Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Renault Clio dci

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Raar verhaal man!
    Bevestigt wel weer alle verhalen over de kwaliteit van Renault.

Echt kansloos dat zoveel nieuwe auto's zulke problemen hebben.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Rare storing en lijkt alsof er iets niet helemaal goed is uitontwikkeld door Renault.

En dat terwijl ik de Clio toch beschouw als één van de beste modellen van Renault. Best goed in elkaar geschroefd en relatief weinig problemen. En ze rijden lekker, zeker met een beetje potente motor.
      Last edited by Eddieee; 20-01-16, 10:45.
      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Dealer weet al te melden dat het even gaat duren. De startmotor is (ook) stuk en die staan op back order...
        De grijze huur-Clio is vanmiddag omgewisseld voor een (vrijwel nieuwe) zwarte dci Estate van de dealer. Gaat allemaal netjes en correct.
        De man achter de balie vertelde dat ie er zo nog 5 had staan. Er zit 2 jaar garantie op de auto, dus dit moet Renault toch best wat geld kosten.

Comment

Wel handig dat het vervangend vervoer potentieel hetzelfde probleem heeft.

Comment

Zo hou je de onderhoudsafdelingen van al die dealers draaiend...
            Good thinking!
            Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
              Onlangs in ontvangst genomen, mijn nieuwe leaser, een zwarte Clio dci.

Ja, om het schrapen natuurlijk!
              Heb de vorige nooit in de bijtelling gedaan, maar deze is te goedkoop om hem niet te gebruiken als boodschappenhok, bouwmarktbestelwagen, aanhangertrekker en pekelbak. Kan je niet tegenop met een 18 jaar oude 106. Zolang het duurt natuurlijk, want ik begreep dat Den Haag helemáál niet gediend is van dit soort scheefrijden.
              Een verdere aanmoediging om een klasse kleiner te gaan rijden: omdat ie beneden mijn leasebudget is, krijg ik er van de werkgever geld op toe. Is een vrij nieuwe regeling hier, waar ik als schraper natuurlijk dankbaar gebruik van maak.

Standaard heeft ie een lederen stuurwiel, cruise control, bluetooth, navigatie en 16 inch lichtmetaal. Helaas moest ik het privacy glass en parkeersensoren er dan wel bij nemen, maar goed, dat heb je bij een aktiemodelletje (serie limitée, dus exclusiviteit gegarandeerd...).

Naar goed gummen-gebruik som ik hieronder nog even alle opties op die ik gretig heb aangevinkt:
              - afneembare trekhaak

Inmiddels zijn we alweer 1200km onderweg. Hieronder wat eerste ervaringen.

Belangrijk als je er dagelijks 150km in zit: het geluidsniveau. Ja, de vorige (118d) was inderdaad stiller. Windgeruis valt meer op dan de motor, maar tot 140 (wat je gemakkelijk en vaak rijdt) valt het mee. Bij die snelheid draait het dieseltje slechts 2500rpm. Heb voor mezelf altijd het criterium dat ik het wel prima vind als ik onderweg niet telkens aan de radiovolumeknop hoef te zitten, en dat is bij de Clio het geval.

Niet onverwacht: prestaties zijn ook minder, duh... met 46pk verschil. Maar je kruist er gemakkelijk (en als automatisch) 140 mee, en hij trekt er ook redelijk vlot naar toe. Daarboven wordt het logischerwijze snel minder.
              Wel van de eco-knop afblijven overigens. De eco-stand is acceptabel binnen de bebouwde kom en op 60/80 wegen, maar op de snelweg lijkt er dan ineens 30pk kwijt te zijn...

Het onderstel. Prettige besturing (naar huidige maatstaven dan toch), hij gaat graag de hoek om, al is het geen 106 Rallye niveau (maar wat is dat wel?). Het ding voelt lekker lichtvoetig aan, daar staat dan wel tegenover dat je op de vlakke/gladde snelweg het robuuste gevoel van de BMW mist. Op minder goede wegen ben ik er zeker flink op vooruitgegaan (insert rant over foute demping en betonnen RFT banden onder de 1-serie), al is het onderstel ook weer niet 'Frans' te noemen.

