Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo SZ (ES30)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Alfa Romeo SZ (ES30)




    Natuurlijk erg bekend, maar wel een eigen draadje waard vind ik!
    Dit is de auto die ik het langst in bezit heb. Na een hele rij verschillende auto's (van BMW '02's, Simca 1000, twee 911'jes, Triumph TR6 etc), had ik mijn zinnen gezet op deze droomauto.
    Op 14-02-2004 (over +/-2 maanden het 5-jarig jubileum dus!!) heb ik hem opgehaald en sindsdien ben ik er heel erg blij mee! Het is gewoon de ideale auto voor mij. Hij rijdt goed, is zeldzaam, best degelijk en heeft ondanks zijn bouwjaar van 1990 bij veel liefhebbers toch een echte klassiekerstatus.

    Alles over mijn SZ is natuurlijk te lezen op de beste Alfa SZ website ter wereld : www.alfasz.nl , maar ik zal jullie hier ook op de hoogte houden van de ontwikkelingen!

    Hier nog even 2 foto's om het draadje op te leuken.

    SZ en F16 :


    En af en toe lekker Gummen natuurlijk! Hier op de RDW-baan :

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2
    Blijf toch een schitterende wagen! Ik kan me ook niet herinneren dat ik er ooit een irl gezien heb. Wees er maar zuinig op!

    Comment


    • #3
      Leuk dat je alvast een draadje maakt van mijn toekomstige auto!

      Comment


      • #4
        nog nooit 1 IRL? Ik zie er toch best wel eens 1 rijden hoor, niet vaak, maar toch wel een paar keer per jaar.
        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

        Comment


        • #5
          Schitterende foto's man! Vooral die eerste is erg fraai! (Alleen eerst nog even de schaduw van de fotograaf wegshoppen :-))
          ''Thank God for the internet experts''

          Comment


          • #6
            U vraagt, wij draaien. Meteen wat meer gefotoshopt dan alleen ingekort. Ik weet niet wat mooier is, dit (warme zuid europese look) of 't origineel (koelere noord europese looks)

            Last edited by Dennis Cavallino; 12-12-08, 12:47.

            Comment


            • #7
              Als je op die manier ook vlekken uit je kleren haalt heb je zeker alleen naveltruitjes en korte broeken over?
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

              Comment


              • #8
                lol, dat kan ik ook idd.
                Maar het ziet er wel beter uit hoor. :-)

                Toekomstige acties :
                - Iets met koppeling/drukgroep doen, ondanks dat de plaat begin 2007 nog is vervangen. Bij het wegrijden heb ik sindsdien last van trillingen namelijk en dit zou opgelost kunnen worden door een nieuwe koppelingsplaat + drukgroep te plaatsen. Onderdelenkosten lopen helaas al snel naar de 800 euro en het is ook al snel een halve dag werk.
                - Rechterraam gaat erg traag en durf ik daarom niet te gebruiken. Dit wil ik zelf eerst uitzoeken en proberen op te lossen.
                - De electrische antenne gaat sinds kort niet meer omhoog als ik de radio aan zet. Waarschijnlijk is die stuk en moet ik die vervangen. Dit wil ik ook zelf uitzoeken en repareren/vervangen.
                - Luchtfilterhuis schuren en spuiten. Die begint op de rand te roesten (ja, ja! ;-) namelijk.
                - En in het voorjaar weer een normaal oliebeurtje en apk natuurlijk.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Ik vind hem niet mooi. Ik vind hem wel ontzettend gaaf!
                  You know that reality is immaterial

                  Comment


                  • #10
                    Ik vergeet trouwens de nieuwe achterbandjes. Ik moet weer op zoek naar P Zero nero's in de juiste maat. Die zijn lastig te vinden namelijk.

                    @SS : kan ik me goed voorstellen. 'Mooi' is ook niet het juiste woord voor een SZ, vind ik.

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Je kan die kristallen SZ wel van je wanted list op de website afhalen.

                      Blijft een leuke auto trouwens.
                      Forza!

                      Comment


                      • #12
                        Nee, ik wil er nog wel eentje namelijk. :-)

                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)



                        Comment


                        • #13
                          Harry, je zou die luchtfilterkast ook eerst kunnen laten stralen voor een beter resultaat. Maar zelf schuren, primeren, schuren, spuiten en aflakken geeft natuurlijk meer voldoening. Leuk detail-klusje in ieder geval.

