Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2015 Mini Cooper S

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 2015 Mini Cooper S

Aangezien ik zelf tegenwoordig een BMW F10 rijd en mijn vrouw het laatste jaar ook maar een twintigtal kilometer per dag doet, was de nood aan een grote dikke diesel steeds minder.
    Daarbij wordt de heksenjacht op diesels in België steeds groter, wat maakt dat niet enkel de dagelijkse kosten steeds hoger worden, maar dat ook de prijzen op de tweedehandsmarkt pijlsnel kelderen.

Daarom hebben we besloten om de X5 E70 versneld de deur uit te doen.

Dan moest er natuurlijk wel iets in de plaats komen en aangezien mevrouw nogal van de uitersten is, viel de keuze snel op een Mini. Aangezien ik gelukkig nog iets te zeggen heb thuis, werd de zoektocht naar een redelijk recente Cooper S gestart met niet al te veel kilometers.

Eerst getracht om via de Mini Next garages te gaan en te kijken of er daar niks te regelen viel, maar daar vielen vooral de inruilprijzen voor de X5 enorm tegen.
    Aangezien ik een hekel heb aan het adverteren van een auto op autoscout en dergelijke (vooral door de kansloze biedingen en de eeuwige "wat is laagste prijs" opmerkingen) werd de zoektocht verschoven en werd het uitkijken naar autodealers die een Cooper S als inruiler hadden staan.

Na een paar dagen hadden we al prijs en vonden we een 2015 Cooper S met 50k km op de teller.
    Een paar mailtjes heen en weer over een inruilprijs voor de X5 kwamen we vrij snel tot een overeenkomst en zijn we gaan kijken en proefrijden met de Mini.

Op een kaal setje banden en wat cosmetische plekjes na was dit helemaal goed, en na wat verder onderhandelen werd de auto volledig gepolijst en werd er nieuw setje voorbanden onder gelegd.

Paar dagen later de auto opgepikt en de X5 achter gelaten en sinds dan niks dan fun gehad met het karretje. In sportstand is de auto echt wat hij zelf aangeeft in het display namelijk een echte gokart.
    Gooien en smijten en kleven aan de weg als een malle. Verder rijd je snel veel te hard, en dat gaat dan gepaard met kleine knallen uit de uitlaat bij gaslos.
    Anderzijds is er ook prima heel relaxed met het karretje te rijden en hoef je niet volcontinue tot de 6000 toeren door te trekken om meer dan vlot met het verkeer mee te komen.

Wat me ook wel verbaasde is het feit dat mijn oudste zoon (die ondertussen groter is dan ik) die niet langer comfortabel in de BMW 4GC zat achteraan, zich prima voelt achterin de Mini. Het vergt wat slangenmens gewriemel om erin te geraken maar dan zit hij gewoon goed. Zijn knieën raken de achterkant van de zetel wel maar absoluut niet op een storende manier.

Lap tekst, nu wat fotootjes van het ding:
    1.jpg3.jpg4.jpg2.jpg
    There are no stupid questions,
    but there are a LOT of inquisitive idiots.

Dikke prima! Mooi ding hoor en meer fun dan een x5.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Erg leuk, zo'n laatste generatie S. Ik heb vorig jaar een proefrit gemaakt in een Cooper S JCW, dat was érg vermakelijk maar (als 3-deurs) was hij net wat krap. Een Clubman S met 8-traps automaat ook geprobeerd, die paste beter qua formaat, maar vond ik niet meer echt overkomen als een Mini waarmee je lekker kon hoeken. (dat ding was groter en zwaarder dan een Golf!) Motor uit dit type Mini is volgens mij dezelfde als de BMW 120/125i als ik me niet vergis, vond ik wel een érg fijn blokje.
      Last edited by Veloce; 01-08-18, 21:53.
      Giulia 1600 Super '65
      Abarth 595 Competizione '15

Comment

Leuke auto idd! En een X5 is eigenlijk meestal teveel auto, vind ik.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Zeker leuke wagens, veel plezier er mee! Als ik in die klasse naar wagens zou gaan kijken zou de Cooper s ook zeker op de shortlist staan.

Ik heb het nooit nagekeken, maar zijn de mini's met iedere generatie een beetje groter geworden? Voor mij ogen ze namelijk niet meer zo compact en door de vormen en de lijnen van koets en onderdelen (lampen, grill, strips etc) relatief plomp. Ik besef dat het bij veel merken de trend is om met een steeds drukker ontwerp een uiterlijk steeds 'imposanter te maken. Wat dat betreft vind ik de uiterlijke veranderingen bij de Fiat 500 smaakvoller.

Comment

Brahma, inderdaad: onlangs stond de 2012 Cooper S van mijn schoonbroer voor die van ons op de oprit en dan kan je duidelijk zien dat de nieuwe generatie langs alle kanten een beetje "gegroeid" is. Vooral binnenin merk je dit verschil echt. Mijn zoon zit echt niet comfortabel achterin in het 2012 model en in die van ons wel.

