Moet er toch maar eens een draadje aan wagen. Aan deze wagen:

Een vriend van mij kocht 'm een paar jaar geleden van een dealer ergens bij Schiphol. Hij ruilde z'n VW Polo erop in en kreeg geld toe. De jongen was helemaal Audi 100-fan, dus dit móest 'm zijn.
Dat heeft hij geweten. Deze auto had een forse Reparaturstau en álles zat eraan te komen: remmen rondom, schokdempers rondom, koppeling, the works. Aangezien hij zelf niet sleutelt, kostte het hem een vermogen. In 2006 ruilde hij, gefrustreerd, de auto weer in bij Wittebrug in Den Haag. Op een vrij jonge Audi A3.
In die tijd was ik met mijn eerste rallyproject bezig: de Arctic Challenge. Daar zou deze quattro natuurlijk prachtig voor zijn. We renden naar Wittebrug en kochten de auto met z'n tweeën weer terug, voor 1000 euro, waarbij we elk de helft betaalden. Maar de Arctic Challenge bleek een saaie rit, dus we begonnen er niet eens aan, en de 100q kwijnde weg in een boerenschuur. Het leek erop dat hij via marktplaats naar de sloop zou gaan.
Tegelijkertijd rotte mijn Coupé GT onder mijn achterste weg, dus zocht ik een nieuwe winterauto. Op een goede dag besloot ik: wat doe je ook moeilijk. De co-Arctic'er en ik schudden elkaar de hand, ik trok 500 euro uit de geldautomaat en gaf die aan hem. Toen was ik volledig eigenaar van de auto.
Direct na de koop, ergens in het voorjaar van 2007, heb ik de auto uit de stalling gehaald, een kapot wiellager laten vervangen en ben er drie weken zonder APK mee rondgereden. Daarna heb ik hem in een andere stalling gezet en geschorst. Eind 2007 haalde ik hem tevoorschijn, zette er winterbanden op (Vredestein Snowtrac 2) en regelde een APK. Daarvoor moest een stuurstang áchter vervangen worden, en dat gaf veel stress, want Audi levert die onderdelen niet meer. Op dat punt is het écht een serieus kutmerk. Niet vergelijkbaar met BMW, Porsche of Mercedes.
De slappe winter van 2007 reed hij vrijwel moeiteloos. De ruitensproeier werkte niet, maar dat lag aan de slangetjes. Daarvoor is een heel oud trucje: je gaat naar de dierenspeciaalzaak en haalt wat meters aquariumslang (zo'n groen plastic slangetje). Prijs: enkele euro's. En met een mesje maak je het exact passend. Plastic slangetje even verwarmen met een aansteker, over het nippeltje duwen, klaar.
In 2007 ging ook de dynamo kapot. Ik heb er midden in de winter een tweedehandsje, dat ergens in mijn werkkamer lag (don't ask) ondergeschroefd. In het voorjaar is de auto weer geschorst.
Maar nu de Coupé GT definitief uit de running is, wordt de 100q de nieuwe dagelijkse auto. Ik heb er daarom dit jaar veel geld in gestoken. De wrakke vervangingsdynamo heeft plaats gemaakt voor een gloednieuwe (zie http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1616). De brandstofpomp is verwisseld (zie http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1643). Op de plek van de zwetende radiateur kwam twee weken geleden eentje uit een Audi 200. Het lelijke interieur is ook vervangen door een halfleren-interieur uit een 200. De koplampen lopen nu over een aftermarket-relaissetje, en geven daardoor aanmerkelijk meer licht. En zo nog wat dingetjes, waaronder een héleboel kleine defectjes in de motorruimte.
Hij is vandaag moeiteloos door de APK gekomen, maar er zijn nog wel wat kleine zaken waar ik deze maand zelf helemáál niet aan toe kom, dus ik ben de auto de komende week nog even kwijt. Op 19 december komt er bovendien een complete RVS-uitlaat van EPS onder, want de Halfords-petjes-knetterpijp die er nu onder hangt, ergert me elke dag. En ergens na oud & nieuw moet de hemelbekleding vervangen worden.
Ik was van plan een 200 quattro te kopen, maar heb dat plan voorlopig laten varen. Om de simpele reden dat deze auto nog zeldzamer is en vooral: omdat hij zo verbazend lekker rijdt. Veel verwaarloosde zaken in de motor zijn nu gerepareerd, en dat merk je aan de motor, die met de dag losser wordt en prettiger loopt. De 100 is al lang niet meer zo langzaam als hij vorig jaar was; je kunt 'm nu ook tot ruim 6000 toeren doortrekken, wat voorheen niet ging. En met de quattro-aandrijflijn heb ik elke dag nog lol. Het is een ongelooflijk neutrale auto, met een heel comfortabele en stabiele wegligging.
