Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MG MGB Tourer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • MG MGB Tourer

    Maar eens een start maken in "Mijn auto" met de MG.

    Wat er aan vooraf ging.

    In de periode (begin 90's) dat ik als werkplaatsreceptionist werkzaam was bij een Alfa Romeo dealer hoorde daar ook een "auto vd zaak" bij. Omdat ik buiten de werkplaatsreceptie ook een verhuurtak had opgezet en in de verhuurvloot een Spider zat, nam ik die nog wel eens mee. In diezelfde periode leerde ik ook MdV kennen en als de weekenden de Spider binnen was, nam ik die mee om van mijn woonplaats Veenendaal naar Tholen te gaan. waar Miek al woonde.

    Door de ervaringen met de Spider is onze voorliefde voor open rijden ontstaan. Toen ik dan ook verhuisde richting Tholen bleef die liefde voor open rijden bestaan. Daarnaast had ik het geluk een vrouw getroffen te hebben die ook nog van klassieke auto's hield. In eerste instantie zijn we op zoek naar een klassieke Spider gegaan met als voorkeur een Duetto of een Coda Tronca 1750, waarbij het geen bezwaar ws als daar het nodige restauratiewerk aan zou zitten . Gezien ons budget op dat moment en de troep die daarvoor te koop was, hebben we ons eens beraden en zijn we het beeld gaan verbreden. Daarbij kwam eerst een Triumph Tr4 of Tr4A in gedachten en niet veel later een MGB Tourer. (wel met chroom bumpers natuurlijk!!!)

    Een vriend van ons trok toen nog maandelijks richting de VS om de nodige klassiekers in te kopen. Naast een groot aantal Lotus Cortina's MK1 en Mini Cooper Sjes, zaten daar ook veel MG's tussen. Op een gegeven moment kregen wij een bericht dat hij in San Diego een '72er MGB had gevonden die meer dan aan onze wensen voldeed. Qua prijs lag hij lager dan we in gedachten hadden en qua hardheid en compleetheid was het een prima restauratieobject. Geantwoord dat we in principe het eens waren en na een week of 6 kwam de MGB in Antwerpen binnen.




    wordt vervolgd

  • #2
    Vervolg met plaatjes?!
    fka v164

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
      Vervolg met plaatjes?!

      Yep

      Comment


      • #4
        Voordat de MG in Nederland was kreeg ik via onze vriend Rob al wat foto's van de Bee, genomen bij de verkoper op het terrein.



        De hardtop is trouwens niet meegenomen omdat Rob hem niet mooi vond en dacht dat wij daar ook zo over zouden denken.
        Nu klopt dat ook wel, maar op de één of andere manier vinden we hem toch wel weer mooi van lelijkheid.



        Tja, en dan na een bootreis van een aantal weken wordt de Bee thuis gebracht en de garage ingereden.



        Waarna ik eens op mijn gemakje ben gaan denken over "wat nu te doen"

        Last edited by Ton van S; 20-12-08, 21:31.

        Comment


        • #5
          Spaakwielen, zo te zien, altijd meegenomen.
          Amerikaanse specs die je moet aanpassen of is dat pas vanaf de rubber bumper versies?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
            Spaakwielen, zo te zien, altijd meegenomen.
            Amerikaanse specs die je moet aanpassen of is dat pas vanaf de rubber bumper versies?
            Geen spaakwielen, maar Rostyle's die helemaal zwart gekwast zijn. Die komen er ook weer onder en zullen er dan qua kleurenschema weer zo uit zien zoals het hoort. Spaakwielen zijn vooral met de kleur (Aqua) die de body intussen heeft niet mooi.

            Mochten er andere velgen onder komen dan worden het GB's (Minilite stijl)

            Amerikaanse specs zijn inderdaad aangepast, alle emissiezooi is er afgehaald.




            .
            Last edited by Ton van S; 04-01-19, 23:40.

            Comment


            • #7
              Nadat ik uit mijn overpeinzingen was ontwaakt (zie laatste foto op 20-12), hebben Miek en myself de overall aangetrokken en zijn we de taken gaan verdelen.

              Miek aan het poetsen met het chroomwerk



              en ikke aan het sleutelen met de ophanging. In dit geval het splitsen van de draagarmen.



              In eerste instantie hadden we namelijk gedacht er een rijdend restauratieproject van te maken. Eerst technisch klaar maken en later de carrosserie goed aanpakken.
              Ik begon fanatiek met de voortrein waarvan de draagarmen een bekend euvel hadden, te weten het ovaal worden van de bevestigingen.

