Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Renault Clio dci

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Renault Clio dci

Onlangs in ontvangst genomen, mijn nieuwe leaser, een zwarte Clio dci.

Ja, om het schrapen natuurlijk!
    Heb de vorige nooit in de bijtelling gedaan, maar deze is te goedkoop om hem niet te gebruiken als boodschappenhok, bouwmarktbestelwagen, aanhangertrekker en pekelbak. Kan je niet tegenop met een 18 jaar oude 106. Zolang het duurt natuurlijk, want ik begreep dat Den Haag helemáál niet gediend is van dit soort scheefrijden.
    Een verdere aanmoediging om een klasse kleiner te gaan rijden: omdat ie beneden mijn leasebudget is, krijg ik er van de werkgever geld op toe. Is een vrij nieuwe regeling hier, waar ik als schraper natuurlijk dankbaar gebruik van maak.

Standaard heeft ie een lederen stuurwiel, cruise control, bluetooth, navigatie en 16 inch lichtmetaal. Helaas moest ik het privacy glass en parkeersensoren er dan wel bij nemen, maar goed, dat heb je bij een aktiemodelletje (serie limitée, dus exclusiviteit gegarandeerd...).

Naar goed gummen-gebruik som ik hieronder nog even alle opties op die ik gretig heb aangevinkt:
    - afneembare trekhaak

Inmiddels zijn we alweer 1200km onderweg. Hieronder wat eerste ervaringen.

Belangrijk als je er dagelijks 150km in zit: het geluidsniveau. Ja, de vorige (118d) was inderdaad stiller. Windgeruis valt meer op dan de motor, maar tot 140 (wat je gemakkelijk en vaak rijdt) valt het mee. Bij die snelheid draait het dieseltje slechts 2500rpm. Heb voor mezelf altijd het criterium dat ik het wel prima vind als ik onderweg niet telkens aan de radiovolumeknop hoef te zitten, en dat is bij de Clio het geval.

Niet onverwacht: prestaties zijn ook minder, duh... met 46pk verschil. Maar je kruist er gemakkelijk (en als automatisch) 140 mee, en hij trekt er ook redelijk vlot naar toe. Daarboven wordt het logischerwijze snel minder.
    Wel van de eco-knop afblijven overigens. De eco-stand is acceptabel binnen de bebouwde kom en op 60/80 wegen, maar op de snelweg lijkt er dan ineens 30pk kwijt te zijn...

Het onderstel. Prettige besturing (naar huidige maatstaven dan toch), hij gaat graag de hoek om, al is het geen 106 Rallye niveau (maar wat is dat wel?). Het ding voelt lekker lichtvoetig aan, daar staat dan wel tegenover dat je op de vlakke/gladde snelweg het robuuste gevoel van de BMW mist. Op minder goede wegen ben ik er zeker flink op vooruitgegaan (insert rant over foute demping en betonnen RFT banden onder de 1-serie), al is het onderstel ook weer niet 'Frans' te noemen.

Bouwkwaliteit: alles doet het nog!

Nog een paar losse op- en aanmerkingen:
    Tegenvallertje is de kleine laadopening achter: veel kleiner dan van de 106. Scheelt zo maar 30cm (dertig!!) in de breedte, 10cm in de hoogte. Tja, ik wilde absoluut de hatchback en niet de station. Gelukkig heb ik er die trekhaak onder laten zetten.
    Meevaller: Renault levert de auto’s uit op of Michelins, of Continentals. De mijne heeft Michelins.
    Afwijking van de digitale teller ten opzichte van de gps: 2km bij 140.
    Renault levert standaard een betere stereo mee dan BMW.

All in all: ik ben er tot op heden erg blij mee. Het rijdt prettig en alles wat ik nodig heb plus nog wat meer zit er op en aan. Heb niet het gevoel dat ik de keuze 'voor het geld' nu dubbel en dwars terug ga betalen door zwaar inleveren op comfort, luxe en snelheid. De verschillen zijn daarvoor bij normaal dagelijks gebruik gewoon te klein.

