Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn nieuwe auto: Volvo 780 2.0 16V Bertone

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Mijn nieuwe auto: Volvo 780 2.0 16V Bertone

    Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan dus heb ik er vanaf vandaag weer een echte (LOL) auto bij.
    Aangezien mijn broer gestopt is met de auto hobby kreeg ik nl. de kans zijn auto over te nemen en daar kon ik geen nee tegen zeggen.

    Ben benieuwd of iemand raadt wat het is:

    - in Italie ontworpen en gebouwd, deze in 1990
    - 2drs, GT/coupe
    - turbo motor , af fabriek ongeveer 200pk
    - achterwiel aangedreven, onafhankelijk geveerde achteras met nivomat schokdempers en sperdifferentieel.
    - leder interieur, wortelnotenhouten interieur accenten
    - ABS, 2x SRS, airco, CruiseC, electrisch verstelbare verwarmde voorstoelen, elect spiegels, CV, glazen schuifkanteldak, mistlampen en verstralers voor, koplampwissers/sproeiers
    - 5bak

    De auto is nog oldskool dus geen traction control. geen stability control.geen brake assist.

    Plaatjes en verdere bijzonderheden over mijn nieuwe auto volgen nadat iemand het correcte antwoord heeft gepost. :-)

    PS Het inmiddels traditionele rituele 'Janken bij de Tamoil' zat er nog even niet in want de auto heeft langere tijd ongebruikt stil gestaan en moet nog een nieuwe APK krijgen.
    Last edited by janspeed; 05-08-20, 12:53.

  • #2
    GTV?

    Of Lancia gamma oid?

    Proficiat in ieder geval

    Comment


    • #3
      Volvo 780

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
        Volvo 780
        Dat denk ik ook. Met het B204GT blok.

        Comment


        • #5
          Dacht ik ook al. Bertone toch?
          Ik ken het autojaarboek van 1988 zowat uit mij hoofd.
          8.2 met supercharger?

          Comment


          • #6
            Ha, die Janspeed;

            Maserati Ghibli? Shamal?
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Mijn stem gaat ook naar de 780.
              Ride: 400 Nm bijtellingsschraper

              Comment


              • #8
                Proficiat Elentinos! Snel en goed geraden. Ik dacht iemand komt vast nog met Maserati bi-Turbo of zo.

                Het is inderdaad een Volvo780 2.0L 16V turbo, van dit specifieke model zijn er maar 169(!) gebouwd en is nooit nieuw in NL geleverd, wel in Belgie, Italie en ik meen Israel, deze auto komt uit Italie.
                De motor is een 4cil, 16V met hydraulische klepstoters, balansassen, EGT-sensor gestuurde electronic boost control en heeft maar 67kkm op de klok. Minty fresh dus!
                780_geenkenteken2.jpg

                780_geenkenteken1.jpg

                20200804_174837.jpg
                Motor: B204GT

                Deze auto heeft enkele tweeks:
                - IPD voor stabi 28mm
                - caster modificatie (meer caster hoek voor minder onderstuur op mini-rotondes
                - gechipte LH-brandstof computer en EZK- ontstekingscomputer, electronisch gemodificeerde boost controller voor meer boost, keramisch gecoate uitlaat spruitstuk.
                - M90 5bak uit een '95-'98 940lpt + frictieplaat van een 850R + drukgroep van een 940TDic. Deze bak is eigenlijk van binnen een Getrag en de gearset komt sterk overeen met de M56 in de 850 en de bak van de S90/V90 2,5L
                De M90 is veruit superieur vergeleken met de OEM M46 (4+OD)
                - HID koplampen + derde remlicht

                mijn broer heeft al enkele bekende roestproblemen serieus aan gepakt: voorruit er uit, roest er uit, gaten weer dicht gelast sponning gespoten en ruit er weer terug in gelijmd.
                Onder de sierlijsten van de achterste zijruiten is ook een typische roest gevoelige plek. Ook dat serieus aangepakt: ruitjes eruit, roestige montage strips eruit en vervangen door RVS strips (custom gemaakt, verkrijgbaar via 780 club.)

                Het plan is om er vooral mee te gaan rijden en al rijdend de auto cosmetisch beter op orde te brengen en misschien tzt een respray in dezelfde kleur te geven.
                Last edited by janspeed; 04-08-20, 22:34.