              Als startend MGB malloot heb ik mij ook nog bezondigd aan het uit elkaar halen van de fusee.
              Na veel geworstel met een pers om de lagers eruit te persen, hoorde ik tijdens een contactavond van de club dat het veel sneller en niets duurder was om daar
              een gereviseerde voor te kopen bij de specialist. Dit dan ook accuut gedaan en direct nieuwe armschokdempers gekocht.
              Nadat het allemaal weer in elkaar zat, begin ik met de achteras.

              Intussen waren we al bezig met een ander huis. Toen de transactie lukte, heb ik snel de achteras er weer ondergeschroefd om de Bee rollend te verhuizen.
              Na de verhuizing bleef het echter stil met het project. Ten eerste moest het huis worden opgeknapt, was er een kleine Van S op komst en had ik een interimjob die veel werk- en reistijd kostte.
              Last edited by Ton van S; 10-01-09, 22:19.

              Comment


              • #8
                Na een paar jaar en intussen een aankoop van een tweede klassieker (onze eerste Amazon Estate, een '69er B20)
                maar weer eens aan de gang gegaan met de Bee.
                Gezien de ruimte die ons nieuwe huis met een 2x zo grote garage bood, maar besloten tot een komplete restauratie.

                Eerste actie was het demonteren van de motor



                Voordat ik me bezig ging houden met het leeghalen van de motorruimte eerst het blok ontvet, zodat dat schoon naar de revisieboer kon



                Daarna de achteras eronderuit gehaald en het rolframe onder de body gemonteerd




                wordt vervolgd

                Comment


                • #9
                  He, gaaf man!!
                  Je was toen wel goed gestart zo te zien. Toch zonde als zulke restauraties door tijd en/of geldgebrek stil komen te liggen.
                  Hopelijk kun je binnenkort weer verder!!

                  De auto heeft een ietwat vreemd grille zo te zien?

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                    De auto heeft een ietwat vreemd grille zo te zien?
                    Dat is de zgn "recessed grille". Is van 1970 tot 1972 gevoerd.

                    (link is niet meer actueel. nieuwe foto staat op pagina 2)

                    De eerste, vanaf 1962 hadden deze grille



                    en de laatste chroombumper modellen van aug '72 tot in 1974 hadden deze honeycomb grlle

                    Last edited by Ton van S; 05-01-19, 10:50.

                    Comment


                    • #11
                      Na het uitbouwen van de motor en het verwijderen van de achteras, was de volgende stap het demonteren van de complete voortrein. In mijn planning had ik de verdeling zo gemaakt dat ik alle componenten wilde scheiden van de auto, maar nog niet uit elkaar halen. Dat wilde ik component voor component doen. Dus eerst een component klaar maken voor ik aan het volgende begon. Werkt prima om niet alle zooi door elkaar te laten geraken.

                      Het motorblok verdween naar de gepensioneerde directeur van het bedrijf waar ik als productmanager/verkoper werkzaam was, met als hoofdtaak motorrevisiedelen. De beste man kende ik van de MG club en hij kwam regelmatig nog op de zaak om onderdelen te halen voor zijn twee MG B's. "Schiet toch eens op met jouw auto" was vaak zijn commentaar. Waarop ik dan steevast lachend antwoorde met: "Jij bent gepensioneerd, ik niet." Uiteindelijk resulteerde het erin dat hij het motorblok volledig heeft gereviseerd voor o,o kosten. Ik was alleen geld voor het materiaal kwijt, maar aangezien ik dicht bij het vuur zat, kostte dat niet veel. De krukas is bij een klant geslepen, de cilinders opgeboord en zo goed als alles is door de pensionado vervangen. Zuigers (grootste overmaat), hoofd- en drijfstanglagers, distributie, oliepomp, nokkenas, kleppen en geleiders etc. etc. etc.

                      Intussen bracht ik mijn tijd door in het rijdend houden van onze eerste Amazon (zie: http://80.69.93.88/forum/showthread.php?t=2052 ) en het opknappen van de andere delen van de Bee.
                      Last edited by Ton van S; 01-02-09, 13:17.

                      Comment


                      • #12
                        Cool! Mooi mazzeltje had je daarmee dus!

