Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn Ferrari 308 GTB QV

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Op de 308/328.zitten alleen sensoren op het vliegwiel (krukas dus), niet op de nokkenas. Op een 328 (en ik vermoed ook 308) hoort de SEN8F van Marelli, maar die zijn moeilijk verkrijgbaar. De SEN8D is makkelijk verkrijgbaar (zie 16 euro linkje hierboven). De voet moet dan iets aangepast worden, maar dan past die ook. Zoek op Fchat maar naar cranksensors of flywheel sensors).

Comment

• Oké dan zie ik het goed. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Aangezien bij mijn QV alles dubbel is uitgevoerd (2 keer MM Digiplex 803A modules (die blijkbaar weer van unobtainium zijn gemaakt :-) ) , 2 bobines, 2 cranksensoren, 2 verdelerkappen etc) is het eigenlijk een dubbele 4-cilinder.
        Die cranksensoren gaan heus niet beide in 1 keer stuk, dus daardoor zijn ze ineens niet meer de nr 1 kanshebber.
        Maar ik ga ze binnenkort wel vast kopen ergens en dan komende winter erin zetten.

Er is wel een gedeelde RPM-sensor, maar die wordt bij het starten niet gebruikt, dus die kan het niet zijn.

Wat je wel hebt is een soort beveiligingsschakelaar voor de brandstof pomp.
        Als de motor niet draait, doet de pomp niets. Dit dient om inferno's te voorkomen bij een evt crash.

Als die schakelaar niet lekker werkt, krijg je geen benzine en dat komt wel aardig overeen met mijn issue: motor start niet en geen benzinegeur na allerlei pogingen.

Die schakelaar zit aan een blauwe stekker en is gewoon van Bosch.
        Even uitzoeken of dat ding te vervangen is en of hij te koop is ergens.
        Voor nu alleen even ingespoten, want de contactjes waren wat gecorrodeerd.

Wordt vervolgd.

Alfa Giulia 1300 (1966)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Als ze zijn allebei een beetje brak (die dingen worden geleidelijk aan slechter, en zijn allebei waarschijnlijk even oud), kan dat toch best de verklaring zijn dat hij er soms geen zin in heeft? Namelijk op het moment dat ze er allebei geen zin in hebben.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
            Wat je wel hebt is een soort beveiligingsschakelaar voor de brandstof pomp.
            Als de motor niet draait, doet de pomp niets. Dit dient om inferno's te voorkomen bij een evt crash.

Als die schakelaar niet lekker werkt, krijg je geen benzine en dat komt wel aardig overeen met mijn issue: motor start niet en geen benzinegeur na allerlei pogingen.

Die schakelaar zit aan een blauwe stekker en is gewoon van Bosch.
            Even uitzoeken of dat ding te vervangen is en of hij te koop is ergens.
            Voor nu alleen even ingespoten, want de contactjes waren wat gecorrodeerd.

Wordt vervolgd.
            wat jij beschrijft leest als een brandstofpomprelais dat contactslotschlaar gestuurd is waarbij ook de ontsteking moet werken vooraleer de brandstofpomp aan gaat.
            Dit soort relais vind je op heel veel auto's en ze gaan ook met regelmaat kapot. Maar dan vaak op een verdomd lullige wijze. nl.vaak doordat de soldeer verbindingen binnen in dat relais half loslaten of barsten . Zo'n relais kan je soms open maken door een plastic kapje eraf te wippen. Dan kan je vaak al zien waar de rotte soldeerlas zit, die heeft dan nl. i.p.v. een glimmende shine eerder een dofgrijze kleur of je ziet een haarscheurtje in de las. Meestal helpt het doorvloeien van de soldeerlas . Daarna is het relais weer betrouwbaar werkend.

Comment

• Dat relais kan ik ook nog even bekijken idd

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Er is wel een gedeelde RPM-sensor, maar die wordt bij het starten niet gebruikt, dus die kan het niet zijn.
                Bij mij was nu juist deze sensor de boosdoener.

Comment

• Oke
                  Dat had ik niet verwacht

Alfa Giulia 1300 (1966)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                    Ik weet van andere K en KE-jet auto's dat die ook zo'n druk accumulator hebben die wel eens (intern) kapot gaat. Dan lekt dus de restdruk in de B-leidingen weg (terug naar de tank). En dan is het slecht/niet starten.
                    Hebben ze allemaal last van, sommige K-Jetronics meer dan anderen, sommige auto's houden hun druk twee maanden vast, bij a nderen is de accumulator al zo gaar dat de druk na een nachtje al weg is. Maar dan starten ze altijd nog. Weliswaar moeilijk (paar keer orgelen, sputterend aanspringen), maar aanspringen doen ze.

Bij een kapotte K-Jet-brandstofpomp (of het relais daarvan) sputtert de auto bij de eerste twee, drie startpogingen (restjes benzine in de leidingen), maar begint niet te lopen.

Maar als de auto niet eens een sputtertje geeft, is het eerder een ontstekingsprobleem, geen brandstofprobleem.

