Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn Peugeot 404 berline

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Mijn Peugeot 404 berline

    Hij bleek dus toch een 'toit ouvrant' te hebben! LOL
    http://www.speurders.nl/overzicht/au...ion=&order_by=

    de prijs was na wat onderhandelen gewoon echt goed en dus heb ik 'm maar gekocht. (bos knoflook, une bouteille en een pakje gaulloises ;-)

    De 404 is uit 1962 en daarmee ouder dan ik zelf ben! Tevens de oudste auto die ik ooit zelf heb gehad. (niet de oudste waarin ik gereden heb, dat was nl. een Citroen traction avant sport, en zelfs niet eens de op 1 na oudste, dat was nl. een Peugeot 403! tijdens een proefrit in 1997 in downtown Paris, dept75)

    Ze staat nog op frans kenteken en is op 06-11-1962 nieuw verkocht aan msr. Pierre Leroux in L'Isle Adam, eventjes ten noord-noord-west van Paris. Hier woonde deze msr Leroux. Wellicht had de man een enge dubieuze 'hobby' als ik af ga op de naam die op de pui van de zaak is geschreven... zeker als je dan ook nog bedenkt dat Leroux rijmt op Dutr... ;-) De toute façon heb ik er geen bewijs van kunnen vinden in de kofferbak en er lag geen lolita-lijkje in de kofferbak. Enfin... il me fera m'inquiète moins.
    Waar ik wel bewijs van heb is dat de km-stand niet 58kkm kan zijn maar zeer waarschijnlijk 158kkm is. ik heb een afgestempeld en getekend onderhouds carnet bij de 404 waaruit blijkt dat de laatst gedocumenteerde km stand van januari 1972 was en dat toen de km-stand al 66kkm was... duzzz...
    Verder dan 1972 gaan de onderhoudspapieren helaas niet. Zoals ik al eerder aan gaf is de auto t/m '96 verzekerd geweest en is er dus in die 24j zeer waarschijnlijk ook mee gereden. 158000-66000= 92000
    92000/24 = 3833km/jaar. aangezien de eerste eigenaar er 6600km/j mee had gereden en de 404 ook in 1996 al klassieker status had denk ik dat mijn schatting van 158000km, mede gezien de algehele staat van de auto, klopt.

    Afgaand op de verzekeringssticker was ze dus voor het laatst op de weg in 1996. Daarna heeft ze 14j geslapen (dus niet mee gereden), liefdeloos ergens achter in een Parijse loods en is daarna naar NL verhuisd waar ze wederom in slaap is gehouden, dit keer netjes in haar eigen garagebox.
    De NLse eigenaar was z'n autohobby aan het downsizen van 15(!) auto's naar nog maar enkelen. Hij was bezig met een frame-up restauratie van een DS die al weer in de opbouwfase was, verder stond er een GS, een Ami8 en een mini clubman van zijn zoon.

    De 404 is nog niet in rijdende staat , sterker nog, ik heb de technische staat niet eens kunnen checken... Er zat nl. geen accu in de auto dus ik heb de moter niet gehoord, weet niet of de koppeling goed is, of de bak goed schakelt en ook niet of dat tricky differentieel (met bronzen wormwiel overbrenging) wel OK is.
    dus de aankoop is 'un gros pari' ofwel een grote gok.
    Maar de staat van de carrosserie, het porneau-moulin-rouge stoffen interieur en het lakwerk is zo netjes, 4 goeie Michelin banden eronder, al het chroom compleet en netjes. Er zit zelfs een period AM/FM/SW radio in het witte(!) dashboard. En dus wel degelijk een toit ouvrant (schuifdakje) ! Vind ik een must have in elke 204/302/404/504/604/505.
    Verder zijn de gehele onderkant en de wielkasten keurig in de bitak gezet. Er is dus al eens eerder moeite/geld in groot onderhoud gestoken.
    Dat gaf toch de doorslag. Deze auto was te mooi om te laten staan ondanks de 2 roestplekken die ik toch ontdekt had in de wagenbodem. Beetje laswerk lost dat op.