Nog geen foto’s gemaakt, maar om toch een indruk te krijgen:

Clio.jpg

Ja, wat een stance he!

Zijn er hier nog meer mensen met een Clio 4?
    Last edited by V4; 30-09-14, 23:35.

Nee. Maar aan de Clio I met 80pk diesel heb ik geweldige herinneringen! Wat een scheurijzer was dàt...

Dit lijkt me een prima keuze voor dagelijks gebruik. En nog een uiterst voordelige ook, als ik het goed begrijp...
    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Goed gekozen schraapmobiel als je het mij vraagt. Ik vind het leuke autootjes, alleen jammer dat de enige benzinemotor met handbak de instapper is. Maar als je toch diesel moet leasen maakt dat niet uit natuurlijk. Deze heeft 14% bijtelling neem ik aan?

Comment

14% inderdaad.
        Ik hang rond de 35-40K km per jaar indien die ook privé gebruikt wordt, dus het moest een diesel zijn.
        Maar ik denk dat die voor de langere stukken te prefereren is boven de 900cc drie pitter.

Comment

Na verloop van tijd worden ze ook nog wat stiller, is mijn ervaring met diesels..
          Veritatis simplex oratio est

Comment

Prima wagen en ik vind hem best om aan te zien.

En bedankt voor de nieuwe term: Scheefrijder!

Lol

Veel plezier ermee

Comment

prima schraapijzer!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                Na verloop van tijd worden ze ook nog wat stiller, is mijn ervaring met diesels..
                Dan verloopt het inspuitingstijdstip ;-)

Was het praktijkverbruik eigenlijk en cilinderinhoud?
                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Het is een 1460cc 4 cilinder, 90pk, 220nm, normverbruik 3,2L/100km.

Dat laatste gaan we niet halen natuurlijk. Daarvoor moet je altijd en overal met 100 op de rechterbaan hangen (dan staat de display namelijk rond de 3L/100km) en dat gaan we niet doen.
                  Op dit moment zit ie op 4,4L/100 (eerste tankbeurt) en dat staat ook op de display (dus die is aardig nauwkeurig). Ik vermoed dat ie nog wel iets beter wordt; met de BMW had ik de eerste duizenden kilometers ook een dalend verbruik.

Tegenvaller? Wellicht, maar de andere kant is dat de gemiddelde snelheid nu net zo hoog ligt als met de BMW (plm 78km/h), en die verbruikte gemiddeld 5,4L/100 over 150K km.

Comment

Tuurlijk zakt het verbruik nog , inwendige motorfrictie daalt nog wat
                    Wat een lange overbrenging voor zon motor nog, is hetzelfde als mn 2.4 diesel, die doet ook iets van 2500rpm bij 140
                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

De VI in de BMW was nog wat langer, plm 2200rpm bij 140.

Comment

Bij jouw auto is het een echte overdrive, bij mij helaas niet want daar kun je precies topsnelheid halen in 6 had de 6 ook wel een tandje langer hebben willen hebben
                        De 5 kun je dan wel gebruiken voor accelleratie naar topsnelheid voor zover van toepassing

Comment

Ik ben al jaren scheefrijder! Kost me kapitalen aan Koni's.

Proficiat met de Clio!
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Inmiddels 8000km onderweg.
                            Het blijft een prettig wagentje, ik rij er graag in.

Inderdaad is ie wat stiller geworden.
                            Zuiniger niet. Aangezien ie bij 130 4,7L/100 doet, gaat het gemiddelde niet beter worden dan de 4,3L/100 die het nu is.
                            Olieverbruik is nihil.

Geen klachten, of het moet de brandstofmeter zijn die de eerste 300km vol blijft aangeven en van kwart naar leeg gaat in 100km. De actieradius springt op de display van 200km ineens naar ---. Dat kan beter, maar ach, doet het er werkelijk toe?
                            Verder doet alles het nog.