                          Rechter raam traag, je zou de deurpanelen kunnen demonteren en even kunnen kijken of 't raam ergens aanloopt. Kwestie van afstellen wellicht, maar de kans is ook groot dat 't motortje de pijp aan maarten gaat geven. Dan zou ik vast een reserve motortje scoren als je toch bezig bent. Is dat uitwisselbaar met de 75?

                          Antenne: eerst even zekering controleren. Brandt vaak door.

                          Die 'oude' koppelingsplaat moet je wel bewaren trouwens. Als die nog nieuw is, heb je die vast op voorraad liggen. Niet dat je er met die km-trages ooit nog één nodig hebt, maar je weet maar nooit als je in een gekke bui een burnout maakt ofzo.
                          Last edited by Dennis Cavallino; 12-12-08, 12:52.

                          Comment


                          • #14
                            Luchtfilterhuis gewoon dumpen bij Gerritsen in Nijkerk en daar laten stralen/poedercoaten. Voor een paar tientjes klaar en perfect resultaat. :-)
                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                              Die 'oude' koppelingsplaat moet je wel bewaren trouwens. Als die nog nieuw is, heb je die vast op voorraad liggen. Niet dat je er met die km-trages ooit nog één nodig hebt, maar je weet maar nooit als je in een gekke bui een burnout maakt ofzo.
                              De prijzen voor een koppelingsset zijn vaak inclusief de inruil van de oude plaat. Althans, bij mijn 75 was dat, dacht ik, wel zo. Maar idd zonde om een zo goed als nieuwe plaat (want dat zal het toch zijn) weg te moeten gooien.

                              Edit: blijft een fantastische bak natuurlijk, die SZ. Mooie foto's ook!
                              Auto's: veel...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                - Iets met koppeling/drukgroep doen, ondanks dat de plaat begin 2007 nog is vervangen. Bij het wegrijden heb ik sindsdien last van trillingen namelijk en dit zou opgelost kunnen worden door een nieuwe koppelingsplaat + drukgroep te plaatsen. Onderdelenkosten lopen helaas al snel naar de 800 euro en het is ook al snel een halve dag werk.
                                Kan het niet liggen aan de aandrijfas? Dat is een zwak punt bij de 75, sorry, SZ :-). Mijn pa had ook zo'n trilling en toen heeft Pennings de hardy schijf er tussen uit gehaald, een slag gedraaid, (het is een 6-kant) en weer gemonteerd en na een paar standen proberen, was de trilling uiteindelijk weg.

                                Comment


                                • #17
                                  Nee, is helaas koppeling/drukgroep.

                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)



                                  Comment


                                  • #18
                                    Meestal zijn trillingen bij het wegrijden te wijten aan een niet-perfect uit gelijnde koppelingsplaat en drukgroep, inderdaad.

                                    Let wel: dat is dus een fout van de inbouwer hè. Als je het volgens het boekje inbouwt, en het exact uitlijnt, dan trilt het niet.
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Toen is alleen de koppelingsplaat zelf vervangen en niet de drukgroep.
                                      Daar zit waarschijnlijk het probleem, aldus samvanlingen.
                                      Zij hebben toen echter niet aangegeven dat dit nodig was...
                                      Maar we zien wel weer. Kost wel weer geld helaas, maar ik wil het gewoon goed hebben, dat vind ik het belangrijkst.

                                      Ik heb een tijd geleden nog een uitgebreide email hierover gestuurd aan alfaexpert.nl (waar o.a. 6-bakkie en Jasper komen), maar die gast heeft wel een website, maar doet daar niets mee blijkbaar. Stom vind ik dat.
                                      Ik had een aantal gedetailleerde vragen die lastig via de telefoon kunnen namelijk.

                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)



                                      Comment


                                      • #20
                                        Het minder mooie maar meer bijzondere achterneefje van de SZ: De Lancia Hyena (Integrale):

                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ha, die Harry;

                                          Minder bruut, accoord. Maar minder mooi....
                                          Scherven brengen gelul.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Blijft een mooie auto, Harry. Bijzonder ook nog eens en dat voegt ook wat charme toe.

