Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sitechris: Ford Fiesta ST

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• sitechris: Ford Fiesta ST

Afgelopen juni heb ik voor mijn blog uitgebreid in de Eifel kunnen sturen met de Ford Fiesta ST en ik was meteen verlliefd. Wat een auto. En dat ging maar niet uit mijn systeem. Dus heb ik hem na een lange zoektocht uiteindelijk ook aangeschaft en mijn SEAT Leon CUPRA R ingeruild. Dit was een dealerdemo met 3.500 op de teller, bouwjaar 2020 en in absolute nieuwstaat. De auto is daadwerkelijk full-option alhoewel dat bij de Fiesta ST niet zo lastig is. Je kunt maar 4 opties krijgen. Het performance pack (sperdifferentieel, launch control en schakelindicator), LED koplampen, panoramadak (toch leuk!) en een safety pack. Dan krijg je blind spot sensor, achteruitrijcamera en de Door Edge Protectors. Zaken als verkeersbordherkenning, active lane warning huppelup, B&O audio (625 watt), adaptieve cruise control, dikke Recaro's zijn al standaard.

Mijn eerste indruk? Wat een hilarisch leuk autootje is dit. Motor, onderstel, besturing. Alles top. En een handbak. Meer op https://driveaholic.nl/duurtest-ford...t-introductie/

Last edited by sitechris; 10-10-20, 20:29.
    Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Gaaf ding hoor. Gefeliciteerd!

Comment

Ja, leuk man! Binnenkort ook ff chipje erin? Want hoe ik lees heb je ze dan makkelijk op 240-250pk icm met andere inlaat.
      Giulia 1600 Super '65
      Abarth 595 Competizione '15

Comment

Heel leuk! Misschien wel de hot hatch van dit moment. Hot hatches blijven gewoon gaaf!
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Nee vooralsnog geen chip. Auto is snel genoeg.

Comment

Gaaf, ziet er top uit!
            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Mooie aankoop! Ik kijk uit naar de komende verslagen. Ik zie mezelf ook nog wel eens zo’n Fietstas kopen.
              ''Thank God for the internet experts''

Comment

Gefeliciteerd! Lijkt mij een fantastisch rij-ijzer. Dat je er een Cupra voor laat staan zegt wel wat.

Wat me wel tegenstaat, maar dat is natuurlijk maar wat je belangrijk vindt: in een Duitse test tegen een MX5 en een Suzuki Sport was het wel de snelste en de leukste, behalve op een koude besneeuwde bergpas (Suzuki) maar: zuipt benzine.

Daar waar ze met de andere auto's flink tekeer gingen en met de ST juist zuinig trachtten te rijden, kwam de Fiesta niet verder dan 1:12, veel en veel onzuiniger dan de andere 2 die dus reden zonder ergens rekening mee te houden. Op het circuit verreweg de snelste.
                https://youtu.be/VO_PgxXrUK0
                Last edited by NoTVR; 11-10-20, 19:04.
                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sitechris Bekijk bericht
                  Nee vooralsnog geen chip. Auto is snel genoeg.
                  ik zou dat bij deze ook niet doen hoor.
                  Ik heb wel een keer zo'n Fiesta 1.0 100 pk bij de vekeerslichten naast me gehad die ook aangepakt was.....dat was flink doorpoken toen!
                  Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Nou, dat was vast niet met de Tesla, Dick. ;-)
                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

Leuk ding zeg!
                      En lijkt idd aardig rap.
                      En dat je evt. ook nog 1:12 kunt halen is helemaal mooi meegenomen :-)
                      Maar ik zou gewoon genieten van dit ding en geen zuinigheidsritten doen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Die 1.0 zijn echt zuinigheidswonders! 100pk voelt vlot en gewoon 1:22 (!) rijden.
                        Ben wel benieuwd naar het verbruik van de 1.5 op langere termijn. Overweeg er ook een, maar ga er heel veel snelweg met rijden en dat is wellicht een beetje zonde van zo een leuke auto
                        Wel erg tof dat je het hebt gedaan, lijkt mij echt voor jou gebruik een fantastische keuze. En lekker boeiend wat andere denken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                          Daar waar ze met de andere auto's flink tekeer gingen en met de ST juist zuinig trachtten te rijden, kwam de Fiesta niet verder dan 1:12, veel en veel onzuiniger dan de andere 2 die dus reden zonder ergens rekening mee te houden. Op het circuit verreweg de snelste.
                          https://youtu.be/VO_PgxXrUK0
                          Je moet het youtube filmpje even doorkijken tot kort na de circuit/slalomtest....De MX5 en swift lui hebben voor de grap vlak voor de parkeerplaats hun zuinigheidsmeters gereset.
                          Ergo het verbruik van de Mazda als Suzuki gemeten bij een kort stuk 100 constant.
                          Verbruik van de Fiesta heeft er een sneller stukje tussen zitten + acceleratie vanaf 0.

Daadwerkelijke verschil is dus kleiner.
                          Last edited by Noobie; 12-10-20, 09:55.

Comment

En NoTVR trapt erin ;-)

Maar ik heb eens een paar dagen met zo'n Focus ST gereden en die zuipt idd behoorlijk. Dat was nog met die oude 5-cil Turbo.
                            Wel hele fijne auto.
                            Dus die FiŽsta zal idd geen zuinigheidswonder zijn, maar daar koop je zoiets ook niet voor.