Comment

Gefeliciteerd dan maar. Ik hoop dat je opdates gaat geven als 'r wat mis gaat met de kar? Ik ben nl. benieuwd hoe het zit met de mankementengevoeligheid (scrabble-tip) van de hedendaagse franse voiture.
                              All you need to remember is the number '70' .

Comment

Ja, sorry dat er nog geen imago bevestigende ellende te melden valt.
                                Dat moment zou een keer moeten komen natuurlijk, dus hou dit draadje goed in de gaten!

Comment

Nou ja, het is voornamelijk nieuwsgierigheid....niet dat ik je een hoop ellende toewens of zo ;-)

Hoe zitten de stoelen trouwens?

Comment

Beter dan die in de 118d (inkopper natuurlijk), minder dan die in de 106...
                                    Zachter dan de 118d, ongeveer even hard/zacht als de Peugeot maar minder zijdelingse steun (is ook meer een sportstoel, in de 106).

Comment

Waren de stoelen in die 118 zó slecht?

Comment

Ach, goed genoeg om die auto na 150K km zonder rugklachten in te leveren.

Comment

Minder dan in de 106? Hmm GF heeft een 106 en daar hou ik het niet heel lang in uit. (maar goed 20 jaar uit) . Toevallig zag ik vandaag dat ik er in onze bedrijfspool ook zo'n ding staat. Het valt me op hoe groot die nieuwe Clios tegenwoordig zijn , tenminste vanaf de buitenkant bekeken.

Comment

Heb je ook wel eens het daadwerkelijke verbruik gemeten?
                                            8.2 met supercharger?

Comment

Eh, dat is het berekende cijfer (okee, het was onafgerond 4,342L), de auto denkt zelf dat ie nog 0,1/0,2L zuiniger is.

Comment

We zijn ruim 26.000 kilometer onderweg inmiddels, en de Clio is tot op heden totaal probleemloos en bevalt nog prima.

Het verbruik is gestegen, waarschijnlijk ook door privé-gebruik sinds 1 januari. In kilometers is dat niet veel, maar het zijn wel allemaal korte ritten met koude motor, of met een aanhanger erachter. Verder is ie nogal gevoelig voor temperatuur, windrichting, belading, helling, het werkt bij een lichtere auto allemaal wat zwaarder door in het verbruik. De meeste tanks zitten rond de 4,6-4,7L/100 nu (gemeten aan de pomp). De gemiddelde lease Clio zit rond 5,2L/100 begreep ik.

Olieverbruik: niets.

Aan de minkant: de eco-Michelins kermen nogal snel, maar ja, die 14% bijtelling moet ergens vandaan komen, je wil schrapen of niet.
                                                Wat ik nog steeds jammer vind, ik blijf het zeggen, is dat het onderstel niet echt Frans aanvoelt, hij mist iets soepels bij het inveren, wat mijn veel harder geveerde 106je wel heeft.
                                                Verder de smalle achterklap/ruimte tussen de spatborden, zoals eerder gemeld, de 106 is ruimer.
                                                Er zit een kraakje ergens in de linker deurbekleding, wat je op bepaalde klinkerwegen hoort. In aanmerking genomen dat ik de algehele afwerking van het interieur ietwat flimsy vind, valt dat nog mee. Ben benieuwd hoe dat is bij 160K km.
                                                Melden dat het ruitensproeierreservoir te snel leeg, ach, mierenneukerij.

Aan de pluskant: de dagelijkse 150km is nog geen enkel probleem; ik zit goed, geluidsniveau is acceptabel, ding loopt perfect rechtuit, je kan moeiteloos kruisen op 140. Privé is het gewoon een handig ding; 5-deurs is praktischer dan 3-deurs, merk ik telkens weer. Aanhanger met belading (ik schat dat het rond de 800kg was) trekt ie moeiteloos. Ja, een Fiesta rijdt beter/leuker, maar die mocht in de schraapversie die aanhanger niet trekken dus die viel af.
                                                Kortom, prima daily.

Over een week of 4 het eerste beurtje.

Comment

48K km op de teller nu.

