Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 quattro

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Audi 100 quattro

Moet er toch maar eens een draadje aan wagen. Aan deze wagen:

Een vriend van mij kocht 'm een paar jaar geleden van een dealer ergens bij Schiphol. Hij ruilde z'n VW Polo erop in en kreeg geld toe. De jongen was helemaal Audi 100-fan, dus dit móest 'm zijn.

Dat heeft hij geweten. Deze auto had een forse Reparaturstau en álles zat eraan te komen: remmen rondom, schokdempers rondom, koppeling, the works. Aangezien hij zelf niet sleutelt, kostte het hem een vermogen. In 2006 ruilde hij, gefrustreerd, de auto weer in bij Wittebrug in Den Haag. Op een vrij jonge Audi A3.

In die tijd was ik met mijn eerste rallyproject bezig: de Arctic Challenge. Daar zou deze quattro natuurlijk prachtig voor zijn. We renden naar Wittebrug en kochten de auto met z'n tweeën weer terug, voor 1000 euro, waarbij we elk de helft betaalden. Maar de Arctic Challenge bleek een saaie rit, dus we begonnen er niet eens aan, en de 100q kwijnde weg in een boerenschuur. Het leek erop dat hij via marktplaats naar de sloop zou gaan.

Tegelijkertijd rotte mijn Coupé GT onder mijn achterste weg, dus zocht ik een nieuwe winterauto. Op een goede dag besloot ik: wat doe je ook moeilijk. De co-Arctic'er en ik schudden elkaar de hand, ik trok 500 euro uit de geldautomaat en gaf die aan hem. Toen was ik volledig eigenaar van de auto.

Direct na de koop, ergens in het voorjaar van 2007, heb ik de auto uit de stalling gehaald, een kapot wiellager laten vervangen en ben er drie weken zonder APK mee rondgereden. Daarna heb ik hem in een andere stalling gezet en geschorst. Eind 2007 haalde ik hem tevoorschijn, zette er winterbanden op (Vredestein Snowtrac 2) en regelde een APK. Daarvoor moest een stuurstang áchter vervangen worden, en dat gaf veel stress, want Audi levert die onderdelen niet meer. Op dat punt is het écht een serieus kutmerk. Niet vergelijkbaar met BMW, Porsche of Mercedes.

De slappe winter van 2007 reed hij vrijwel moeiteloos. De ruitensproeier werkte niet, maar dat lag aan de slangetjes. Daarvoor is een heel oud trucje: je gaat naar de dierenspeciaalzaak en haalt wat meters aquariumslang (zo'n groen plastic slangetje). Prijs: enkele euro's. En met een mesje maak je het exact passend. Plastic slangetje even verwarmen met een aansteker, over het nippeltje duwen, klaar.

In 2007 ging ook de dynamo kapot. Ik heb er midden in de winter een tweedehandsje, dat ergens in mijn werkkamer lag (don't ask) ondergeschroefd. In het voorjaar is de auto weer geschorst.

Maar nu de Coupé GT definitief uit de running is, wordt de 100q de nieuwe dagelijkse auto. Ik heb er daarom dit jaar veel geld in gestoken. De wrakke vervangingsdynamo heeft plaats gemaakt voor een gloednieuwe (zie http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1616). De brandstofpomp is verwisseld (zie http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1643). Op de plek van de zwetende radiateur kwam twee weken geleden eentje uit een Audi 200. Het lelijke interieur is ook vervangen door een halfleren-interieur uit een 200. De koplampen lopen nu over een aftermarket-relaissetje, en geven daardoor aanmerkelijk meer licht. En zo nog wat dingetjes, waaronder een héleboel kleine defectjes in de motorruimte.

Hij is vandaag moeiteloos door de APK gekomen, maar er zijn nog wel wat kleine zaken waar ik deze maand zelf helemáál niet aan toe kom, dus ik ben de auto de komende week nog even kwijt. Op 19 december komt er bovendien een complete RVS-uitlaat van EPS onder, want de Halfords-petjes-knetterpijp die er nu onder hangt, ergert me elke dag. En ergens na oud & nieuw moet de hemelbekleding vervangen worden.

Ik was van plan een 200 quattro te kopen, maar heb dat plan voorlopig laten varen. Om de simpele reden dat deze auto nog zeldzamer is en vooral: omdat hij zo verbazend lekker rijdt. Veel verwaarloosde zaken in de motor zijn nu gerepareerd, en dat merk je aan de motor, die met de dag losser wordt en prettiger loopt. De 100 is al lang niet meer zo langzaam als hij vorig jaar was; je kunt 'm nu ook tot ruim 6000 toeren doortrekken, wat voorheen niet ging. En met de quattro-aandrijflijn heb ik elke dag nog lol. Het is een ongelooflijk neutrale auto, met een heel comfortabele en stabiele wegligging.