                Comment


                • #9
                  Zou mijn keuze voor een oude Volvo zijn. de B204GT is toch het best te tunen redblok?
                  fka v164

                  Comment


                  • #10
                    Biturbo was ook het eerste wat in me op kwam. Maar die viel meteen weer af, want die zijn nooit geleverd met een airbag, laat staan 2...

                    maar proficiat, leuke auto met de beste specs voor dat model.

                    Comment


                    • #11
                      Mooi apparaat, en inderdaad met de motor die je wilt hebben. Standaard sper is ook mooi. Geeft aan dat het wat mocht kosten bij dit model qua ontwikkeling. Ik werd wel op het verkeerde been gezet door ‘ontworpen en gebouwd in Italië’, maar achteraf is dat logisch met Bertone.
                      ''Thank God for the internet experts''

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk bericht
                        Zou mijn keuze voor een oude Volvo zijn. de B204GT is toch het best te tunen redblok?
                        Ja, gaat prima. Closed deck cast iron onderblok met oil sprayers voor zuigerbodem koeling. Er kan heel veel mee, veel meer dan mijn broer heeft gedaan.
                        En ik ga 'm ook niet extremer maken. Gewoon lekker als GT mee rijden. Ik denk dat ie nu met de tweeks van mijn broer zo ergens tussen de 225pk en 250pk doet.

                        Comment


                        • #13
                          Congrats Jan!
                          Altijd gedacht dat dit altijd 6 cilinders waren. Weer wat geleerd.

                          Comment


                          • #14
                            Leuke auto! Lekker zeldzaam maar niet zo uniek dat je er geen spullen voor kunt vinden
                            privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                              Congrats Jan!
                              Altijd gedacht dat dit altijd 6 cilinders waren. Weer wat geleerd.
                              Er zijn zelfs 4 motoren geleverd:
                              PRV V6 altijd met automaat, B230FT (8kleps), B204FT/GT en D24TDic (diesel dus!)

                              Comment


                              • #16
                                Ha, die Janspeed;

                                Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                .... Ik dacht iemand komt vast nog met Maserati bi-Turbo of zo ....
                                Zat wel aardig in die hoek. Van die ontbrekende airbags wizziknie....

                                Heel fraaie koets trouwens, je Zweedse bella.
                                Last edited by Hansv; 02-09-20, 18:55.
                                Scherven brengen gelul.

                                Comment


                                • #17
                                  Gave auto zeg! Bij "nivomat" wist ik dat het een 780 moest zijn.
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                  "Jasper val dood." - RH

                                  Comment


                                  • #18
                                    780 is cool.
                                    Door die auto ging ik zelfs folders halen bij de Volvo-dealer toen ik 11/12 was. Daar hadden we anders weinig te zoeken uiteraard :-)

                                    Zo'n ding kostte toen gewoon 150.000 gulden volgens mij. Misschien was dat de duurste met alle opties hoor.

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • #19
                                      71k euro's in 1987 zie ik idd op autoweek. Holy shit.
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dat is een cool apparaat! Zeldzame verschijning ook, met maar 169 geproduceerde auto's. Mooi verzamel object!

                                        Comment


                                        • #21
                                          169 voor dit type motor denk ik. Wiki zegt 8518 totaal gebouwd.
                                          Last edited by Jasper; 05-08-20, 07:50.
                                          Mini Cooper Clubman
                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                          "Jasper val dood." - RH

                                          Comment


                                          • #22
                                            Dat is een wijs ding Jan, gefeliciteerd, 1 van de weinige Volvo's die ik zelf wel zou willen hebben.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Leuke auto om te hebben en rijden. Er zitten aardig wat comfort verhogende zaken op voor een auto van dat bouwjaar i.c.m. een stevig blok.
                                              8.2 met supercharger?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Heb er nog nooit zo een gezien. Of niet opgevallen en in een flits gedacht dat het een grote (740?) sedan was. Wat een apart (en gaaf) ding zeg! Ik zou blind roepen dat ik Volvo's alleen met 5 cil wil hebben, maar ik denk dat dit blok leuker is.Even snel op marktplaats geloerd, staat er 1 te koop, in minder mooie staat, met 4 x zoveel kilometers....voor goed geld!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Beamer Bekijk bericht
                                                  1 van de weinige Volvo's die ik zelf wel zou willen hebben.
                                                  +1. Samen met de P1800S

