Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn Ferrari 308 GTB QV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • De schakelaars zijn ongetwijfeld nog gewoon nieuw verkrijgbaar. Vermoedelijk komen ze uit een Fiat? Maar het punt is dat ze net als in alle jaren '80-auto's gewoon rechtstreeks de ramen bedienen. Dus ook een nieuwe schakelaar verbrandt vrij snel z'n contacten. Waarom ze dat toen deden, geen idee, ook in Jaguars en Rolls Royces en topklasse-Mercedessen was dat heel normaal, elektronica was misschien een stiefkindje in die tijd, daar besteedden fabrikanten waarschijnlijk niet heel veel aandacht aan. Als het maar redelijk werkte.

    Zo'n relaisoplossing is volkomen onzichtbaar en simpelweg beter. Pluspunt is bovendien dat (A) je raam aanmerkelijk sneller op en neer beweegt en (B) het voortaan gewoon blijft doen. Dat laatste vind ik het belangrijkst, ik wil gewoon niet ergens 's avonds de auto parkeren en tot de ontdekking komen dat 't raam niet meer dicht wil.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • Bij de Ferrari's is hard geworden vet echt het bekendste probleem (is ook bijzondere constructie) en daarnaast kun je idd raamversnellers kopen bij bv Ricambi.
      Dat zijn kastjes waar precies dat in zit wat Brun aangeeft, alleen dan 10x zo duur :-)
      Dat ga ik niet doen nog.

      Ik ga wel de schakelaars uit elkaar halen en schoonmaken. Ik wil eerst alles origineel houden, want toen hij nieuw was deed het raam het ook goed.

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • Hier de handleiding die ik gebruik hiervoor. Ideaal.
        Het lastigste is dus die nw kabel maken en in de spoel bevestigen. En daarna die kabel opgerold zien te houden terwijl je alles terugplaatst.

        http://www.birdman308.com/service/wi...ice/index.html

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
          Bij de Ferrari's is hard geworden vet echt het bekendste probleem (is ook bijzondere constructie) en daarnaast kun je idd raamversnellers kopen bij bv Ricambi.
          Dat zijn kastjes waar precies dat in zit wat Brun aangeeft, alleen dan 10x zo duur :-)
          Dat ga ik niet doen nog.

          Ik ga wel de schakelaars uit elkaar halen en schoonmaken. Ik wil eerst alles origineel houden, want toen hij nieuw was deed het raam het ook goed.
          Update: ik kas toevallig een beschrijving van zo'n kastje. Inderdaad bizar duur! En nog niet eens perfect ook, want de stroom gaat nog steeds door de schakelaars, het kastje omzeilt alleen de aarding terug via de schakelaar.

          Ik wil dit weekend zelf een relaiskitje voor de elektrische ramen in de urq knutselen en proberen, eens zien hoe veel effect dat heeft.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

          Comment


          • Ik kaap nog n keer je draadje, Harry. :-)

            Die relaisoplossing werkt briljant! Het raam gaat nu nog sneller omhoog dan de rechterarm van Mussolini. De urquattro heeft overigens exact dezelfde manier van aansluiten als de Ferrari, dus het is 1 op 1 toepasbaar.

            Enige nadeel is dat je het zelf in elkaar moet solderen / krimpen. Ik heb ook de originele bedrading onderbroken, de mooiste oplossing zou natuurlijk zijn om identieke stekkertjes te vinden als er aan de raamschakelaars zitten, maar daar was ik in dit geval te lui voor. Als jij die stekkers daarentegen wl vindt, kun je een kitje bouwen dat zonder enige aanpassingen ingeplugd kan worden.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

            Comment


            • Zo'n plug&play-kitje zou wel leuk zijn idd.

              Ik heb alles trouwens ook weer in elkaar en het werkt beter dan voorheen. Geen gekraak meer van gerafelde staalkabels en het werkt weer goed.
              Volgende keer ga ik ook kijken naar zo'n extra relais, maar dat gaat nog wel een paar jaar duren.

              Extra update mbt de 308:
              Binnenkort even terug naar de spuiter om te polijsten (paar stofjes) en wat laatste finishing touches.
              Tevens worden de 3 alu-roosters nu nog eens opnieuw gespoten. Die waren toch net niet strak genoeg.

              Verder is het gewoon weer rijden en genieten! Echt een fantastische auto.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • De 3 roosters (die in de neus zitten) zijn weer 2 weken bij de spuiter geweest en zitten er nu weer in. Ze waren niet strak genoeg.
                Hier een fotootje zonder roosters vlak voor het wassen.

                De auto moet nog worden gepolijst en gepoetst maar ivm Corona ligt dat helaas stil..
                Als iemand een hele betrouwbare en goede specialist kent, hoor ik het wel.

                F-roosters.jpg

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • Harold ??
                  Veritatis simplex oratio est

                  Comment


                  • Moet ik ook aan Harold denken. Wel bellen, dat werkt beter dan mailen.