Het rijdt totaal anders dan mijn Coupé. Geen vervanging, uit pure sentimentele gronden. Maar wel een auto waar ik me intussen behoorlijk aan ga hechten. Dus. Dat ik er nog maar lang in mag rijden. :-)
    Last edited by brun; 11-12-08, 06:54.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Keep up the good work! Quattro en winterbanden: laat het maar sneeuwen.

Comment

Wat voor motor had deze ook alweer?

2.3 of 2.2 ?

Comment

Ha, die Brun;

Wordt weer een lezenswaardig draadje dit! Kun je nog delen van de RVS-uitlaat van de Coupé overzetten? Dat prachtige spruitstuk laat je toch niet verloren gaan, hoop ik?
        Scherven brengen gelul.

Comment

Gaaf ding, en o zo karakteristiek. Dat er maar veel mooie verhalen over mogen komen!
          ''Thank God for the internet experts''

Comment

Een 2.2 is dit, zonder katalysator.

Hansv: uitlaatdelen zijn helaas niet compatibel. Het spruitstuk zou wel passen, maar dat laat ik in de Coupé zitten. Deze auto heeft af-fabriek al een heel goed spruitstuk (5 in 3 in 1), dat in efficiency een spaghetti-spruitstuk vrijwel evenaart.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Leuk verhaal en leuke auto.
              Kan het zijn dat je afgelopen vrijdag rond een uur of 7 's avonds op de ring van Zwolle reed? Daar haalde in namelijk een nette witte Audi 100 in.

Comment

Ha, die Brun;

Klinkt logisch; een 100 zal ook wel meer ruimte onder de kap hebben voor een goed standaardspruitstuk. En de motor uit de GT5E, daar had je ook nogal wat tijd, geld & denkwerk ingestoken; gaat die over of neem je gaandeweg deze weer op dezelfde manier onderhanden?
                Scherven brengen gelul.

Comment

Leuk brun! Dat heeft toch zeker wat, die niet alledaagse auto's waar je in eerste instantie helemaal niet aan denkt en die dan toch eigenlijk heel erg goed/prettig/bruibaar blijken te zijn en die je dus ook steeds meer gaat waarderen.
                  Oliestoken voor het goede doel

Comment

Vorige week maandag de auto voor het eerst in het echt mogen aanschouwen: stijlvolle, karakteristieke auto.
                    (ik was altijd al fan van groot&Duitsch)

Stickers niet van de deuren halen Brun, dat hoort zo bij die auto...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                      Leuk verhaal en leuke auto.
                      Kan het zijn dat je afgelopen vrijdag rond een uur of 7 's avonds op de ring van Zwolle reed? Daar haalde in namelijk een nette witte Audi 100 in.
                      Hmmnee, was daar niet in de buurt!

@Hansv
                      Ik laat deze motor eerst zo. Hij is erg goed en draait mooi.

Comment

Wat Ruud zegt: Mooie auto om te zien en de stickers laten zitten. Dat hoort zo.

<Macboy mode on> heb je foto's van het oude en nieuwe interieur?

Comment

Geen foto's. Maar het oude interieur was zoals bij deze:

Dus stoffen sportstoelen. Stof was vrij versleten en vies.

Het interieur dat er nu in zit, is het halfleren sportinterieur uit die tijd. Zijwangen zijn leer, de kussens stof. Erg 80's en daardoor ook erg gaaf, vind ik.

Op de kleur na is de auto trouwens identiek aan deze:

Misschien nog wat technische feitjes doen? De motor heeft motorcode KU, dat is een 2226 cc-vijfcilinder met 138 pk. De motor is exact gelijk aan het originele blok in mijn Coupé (motorcode KV), maar heeft dus 2 pk meer. Die zijn uitsluitend afkomstig uit een iets gunstiger inlaat- en uitlaatspruitstuk. Voor het overige zijn beide motoren identiek, al heeft de 100 wel een wat zwaarder vliegwiel, wat het comfortgevoel natuurlijk versterkt.

Zoals alle ongeblazen quattro's zijn de versnellingsbakverhoudingen vrij kort. In z'n twee zit je bij 90 km/uur al in het rode gebied. In z'n vijf draait de motor al ruim 3000 toeren bij 120 km/uur.
                          Last edited by brun; 11-12-08, 12:37.

Comment

Mooi geluid komt er uit die wagens zeg. Zag een tijd terug nog zo een Coupe met zo een 2.2 blok (aan het geluid te horen?) maar dat klonk echt behoorlijk bruut hoor. Echt fantastisch.

Beter dan de moderne motoren met 1.6(00watt) stofzuiger geluid :s

Comment

*schop*

Vandaag een bevriende monteur wat dingen laten doen waar ik zelf niet meer aan toe kwam: remvloeistof, luchtfiltertje, olie, dat soort dingen. Niks spannends, maar wel dringend nodig, en het fijn dat het nu gedaan is. En bij thuiskomst stond de auto keurig weer voor de deur geparkeerd. Prettige service.

