Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mini Cooper Clubman, the defects thread

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 20190810_090819-1600x1200.jpg

Twee nieuwe Hankook Ventus Prime aan de voorzijde. De Vredenstein uit 2016 liggen nu achter (zit nog 4 mm op) en de Vredenstein uit 2013 liggen in de kliko.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

• De Clubman staat voor APK en een beurt bij de dorpsgarage. U kunt nu inzetten! Hij heeft nieuwe banden en remmen, maar moet wel olie, remvloeistof, bougies en wat filters.

400 denk ik?
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
        Als je snel kijkt lijkt het net pf je installateur van enorm lange TL-bakken bent geworden.

Ik doe ook altijd tegen heel veel goed bedoeld advies in de beste banden voor. Die gebruik je namelijk verreweg het meest bij een FWD, en zo slijt het rondom redelijk gelijkmatig af. Die APK en dat beurtje zullen inmiddels wel al gelukt zijn voor dat geld gok ik.

Comment

• Tja, Hollandse zuinigheid is dat, de beste banden voor. En zodra Gerdien de huismuts een keer gas lost op een iets te gladde oprit, is het de schuld van de auto. :-) Gummers weten dat wel natuurlijk.
          ''Thank God for the internet experts''

Comment

• Wat er zuinig aan is snap ik niet. Of je nu elke twee jaar twee banden of elke vier jaar vier banden moet kopen maakt natuurlijk niets uit.

Gerdien (of Jasper al dan niet met gouwe Dreier ) krijgt die slinger toch niet onder controle, die kan beter op het ESP vertrouwen. En dat werkt het beste als alle banden in dezelfde conditie verkeren lijkt me.

Comment

• Het is niet alsof er achterop slicks liggen he? En met het gebruik wat deze Mini kent (mijn vrouw in en om de woonplaats type slakkengang, ik in het weekend op de snelweg "gewoon", en misschien 1% van zijn kilometers wat sportief smijten) kom je nauwelijks aan de grenzen toe hoor, zo listig is zo'n Mini niet. Ja als je echt wilt kun je hem wel in wat lift off oversteer krijgen, maar zo voorspelbaar dat zelfs ik het kan opvangen.

Met zuinigheid heeft het ook niks van doen, met 20k per jaar zullen die bandjes toch rap 3 jaar meegaan denk ik zo. En ze kosten per 2 inclusief montage 200 euro of zo.
              Mini Cooper Clubman
              "Jasper val dood." - RH

Comment

• Garage belt net, 410 euro. Da's dus met alle filters, olie, nieuwe bougies, en nog wat kleine dingen. APK goedgekeurd.

Olieverbruik (nu zo'n 1 liter per 2000 km) is nog acceptabel dus daar rijden we even mee door. Na een jaar Mini rijden (20k) zou ik hem qua betrouwbaarheid als redelijk goed in willen delen. De dingen die er aan gebeurd zijn, betroffen allemaal slijtagezaken en regulier onderhoud eigenlijk. Kosten zijn ook wel te overzien zolang je de dealer vermijdt. Olieverbuik blijft een lichte zorg maar het hoort er nu eenmaal bij bij deze motoren. Eerste oplossing bij meer dan 1 liter per duizend km is een flush en dan 10w60 erin, maar feitelijk is dat de opmaat naar een revisie. We gaan het wel zien.
                Mini Cooper Clubman
                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oh ja. Knipperlichten achter bleken witte lampjes te hebben waar dat oranje moet zijn! Witte lenzen namelijk. Bizar dat iemand dat er ooit in heeft gezet. En dat ik het nooit heb opgemerkt.
                  Mini Cooper Clubman
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                    Wat er zuinig aan is snap ik niet. Of je nu elke twee jaar twee banden of elke vier jaar vier banden moet kopen maakt natuurlijk niets uit.

Gerdien (of Jasper al dan niet met gouwe Dreier ) krijgt die slinger toch niet onder controle, die kan beter op het ESP vertrouwen. En dat werkt het beste als alle banden in dezelfde conditie verkeren lijkt me.
                    Ja, juist daarom moeten de beste bandjes achter. Om de slinger die Gerdien te verduren krijgt. Die kan je maar beter voorkomen. Vandaar 4 goede banden, en de beste achter. Gelijkmatig afslijten is mooi, maar dan zitten de beste nog steeds niet achter. :-) Anyhow, het sloeg niet op de Gummer(s) hier in kwestie, maar meer in het algemeen.

