Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW 316i E36 Compact.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BMW 316i E36 Compact.

Ha, die Gummers;

Vanmiddag de Compact opgehaald nadat deze met vlag en wimpel voor de APK was geslaagd. Beetje extra lucht in de banden (las ik hier laatst iets over ballonbanden? 185/65-15 jonguh!) geblazen; de auto heeft lang stilgestaan, maar de druk was grofweg gelijk rondom. De voorbanden (Michelins, net als achter) zijn van 2008 en zullen dus wel aardig aan het uitdrogen zijn. Alle vier wel prima profiel nog. Geen punt, ik ben al aan het speuren naar origineel 16" lichtmetaal, dan kunnen deze wielen t.z.t. winterdiensten gaan vervullen. Alarm annex CV (uiteraard origineel BMW-spul) bleek overigens in tegenstelling tot eerdere vermoedens prima te werken. De radio (Philips met cassettespeler) doet het wel, bandjes luisteren is minder, gaat wat traag....
    Ook geen punt, voor een paar tientjes scoor je tegenwoordig merkradio's waar je tien jaar geleden nog maar van kon dromen. Denk wel dat ik dan ook de speakers ga vervangen, want deze klinken niet echt lekker meer. Achter zit showy-show nog nix. Overall blijft de indruk van een heel frisse en zeer goed onderhouden auto. Echt snel is het natuurlijk niet, maar de trekkracht van de tor valt me alleszins mee. Wel is te voelen dat de auto door de vorige eigenaar (bj. '32) altijd erg rustig is bereden. Komt nog wel los.
    Het is wel een auto met een verhaal(tje). Een goede vriend van Chrisv werkt bij de lokale Nissanboer en kreeg deze auto als inruiler aangeboden. Niet door de kentekenhouder, maar door zijn echtgenote. Meneer is flink dementerend en was de laatste tijd geregeld de weg en ook zijn auto kwijt. De familie is ervan overtuigd dat het beter is dat de auto stilletjes bij hem weg werd gehaald, rijden was toch al onverantwoord. Grappig detail is dat de auto tot voor kort hemelsbreed honderd meter van mijn huis geparkeerd stond. Het is dus niet denkbeeldig dat er eerdaags een verwarde oude man aan het portier staat te morrelen....
    Erg leuk om te ontdekken dat na ruim vier jaar in zo ongeveer het summum aan ruimte, comfort, uitrusting en prestaties van deze BMW-generatie ik nu het andere uiterste van het gamma ervaar en daar eigenlijk net zo veel plezier in heb. Misschien nog wel meer. Meer omdat zo'n compacte Dreier ook in deze Geizhals Edition met een standaard onderstel op smal hoog rubber met een groot plastic stuurwiel en zonder sportstoelen nog steeds een zeer plezierig rijdende auto is die verdomd goed in elkaar is gezet.
    Ik heb nog wel wat kleine plannetjes om er de komende tijd iets meer 'mijn' auto van te maken. Een setje 16" wielen met wat breder en platter rubber, een driespaaks leren stuur, misschien een bijpassende pookknop, een paar mistlampen onder in de bumper en een beschaafd uitlaatsierstukje is waar ik aan denk. En wat beter muziekspul natuurlijk. Ik blijf wel de oogjes open houden naar allerlei leuke auto's, zeker als de Bismarck straks het veld ruimt, maar het zou ook zomaar kunnen dat ik het met deze auto (weer) een paar jaar prima ga uithouden.

IMG-20150526-WA0003_zpsce5sewts.jpeg

IMG-20150526-WA0005_zpsnzyjvtan.jpeg

IMG-20150526-WA0007_zpsmntlla9p.jpeg
    Last edited by Hansv; 27-05-15, 02:58.
    Scherven brengen gelul.