                    Wanneer monteer je trouwens eens een paar kentekenplaten met opgelegde letters? Dat staat veel fraaier dan die lelijke vlakke platen. :-)
                    Last edited by Jeroen; 28-04-20, 13:57.
                    ''Thank God for the internet experts''

                    Comment


                    • of https://www.pavone-carcleaning.nl
                      Peace is a lie, there is only passion.
                      Through passion, I gain strength.
                      Through strength, I gain power.
                      Through power, I gain victory.
                      Through victory, my chains are broken.
                      The Force shall free me.

                      Comment


                      • www.picacarcleaning.nl is heel deskundig en goed adres.
                        Doet veel italiaanse auto's, als je wilt mag je zelf meehelpen. Je kunt zijn resultaten (ook leer herstel) op facebook zien.
                        nu: Alfa 156 SportWagon GTA 3.2V6 24v Q2 - Panda 100HP met K+W, BMC CDA, Ragazzon
                        gehad: Alfa 145 1.4 boxer - 156 1.9 JTD sportpakket - Alfa 147 1.9JTD met goodies - Seicento Abarth Schumacher

                        Comment


                        • Is Harold (sorry, trek even dit draadje omhoog, maar was de laatste keer dat hij ter sprake kwam ;-) ) nog aktief op Gummen?

                          Of beter gewoon even bellen met A1 carcleaning?

                          Comment


                          • Beller is sneller.
                            Veritatis simplex oratio est

                            Comment


                            • Een week geleden begon de accu wat minder te worden, ondanks de druppelladers die ik altijd gebruik.
                              Op zich ook niet gek, want deze accu zat er al in toen ik de auto kocht (in 2013) en dat was toen ook al geen nieuwe meer.
                              Dus een nieuwe Varta online gekocht en erin gezet.

                              Op een warme zomerdag nog een leuke rit gemaakt met de zoon van een goede vriend van me die dat al heel lang eens wilde.
                              Dat is superleuk om te doen natuurlijk.
                              Na die tijd lagen er wel enkele druppels olie op zijn oprit dus dat is minder. Klusje voor komende winter dus: uitzoeken waar er iets lekt en dan fixen.
                              Nu is wat lekkage bij klassieke Italianen niet zo gek hoor, maar ik probeer het bij mijn eigen 308 te voorkomen.
                              Het was ergens linksachter en daar loopt bv zo'n stalen olieleiding. Is heel erg lastig te zijn van boven, dus dan moet het wiel eraf en de wielkuip eruit.
                              Last edited by Harry; 07-09-20, 08:39.

                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)



                              Comment


                              • Is dit wat voor je Harry? https://www.autoblog.nl/nieuws/lingu...kelkjes-173814

                                Comment


                                • Wel gaaf ding zeg! Zeker die 3,8 liter V8.
                                  Muizenhaar dashboard en Daytonastoelen vind ik ook wel passend.
                                  Enige minpuntje in interieur vind ik dat dashboard muizenhaar is, maar de leuningen (die aansluiten op dat dash) nog van leer/vinyl.


                                  Die reacties eronder zijn verder hilarisch. Die lui weten er bar weinig van blijktbaar.
                                  Lees dit dan?
                                  "@bpc: voor zover Google mij helpt vervangen eigenaren vaak de koppeling door een van een Ford Mondeo en de bak van een Toyota (welke?)."

                                  Een Ford koppeling met een Toyota-bak op een 308? LOL. Sure..

                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)



                                  Comment


                                  • Plug and play man! Zo'n Yaris bak naai je d'r zo in. Dat weet iedereen.
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                      Een week geleden begon de accu wat minder te worden, ondanks de druppelladers die ik altijd gebruik.
                                      Op zich ook niet gek, want deze accu zat er al in toen ik de auto kocht (in 2013) en dat was toen ook al geen nieuwe meer.
                                      Dus een nieuwe Varta online gekocht en erin gezet.

                                      Op een warme zomerdag nog een leuke rit gemaakt met de zoon van een goede vriend van me die dat al heel lang eens wilde.
                                      Dat is superleuk om te doen natuurlijk.
                                      Na die tijd lagen er wel enkele druppels olie op zijn oprit dus dat is minder. Klusje voor komende winter dus: uitzoeken waar er iets lekt en dan fixen.
                                      Nu is wat lekkage bij klassieke Italianen niet zo gek hoor, maar ik probeer het bij mijn eigen 308 te voorkomen.
                                      Het was ergens linksachter en daar loopt bv zo'n stalen olieleiding. Is heel erg lastig te zijn van boven, dus dan moet het wiel eraf en de wielkuip eruit.
                                      lijkt mij het leidingwerk naar de oliekoeler of de oliekoeler zelf. Ik had altijd een paar drupjes midden onder de auto liggen na een rit. Dat waren de schakelstang seals in het Carter. Dat is niet erg en ik vond die 2 a 3 drupjes nog niet opwegen tegen de klus om dat te verhelpen. Maar een lekkage bij de oliekoeler zou ik wel serieus aanpakken. Dat staat onder hoge druk en kan tijdens het rijden ineens escaleren...