    Als bonus vond ik in de kofferbak een complete set gloednieuwe zuigerbussen-met-zuigers-en-pistonpennen keurig in vetpapier gewikkeld en tevens een complete koppakkingset in originele verpakking.

    Omdat ik zelf helaas geen E achter B heb, heb ik de auto laten vervoeren. (voor de kosten was zelf prutsen met een huuraanhanger nauwelijks goedkoper geweest)
    Hij staat nu in een loods, maandag avond wordt de 404 bij mij thuis afgeleverd.

    Ik heb nog nooit een auto na zo lange stilstand aan de praat gebracht maar dat is wel altijd een wens van mij geweest om dat ooit nog eens te doen dus de komende tijd ga ik er mee aan de slag.
    globaal werkplan:
    moter draaiend maken
    - bougies er uit, olie squirt in iedere cilinder, blok even handmatig rond tornen. (kan bij een 404 super simpel met een zwengel dwars door(!) de bumper heen)
    - nieuwe contactpuntjes + condensator + verdelerkap, afstellen van de contactpunten.
    - klepdeksel los dan met kruipolie de klepgeleiders en tuimelaars inspuiten. Eventueel even de tuimelaars los nemen en met een klein hamertje even iedere klepsteel even een tikje verkopen om ze los te doen 'schrikken'.
    - verdeler hier en daar wat smeren (grondplaat, vlieggewichtjes) + vacuumdoos testen
    - olie + filter wisselen, spoelolie er in.
    - koelvloeistof wisselen + thermostaat testen
    - nieuwe V-riem
    - brandstof systeem checken: slangwerk vernieuwen, opvoerpomp checken/schoonmaken, carburateur schoon maken
    - brandstoffilters nieuw
    - nieuwe brandstof in de tank. met een CR van 7,2:1 zou zelfs ron92 nog goed genoeg zijn. LOL.
    - massa verbinding van/naar accu en 12V naar startmoter schoonmaken op de montage punten.
    - vol geladen accu plaatsen.
    Hierna zou de moter moeten kunnen starten!
    Dan laat ik 'm een uurtje stationair draaien, onderwijl de oliedruk en watertemp en laadcircuit in de gaten houdend.
    Dan de spoel olie en oliefilter er weer af. Nieuw er weer op. Opnieuw spoelen. weer een uurtje onbelast draaien. Dan gewone moterolie + nieuw filter erop. Dan moet de moter operationeel zijn.

    Dan ga ik de achteras op bokken zetten.

    - dan kan ik stilstaand de koppeling en de versnellingsbak laten draaien en testen.
    - ik haal de wielen en trommels er af voor een remcheck: schoonmaken, gangbaar maken van het mechaniek, nieuwe remslang(en), nieuwe remvloeistof erin en ontluchten
    - onder de auto de remkracht begrenzer gangbaar maken.
    - wiellagers smeren indien noodzakelijk
    - check diff olieniveau
    Dan de vooras op bokken.
    - zelfde behandeling voor de voorremmen.
    - inspectie van alle rubbers in de ophanging. inventariseren wat vervangen moet worden.
    - nieuw vet in de voorwiellagers + afstellen.
    - met de vetspuit onder de auto langs en alle smeerpunten lekker ouderwets doorsmeren.
    Daarna ga ik 'm een pre-APK check laten geven door/bij een Peu specialist. Hij mag 'm dan APK klaar maken.
    Dan RDW-keuren.

    l'histoire de la quatre-cent-quatre continue.

    grt,
    Jeaneot ;-)
    Last edited by janspeed; 24-05-14, 21:00.

  • #2
    Mooie vondst Jan ! echt een binnenslaper. Ik ben benieuwd of en hoe hij zal lopen.

    Comment


    • #3
      Proficiat, een leuke auto. Succes met het wakker maken van de sleeping beauty!

      Dat dashboard met dat witte stuur is erg gaaf om te zien. Even snel op wiki gekeken wanneer ze uit waren gekomen, 1960, maar dat er in totaal 2.8 miljoen van gebouwd waren verraste mij toch wel.
      Volgens mij zijn de pick up zelfs na 1975 (wiki eind datum productie)nog geassembleerd/gebouwd en geleverd geworden.