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    janspeed Je had het over een 5-bak. Is dat een 4-bak met OD (knopje op de pook)?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Standaard is een M46 , dat is een 4bak met Laycock-Normanville Overdrive aangebouwd. Die bak schakelt nogal hakerig, dat past niet echt bij de uitstraling van een top model.
                                                      Dus toen hebben mijn broer en ik samen een M90 5-bak van een Volvo 940lpt ingebouwd (bouwjaren '95-'98). Die past gewoon.
                                                      De driveshaft is ook van een 940lpt. past ook gewoon.
                                                      De frictieplaat moet passend zijn voor die M90 prise-as en daarvoor hebben we eentje van de 850R gebruikt.
                                                      De drukgroep moet ook bestand zijn tegen meer dan 300Nm dus hebben we een drukgroep van een Volvo 940TDic gebruikt.
                                                      Allemaal onderdelen uit de Volvo parts bin. En het werkt perfect. Een M90 bak schakelt als een Japanse versnellingsbak. Zijdezacht en trefzeker.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                        169 voor dit type motor denk ik. Wiki zegt 8518 totaal gebouwd.
                                                        Klopt. Het merendeel is naar de USA geexporteerd. Vooral V6-en. Bij ons in Europa zijn zelfs V6-en zeldzame auto's.

                                                        Overigens zijn er ook 740's en 960's sedans geleverd met het B204GT/FT blok, ook die zijn niet nieuw in NL geleverd en zeldzaam/collectable.
                                                        Last edited by janspeed; 05-08-20, 13:02.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Gefeliciteerd, heel mooi model! Ik zag ze vroeger toch regelmatig rijden in regio Den Haag.

                                                          Het raadsel kwam ik niet uit , ik heb nog opgezocht of de Nissan 200SX misschien ook in Italie gebouwd werd :-).

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            update:
                                                            Ik ben inmiddels aan de 2de tankvulling toe. Heb dus al meer dan 500km met de 780 gereden. Dan kom je dingetjes tegen die sub-optimaal zijn en dus verbeterd kunnen worden. De Duitsers hebben daar een prachtig woord voor: wartungsstau

                                                            - auto stond sinds 2014 stil dus olie + filter gewisseld.
                                                            - met een easybleed het remsysteem gespoeld met nieuwe RVS
                                                            - voorremklauwen beter gangbaar gemaakt.
                                                            - LED voor dim-, grootlicht en verstralers ingebouwd. Dat scheelt enorm, wat een hoop extra licht! Echte aanrader. En nee, in tegenstelling tot die goedkope HID setjes verblinden deze LED H4 en H3 lampen niet. De LEDtjes zitten op exact dezelfde plaats als de gloeispiralen in een conventionele halogeen lamp, m.a.w. het licht komt op dezelfde wijze de reflectoren in en gaat er ook op dezelfde wijze uit. Het lichtspreidingsbeeld is dus hetzelfde, alleen witter en feller. Een ander voordeel is dat LED lampen direct volledig werken, dit i.t.t. HID's die een opwarmfase hebben.
                                                            - ruitensproeier reservoir vervangen want die bleek lek. (bij een sloperij uit een 940 getrokken. Blijkt precies hetzelfde tankje te zijn)
                                                            - nieuwe ruitenwisser bladen.
                                                            - electrische antenne ging nog wel omhoog maar niet meer naar beneden. Dus die losgekoppeld en een plak antenne tegen de achterruit erbij geplakt.
                                                            - al het leder in het interieur behandeld met speciale voedings creme en da's best veel: stoelen, achterbank, stuur, pookknop, 2x deurgreep, middenarmsteun.
                                                            - alle vacuum leidingen die in het cruisecontrol systeem zitten gecontroleerd op lekkage en voorzien van zip-ties om te voorkomen dat ze valse lucht trekken.
                                                            Last edited by janspeed; 02-09-20, 15:12.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Wat voor creme heb je voor het leer gebruikt?

                                                              En...ik snap het niet helemaal: hoe kan je je remleidingen spoelen met RVS?

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Helemaal gemist, dit draadje/

                                                                Wat een gave auto, Jan!!!!

                                                                Een must have voor Volvo adepts

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X