Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E39 540i

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• E39 540i

Als youngtimer heb ik nu een aantal jaar een 2002 E39 540i staan. Gekocht omdat een vriend deze als ingeruilde auto had staan en anders naar de handel ging en daarmee voor weinig kon overnemen. Het idee was om 'm kort te rijden, maar je hecht soms toch aan een auto. De E39 blijf ik (samen met de E46) een geslaagd ontwerp vinden, ondanks dat ik geen M bumperpakket heb.
    De 540 is in de E39 nog een 4.4 V8, een heerlijk smeuiig blok die lekker klinkt, en ik heb een handbak, wat je niet vaak tegenkomt maar het naar mijn idee een leuke auto maakt om te rijden. Het is toch bijna 300 pk, en door de zwaarte en lange wielbasis zijn kleine drifts een soort slowmotion beweging. Hoewel voor echt lekker dwars zetten een beetje sper gewenst is.

Auto is schade en roestvrij, ook in het interieur werkt alles tot de laatste pixel nog. Verbazingwekkend eigenlijk na 21 jaar, terwijl er al best wat electronica inzit. Zelfs massagestoelen die nog functioneren, en een van de leukste opties tegen klevers; de Rolloschutz. Heerlijk om die omhoog te rollen als iemand vlak achterop zit.

Nu op deze plek wel meteen een vraag. Er is bij een wegversmalling een bejaarde verkeersdeelnemer tegen m'n linkerspiegel geknald. Het spiegelglas is stuk, maar ook het (hoogglans) zwarte driehoekje waar de spiegel op de deur vast zit. Nu heb ik wat moeite om dat onderdeel te vinden, weet iemand wellicht waar ik een onderdeelnummer kan vinden van dat specifieke onderdeel?
    Forza!

Geen idee, maar ik heb wel twee interieurfilters voor je om niet :-)

V8 met handbak is vette fapperdefap trouwens!
    I fart in your general direction

Comment

Tof zo'n 540i!
      Heerlijke ouderwetse limo met dikke motor en handbak ook nog. Welke kleur?

Zulke onderdelen zou ik zoeken bij die BMW-slopers. offenga of winparts.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

realoem.com

Wel even goed kijken welke versie spiegel je hebt met welke snufjes er in. Op de delen zelf staat meestal ook een onderdelennummer, maar dat zie je pas als je hem demonteert.

Foto 23-02-2023 om 13.39.jpg

Comment

ah, handig dit Brahma. het is dus dit onderstaande deel. maar zo te zien is dat alleen als gehele unit inclusief het spiegelhuis te bestellen.

Attached Files
          Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
            Tof zo'n 540i!
            Heerlijke ouderwetse limo met dikke motor en handbak ook nog. Welke kleur?
            Ja, inderdaad echt nog heel analoog voor je gevoel. Heeft nog altijd z'n charme. Het is een degelijke zilveren.

Attached Files
            Forza!

Comment

Prachtige wagen, type 32 velgen zo te zien. Ik heb een 525i gehad van 2002 in Kalaharibeige.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                ah, handig dit Brahma. het is dus dit onderstaande deel. maar zo te zien is dat alleen als gehele unit inclusief het spiegelhuis te bestellen.
                Zoiets ja. De driehoek met scharnier koop je als een geheel met het frame van de spiegel. Het glas, de spiegelkap en die dingen zitten er dan niet bij. Indien het voor eigen rekening is zou ik ook naar een gebruikte zoeken.

Comment

Rondje eBay, onderdelenljn etc.
                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Veritatis simplex oratio est

Comment

Bijzonder apparaat hoor, met een handbak. Toch een zeldzaam ding. Net zoiets als een handgeschakelde 7 serie uit die periode, kom je ook zelden tegen.
                      ''Thank God for the internet experts''

Comment

voor 24 euro kan ik weinig zeuren. Besteld. Dank!
                        Forza!

Comment

Fraaie sjieke E39 in die kleur met die velgen eronder. Ik heb ook goede herinneringen aan mijn 540 die ook voorzien was van een handbak: heerlijke dagelijkse cruiser en indien gewenst toch best rap. Prima geschikt om op hoge snelheid te vertoeven am Autobahn voor een ski-weekendje. Was beurtje daarna kon geen kwaad . Twee plaatjes bij het praatje (voordat de Eisenmann auspuff wat gelift werd):

aug7.jpg

vies.jpg
                          Last edited by Pakkie; 24-02-23, 12:46.

Comment

Zeker de station keur ik helemaal goed als dagelijkse wagen. Zou nog wel wat zijn nu de kinderen hier iets groter worden en we ze net wat meer achterbankruimte gunnen. Waar moet je als gemiddeld verbruik aan denken bij zo'n v8?

Comment

Heb er een kleine 40k mee afgelegd waarbij het verbruik schommelde tussen de 1:6,7 en 1:9,4. Overall kwam ik uit op 1:8,3

Comment

Station 540 is inderdaad helemaal goed, jammer dat ze bijna niet meer fris te vinden zijn. Een van de laatste echt goed gebouwde BMW's wat mij betreft.