                                            Wat mij gelijk weer herinnert, zal hier dan een topic over mijn Elise aanmaken en het verhaal vanuit andere topic overgooien.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ach sinds ik weet dat mijn auto de techniek van de hyena heeft, en zeldzamer is dan dat hok van harry, en sneller dan alle twee.

                                              Ben ik al niet meer zo jalours...... ;-)

                                              http://www.ebbropremium.nl

                                              Politics is the entertainment branch of industry.

                                              Comment


                                              • #24
                                                lol :-)

                                                Maar het klopt dat je voor minder geld iets kunt kopen wat bijna net zo leuk is en misschien zelfs sneller is.
                                                Een Alfa 75 V6 bijvoorbeeld. Die heb je al voor 5K! Dus voor 1 SZ koop je een stuk of 6 Alfa 75 V6'jes.
                                                Beetje vreemd is dat, maar zo werkt dat nu eenmaal. Ik vind veel auto's gaaf, maar heb een zwakke plek voor de SZ. Die wilde ik gewoon erg graag hebben.

                                                De enige echte concurrent was de Ferrari 308 GTB. Dezelfde prijsklasse en echt supergaaf, vooral de GTB. Supermooie lijnen en een hele echte Ferrari.
                                                Ik heb die echter niet gekozen omdat ik gewoon geen zin heb in beurtjes van 5000 euro. Tevens kan ik met de SZ gewoon ook lange ritten maken zonder al teveel risico en zonder gebroken aan te komen. De stoelen zitten voor mij perfect en de pedalen zitten niet te dichtbij bij deze Alfa.
                                                Met 130km/u op de snelweg loopt hij gewoon 1:11 en dat is ook best fijn; Niet echt belangrijk voor zo'n hobby-auto, maar wel fijn als je naar Italië rijdt.

                                                De extra aantrekkingskracht van een Ferrari begrijp ik natuurlijk wel, maar dat kan ook een nadeel zijn.
                                                Groot voordeel v/d SZ is dat echte kenners het heel erg kunnen waarderen (hele leuke reacties soms) en de rest vind je geen patser, want je rijdt gewoon een Alfa Romeo i.p.v. een Porsj of , nog erger, een Ferrari.

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Leuk draadje Harry van deze plastic auto!

                                                  En nog even een correctie:
                                                  Ik heb een tijd geleden nog een uitgebreide email hierover gestuurd aan alfaexpert.nl (waar o.a. 6-bakkie en Jasper komen),
                                                  Raspaardje komt er ook tegenwoordig.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                    Ik heb een tijd geleden nog een uitgebreide email hierover gestuurd aan alfaexpert.nl (waar o.a. 6-bakkie en Jasper komen), maar die gast heeft wel een website, maar doet daar niets mee blijkbaar. Stom vind ik dat.
                                                    Ik had een aantal gedetailleerde vragen die lastig via de telefoon kunnen namelijk.
                                                    E-mail is inderdaad niet Frank z'n sterkste kwaliteit.

                                                    Maar gewoon even bellen, 't is een aardige kerel met verstand van zaken. Een SZ vindt-ie ongetwijfeld geweldig om aan te werken.
                                                    Mini Cooper Clubman
                                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                    "Jasper val dood." - RH

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ja, maar ik heb 10 vragen met foto's en linkjes van koppelingsplaten etc erbij natuurlijk. :-)
                                                      Kan ik beter even langs gaan vrees ik.

                                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                      BMW 320Ci (van GF)



                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Of bellen en zeggen dat je de plaatjes op de mail zet? In elk geval moet je eerste stap bellen zijn.
                                                        Mini Cooper Clubman
                                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                        "Jasper val dood." - RH

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nou ja, hopelijk is hij beter met sleutelen dan met internet/email. :-)

                                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)



                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                            Nou ja, hopelijk is hij beter met sleutelen dan met internet/email. :-)
                                                            Dat weet ik wel zeker. (Ja, ik kom er ook, ja :-0)
                                                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Mijn eerste contact was via e-mail. Binnen een dag wist ik of hij ook de complexe techniek van een te keuren 145 aankon...

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                145 en "complexe techniek" in 1 zin? ;-)

                                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X