Comment

• Bij de eerste APK van mijn Mazda 6 had ik hetzelfde. Wat bleek: de oranje coating van het peertje lag onderin de lampunit.

Comment

• Nog een belletje! We blijven wel eerlijk hier. Bij het vervangen van de bougies bleek een bobine vol olie te staan, dus er moet een pakking worden vervangen. Verklaart overigens niet het olieverbruik werd me verzekerd.

Totale kosten nu 560. Ach ja. Paar tankjes benzine...
                        Mini Cooper Clubman
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

• *keert het spaarbiggetje nog een keer om van Jasper jr.*
                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Hij heeft wel in 1 jaar meer kilometers gemaakt dan jouw gejatte jaguar achteras sinds 1994.
                            Mini Cooper Clubman
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

• Kost die pakking vervangen 150 pleuroos, oeps... Maar wel netjes dat ie, en het ziet, en het meld. Ik heb anders meegemaakt !
                              Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                              Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

• Ja het werk met name lijkt me, die pakking valt wel mee. Factuur ligt in de auto dus ik kan de verdeling even niet checken.
                                Mini Cooper Clubman
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht

Ja, juist daarom moeten de beste bandjes achter. Om de slinger die Gerdien te verduren krijgt. Die kan je maar beter voorkomen. Vandaar 4 goede banden, en de beste achter. Gelijkmatig afslijten is mooi, maar dan zitten de beste nog steeds niet achter. :-) Anyhow, het sloeg niet op de Gummer(s) hier in kwestie, maar meer in het algemeen.
                                  De beste banden achter? Dat ben ik het op zich mee eens, MAAR: nieuwe banden met 8mm profiel zijn IMHO niet beter dan banden met bv 6 of 4 mm profiel. Mits ze nog niet te oud zijn natuurlijk. Banden met het volle profiel hebben gewoon minder grip en minder stabiel dan banden die al een beetje afgesleten zijn.

Waarschijnlijk doel je op het vermogen om water af te voeren om aqua planing te voorkomen? Dat heb je op vooras harder nodig dan op de achteras. De achterbanden rollen op snelheid doorgaans in het drooggereden spoor van de voorbanden.

Daarom zet ik bij een voorwielaandrijver normaal de banden met het meeste profiel op de vooras. Levert wat meer onderstuur op, maar ja. Wel veiliger over het algemeen.

Comment

Hij heeft wel in 1 jaar meer kilometers gemaakt dan jouw gejatte jaguar achteras sinds 1994.
                                    Ik heb tenminste geen gleufvarken nodig.
                                    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht

De beste banden achter? Dat ben ik het op zich mee eens, MAAR: nieuwe banden met 8mm profiel zijn IMHO niet beter dan banden met bv 6 of 4 mm profiel. Mits ze nog niet te oud zijn natuurlijk. Banden met het volle profiel hebben gewoon minder grip en minder stabiel dan banden die al een beetje afgesleten zijn.

Waarschijnlijk doel je op het vermogen om water af te voeren om aqua planing te voorkomen? Dat heb je op vooras harder nodig dan op de achteras. De achterbanden rollen op snelheid doorgaans in het drooggereden spoor van de voorbanden.

Daarom zet ik bij een voorwielaandrijver normaal de banden met het meeste profiel op de vooras. Levert wat meer onderstuur op, maar ja. Wel veiliger over het algemeen.
                                      Precies. De kans op aquaplaning is veel groter dan op onverwacht overstuur bij een moderne auto. Als ik winter- en zomerbanden wissel zet ik die met het meeste profiel voor, dat scheelt altijd maar een mm’tje. En als de eerste twee aan de 3mm komen flikker ik ze alle vier weg.

Comment

• Ik rijd ze meestal op tot minder dan 1mm profiel. Juist dan rijden ze het lekkerste. Veel grip en stuurprecisie. Vooral dat laatste lever je met nieuwe banden flink in, vind ik. Je voelt die hoge profielblokken en -ringen bij een nieuwe band gewoon vervormen, wringen en over het wegdek krabbelen.

