Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ascona A: Circuit & Drift-auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ascona A: Circuit & Drift-auto

    juli 2007:

    Na wat ervaringen met de A-Manta & de B-Ascona op diverse circuits en het driften met de C-Kadett gemerkt dat circuitbelasting iets heel anders is voor een auto dan historische rallies rijden.

    Tuurlijk je kunt wel rustig aan gaan doen, maar daar voor ben je niet op een circuit. Dus wil je brullen met die spullen. En een deukje hier of daar is dan niet zo belangrijk.

    Vandaar dit projectje:


    Ascona uit 1973 met een vol jaar APK, 2.0 E motor met setje dubbele 40-er Webers, verlaagd onderstel, Spax dempers en twee recaro sportstoelen met 4-punt gordels.
    ATS cup-jes eronder met 195/50/15

    De bedoeling is om de auto als hij technisch klaar is, met de roller een fris kleurtje te geven.

    Hoewel vooral low-budget bedoelt, gaat er toch meer dineros in zitten dan je zo een-twee-drie denkt.
    Last edited by Ruud; 06-12-08, 14:34.

  • #2
    Ahaaaaaaa!!!!!!!! Ruud heeft nog wat oude teksten gevonden en zie hier de hergeboorte van een oud draadje.


    Mooi Ruud!!!

    Comment


    • #3
      Thanx :-)

      kost wel wat zoekwerk en wat samenrapen van berichtjes van andere fora...
      (helaas komt het bij meerdere fora voor dat er wel eens wat oude draadjes verloren gaan en dat maakt het niet makkelijk)

      Comment


      • #4
        13 juli 2007:

        Mooi, sinds vandaag rijdt de auto ook echt.

        Webers moeten nog wel afgesteld worden, dus helemaal lekker loopt het nog niet. Afstellen gebeurt aanstaande week.

        Nog wel een paar dingetjes te doen (afgezien van het kleurtje):
        - wielkastranden omkloppen, achterbandjes lopen in de bocht een beetje aan.
        - panhardstang inkorten
        - ander setje remmen monteren.

        31 juli 2007:
        *update*

        De webers zijn afgesteld, wielkastrandjes achter omgeklopt en andere ( minder lage) achterveren gemonteerd. Panhard-stang hoeft dus nog even niet ingekort te worden.

        DF-circuitdag in Zandvoort valt in mijn vakantie, dus wilde ik afgelopen zondag maar een dagje gaan ringen.

        Helaas 20 km voor de Ring stilgevallen bij Kempenich.
        Door de ADAC afgesleept naar Mendig.
        Daar nog wel even geprobeerd het (nog onbekende) probleem te verhelpen, maar dat lukt niet.
        Het lijkt erop dat de (nieuwe) electrisch brandstofpomp wel draait met kontakt aan, maar dan direct uitvalt na het starten.

        De keuze was toen: daar wachten tot maandag (niet echt een optie) of met de trein naar huis en later de auto ophalen.
        Dat ophalen heb ik dus vandaag gedaan.
        Probleem oplossen komt later wel, eerst maar met vakantie.

        Comment


        • #5
          10 september 2007
          *update*

          Probleempje op weg naar de Ring is nog steeds onduidelijk.
          Vanwege het feit dat niet stotterend eindigde maar gewoon uit ging, is een probleem met de ontsteking of de stroomtoevoer daarvan logischer als een probleem met de pomp.

          Accu was niet best, dus die is vervangen en de dynamo hield er ook ineens mee op, dus ook vervangen.
          Pomp is wel in de juiste positie gezet, dat was ook niet goed.

          Probleem is niet meer opgetreden :-(
          Maar of een van die dingen nu de oorzaak was, dat is onduidelijk.

          Afgelopen weekend de auto van een fris kleurtje voorzien met de roller:



          Last edited by Ruud; 06-12-08, 13:06.

          Comment


          • #6
            Wat drift-fototjes uit Malmedy (oktober 2007):





            Wel leuk dat mijn zoon Christiaan (toen 8 jaar oud) gewoon mee kon zonder problemen.
            Was vast in jouw ogen niet veilig genoeg Ton ;-)

            Comment


            • #7
              Fototje van CPZ toen dat ook nog mocht zonder helm:

              Comment


              • #8
                Is dat echt met een roller gedaan? Lijkt toch nog behoorlijk netjes namelijk.
                Mooie A Ascona, Ruud.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Ja, dat is echt met de roller gedaan.
                  Foto's zijn wat dat betreft erg bedriegelijk.

                  Ik heb samen met een maatje in een paar uur gedaan.
                  Eerst goed wassen, dan een beetje afplakken, niet eens erg netjes en rollen maar. Motorkap en kofferdeksel wel gedemonteerd, dat werkte wel wat fijner.

                  Van dichtbij zie je het echt wel.

                  Maar als je wat zorgvuldiger werkt kan met de roller ook echt mooi zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht


                    Nog wel een paar dingetjes te doen :
                    ...
                    - ander setje remmen monteren.
                    Is ook al gebeurd een tijdje terug.