Bouwkwaliteit: alles doet het nog!

Nog een paar losse op- en aanmerkingen:
              Tegenvallertje is de kleine laadopening achter: veel kleiner dan van de 106. Scheelt zo maar 30cm (dertig!!) in de breedte, 10cm in de hoogte. Tja, ik wilde absoluut de hatchback en niet de station. Gelukkig heb ik er die trekhaak onder laten zetten.
              Meevaller: Renault levert de auto’s uit op of Michelins, of Continentals. De mijne heeft Michelins.
              Afwijking van de digitale teller ten opzichte van de gps: 2km bij 140.
              Renault levert standaard een betere stereo mee dan BMW.

All in all: ik ben er tot op heden erg blij mee. Het rijdt prettig en alles wat ik nodig heb plus nog wat meer zit er op en aan. Heb niet het gevoel dat ik de keuze 'voor het geld' nu dubbel en dwars terug ga betalen door zwaar inleveren op comfort, luxe en snelheid. De verschillen zijn daarvoor bij normaal dagelijks gebruik gewoon te klein.

Nog geen foto’s gemaakt, maar om toch een indruk te krijgen:

[ATTACH=CONFIG]24502[/ATTACH]

Ja, wat een stance he!

Zijn er hier nog meer mensen met een Clio 4?
              Ik heb sinds kort ook zo'n "scheefrijder" als poule auto. Ik heb er zelf ook wat ritjes mee gedaan, en ik kan mij 100% vinden in dit verhaal. Best een prima auto voor dagelijks gebruik. Die Eco-knop is gevaarlijk als je wilt invoegen op de snelweg. Verder een prima vlot autotje waarvan de tank maar niet leeg lijkt te kunnen gaan.

Verder is de auto erg compleet met navigatie, airco, parkeersensoren.
              De dempers zijn helemaal afgestemd op vinex compounds met veel drempels. Je merkt dat echt aan moderne auto's dat daar rekening mee is gehouden in tegenstelling tot de auto's van 15 jaar geleden.

Dat die motor afslaat voor het stoplicht, vind ik wel naar. Vooral dat aanslaan als je de koppeling intrapt en de lichten even doven door de stroom die de startmotor trekt.

Comment

Die stop-start kan je afzetten (doe ik bij filerijden), maar bij stoplichten etc vind ik het prima werken. Dat vond ik bij de 118d overigens ook al. Tenzij je helemaal vooraan staat en een GP-start wil maken, verlies je geen tijd.

Inmiddels zit ik op 66.000km. Sinds het startmotor-incident in januari (zou door een modificatie niet meer voor kunnen komen, volgens de garage) heb ik geen enkel probleem meer gehad. Bij 60K kreeg ie zijn tweede beurt, ook daarbij was verder weer niks te melden.

Olieverbruik nihil, dieselverbruik marginaal verbeterd - vreemd genoeg valt dat precies samen met een overstap van Texaco naar Total.

Wel zou ik de eerste set voorbandjes nog vervangen willen hebben voor de winter, daarvoor moet ik komende maanden iets beter mijn best gaan doen...

Het blijft een fijne daily, heb er geen moment spijt van gehad.

Comment

Gisteren garagebezoek met de Clio!

Neenee, geen start ellende wegens door bevroren condens vastzittende motor.

Maar gewoon een grote beurt wegens het bereiken van de 150.000 kilometer. Dus volgens schema nieuwe distributie.
                  Verder gingen er nu eindelijk nieuwe voorbanden onder. Voor alle duidelijkheid: was dus nog de eerste set, die laatste mm wilde er maar niet af. Ik vond ze 2 jaar/ 60K km geleden eigenlijk al kaal genoeg, maar degene die de rekening betaalt stelt andere normen. Mooi man, eco-banden… Maar goed, weinig bandenslijtage compenseert mooi voor de fijnstof uitstoot van de dieselmotor :-)

Twee niet reguliere dingen: thermostaatje moest vervangen worden en de parkeersensoren achter werkten niet meer. <insert scheldkannonade over Franse troep>

Comment

Al met al echt geen slechte auto dus, op dat vage startprobleem na.
                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

Working...
                    X