      Dat dorpje waar die vandaan komt ligt trouwens vlak bij de plaats waar Van Gogh geleefd heeft
      Last edited by 58_spyder; 24-05-14, 20:46.

      Comment


      • #4
        Mooie 404, Jan.

        Het soort auto dat mijn MDV als "knus" omschrijft. Met onze Amazon heeft ze dat ook. Lekker een beetje binnendoor toeren, onthaasten.

        Comment


        • #5
          Leuk!
          http://www.ebbropremium.nl

          Politics is the entertainment branch of industry.

          Comment


          • #6
            Leuk ding!

            Veel plezier ermee

            Comment


            • #7
              Mooi ding. Lijkt me een leuk project. Veel plezier ermee!

              Comment


              • #8
                Wat een gaaf project. Salut!
                Well Brian... I'm opening a boutique!

                Comment


                • #9
                  Gaaf!!!
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

                  Comment


                  • #10
                    Mooi interieur ook! Als je m technisch weer goed hebt is t een leuk ding!
                    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                    Comment


                    • #11
                      leuk man! 404's zijn erg leuke auto's!
                      http://www.bloemendal-fotografie.nl

                      auto's
                      Citroen 2CV 1982
                      Saab 9-3 2.0T 2002
                      Citroen C1 2014
                      Solex 3800

                      Comment


                      • #12
                        Leuk ding!
                        Uit de tijd dat het merk met de leeuw nog mooie
                        auto's maakte...

                        Comment


                        • #13
                          dank voor de leuke reacties, ik ben van plan e.e.a. hier te documenteren, misschien ga ik er ook YT filmpkes van maken.

                          Ondertussen kunnen jullie je misschien met onderstaande absurdistisch 404-filmpke gemaakt door Joost Conijn vermaken? Ik vond het wel vermakelijk. Joost Conijn doet trouwens wel meer leuke artistieke dingen met automotive.
                          http://www.joostconijn.org/film/

                          Comment


                          • #14
                            Had ik even gemist... gaaf ding!
                            En inderdaad, een oude Peugeot MOET echt een schuifdak hebben.

                            Comment


                            • #15
                              inmiddels staat de 404 in mijn garagebox.
                              Ik heb ook wat beter onder de moterkap gekeken en er zit zowaar een plaatje op het blok:
                              Moteur Revise par usines Peugeot

                              M.a.w. het zou zomaar kunnen dat het blok gereviseerd is en wellicht dan ook een 5-hoofdlager XC7 blok.
                              Het blok ziet er overal keurig netjes uit zonder vettigheid.
                              Olie is vloeibaar zonder mayo sporen, onder olievuldop geen mayo sporen, koelwater is helder, ook hier geen mayo sporen. conclusie: koppakking OK.
                              omdat ik het toch niet kon laten heb ik er even een volle accu in gezet en gestart:
                              moter wordt snel rond gegooid dus startmoter werkt en blok is los.
                              na een 30sec doorstarten gaat het oliedruk lampje UIT m.a.w. er is OLIEDRUK. ;-)
                              Het blok wil niet aan slaan. De tank lijkt leeg te zijn.

                              De auto was geadverteerd met 58000km op de klok maar dat bleek niet waar te kunnen zijn. immers volgens het boekje had de auto in '72 al 66000km gedraaid.
                              Nu blijkt dat het geen 58000 was maar 5800,0 (dagteller stand!! inmiddels op 0 gezet) en dat de hoofdteller op 30779km staat! m.a.w. de auto heeft denk ik 130779km gereden.
                              Even opnieuw de berekening doen: De auto is t/m '96 verzekerd geweest en is er dus in die 24j (na de laatst bekende datum 1972/km stand 66000) zeer waarschijnlijk ook mee gereden. 130779-66000= 64770. 64779/24 = 2699km/jaar. aangezien de eerste eigenaar er 6600km/j mee had gereden en de 404 ook in 1996 al klassieker status had denk ik dat mijn nieuwe schatting van 130779 km klopt.

                              wordt vervolgd.
                              Last edited by janspeed; 26-05-14, 23:44.

                              Comment


                              • #16
                                Mooi!
                                fka v164

                                Comment


                                • #17
                                  Al heeft ie 230779km. Of 330779km. Boeie!

