar dan starten ze altijd nog. Weliswaar moeilijk (paar keer orgelen, sputterend aanspringen), maar aanspringen doen ze.

                    Bij een kapotte K-Jet-brandstofpomp (of het relais daarvan) sputtert de auto bij de eerste twee, drie startpogingen (restjes benzine in de leidingen), maar begint niet te lopen.

                    Maar als de auto niet eens een sputtertje geeft, is het eerder een ontstekingsprobleem, geen brandstofprobleem.

                    Overigens, als de quattro een paar maanden stil heeft gestaan, trek ik altijd vóór de eerste start even het brandstofpomprelais eruit en zet er een gewoon relais in (bijvoorbeeld dat van de claxon). Dan loopt de pomp zodra je de auto op contact zet. Seconde of vijf op contact laten (je hoort de pomp zoemen en de benzine stromen), contact uit, juiste relais weer inprikken en de auto start in één keer.
                    Last edited by brun; 27-04-18, 11:11.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                      Dat relais kan ik ook nog even bekijken idd
                      Ik lees net dit op een forum:

                      Als je de blauwe stekker van de K-Jetronic-brandstofverdeler trekt, hoort blijkbaar de pomp meteen te gaan lopen zodra je 'm op contact zet.

                      Je kunt de relais zélf testen door ze even te vervangen door andere. Het gaat om relais R (Benzinpumpe / fuel pump, Bosch...113) en Relais S (Startrelais / pump starting relay, Bosch...101): die eruithalen en vervangen door relais Q (elektrische ramen) op positie R en Relais P (airco) op positie S.

                      Dan moet de pomp gaan lopen als je start.

                      Hier was het trouwens gewoon een klemmetje in de draad naar de pomp:

                      https://www.carpassion.com/forum/the...et-nicht-mehr/
                      Last edited by brun; 27-04-18, 11:21.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • Oh, benzinepomp testen doe je als volgt:

                        Akoestisch: zoemt ie erg luid als je naast de auto staat? Dan is ie aardig versleten.
                        Elektrisch: aansluiting van de pomp halen en een ampèremeter in serie. Een gezonde K-Jetronic-pomp trekt ongeveer 7 tot 8,5 ampère. Als het richting 9 of 10 ampère gaat, moet je 'm vervangen, want dan houdt hij er binnenkort mee op (meestal op de meest onprettige plek, in een tunnel bijvoorbeeld...).

                        Ik heb bij elke K-Jet-auto de pomp uit voorzorg vervangen. Het is een duur onderdeel, maar dan heb je tenminste rust voor de komende 250.000 km.
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                        Comment


                        • Het probleem is er nog steeds. Ik heb nw sensoren gekocht en ga binnenkort even kijken en de oude (3 stuks) doormeten.

                          Hij start gelukkig nog wel vaak, dus we konden gewoon rijden dit weekend :-)




                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • Oke, alle 3 de sensoren heb ik inmidddels vervangen.
                            Dat was nog best wat werk, want je kunt er natuurlijk niet bij. Dus je zit dan te pielen met spiegeltjes en magneetjes om ringetjes en moertjes weer op draadeindjes te krijgen (die je niet kunt zien) en dan 10 keer proberen.
                            Dus dat was een heerlijk moment om hem na dat gepuzzel weer eens probleemloos te kunnen starten!

                            NOT! :-)
                            De sensoren blijken dus toch niet het probleem. Gelukkig bleef het probleem nu iets langer, zodat ik kon vaststellen dat er nu dus toch geen benzine kwam.
                            Na wat pogingen liep ik echter toch een beetje vast (en ik was al aan het kijken wat zo'n pomp met evt acumulator zou moeten kosten), dus daarom maar autoelektro-expert Drélise gevraagd voor tips.
                            Die kwam gisteren even koffie drinken, dus even later lag hij onder de 308 :-)
                            Uiteindelijk lijkt het er sterk op dat de bedrading achter het relais het probleem is. Daar gaan we nu mee verder, maar daar is weer een nw schuifstekkertje voor nodig etc.


                            Daarnaast heb ik wat slangen (KVS en Brandstof) en pakkingen gehaald bij Kroymans zodat ik komende winter ook nog iets heb te doen.
                            1 zakje met 4 korte slangen en 6 pakkingen: bijna 350 euro. Maar wel goedkoper dan bij Superformance.

                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)



                            Comment


                            • Je doet je naam eer aan.
                              Handige Chris was dat niet gelukt ...

                              Comment


                              • :-)
                                Ik kan best wel wat inmiddels, maar handige Dré bleek toch onmisbaar deze keer :-)
                                Vooral omdat elektronica niet zo mijn ding is.