@Veloce: motorblok is inderdaad hetzelfde als in de 120i en dat zie je ook goed als je de motorkap opent. Die is compleet gevuld en er is nog amper ruimte over. We hebben trouwens ook gekeken naar een JCW maar de meerkost t.o.v. de extra toegevoegde waarde vond ik te ver uit mekaar liggen om extra op te gaan leggen.
            Het is een daily driver voor mijn echtgenote en dan is die 192pk al meer dan genoeg.

Begrijp me trouwens niet verkeerd. We hebben de X5 4 jaar lang met veel plezier gereden en die heeft altijd perfect gewerkt voor het doel waarvoor we hem gekocht hadden nl. een comfortabele grote cruiser waarmee je op je gemak 1000 of 1500 km kan rijden naar ski- of zomervakanties en dan uitgerust kan uitstappen. Het 3l diesel blok maakte er geen snelheidsmirakel van maar de 520Nm koppel zorgden wel voor een vlot vertrek, en als er weer eens een aanhanger met een paar ton materiaal achter hing dan merkte je daar niet veel van. Ook op de snelweg voelde hij zich prima op zijn gemak met 180-190 op de cruise control.
            Het was dan ook voor Mevr. Platte Kaas zeker een beetje "afscheid nemen" toen we de X5 achterlieten en vertrokken met de Mini.

Bob

Comment

Gisteren met de Mini voor het eerst eens een georganiseerde toerrit gedaan met een 35-tal andere (New) Mini's.
              Ondanks dat ik me meestal niet echt op mijn gemak voel in merk- of typeclubjes, hebben mijn vrouw en ik ons wel goed geamuseerd en was het een leuk zicht om voor je en in de spiegel niks dan (quasi) dezelfde autootjes te zien.

We hebben in totaal 190 km in een grote toer rond Leuven gereden waarbij er opmerkelijk weinig hoofdwegen en al helemaal geen snelwegen werden opgenomen. Er werd (zeer) vlot doorgereden en al bij al vond ik ook dat er vrij gedisciplineerd werd gereden ( op een enkel voorval na waarbij één van de deelnemers naar veler mening net iets te enthousiast en te ver ging inhalen binnen de groep).
              Snelheid lag wel regelmatig boven de wettelijke limiet maar zonder echt gevaarlijke situaties op te leveren.

Sfeerbeeldje:
              IMG_2128_smaller.jpeg
              Bob

Comment

Blijven leuke autootjes, al ben ik het met Brahma eens dat alles wat er sinds de eerste "New Mini" aan toegevoegd is geen verbetering was. Gelukkig waren ze verschrikkelijk gaaf om te beginnen.

Ruimte achterin viel mij bij de vijfdeurs erg mee; ruimer dan een V40 bijvoorbeeld. Driedeurs zal wel wat krapper zijn, naar in ruil daarvoor is je auto wel om aan te zien. Ook niet onbelangrijk, zeker bij een Mini.

Comment

Joep, er is inderdaad nog weinig "mini" aan een hedendaagse Mini, maar gelukkig blijven ze qua rijdynamiek wel nog erg leuk.
                  Ik rijd af en toe met een R56 Cooper S en het verschil is toch voelbaar.
                  De motorkarakteristieken zijn uiteraard anders door de toevoeging van twee turbo's maar ook de algemene wegligging en agiliteit door de afmetingen en het verschil in gewicht maken er een andere auto van.
                  Kiezen tussen de twee vind ik moeilijk aangezien de R56 agieler maar ook nerveuzer is, terwijl de F56 dan weer sneller maar ook stabieler en naar mijn gevoel ook makkelijker handelbaar is.

Bob

Comment

Ik had trouwens vorig weekend de Mini thuis op de oprit staan samen met de F10 en ook de 78'er 911 en dan is er helemaal niks mini meer aan een Mini :-)

Comment

Het oogt inderdaad een stuk volwassener dan de voorgaande generaties, maar is nog steeds erg leuk model hoor. En zo'n nieuwe Cooper S zal rondjes rijden om m'n antieke R53 natuurlijk :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Flat Cheese Bekijk bericht
                        JoepIk rijd af en toe met een R56 Cooper S en het verschil is toch voelbaar.
                        De motorkarakteristieken zijn uiteraard anders door de toevoeging van twee turbo's maar ook de algemene wegligging en agiliteit door de afmetingen en het verschil in gewicht maken er een andere auto van.
                        Hebben allebei een turbo, motorinhoud verschilt wel (1.6 vs 2.0). R56 heb ik geen ervaring mee, maar ik geloof je meteen.

Comment

De oude New Mini Cooper S is een supercharger en geen turbo, toch?
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

De R53 heeft een supercharger inderdaad (t/m 2009)

Comment

Ik vind het grootste manco aan deze generatie de duidelijk grotere overhang aan de voorzijde. De 2e generatie New Mini vind ik persoonlijk de mooiste.

En inderdaad, zoals hier eerder opgemerkt, de 500 wordt mooier oud. Ook de minimale aanpassingen die zijn doorgevoerd met de facelift (briljant die cut out in de achterlichten) hebben het 'oude' model niet totaal verouderd gemaakt. Dan vind ik een 1e generatie New Mini toch echt oud ogen in vergelijk.

Comment

Working...
                              X