Ik vind eigenlijk alle leuke auto's die ook nog eens 1:10 halen, eigenlijk keurig qua verbruik.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

[inkopper]

Als een turbo-vijfcilinder NIET zuipt, is ie stuk. Dat driekeermodale verbruik is namelijk een feature. :-)

[/inkopper]
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Gaaf ding hoor! En idd was een opvallender kleurtje aardig geweest.
                                1 op 10 in de eerste 1500 km vind ik best netjes; er zijn 3 cilinders op de markt met 64pk en een zware rechtervoet minder die niet veel beter doen...:-)

Comment

Maarre rijdt een normale nieuwe model Fiesta ook lekker of is de ST helemaal aangepast aan alle kanten?
                                  ----------------------------------------------------
                                  F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
                                  ----------------------------------------------------

Comment

Ja, ik trap erin... Maar ja, naÔef en zo; vertrouw de mensheid nog. Ben ik de laatste?

De 'gewone' Fiesta rijdt al erg goed. Heb toen 'ie net uit was een paar dagen in een huur na gereden (85 pk geloof ik) en je voelt dat het onderstel moeiteloos een veelvoud aan pk's kan hebben. Heerlijk onderstel; fantastisch stuurgevoel voor een elektrisch bekrachtigd stuur. Dat ding reed wel makkelijk 1:20.

Heb wat spul naar de voetbal gebracht, en dat ging ook nog, maar voor vakanties met ventjes van > 1.92m wordt het wel lastig zonder extra bonus-vakantiegeld voor geleden lijden...
                                    Eigenlijk heb je niet meer auto nodig als je er geen vakanties met lang nazaat mee doet...
                                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Dat ik over 12 duizend kilometer gemeten aan de pomp gunstiger uit kom dan die gast met resetten op een stukje 100, dat zal je nu dan ook wel niet meer geloven. Maar wellicht heb ik de bonnetjes nog.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door veejay Bekijk bericht
                                        Maarre rijdt een normale nieuwe model Fiesta ook lekker of is de ST helemaal aangepast aan alle kanten?
                                        Rijdt top. Heel leuk en speels autootje. Voelt nog een beetje oldschool aan. Qua brandstofverbruik is het prima. Ik rijd de auto nu alleen hobbymatig dus dat zijn meestal sportieve kilometers. En dan vind ik 1 op 10 gewoon erg netjes. Ik zal hem binnenkort eens meenemen als ik naar de Randstad ga en met 130 over de snelweg sukkel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                          En NoTVR trapt erin ;-)

Maar ik heb eens een paar dagen met zo'n Focus ST gereden en die zuipt idd behoorlijk. Dat was nog met die oude 5-cil Turbo.
                                          Wel hele fijne auto.
                                          Dus die FiŽsta zal idd geen zuinigheidswonder zijn, maar daar koop je zoiets ook niet voor.

Ik vind eigenlijk alle leuke auto's die ook nog eens 1:10 halen, eigenlijk keurig qua verbruik.
                                          Ik rij met mijn focus st bouwjaar 2013 ook 1:12. En dan is het nog een station ook. :-)
                                          Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Ben best wel benieuwd hoe hij rijdt. Ik moet onwillekeurig terugdenken aan mijn drie jaar feest in de ST van de jaren nul (2006-'09). Zou het nog een beetje hetzelfde zijn?
                                            Z3 Coupť 2.8, E36 325i Coupť, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Hele directe (zelfs tikje nerveuze) besturing, enorm losse kont en fel motortje. Dat zijn de ingrediŽnten van de ST. In vergelijking met voorganger is de Fiesta wel iets beter geschikt voor dagelijks gebruik. Die auto was echt te hard. Maar nog steeds is het een enorm feestbeestje.

Comment

Dat klinkt wel als hetzelfde.
                                                Z3 Coupť 2.8, E36 325i Coupť, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ritje Limburg - Randstad (tempo 120-135) leverde een verbruik van 1 op 14 op. Terugweg (tempo 160-170) 1 op 10. Volgens mij is deze auto alleen zuinig als je echt 100 rijdt. Mijn gemiddeld verbruik is nu net iets minder dan 1 op 10. Wel met stevige rechtervoet.

Comment

Tja, bij 160 liep mijn Clio diesel ineens nog maar 1 op 12 volgens het metertje. Bijna het dubbele van mijn gemiddelde over 180K km.
                                                    Met stijgende snelheid loopt het verbruik progressief hoog op. Het kan niet zijn dat dit je verrast.

Comment

Nee doet het ook niet. En ik stoor me er ook niet aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                        Met stijgende snelheid loopt het verbruik progressief hoog op.
                                                        Alleen al door de luchtweerstand. Die neemt toe met het kwadraat van de snelheid, dus het vermogen dat nodig is om je auto voort te stuwen, neemt toe met de derde macht van de snelheid. Maar dat lesje natuurkunde zal op dit forum al eens vaker voorbij zijn gekomen :-)

Gaaf ding, die Fiesta!
                                                        Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

Comment

Working...
                                                        X