Comment

Dat verbruik is dus helaas toch echt wel wat hoger dan van een e46 met 3 liter blok. Vind ik wel echt jammer, omdat iets in mij nog wel V8 gereden wil hebben voor we op elektromotoren overstappen. Een 540i touring zou wat dat betreft een mooie stap kunnen zijn. Ietsje groter, ietsje sterker en ook iets meer comfy en iets gezapiger. Maar goed. Ik maak die stap al 16 jaar niet.

De kinderen zouden wel een busje willen waar ze alle ruimte in hebben. Die hebben zoals zoveel jeugd niks met auto’s, zes- of achtcilinder of wat dat ook. Ik ben de enige in het gezin die überhaupt weet wat een zuiger of een cilinder is, en waarom een viercilinder het vaak net niet is.

Comment

Ik doe zo'n 1 op 7 gemiddeld. Weinig snelweg, dus het kan wel iets beter indien je wat meer langebaan rijder bent.
                                    Forza!

Comment

Overigens kunnen deze blokken best veel kilometers hebben, mits er goed onderhoud is gepleegd. (dat is vaak zo natuurlijk). Ik heb bij aanschaf preventief de koppakkingen en waterpomp laten vervangen daar het zwakke punten zijn. Al die jaren geen issues. Kilometerstand valt bij mij nog mee, want ik ben nu net over een ton. Dat vind je niet zo vaak meer wanneer je een E39 zoekt.
                                      Forza!

Comment

Ik neem aan dat je de kleppendekselpakkingen bedoelt?

100000km is natuurlijk net pas ingereden. Ik zit
                                        nu bijna aan 330000. Waarvan 285000 zelf gereden.

Ook moeten GF en ik zelf dan E achter B gaan halen om in de zomer op vakantie te mogen. Het zal dus wel weer bij droogfappen blijven :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                                          Ik neem aan dat je de kleppendekselpakkingen bedoelt?

100000km is natuurlijk net pas ingereden. Ik zit
                                          nu bijna aan 330000. Waarvan 285000 zelf gereden.

Ook moeten GF en ik zelf dan E achter B gaan halen om in de zomer op vakantie te mogen. Het zal dus wel weer bij droogfappen blijven :-)
                                          Ja, excuus. de kleppendekselpakkingen! Plus wat betere (high power?) bougies. Omdat hij beter zou starten. Nu heb ik daar nooit issues mee, dus dat zou kunnen kloppen.

Mooi om te lezen dat ik nog 2 ton aan km's door kan.
                                          Forza!

Comment

Hier nog een tevreden E39 Touring rijder. (met name om de caravan en racetrailer te trekken).

Haal wel eens onderdelen in Baarlo bij BMWE39-onderdelen.nl.
                                            Aardige lui met een flinke berg onderdelen.

Comment

Wat voor E39 Touring heb je?

Ik heb daar wel eens wat besteld, wist niet dat ze in Baarlo zaten. Dat is voor mij wel serieus uit de richting, dus ik houd het bij Gijsbertsen in Odijk voor de E39. Prima adres voor BMW's overigens, kundige lui met normale prijzen.
                                              Forza!

Comment

Ook stom toevallig. Gister YouTube filmpje zitten kijken waarom de E39 de beste BMW is die BMW nooit meer zal bouwen. Was de kleine V8 automaat. En van het weekend een gast aangesproken op zijn Carbon zwarte E39 Inividual met camel interieur. Hebben even staan kletsen. Naast de E38 toch wel de mooiste sedans ooit gebouwd. En voor mij nog steeds een nekkendraaier mits origineel.

Comment

De E39 als mooiste sedan neerzetten vind ik een moeilijke.
                                                  Het was een mooie auto voor zijn tijd maar ik vind zowel de E34 als de F10 toch nog net iets meer uitstraling hebben.

Plaatje van 5-serie evolutie ter illustratie (tot en met de F10 dus nieuwere en naar mijn bescheiden mening niet per se mooiere modellen niet inbegrepen):

bmw5series20111280x960wb.jpg
                                                  There are no stupid questions,
                                                  but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Klant van ons heeft inmiddels al 430.000 op zijn 740i staan. Still going strong :-)

Comment

Wat voor E39 Touring heb je?

Ik heb daar wel eens wat besteld, wist niet dat ze in Baarlo zaten. Dat is voor mij wel serieus uit de richting, dus ik houd het bij Gijsbertsen in Odijk voor de E39. Prima adres voor BMW's overigens, kundige lui met normale prijzen.

Een 523i (M52TU25) Touring . Veel opties (leer, comfortstoelen, trekhaak, dakraam, etc.etc) In een zeer mooie staat. Al een aantal jaren in bezit. Vorig jaar stiekem naar een E38 gekeken, maar toch besloten dat de E39 een blijvertje is de komende jaren.

Baarlo is hier om de hoek, dus vandaar dat ik er wel eens kom.

Comment

Ja, excuus. de kleppendekselpakkingen! Plus wat betere (high power?) bougies. Omdat hij beter zou starten. Nu heb ik daar nooit issues mee, dus dat zou kunnen kloppen.

Ik wilde je ook nog de tip geven oom voortijdig de uitdrogende pakking tussen het oliefilterhuis en het motorblok te vervangen. Die drogen bij de 6 cilinders op den duur uit, maar ik zie dat de V8 met slangen op de oliekanalen is aangesloten. Die zorg heb jij dus niet. Zolang de slangen dicht zijn :-). 1-0 voor de V8 op dat punt.

Comment

Working...
                                                        X