                                  Voornaamste is dat het een gaaf exemplaar lijkt te zijn, dat het verdient om zo gauw mogelijk weer de weg op te kunnen!
                                  Well Brian... I'm opening a boutique!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Rijdt'ie al? Dan kan je hem ff buiten zetten voor wat foto's. Ben wel nieuwsgierig geworden.

                                    (Oh nee, zonnedakje. Wacht maar tot donderdag. 't Hoost nu.)
                                    M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                    Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                    Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                    Rally organisatie: Rally-Events
                                    Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                    Comment


                                    • #19
                                      Cool! Leuk project!

                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)



                                      Comment


                                      • #20
                                        Neem even contact met mij op bij onderdelen of technische vragen !

                                        Ik heb een 1961 404 sinds 2004 doe alles zelf.

                                        Weetjes ;

                                        motorolie 20W50 MINERAAL geen semi/syntheet !
                                        bakolie 20W50 MINERAAL geen semi/syntheet !

                                        Achterdiff olie ; NOOIT cardan olie of iets van de automaterialenzaak in kiepen ! gegarandeerd binnen 1 week je achterdiff naar z'n grootje.
                                        Er zit namelijk een speciaal brons legering eindoverbrenging in, die is zeer gevoelig voor verkeerde olie.

                                        Als je wil, zoek ik de juiste oliespecs even voor je na.

                                        leonvanasch at g mail punt com

                                        ben benieuwd naar de foto's heel veel rijplezier
                                        Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                                        Peugeot 404 1961 (RWD)
                                        BMW 3 touring (RWD) daily
                                        VW POLO 1.6

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door LEFFE404 Bekijk bericht
                                          Er zit namelijk een speciaal brons legering eindoverbrenging in, die is zeer gevoelig voor verkeerde olie.
                                          Ja geweldig mooi systeem zo'n wormwieloverbrenging:

                                          met dat ene nadeeltje.

                                          Adri
                                          Zweven is een ongekende ervaring
                                          Xantia V6 3,0i Break

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alleen deze olie is geschikt voor de achterbrug van de 404 ;

                                            http://www.eurol.com/nl/2-producten/...1-ricinus.html

                                            In ieder geval zeker te koop bij peugeot404 verenigings magazijn ( Dordrecht, alleen voor leden ) voor circa 12 euro per liter.

                                            Je hebt 1,75 liter nodig bij verversing.

                                            Ik ben lid, mocht jij dat niet zijn, is er wat te regelen.

                                            grt Leon

                                            1016524_217696628414186_1013801728_n.jpg
                                            Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                                            Peugeot 404 1961 (RWD)
                                            BMW 3 touring (RWD) daily
                                            VW POLO 1.6

                                            Comment


                                            • #23
                                              merci Leon,
                                              waardevolle informatie!

                                              misschien kan je me nu al vertellen of ik een revisie kitje kan krijgen voor de brandstofpomp of moet ik een hele nieuwe kopen? verder heb ik ook een nieuwe gaskabel nodig, 1 bout voor montage van een wieldop (ik mis 1 bout, dop heb ik) en 8 boutjes om in die imperial montagepunten op het dak te schroeven.

                                              En welk gereedschap gebruik je om de bougies los te draaien? een gewone dop werkt niet. misschien een pijpsleutel? wat zit er voor onderdeeltje tussen die veer en de bougie ?

                                              vanavond heb ik weer even lopen knutselen. 10L benzine in de tank gedaan. startpoging: helaas.
                                              toen via een slang en een trechtertje even handmatig de carburateur gevuld. startpoging: succes!
                                              conclusie: brandstofpomp werkt niet. Dus die er maar afgeschroefd.
                                              De moter draait (dus ontsteking, compressie, oliedruk is er ook) maar het blok draait nog niet helemaal lekker op 4 cil. Ik hoor veel klepstoter herrie. Ik denk dat er 1 klep blijft hangen in een klepgeleider. Dan sluit de klep niet helemaal en heb je dus enorme klepspeling op die klep. Binnenkort het klepdeksel er maar even afhalen voor inspectie.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                                merci Leon,
                                                vanavond heb ik weer even lopen knutselen. 10L benzine in de tank gedaan. startpoging: helaas.
                                                toen via een slang en een trechtertje even handmatig de carburateur gevuld. startpoging: succes!
                                                conclusie: brandstofpomp werkt niet. Dus die er maar afgeschroefd.