Leuk ding, HansV12! En hij past je best, volgens mij :-)

Het slijten van een V12 lijkt me nog een hele opgave. Succes, alvast!
    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Ha, die Netraam;

Dank je. Passen doet hij me inderdaad prima, ben immers een schraper pur sang. Maar ook qua ruimte past hij prima. Zelfs met gesloten schuifdak. Een V12 is inderdaad iets waarvoor je een liefhebber moet vinden, de handel wil er nix mee te maken hebben. Dat is tenminste mijn interpretatie van een bod van 1250 euro's....
      Scherven brengen gelul.

Comment

Nette Compact. De upgrades die je voorstelt zijn precies de juiste!

Jammer dat het slagschip wegmoet.
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Ha, die Jasper;

Vind ik ook, maar het is allemaal wat teveel voor een daily driver. Ik heb er een hoop lol mee gehad, maar ik denk toch dat ik hem niet zo hard ga missen als mijn E39 530i en E36 323ti.
          Scherven brengen gelul.

Comment

Goede keuze Hans. Heb er zelf ook een als 2e auto. Prima auto en best rap.
            übernarcistische fappert

Comment

ballonbanden beginnen pas vanaf /70-serie en hoger.
              Volgens mij heeft je buurman z'n oude bolide alweer terug gevonden (zie spiegelbeeld in raam foto2 en hand bij voorwiel foto3) ;-)

Comment

Prima ding lijkt me.
                Wel jammer dat het geen 6-pitter is natuurlijk en een plastic stuur kan gewoon niet :-)

V12 limo verkopen in deze eco-markt is idd drama.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

BMW 316i E36 Compact.

Dat je een Compact leuk vindt snap ik wel. Als ik mijn 320D verkoop en een tijdelijke/funauto zou willen dan staan de E36 318ti en 323ti op het lijstje. Een 318ti met sportpakketje en handbak vind ik erg leuk, motortje is behoorlijk hitsig en het stuurt erg leuk heb ik gemerkt op Niederrhein. Beetje WRC gooi- en smijt gevoel voor 3 knaken en een knikker. Een 316 heb ik nooit gereden, maar dat is qua karakter hetzelfde?

Ze zijn nog redelijk praktisch ook. Lijkt me in mijn geval handiger dan weer een nieuwe MX-5.
                  Last edited by Dennis Cavallino; 27-05-15, 10:31.

Comment

V12... *Fap....fap.....

1 op 3 in de stad toch?

Comment

Ha, die Janspeed;

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                      ballonbanden beginnen pas vanaf /70-serie en hoger.
                      Volgens mij heeft je buurman z'n oude bolide alweer terug gevonden (zie spiegelbeeld in raam foto2 en hand bij voorwiel foto3) ;-)
                      En bedankt....

Cav: ik denk dat de motorkarakteristiek van de 316i slecht te vergelijken is met de ti-versies. De 1,9l achtklepper is een geknepen (inlaatspruitstuk, nokkenas en waarschijnlijk electronica) versie van de toenmalige 318i en levert zijn maximum koppel al bij 2500 toeren. Piekvermogen (if any....) geeft hij al bij 5300 toeren af. Geen sportmachine dus.
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, dat Kleintje;

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                        V12... *Fap....fap.....

1 op 3 in de stad toch?
                        Ben je gek? 1 op 6 komt meer in de buurt. Tenzij je bij elk rood licht gaat dragracen natuurlijk....
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Dragracen... ik had gisteren op de A1 nog een flashback naar een GTi'tje dat door de Bismarck even keurig op z'n plek werd gezet :-)

Comment

Voor hoeveel gaat ie in de verkoop...?

*Just asking :-)

Comment

Kleintje.... psssssst: zelfs het dashboard is met prachtig zacht buffelclittenleder bekleed!

Je wéét gewoon dat je 'm moet kopen.

Comment

Ik vind de Bismarck echt ubergaaf. Moet het uiteraard niet doen maar de V12 en ik zijn dikke mik :-)

Mooi blauw interieur. Kan niet wachten op de advertentie. Lekker fappen op auto's is nooit verkeerd.

(En op Zuid-Afrikaanse halfnaakte anorexia zangeressen)

Comment

Ha, dat Kleintje;

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                  Voor hoeveel gaat ie in de verkoop...?