                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)



                                Comment


                                • Een ritje door Rhenen en omstreken zie ik, net als die rukker in die grijze Ferrari 360 die de hele middag door de dorpstraat in Rhenen rijdt.
                                  Wat een simpele is dat zeg, als je op een zondag even bij de Koning van Denemarken zit dan valt dat gelijk op, niet mij alleen, meerdere terrasgangers hebben het er ook over.

                                  Comment


                                  • Grijze 360? Ik zie wel eens een grijze F430.
                                    Maar jij rijdt dus niet door Rhenen, maar rijdt naar Rhenen en gaat op het terras zitten. Kan ook prima en doen wij ook vaak :-)

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • Wat zakjes en slangetjes, 350 euro. Weet je weer waar je voor werkt
                                      Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                        Grijze 360?
                                        Betreft een grijze 360 Modena, de eigenaar heeft cafetaria Joppie in Rhenen.
                                        Heel vreemd dat je hem nog nooit gezien hebt, je kan niet door Rhenen rijden of je ziet hem.

                                        Comment


                                        • Posers en poetsers zijn hef die F rijders

                                          Comment


                                          • Oorspronkelijk geplaatst door Beamer Bekijk bericht

                                            Betreft een grijze 360 Modena, de eigenaar heeft cafetaria Joppie in Rhenen.
                                            Heel vreemd dat je hem nog nooit gezien hebt, je kan niet door Rhenen rijden of je ziet hem.
                                            Misschien dat ik te druk ben met posen en poetsen.
                                            Maar ik weet nu wel wie je bedoelt idd. Alleen zie ik die auto dus nooit.

                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                            BMW 320Ci (van GF)



                                            Comment


                                            • Vrijdag nog even lekker met de 308 gereden. Prachtig weer en nog geen zout op de weg. Het plan was om het hele weekend te rijden, maar zaterdagochtend werd ik opgeschrikt door zoutwagens die ook echt zout aan het strooien waren. :-)
                                              Seizoen dus toch ineens afgelopen.

                                              Afgelopen jaar geen lange ritten of vakanties met de 308 gedaan, dus komend jaar toch weer zoiets inplannen.
                                              In de winter nog wat klusjes/onderhoud doen zodat hij meer dan klaar is voor de APK (en checkup bij Forza) in maart en het nieuwe seizoen.

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • Gisteren een start gemaakt met de winterklusjes.
                                                Gaskabel vervangen (want die voelde soms wat hakerig) en tevens de inlaat weer verwijderd zodat ik bij de KVS-slangen kan die eronder zitten.
                                                Het gaat om 3 korte slangen die naar thermostaat/waterpomp lopen.


                                                Daarnaast ook de rest v/d onderdelen van de motor gehaald, zodat ik het 1e kleppendeksel eraf kon halen om de klepspeling te meten.
                                                De resultaten v/d inlaat (0.20 tot 0.25 is de eis) :
                                                0.17 0.20 0.28 0.28 0.25 0.20 0.20 0.20 (cil 4, 3, 2, 1)

                                                Inlaatkleppen staan dus nog behoorlijk goed, eentje is iets te strak en 2 zijn iets te ruim.
                                                En ik zou ze het liefst op 0.25 hebben allemaal, dus ik ga wat extra vervangen.


                                                Uitlaat (0.30 tot 0.35 is de eis):
                                                Allemaal 0.30 op eentje na die op 0.33 staat.
                                                Eigenlijk allemaal goed dus, maar ik zou ze toch liever op 0.35 hebben, dus ik ga toch aardig wat plaatjes vervangen.

                                                Die plaatjes zijn 10 euro p/s en moeten allemaal besteld worden.
                                                Voordat ik dat kan doen, moet ik eerst de tool hebben om de huidige plaatjes eruit te kunnen halen.
                                                Ik zou die bij voorkeur lenen van iemand (omdat ik het nooit gebruik), maar dat is nog niet gelukt.
                                                Ik wacht dat nog heel even af en dan bestel ik die tool gewoon.

                                                Ik zal later nog wat foto's toevoegen.

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • 59354F80-1222-4004-A96A-2D2AEE495344.jpeg Foto

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment


                                                  • Leuk klusje met deze herfstdagen dat je toch niet buiten wil komen. Als je er toch een paar gaat vervangen zou ik ze in dit geval ook allemaal doen. Alhoewel ik normaal gesproken van het type "If it ain't broke, don't fix it." ben

                                                    Comment


                                                    • Lekker bezig Harry, en gezien dat ie buiten de toleranties valt dus goed om te doen.

                                                      Maarruh, cilinders 5, 6, 7 en 8 ??? Die moeten dus ook nog, als ik de foto kijk zal dat een uitdaging gaan worden !
                                                      Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                                      Ja Jappen roesten nog steeds !