                                      Comment


                                      • Dat vermoeden heb ik dus ook, omdat aan die kant niet veel andere opties zijn.
                                        Of het moet via een rare route vanaf klepdeksel komen, maar daar leek het niet op.

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment


                                        • Afgelopen weekend een schitterende Pioneer KE-4300 gescoord.
                                          Een echte originele. Schijnt uit een 512BBi te komen. Dit spul is inmiddels zeldzaam.

                                          Alles werkt. Komende winter inbouwen.
                                          High tech ding trouwens voor begin jaren '80. Auto-reverse en voorkeuzezenders!

                                          F-radio.jpg

                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                          BMW 320Ci (van GF)



                                          Comment


                                          • Mooie toevoeging. Nu op zoek naar cassettebandjes van Wham, Prince en Madonna!

                                            Comment


                                            • Gaaf! Dat soort details maakt een auto wel af. Zo moet ik nog een keer een bijpassende Nokia in de fabrieksaf telefoonhouder hebben, als geintje. Maar die dingen kosten een paar tientjes, dus geen haast mee.
                                              ''Thank God for the internet experts''

                                              Comment


                                              • Sammy Hagar!

                                                Comment


                                                • Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                  Afgelopen weekend een schitterende Pioneer KE-4300 gescoord.
                                                  Een echte originele. Schijnt uit een 512BBi te komen. Dit spul is inmiddels zeldzaam.

                                                  Alles werkt. Komende winter inbouwen.
                                                  High tech ding trouwens voor begin jaren '80. Auto-reverse en voorkeuzezenders!

                                                  F-radio.jpg
                                                  Sorry maar ik vind dit ongelofelijke autoporno. Ik kan zo ontzettend blij worden van dit soort prachtige apparatuur. Heerlijk!

                                                  [/fap]

                                                  Comment


                                                  • Oh ja, "auto-reverse" :-). Cool dat je die gescoord hebt, die moderne radios doen vaak afbreuk aan het interieur. Daarom zijn er ook merken die nieuwe "retro"radios maken, maar dit is natuurlijk de mooiste oplossing.

                                                    Comment


                                                    • Gaaf, dat maakt het echt af!
                                                      Die moderne retro dingen zijn het net niet inderdaad.

                                                      Comment


                                                      • Deze retro vind ik wel erg fraai, maar past niet zo in een 308:

                                                        https://www.blaupunkt.com/en/nc/prod.../single/19059/

                                                        Die andere dingen, zoals van Retrosound, zijn het net niet idd. Ik heb overigens nooit de radio in mijn 328 aan gehad. De auto maakte zelf al muziek genoeg

                                                        Comment


                                                        • Die Blaupunkt is voor net iets latere auto's denk ik. Eind jaren tachtig, begin negentig.

                                                          Comment


                                                          • Ja deze Pioneer is meest correcte radio voor in mijn auto.
                                                            Ze zijn af fabriek niet geleverd met radio, maar werden door dealers soms voorzien van zo'n Pioneer.

                                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                            BMW 320Ci (van GF)



                                                            Comment


                                                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                                              Gaaf! Dat soort details maakt een auto wel af. Zo moet ik nog een keer een bijpassende Nokia in de fabrieksaf telefoonhouder hebben, als geintje. Maar die dingen kosten een paar tientjes, dus geen haast mee.
                                                              Jeroen,
                                                              Welke is dat, heb hier nog wat Neukia's liggen, mag je best hebben voor nop als dat er eentje is die je zoekt

                                                              Comment


                                                              • Mooie vangst en dat voor een habbekrats! In mijn 400 had ik het geluk dat de originele Blaupunkt radio uit 1979 er nog in zat, die had toendertijd ARI en een automatische zender zoekfunctie. Die Blaupunkt Bremen SQR 46 is inderdaad later in de jaren tachtig op de markt gekomen. Dat was een optie voor de 8.32 maar ook voor de 928, daar stond ie in 1987 op de lijst; 'Optie nr: M328 Radio, Blaupunkt Bremen SQR 46 with ARI excl. BTW incl.BTW 1.776,00 2.131,20 Die radio's zijn nu serieus geld waard op de tweedehands markt. Gelukkig had ik die jaren geleden nog redelijk gunstig op de kop getikt. Ook had ik mijn cassettebandjes altijd goed bewaard :-)

                                                                bremensqr46.JPG

                                                                Comment


                                                                • Ik heb een goede prijs betaald.
                                                                  Ik zag later dat mensen er soms 2K voor betalen en op Ebay wordt gewoon 4,5K gevraagd.

                                                                  Deze versie met het Ferrarilogo erop is overigens ook anders dan de std KE4300. Het frontje is zwart bv terwijl de std radio grijs is. Tevens heeft hij een ander serienummer. Je kunt dus niet simpel een std radio omkatten naar dit type.
                                                                  Maar ook een std (werkende) KE4300 is lastig te vinden.
                                                                  Last edited by Harry; 14-10-20, 18:59.

                                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                                  Comment

                                                                  Working...
                                                                  X