Het rijdt totaal anders dan mijn Coupé. Geen vervanging, uit pure sentimentele gronden. Maar wel een auto waar ik me intussen behoorlijk aan ga hechten. Dus. Dat ik er nog maar lang in mag rijden. :-)

Een vriend van mij kocht 'm een paar jaar geleden van een dealer ergens bij Schiphol. Hij ruilde z'n VW Polo erop in en kreeg geld toe. De jongen was helemaal Audi 100-fan, dus dit móest 'm zijn.
Dat heeft hij geweten. Deze auto had een forse Reparaturstau en álles zat eraan te komen: remmen rondom, schokdempers rondom, koppeling, the works. Aangezien hij zelf niet sleutelt, kostte het hem een vermogen. In 2006 ruilde hij, gefrustreerd, de auto weer in bij Wittebrug in Den Haag. Op een vrij jonge Audi A3.
In die tijd was ik met mijn eerste rallyproject bezig: de Arctic Challenge. Daar zou deze quattro natuurlijk prachtig voor zijn. We renden naar Wittebrug en kochten de auto met z'n tweeën weer terug, voor 1000 euro, waarbij we elk de helft betaalden. Maar de Arctic Challenge bleek een saaie rit, dus we begonnen er niet eens aan, en de 100q kwijnde weg in een boerenschuur. Het leek erop dat hij via marktplaats naar de sloop zou gaan.
Tegelijkertijd rotte mijn Coupé GT onder mijn achterste weg, dus zocht ik een nieuwe winterauto. Op een goede dag besloot ik: wat doe je ook moeilijk. De co-Arctic'er en ik schudden elkaar de hand, ik trok 500 euro uit de geldautomaat en gaf die aan hem. Toen was ik volledig eigenaar van de auto.
Direct na de koop, ergens in het voorjaar van 2007, heb ik de auto uit de stalling gehaald, een kapot wiellager laten vervangen en ben er drie weken zonder APK mee rondgereden. Daarna heb ik hem in een andere stalling gezet en geschorst. Eind 2007 haalde ik hem tevoorschijn, zette er winterbanden op (Vredestein Snowtrac 2) en regelde een APK. Daarvoor moest een stuurstang áchter vervangen worden, en dat gaf veel stress, want Audi levert die onderdelen niet meer. Op dat punt is het écht een serieus kutmerk. Niet vergelijkbaar met BMW, Porsche of Mercedes.
De slappe winter van 2007 reed hij vrijwel moeiteloos. De ruitensproeier werkte niet, maar dat lag aan de slangetjes. Daarvoor is een heel oud trucje: je gaat naar de dierenspeciaalzaak en haalt wat meters aquariumslang (zo'n groen plastic slangetje). Prijs: enkele euro's. En met een mesje maak je het exact passend. Plastic slangetje even verwarmen met een aansteker, over het nippeltje duwen, klaar.
In 2007 ging ook de dynamo kapot. Ik heb er midden in de winter een tweedehandsje, dat ergens in mijn werkkamer lag (don't ask) ondergeschroefd. In het voorjaar is de auto weer geschorst.
Maar nu de Coupé GT definitief uit de running is, wordt de 100q de nieuwe dagelijkse auto. Ik heb er daarom dit jaar veel geld in gestoken. De wrakke vervangingsdynamo heeft plaats gemaakt voor een gloednieuwe (zie http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1616). De brandstofpomp is verwisseld (zie http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1643). Op de plek van de zwetende radiateur kwam twee weken geleden eentje uit een Audi 200. Het lelijke interieur is ook vervangen door een halfleren-interieur uit een 200. De koplampen lopen nu over een aftermarket-relaissetje, en geven daardoor aanmerkelijk meer licht. En zo nog wat dingetjes, waaronder een héleboel kleine defectjes in de motorruimte.
Hij is vandaag moeiteloos door de APK gekomen, maar er zijn nog wel wat kleine zaken waar ik deze maand zelf helemáál niet aan toe kom, dus ik ben de auto de komende week nog even kwijt. Op 19 december komt er bovendien een complete RVS-uitlaat van EPS onder, want de Halfords-petjes-knetterpijp die er nu onder hangt, ergert me elke dag. En ergens na oud & nieuw moet de hemelbekleding vervangen worden.
Ik was van plan een 200 quattro te kopen, maar heb dat plan voorlopig laten varen. Om de simpele reden dat deze auto nog zeldzamer is en vooral: omdat hij zo verbazend lekker rijdt. Veel verwaarloosde zaken in de motor zijn nu gerepareerd, en dat merk je aan de motor, die met de dag losser wordt en prettiger loopt. De 100 is al lang niet meer zo langzaam als hij vorig jaar was; je kunt 'm nu ook tot ruim 6000 toeren doortrekken, wat voorheen niet ging. En met de quattro-aandrijflijn heb ik elke dag nog lol. Het is een ongelooflijk neutrale auto, met een heel comfortabele en stabiele wegligging.
Het rijdt totaal anders dan mijn Coupé. Geen vervanging, uit pure sentimentele gronden. Maar wel een auto waar ik me intussen behoorlijk aan ga hechten. Dus. Dat ik er nog maar lang in mag rijden. :-)
Comment