*Just asking :-)
                                  In elk geval voor ruimschoots meer dan de 1250 euro die de doorsnee handelaar biedt. Maar meer als tien mille hoef ik er echt niet voor te hebben, hoor....
                                  Interieur is trouwens zwart. Heel donker zwart. Met veel hout en nog veel meer leer. Zwart leer. Dus.

http://s282.photobucket.com/user/Hansvv/library/31Zeuven2011
                                  Last edited by Hansv; 27-05-15, 18:04.
                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Waarom gaat de V12 er eigenlijk uit, Hans? Die 316i lijkt me een eerlijk ding. Het stuurt vast des BMW's met een licht motortje in de neus.
                                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

Ha, die Jeroen;

De 750iL is ooit aangeschaft om voornamelijk zakelijk te worden gebruikt en daarnaast als gezinsauto te kunnen dienen. De behoefte aan zakelijk gebruik is sterk afgenomen en voor het gezin is de ruimte ook niet echt meer nodig. Daarnaast vind ik het gewoon veel teveel auto voor de korte stukjes die ik er, meestal met maar een of twee personen aan boord, mee rijd. Centenkwestie vooral dus.
                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Klinkt logisch allemaal. En je raakt die V12 vast een keer kwijt. Ik zou Marktplaats iig vermijden, en de auto op Autoscout 24 zetten.
                                        ''Thank God for the internet experts''

Comment

1250? Slopen en de v12 in de e36 plaatsen :-)
                                          8.2 met supercharger?

Comment

Ah, een witte! Vandaar die hand op het beeldscherm!

Ja, 32'ers zouden 'm erg opknappen. Andere upgrades lijken me ook prima.

Leuke aankoop, da's nog eens downsizen...
                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ar Bekijk bericht
                                              1250? Slopen en de v12 in de e36 plaatsen :-)
                                              *Like

Comment

Kaaktusch kan ook.
                                                8.2 met supercharger?

Comment

Dit is wel een extreme downsize...
                                                  Net ding in elk geval. Met de ideetjes die je er nog mee hebt (en het schuifdak) wel een leuke daily lijkt me.

Comment

Wat is dat toch, dat mensen pas mooie foto's van hun voitures delen zodra ze er vanaf willen?
                                                    Ik herken het bij mezelf ook, trouwens

Hans, echt een skitterend ding. En die Compact is ook wel grappig.
                                                    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Ha, die Gait156;

Dank voor de complimenten. De foto's van de Bismarck hebben hier al eerder gecirculeerd, hoor.
                                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Gummers;

De binnenverlichting reageert op stevige hobbels, haakse bochten of abrupt gas geven resp. remmen door aan te springen. Terminaal defect of ouderdomskwaal?
                                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Lam veertje
                                                          Veritatis simplex oratio est

Comment

Ha, die W220L;

Een soort automobiel verschijnsel van Parkinson dus.
                                                            Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Gummers;

Zonder ingrijpen geen last meer van eigenwijze binnenverlichting gehad.
                                                              Dat de 316 aan de luie kant was had ik bij de proefrit al door. Motortje trekt op zich lekker, maar wil eigenlijk niet boven het toerental van maximum vermogen (5300tpm) uit. Zaterdag voor het eerst een wat langere rit, zal daarna ook eens aan de peilstok snuffelen. De laatste beurt is nog geen tienduizend kilometer geleden en ik heb nog drie groene lampjes op de display. Bij de volgende tankbeurt eens een flesje injectorcleaner erbij gooien (Wynn's, Forté, dat spul) lijkt me geen kwaad te kunnen. Misschien ook de bougies en het luchtfilter (gewoon standaard NGK- en Mann-spul lijkt me) maar eens vervangen. Winparts is daarvoor nog steeds the place to be?
                                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Ik neig meer naar Mister Auto de laatste tijd. Snelle levering van de juiste spullen, voor weinig geld.

Overigens vermoed ik dat jouw witte schicht het meeste voordeel zal hebben van een Italian Tune Up- misschien 's een rondje Duitsland doen?

Comment

Working...
                                                                X