                                                      Comment


                                                      • Klopt, ik doe de makkelijke helft eerst zodat ik er handigheid in krijg.
                                                        2e deel moet met dubbele gewrichten en met spiegels etc.

                                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)



                                                        Comment


                                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                          Ik zou die bij voorkeur lenen van iemand (omdat ik het nooit gebruik), maar dat is nog niet gelukt.
                                                          Ik wacht dat nog heel even af en dan bestel ik die tool gewoon.
                                                          Drie keer raden wie die tools heeft :-)

                                                          Maar waar heb ik dat koffertje gelaten? En past het ook op een Ferrari? Hmmm. Ik wil dit weekend best even zoeken voor je, dan kun je dat setje lenen. Kun je me een fotootje van de tang en hevel sturen die je voor de Ferrari nodig hebt? Dan check ik even of het vergelijkbaar is (volgens mij wel).

                                                          Plaatjes kun je per stuk bestellen, maar hoeft niet, je kunt ook op eBay kijken voor een set. Er zijn hele koffers van dat spul te krijgen. In mijn geval bleek de urq dezelfde diameter als alle VW's en een heleboel Fordjes te hebben, dus ik heb een doos met Ford-plaatjes voor driekeerniks gescoord.

                                                          Maar als je tijd zat hebt, meet je eerst de oude plaatjes op, reken je dan de nieuwe plaatjes uit en bestel je die.
                                                          Last edited by brun; 07-12-18, 22:20.
                                                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                          Comment


                                                          • Aanvulling: eerste zoekrondje op eBay vertelt: valve shim Ferrari 308 - Fiat 124 - 128 - 131 - X1/9 - Volvo 76-95 4 Cyl.

                                                            De Duitse eBay vult aan: diameter is 29 mm (maar dubbelcheck dat even). Ze zitten blijkbaar ook in diverse motorfietsen.

                                                            Het is trouwens echt een superleuke klus en met het juiste gereedschap helemaal niet moeilijk. Ik zoek dit weekend even voor je in de garage.

                                                            Meer aanvulling: bij BMW kosten ze maar de helft: https://www.biketeile-service.de/BMW...leinstellshim/
                                                            Last edited by brun; 07-12-18, 22:19.
                                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                            Comment


                                                            • Laatste aanvulling: toen ik het de eerste keer zelf deed, stond ik heel moeilijk met een moersleutel op de krukaspolie de motor te verdraaien.

                                                              Toen ik een tijdje later meekeek bij een bevriende monteur, krikte die één wieltje op, zette de auto in z'n vijf en draaide aan dat wiel. Gdvrdme, ja tuurlijk, zo gaat het veel eenvoudiger. ;-)
                                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                              Comment


                                                              • Bij een auto met handbak zonder sper wel ja... toch heb ik liever de vrij en de moersleutel dan de kans dat de auto van die krik dondert.
                                                                Mocht Brun's kleppentoelie niet werken: ik heb zo'n set gereedschap voor die viercilinder volvo's. Geen set plaatjes overigens.
                                                                Maar of die volvo past is ook afhankelijk van de ruimte tussen de twee bussen: de klem drukt twee bussen gelijk in waarna de plaatjes vrij komen. Heel stabiel maar wel heel motor-specifiek.

                                                                Comment


                                                                • over stelplaatjes:
                                                                  bij een shim-over-bucket setup is wel aan te raden om deze op 2 plekken op te meten, 1x aan de rand en 1x in het midden. Dit omdat stelplaatjes concaaf kunnen uitslijten.
                                                                  De buitenrand zal over het algemeen het dichtst bij de spec van dat plaatje zitten maar het midden zal toch vaak wat dunner zijn. Baseer je bestelling dan ook op wat je in het midden van het betreffende stelplaatje meet. een outside micrometer is de juiste tool
                                                                  0-25mm-outside-micrometer-with-ratchet-stop.jpg
                                                                  maar als je die niet hebt kan je ook een schuifmaat gebruiken waarbij je het gebruikte stelplaatje in een sandwich met 2 ringen op meet, daarna trek je de dikte van die 2 ringen weer van je sandwich meting af.

                                                                  Bij een shim-under-bucket setup heb je daar geen last van want dan slijten de shims niet. De buckets daarentegen slijten uiteraard wel. Ik dat geval wordt het een duurder geintje...

                                                                  serveimage?url=http:%2F%2Fi.fixya.net%2Fuploads%2Fimages%2F25949035-hsh3lir2aljnaf1jzrgt1uh1-5-3.jpg&sp=47d4e1c60430f592e2662322b3e87f65.jpg

                                                                  Dit soort slijtage kost je trouwens ook vermogen want de lifthoogte van de kleppen wordt kleiner naarmate de slijtage groter wordt.


                                                                  Comment

                                                                  Working...
                                                                  X