                                                Het kan ook zijn dat de brandstofleiding dicht zit door verrgomming van de benzine. Ik had dit ook bij mijn CX bij de aanschaf. De auto had toen ook al een tijdje stil gestaan en de verkoper liet de motor lopen d.m.v een fles met een slang. Ik heb de brandstofslang toen losgekoppeld, door de vloer naar binnen gehaald en in een jerrycan (uiteraard wel goed vastgezet) gestoken voor de passagiersstoel en naar huis gereden.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ook een mooie actie! Compleet high?
                                                  M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                  Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                  Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                  Rally organisatie: Rally-Events
                                                  Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Janspeed,

                                                    je kan eens kijken ; http://www.peugeot404vereniging.nl/docs.html staat een aantal werkinstructies online, ook te bekijken voor niet leden.

                                                    Bougiesleutel heb je een speciale peugeot sleutel voor nodig. Op de bougie zit normaal zo'n dopje geschroefd. Tussen de bougie en dat dopje zit een veer van ca 14 cm lengte.
                                                    Die kun je pas er af halen als je de bougie uit de cilinderkop hebt gedraaid. Je hebt dus een speciale bougiesleutel nodig die over de veer heen valt.
                                                    Niet aan de veer gaan lopen trekken, dan trek je de boel kapot.

                                                    voorbeeld van de bougie constructie. ( deze hebben er zelfs nog een radio-ontstoring tussen zitten maar is eigenlijk niet nodig.)




                                                    Luistert nauw dat je de juiste bougies monteert ( warmtegraad ) is een 404 gevoelig voor. Spreek uit ervaring. Champion N6ycc !

                                                    Werkinstructie kleppen stellen (franstalig) http://francis404technique.free.fr/b...aux-Culbuteurs

                                                    let goed op ; kleppenstellen gebeurt altijd met een KOUDE motor , dat wil zeggen minimaal 12 uur NIET gestart !

                                                    Mocht je niet aan de bougiesleutel kunnen komen, je kan een keer bij me langsrijden ( Leidschendam )


                                                    Werkinstructie gaskabel vervangen (franstalig) ;
                                                    http://francis404technique.free.fr/b...9l%C3%A9rateur

                                                    P.s.
                                                    Registratie op www.peugeotforum.nl is ook handig, zeer veel kennis van oude peugeots aldaar ( voornamelijk -04 serie ) ik ben daan te vinden als ... Leffe 404
                                                    Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                                                    Peugeot 404 1961 (RWD)
                                                    BMW 3 touring (RWD) daily
                                                    VW POLO 1.6

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Geen idee, maar past een pijpsleutel (17?) niet?

                                                      fka v164

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        neen,

                                                        a.de veer kan niet door het midden van de pijpsleutel en b. de pijpsleutel is te kort, de bougies zitten zo'n 16 cm diep in de schacht ( ja.... kom er maar in met de opmerkingen... )

                                                        Als je naar automaterialen/gereedschap zaak gaat, GEDORE Pr345 met sleutelwijdte 20,8 en 327mm lang



                                                        of hazet ( geen type nummer voorhanden )

                                                        Last edited by LEFFE404; 28-05-14, 19:44.
                                                        Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                                                        Peugeot 404 1961 (RWD)
                                                        BMW 3 touring (RWD) daily
                                                        VW POLO 1.6

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          super info! ik ga eerst maar eens in het oude gereedschap van mijn Pa kijken, dikke kans dat hij een set pijpsleutels heeft die je in elkaar kan steken om ze te verlengen.
                                                          Anders wordt het een bezoekje aan de gereedschap handel.