Vrijdag komt er een uitlaat van EPS onder. Dat is nog veel prettiger. Eindelijk van dat geknetter in het interieur verlost. Ik verheug me er al op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht

Vrijdag komt er een uitlaat van EPS onder. Dat is nog veel prettiger. Eindelijk van dat geknetter in het interieur verlost. Ik verheug me er al op.
                                Gááf! Heel vet! Uitgebreid foto- en tekstverslag volgt neem ik aan? Ik ben 1x bij EPS binnen geweest, prachtig om te zien. D'r hangt werkelijk van alles. En als het er niet hangt, maken ze het voor je Heel misschien, ooit, in de toekomst een RVS uitlaat onder de Giulia... Wie weet
                                Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oke, cool idd.
                                  Doe je er wel voorzichtig mee, want die uitlaat is duurder dan de auto neem ik aan? :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

brun: we moeten een keer een 4wd meeting organiseren. Mooi apparaat zo'n 100 Quattro. Ik zie ze echt nooit!
                                    Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Goed plan! Die Q4 ben ik ook wel erg nieuwsgierig naar.

Comment

*voegt daar graag het semi-permanente Haldex aan toe*
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Euh, ik kan wel een thermos koffie meenemen of zo? Bij gebrek aan 4WD.
                                          Mini Cooper Clubman
                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Zelfs als je de Yamaha op de bijrijdersstoel van de Spider pleurt, kom je nog een aangedreven wiel tekort.
                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ha, die Dutch;

Die urn heeft toch wel stuurbekrachtiging?
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                                                brun: we moeten een keer een 4wd meeting organiseren. Mooi apparaat zo'n 100 Quattro. Ik zie ze echt nooit!
                                                Zal ik dan kijken of ik ook kan komen? Moeten jullie wel ff wachten tot mei ofzo, dan is hij weer klaar.

Gr Jeroen
                                                Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Schop! Het was een lange dag, op en neer naar EPS. Maar de uitlaat zit eronder. Ik zal snel foto's posten.

Hoe ie klinkt... hmja, weet niet. HARD. Volgens mij is ie harder dan die onder mijn Coupé. Tunnel Run-geschikt, dat zeker. Maar ik ben d'r nog niet onverdeeld happy over. Het klinkt wel geil, maar ook wat opdringerig.

Nu herinner ik me van de Coupé-uitlaat dat die pas echt mooi droog ging klinken na een paar duizend kilometer rijden. Ik kijk het nog even aan dus, tot januari ofzo. Als het dan niet beter is, laat ik er een andere einddemper onder zetten.

Comment

Toch een beetje jammer dan niet? Kost een hoop tijd en geld, maar niet helemaal het resultaat van je verwachtingen. Hopelijk wordt ie nog beter, of ga je het waarderen.
                                                    Ik ben trouwens wel benieuwd hoe die klinkt!

Comment

Nouja, ze zijn d'r wel coulant, dus als het toch te hard blijft, kan ik gewoon terugkomen.

Ding klinkt bruut, nu. Beetje te bruut voor zo'n op het oog vrij saaie auto. :-)

Comment

Motorswappie dan maar? In een all-show-no-go auto lijk je ook een beetje...euuhhh...op een scheuvel?
                                                        Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                                        ----------------------------------------------------------------------------
                                                        '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                                        '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                                        '00 BMW E39 528iA Touring
                                                        '06 BMW Z4M Roadster
                                                        '96 BMW E36 328i trackracer
                                                        '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Mwah, dat no go valt intussen ook wel mee... hij's best rap geworden dankzij *kuch* regelmatige volgasorgies *uche*

Comment

Als een Grunninger in een ouwe Duutser Italian tune-ups gaat lopen doen op de Ring A10, tja, dan weet je dat de apocalyps nakende is.
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik zal 't morgenavond wel horen, maar je kunt er toch pas echt iets van zeggen na zo'n 1000 km? Hij zal nog wel wat 'donkerder' worden. Een goede uitlaat is immers als goede wijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                                Hoe ie klinkt... hmja, weet niet. HARD. Volgens mij is ie harder dan die onder mijn Coupé. Tunnel Run-geschikt, dat zeker. Maar ik ben d'r nog niet onverdeeld happy over. Het klinkt wel geil, maar ook wat opdringerig.
                                                                Ha, herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde luxe probleem nu ik de downpipe het vervangen door een ruimer en katloos exemplaar. Ik zat ook niet te wachten op zo'n donkere brom.

Los van het geluid -dat krijg je vast wel netjes geregeld met EPS- is het wel erg mooi spul, die EPS uitlaten.
                                                                Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