Eerste beurt bij 30K vlak voor de vakantie, zonder verdere aandachtspunten.
                                                  Wel zowaar nog onvoorzien garagebezoek in oktober, maar dat was wegens een terugroepactie; de remslangen voor zouden ergens tegenaan kunnen lopen. Na een kwartier reed ik weer.

Brandstofverbruik blijft stabiel op 4,6/100, olieverbruik nog steeds nihil. Verder niks te melden.

Wat privé gebruik betreft doe ik er per maand slechts tussen de 100 en 150km mee, 1500 in heel 2015. De boodschappen, keer een karretje zooi naar de stort rijden, dat werk. Gelukkig ben ik er van de zomer mee naar Spanje gereden (omdat de aanhanger meemoest, anders had ik de Jag gepakt), dan komt de 14% bijtelling tenminste nog enigzins acceptabel uit: 25ct/km ipv een totaal achterlijke eur/km. Dan weet ik weer waarom ik de vorige uit de bijtelling hield en dit keer een goedkopere wilde. Maar goed, daar kan die Clio niks aan doen.
                                                  Last edited by V4; 16-01-16, 10:51.

Comment

Het is natuurlijk ook veel te verleidelijk om je Jaaaaaaag te pakken.

Comment

Of de Spider, of de Eend of de Rallye (die ik eigenlijk wilde wegdoen toen ik de Clio kreeg)...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                        Verder niks te melden.
                                                        Nou, vanavond was het bingo. Hij deed ie het niet meer.

Was wat laat weg op de zaak, ik stap in, steek de sleutelkaart in het dash, druk op de startknop, en huh... motor draait niet rond. Nog 2x proberen, niks, ik zie een melding "injectiesysteem controleren", toen maar de leasemij gebeld.
                                                        De vriendelijke dame aan de andere kant van de lijn zegt dat het een uurtje kan duren, dus ik ga maar even terug naar mijn werkplek. Het duurt inderdaad even voordat er iemand komt, maar als ik dan naar de parking loop dan staat daar een bergingswagen met al een andere Clio opgeladen. Die heeft de berger net opgeladen op dezelfde bedrijfsparkeerplaats, de betreffende collega staat er bij. Het is precies zo’n zelfde zwarte Clio IV 1.5dci. Die deed dus ook niks meer, en had precies dezelfde melding op zijn dash...
                                                        Afijn, de mijne wordt achter de truck in de beugels gehangen.
                                                        2Clios.jpg

Ik rij met de bergingstruck mee naar een centrale plek in Den Bosch. Onze Clio’s zijn de nummers 4 en 5 van vandaag. Er staat ook nog een Espace. De berger heeft nog een andere centrale opslag in Eindhoven, daar staan nog eens 7 Renaults :- ) Allemaal diesels.

De kwaal is blijkbaar al langer bekend. Bij de berger hing een mededeling aan de muur dat ze deze auto’s niet met een accubooster mogen opstarten. Gewoon ophalen en verder vanaf blijven. Blijkbaar bevriest er iets in het inlaattraject waardoor de motor blokkeert (vaag?) en met de accubooster zouden ze de startmotor laten doorbranden, zoiets.

Maar goed, er staat inmiddels een huurbak klaar. De man achter de de balie begint te lachen. Het blijkt een eh... Clio dci. Hopelijk doet ie het morgenochtend nog :-)

Comment

Haha das wel een bizarre storing!
                                                          Goed voor de verhuurboeren, zullen we maar zeggen
                                                          privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Bizar.
                                                            En zó hard vriest het nu ook weer niet...
                                                            Zou je dci'tje maar een dekentje omdoen vannacht. :-)
                                                            Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Ja, een dekentje en een warme kruik :-)

Comment

Ik denk dat Renault op afstand alle dieseltjes geblokkeerd heeft, zodat de praktijkuitstoot gegarandeerd 0,0 is.

Testen ze die dingen niet, net zoals elke cocurrent, boven de poolcirkel?
                                                                Last edited by Joep; 20-01-16, 07:31.

Comment

Working...
                                                                X