                    Er zit voor nu geventileerde schijven op met verbrede klauwen.
                    Remblokken zijn nog redelijk standaard maar als die de volgende keer "op" zijn dan kan ik wel iets beters monteren.

                    Nadeel is wel dat 13 inch nu op de vooras niet meer past.
                    Gelukkig kan ik de dan achter oproken met het driften (heb namelijk nog aardig wat 13 inch bandjes liggen)

                    Comment


                    • #11
                      Een paar weken terug heb ik beide Ascona's van plek gewisseld omdat dat makkelijker uit kwam.

                      Toen ik vanuit de garage die ik met Cav deel onderweg was naar Zoetermeer, hield eerste de linker richtingaanwijzer er mee op en 5 minuten later ook de rechter. :-(

                      Vorige week maar eens met aan het puzzelen geweest met een vriend waar de fout zat.

                      Eerste gedachte was sluiting in de kabelboom bij de achterlichten. Er heeft trekhaak onder gezeten waarvan de bekabeling nogal rigoreus (niet door mij) is afgeknipt en voor de rest zo gelaten. Nog nooit de moeite genomen omdat te fatsoeneren, dus dit probleem was een mooie aanleiding.
                      Helaas was dat niet de oplossing.

                      Toen maar eens gekeken naar het relais en de zekeringkast. De zekering bleek kapot te zijn en die knalde er gelijk weer uit toen die vervangen werd en de r a w werd geprobeerd. Bovendien werd het kabeltje naar het relais flink heet.
                      Dat duidde toch wel op een dikke sluiting ergens.

                      Uiteindelijk bleek in de linkerrichtingaanwijzer aan de voorkant de kortsluiting te zitten.

                      Ben wel blij dat het maar een simpel kabelboompje is, anders zoek je het apelazerus naar zo iets.
                      Last edited by Ruud; 06-12-08, 19:45.

                      Comment


                      • #12
                        Naar aanleiding van dit draadje:
                        http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1906
                        vanmiddag de druppellader in de groene ascona gemonteerd.

                        Was er ook wel een voor het klusblundersdraadje.

                        Afgelopen vrijdag alles netjes vorbereid:
                        - stekkertjes er aan gemaakt (om het 12v-gedeelte pernament aan de accu te verbinden en toch de lader los te kunnen maken)
                        - voor de zekerheid een draadzekering in de +kabel gemaakt. Als je dan de zekering eruit trekt tijdens de rit blijft er op het losse snoereind (weliswaar geisoleerd maar toch) geen 12v staan.

                        vandaag alles gemonteerd en verroest de mode knop werkt niet.
                        alles gecontroleerd (220v, draadjes 12 okay etc) en alles okay.
                        Dus, k*t, lader niet goed...
                        Dus de lader losgehaald en terug in de doos willen stoppen.
                        Ligt daar de losse zekering nog in het doosje, ja gek he dat het dan niet werkt ;-(

                        Nu staat ie lekker aan de lading...

                        Comment


                        • #13
                          Hier ook maar even, in verband met CPZ 8 juni 2010:

                          Ik heb gisteravond op de brug bij een maat van me de remblokken laten vervangen, want die hadden al 1x CPZ op de klok. Ze glommen een beetje die oude, dat is toch wat ze verglaasd noemen?

                          Tevens ook nog eens naar de lekkage bij de benzinetank gekeken, er waren een paar onluchtingsslangen gaar. Is dat ook weer verklaard en verholpen.

                          Comment


                          • #14
                            Ruud,

                            In de laatste RetroCourse (Frans maandblad, puur gericht op autosport met klassieke auto's en youngtimers) staat een reportage van een Ascona in groep 2. Scannen? Of in het nederlands een samenvatting? zeg het maar ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Als ik dat beroemde Franse forum bezoek kijk ik ook alleen plaatjes, en meestal is dat wel genoeg.
                              En als het echt niet anders gaat heb ik me ooit eens door datman uit laten leggen hoe je een website kan laten vertalen.

                              Ik weet niet of de tekst veel aan de plaatjes toevoegt in dat artikel?

                              Comment


                              • #16
                                Best wel wat tekst. is een restauratieverslag. Anders even via de webshop van autonetcarbooks bestellen. Die hebben de retrocourse ook

                                http://www.autonetcarbooks.com/retro...afe6e550da793a

                                http://www.autonetcarbooks.com/image...2010.jpg?Retro Course nr 80 Aout 2010

                                Comment


                                • #17
                                  Gezien de uitstraling van die auto en de optische gelijkenis met de mijne had deze in het andere Ascona draadje gemoeten...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nog een draadje?


                                    Edit:

                                    Gevonden, al meer dan een jaar geen input meer.

                                    effekes een goeie harde schop geven Ruud
                                    Last edited by Ton van S; 07-08-10, 17:51.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X