                                                          klopt die foto met de cilindernummering? 1-2-3-4 waarbij 1 achteraan zit? en 4 vooraan? is nl. nogal ongebruikelijk. Ontstekings volgorde zal wel 1-3-4-2 zijn.
                                                          Aan het vacuumdoosje te zien draait de verdeler met de klok mee.
                                                          Last edited by janspeed; 28-05-14, 22:02.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ik ben al weer wat verder:
                                                            de brandstof pomp heb ik inmiddels werkend. Ik heb een nieuwe pakking gebruikt die ook in waterleidingen worden gebruikt zo'n compact geperste papieren pakking. Het werkt! Origineel was van kurk. Ook heb ik met wat perslucht de brandstof leiding doorgeblazen. Na wat geborrel in de tank was deze open. Toen de boel weer in elkaar met een extra lijnfilter en ik had brandstof aanvoer.

                                                            De bougies heb ik er uit gekregen door 3 pijpsleutels aan elkaar te koppelen.
                                                            Die pijpsleutels zijn zo gemaakt dat je de kleinere maten in de grotere maten kan steken, zo maak je 1 lange gekoppelde pijp met uiteraard op het uiteinde de maat die je nodig hebt.
                                                            De bougies kwamen er flink zwart uit en er zaten 2 verschillende merk/type bougies in:
                                                            De achterste 2 cilinders: Bosch Super W8AC
                                                            De voorste 2 cilinders: Champion L86C
                                                            Ze stonden allemaal nogal ruim, ik heb ze op 0,55mm afgesteld.

                                                            Morgen ga ik het klepdeksel er af halen want 1 klep maakt mij echt te veel geluid.

                                                            groet,
                                                            Jan
                                                            Last edited by janspeed; 29-05-14, 21:15.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Lekker bezig. Die bougies met veren had ik nog nooit gezien.

                                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                              BMW 320Ci (van GF)



                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Peugeot nummert de cilinders vanaf de bakzijde 1-2-3-4 nr 4 is dus aan de voorzijde (radiator zijde)

                                                                verschillende merken bougies tegelijk in 1 motor , ja... dat gaat niet zo lekker natuurlijk.... :-)

                                                                Als je morgen je kleppendeksel gaat lichten... Leg vooraf een doek op het uitlaatspruitstuk. De motor staat onder 45 graden gekanteld en er staat alstijd nog wat olie op de cilinderkop. Anders heb je meteen een geimpregneerd uitlaatspruitstuk en stank van verbrande olie de komende 300 kilometer .....

                                                                Als je kleppendeksel open hebt, let dan op de ontstekingsvolgorde (1-3-4-2' en op de nummering ) , bakzijde =1 radiatorzijde =4

                                                                Kijk even of het tuimelaar mechanisme vast zit ( geen boutjs los oid )en of je niet een stelschroef die losgelopen is hoorde tikken.

                                                                Je kan nu door indrukken van de kleppen meteen vaststellen of de kleppen goed open gaan door deze handmatig open te drukken. Wanneer er 1 te zwaar gaat oid langs de klepsteel inspuiten met WD 40 en laten intrekken, proces enkele malen herhalen. Komt vast goed dan.

                                                                Misschien daarna meteen een mooie gelegenheid de kleppen te stellen ( koude motor minimaal 12 uur niet gedraaid nog gestart op de de startmotor).
                                                                Met dichtbouwen kleppendeksel ALTIJD nieuwe pakking monteren ( ivm montagehoek van de motor grote kans op lekken aan uitlaatzijde ).

                                                                Setje kun je zo bij de brezan halen kost 6-10 euro. Goede setjes zijn een pakking, rechthoekig, 2 stukjes rubber buis ( die om de montage boutjes van de kleppendeksel komen ( 2 stuks in totaal slechts ) en 4 ringen die de bougieschachten lekvrij moeten afdichten. Heb je zo'n eenvoudige set met alleen de rechthoekige pakking, gebruik dan wat vloeibare pakking op de 4 ringen anders lopen je bougieschachten vroeg of laat vol met olie.

                                                                Kleppensteldiagram ;



                                                                Als je de instructies in het schema opvolgt moet het goed komen.
                                                                Het voelermaatje moet niet te zwaar tussen klepsteel en tuimelaar doorgaan.
                                                                Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                                                                Peugeot 404 1961 (RWD)
                                                                BMW 3 touring (RWD) daily
                                                                VW POLO 1.6

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X