En ja; ik rijd met die bijna kale banden af en toe door een plas om te controleren hoe het met de aquaplaning gesteld staat. Het is me echter nog nooit gelukt om dat op te wekken. Vanuit de theorie wel raar, maar in mijn praktijk toch waar...

Comment

• Met 30 km/u is dat risico ook niet zo groot he...
                                          Veritatis simplex oratio est

Comment

• Die "waar moet je de nieuwste banden leggen" discussie is al zo oud als auto's zelf denk ik. En telkens worden de zelfde argumenten herhaald. En nooit overtuigt iemand een ander.

De nieuwste banden op de aangedreven wielen dus.
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

• Zo doe ik het ook al 35 jaar, en ik leef nog steeds.

Comment

• Het CBR heeft hier een andere mening over.

Comment

• https://www.oponeo.nl/banden-informa...-voor-test-tcs

Een aantal serieuze tests (Adac, Michelin) zeggen ook "betere banden op de achteras, ook bij FWD". Geldt natuurlijk voor Gerda in haar i20, niet voor driving gods zoals gummers.
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

De nieuwste banden op de aangedreven wielen dus.
                                                    Exact.

*altijd-vier-nieuwe-banden-pats*
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• Is dat dezelfde Adac die zegt dat electrisch pas bij 219K km schoner is dan een diesel, die Adac ?

Comment

• Als ik die tests lees dan concludeer ik dat het een complex geheel is waar geen eenduidig antwoord op te geven is, dat er her en der wat foutjes in staan (vertaalfouten?) en dat de tests onderling niet te vergelijken zijn ( de een neemt bijna versleten banden als 'slechte' banden. De ander banden met een slechts een paar minder profiel dan nieuw.
                                                        Bij mijn BMW heb ik bij de zomerbanden geen keuze. Want maatverschil voor en achter. Bij de winterbanden heb ik twee verschillende merken. 1 met weinig stuurprecisie (slappe wang en daardoor zijdelingse beweging) en een rubbermengsel met minder grip. De auto rijdt het fijnste met de stabielere band op de achteras. Anders is achterkant voortdurend onstabiel op de Autobahn, en dat rijdt niet fijn.

Bij de Fiat zet ik de banden met de meeste grip op de vooras om het onderstuur een beetje tegen te gaan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht

Lol, wat een totale onzin schrijf je hier. Banden met 8 mm zijn niet per se beter dan banden met 4mm. Terug naar je driewieler man. Serieus?

Aquaplaining gaat vrijwel altijd mis op de achteras. De auto gaat tollen ect. Vraag maar aan een ervaren politieman. Ook wéér een reden om de beste banden achter te zetten. Aandrijving is hier ondergeschikt in. Het draait om waar de krachten naartoe gaan in kritieke situaties. Is idd al een hele oude discussie, en ondanks dat de betere tests dit ook uitwijzen, heb je altijd weer figuren die het beter weten.

Comment

• Leuke discussie iig

Met net zoveel verbazing heb ik de discussie gevoerd over koppel vs vermogen bij het trekken van een caravan in bergachtig gebied.
                                                            No offence, Brahma, maar je denkt soms net iets te diep en slaat dan essentiële feiten over.
                                                            privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• Even on topic. Ik heb vandaag nog een DEFECT gefixt aan de Mini. Achteruitrijlampje was stuk. Dat was dus weer even 4 minuten keihard buffelen onder de carport.
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

• Zo, da's mazzel dat je technisch bent aangelegd he..

Comment

• Ik schep niet graag op, dat weet je. Maar ik had die ene torx bout in 5 seconden los. En die gruwelijk ingewikkelde constructie had ik ook zo onder de knie!

MINI-Clubman-UK-6.jpg

Deurtjes open, 1 torx, unit eruit, lamp strip los klikken, lampje vervangen...... Assembly is the reverse of disassembly.

Nadat ik elke 3 maanden als een gynaecoloog het gedimd groot van de XK8 heb vervangen zijn lampjes geen probleem meer, ben nog niks moeilijkers tegen gekomen.
                                                                  Mini Cooper Clubman
                                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                                  X