Overigens, als de quattro een paar maanden stil heeft gestaan, trek ik altijd vóór de eerste start even het brandstofpomprelais eruit en zet er een gewoon relais in (bijvoorbeeld dat van de claxon). Dan loopt de pomp zodra je de auto op contact zet. Seconde of vijf op contact laten (je hoort de pomp zoemen en de benzine stromen), contact uit, juiste relais weer inprikken en de auto start in één keer.
                    Last edited by brun; 27-04-18, 12:11.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Dat relais kan ik ook nog even bekijken idd
                      Ik lees net dit op een forum:

Als je de blauwe stekker van de K-Jetronic-brandstofverdeler trekt, hoort blijkbaar de pomp meteen te gaan lopen zodra je 'm op contact zet.

Je kunt de relais zélf testen door ze even te vervangen door andere. Het gaat om relais R (Benzinpumpe / fuel pump, Bosch...113) en Relais S (Startrelais / pump starting relay, Bosch...101): die eruithalen en vervangen door relais Q (elektrische ramen) op positie R en Relais P (airco) op positie S.

Dan moet de pomp gaan lopen als je start.

Hier was het trouwens gewoon een klemmetje in de draad naar de pomp:

https://www.carpassion.com/forum/the...et-nicht-mehr/
                      Last edited by brun; 27-04-18, 12:21.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• Oh, benzinepomp testen doe je als volgt:

Akoestisch: zoemt ie erg luid als je naast de auto staat? Dan is ie aardig versleten.
                        Elektrisch: aansluiting van de pomp halen en een ampèremeter in serie. Een gezonde K-Jetronic-pomp trekt ongeveer 7 tot 8,5 ampère. Als het richting 9 of 10 ampère gaat, moet je 'm vervangen, want dan houdt hij er binnenkort mee op (meestal op de meest onprettige plek, in een tunnel bijvoorbeeld...).

Ik heb bij elke K-Jet-auto de pomp uit voorzorg vervangen. Het is een duur onderdeel, maar dan heb je tenminste rust voor de komende 250.000 km.

Comment

• Het probleem is er nog steeds. Ik heb nw sensoren gekocht en ga binnenkort even kijken en de oude (3 stuks) doormeten.

Hij start gelukkig nog wel vaak, dus we konden gewoon rijden dit weekend :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Oke, alle 3 de sensoren heb ik inmidddels vervangen.
                            Dat was nog best wat werk, want je kunt er natuurlijk niet bij. Dus je zit dan te pielen met spiegeltjes en magneetjes om ringetjes en moertjes weer op draadeindjes te krijgen (die je niet kunt zien) en dan 10 keer proberen.
                            Dus dat was een heerlijk moment om hem na dat gepuzzel weer eens probleemloos te kunnen starten!

NOT! :-)
                            De sensoren blijken dus toch niet het probleem. Gelukkig bleef het probleem nu iets langer, zodat ik kon vaststellen dat er nu dus toch geen benzine kwam.
                            Na wat pogingen liep ik echter toch een beetje vast (en ik was al aan het kijken wat zo'n pomp met evt acumulator zou moeten kosten), dus daarom maar autoelektro-expert Drélise gevraagd voor tips.
                            Die kwam gisteren even koffie drinken, dus even later lag hij onder de 308 :-)
                            Uiteindelijk lijkt het er sterk op dat de bedrading achter het relais het probleem is. Daar gaan we nu mee verder, maar daar is weer een nw schuifstekkertje voor nodig etc.

Daarnaast heb ik wat slangen (KVS en Brandstof) en pakkingen gehaald bij Kroymans zodat ik komende winter ook nog iets heb te doen.
                            1 zakje met 4 korte slangen en 6 pakkingen: bijna 350 euro. Maar wel goedkoper dan bij Superformance.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Je doet je naam eer aan.
                              Handige Chris was dat niet gelukt ...

Comment

• :-)
                                Ik kan best wel wat inmiddels, maar handige Dré bleek toch onmisbaar deze keer :-)
                                Vooral omdat elektronica niet zo mijn ding is.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Een ritje door Rhenen en omstreken zie ik, net als die rukker in die grijze Ferrari 360 die de hele middag door de dorpstraat in Rhenen rijdt.
                                  Wat een simpele is dat zeg, als je op een zondag even bij de Koning van Denemarken zit dan valt dat gelijk op, niet mij alleen, meerdere terrasgangers hebben het er ook over.

Comment

• Grijze 360? Ik zie wel eens een grijze F430.
                                    Maar jij rijdt dus niet door Rhenen, maar rijdt naar Rhenen en gaat op het terras zitten. Kan ook prima en doen wij ook vaak :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Wat zakjes en slangetjes, 350 euro. Weet je weer waar je voor werkt
                                      Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

Comment

Grijze 360?
                                        Betreft een grijze 360 Modena, de eigenaar heeft cafetaria Joppie in Rhenen.
                                        Heel vreemd dat je hem nog nooit gezien hebt, je kan niet door Rhenen rijden of je ziet hem.

Comment

• Posers en poetsers zijn hef die F rijders

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beamer Bekijk bericht

Betreft een grijze 360 Modena, de eigenaar heeft cafetaria Joppie in Rhenen.
                                            Heel vreemd dat je hem nog nooit gezien hebt, je kan niet door Rhenen rijden of je ziet hem.
                                            Misschien dat ik te druk ben met posen en poetsen.
                                            Maar ik weet nu wel wie je bedoelt idd. Alleen zie ik die auto dus nooit.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                            X