                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)



                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                          Mooi mazzeltje had je daarmee dus!
                          Dat is geen mazzel, dat is investeren in de juiste netwerken Harry ;-)
                          fka v164

                          Comment


                          • #14
                            V164 snapt 't. :-)

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                              Dat is de zgn "recessed grille". Is van 1970 tot 1972 gevoerd.


                              Die recessed grill geeft de auto een fraai front vind ik.
                              Afgelopen voorjaar eens even lekker in een B kunnen sturen en dat vond ik leuk. Het zijn lekkere toerauto's. Genoeg koppel onderin om lekker vooruit te komen, zonder te hoeven jakkeren. Past goed bij het open rijden. Je zit lekker laag en dat is erg prettig. Leuk om eens in de zoveel tijd lekker een weekendje mee weg te gaan om op een mooie manier te onthaasten.

                              Comment


                              • #16
                                .

                                Tussen het aan de gang houden van onze eerste Amazon door hield ik me, als er tijd over was, ook nog bezig met het uitkleden van de Bee. Na het verwijderen van de achteras kwam de voortrein, incl crossmember aan de beurt. Die heb ik in z'n geheel onder de auto vandaan gehaald en ben hem toen systematisch gaan strippen. Crossmember van buiten en van binnen helemaal kaal gemaakt en in roestwerend materiaal ingespoten. Alle buitenliggende delen heb ik in zwarte chassislak geschildert en tijdens het opbouwen van het geheel weer nieuwe rubbers (nu van een B V8) gemonteerd. De armschokdempers waren zo lek als een zeef en deden helemaal niets meer. Ik heb het nog even moeilijk gehad met het kiezen van de dempers. Er zijn namelijk hele mooie sets op de markt om de armschokdempers te vervangen voor moderne, hydraulische. Omdat de hele opzet van de restauratie er eentje is van het zo ver als mogelijk volgens originele specificaties heb ik voor de gereviseerde armschokdempers gekozen. Buiten dat, de snelste tijd op Zandvoort is geen issue :-)

                                Naast het mechanische gedeelte was ook de carrosserie aan een opfrisbeurt toe. Niet omdat de koets rot was, maar omdat er in de US in de loop der jaren aardig aan geprutst was qua spuitwerk. Alles was slordig afgeplakt geweest en de Californische zon had goed zijn best gedaan om te zorgen dat de rubbers uitgedroogd waren en ook het interieur had z'n beste tijd gehad.

                                Mechanisch was het trouwens ook een zooitje, smerig en vet zoals deze foto van de motorruimte laat zien



                                De carrosserie had maar 3 slechte plekken,

                                In de voetenruimte aan de passagierskant zat een gat ter grootte van een ouwerwetse gulden. Hier te zien na het bezoek aan de straler



                                de dorpel rechtsvoor had een paar kleine gaatjes



                                en de linker accubak was weggerot. Waarschijnlijk door lekkage van een accu. Van origine zitten er in een B twee 6volts accu's in serie, ieder in een aparte bak. De accu's hangen in open frames/ accubakken en zijn via een luik achter de voorstoelen te bereiken.



                                Deze bakken zijn echter zo groot dat een normale 44Ah 12volts accu er ook goed in past. Daarom heb ik de slechte bak rondom dicht laten lassen, zodat ik nu een extra bergruimte heb.

                                Tijdens het strippen van het interieur kwamen we ook de originele kleur tegen, genaamd Aqua.



                                In eerste instantie was ik er niet kapot van en van te voren hadden we besloten dat de Bee zwart zou gaan worden met roodbruin leren bekleding. Toen we er achter kwamen dat de kleur Aqua echter zeldzaam is en maar een jaar is gebruikt (1972) tijdens de 18 jaar productie van de MGB hebben we toch maar besloten om deze kleur te gaan gebruiken, samen met de navyblue bekleding die er af fabriek in heeft gezeten.


                                .
                                Last edited by Ton van S; 07-02-09, 23:41.

                                Comment


                                • #17
                                  Gaaf! Goeie beslissing!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Na de aankoop van onze tweede Amazon en de ontwikkeling daarmee is het lange tijd stil geweest rond de MG. Toen het werk aan de Amazon echter zo de spuigaten uit ging lopen en m'n maatje die het las- en plaatwerk voor zijn rekening zou nemen voor langere tijd uitviel heb ik een tijd helemaal niets gedaan aan beide auto's.

                                    Op een gegeven moment begon het toch wel weer te kriebelen om wat te gaan doen. Van de MG was intussen de motor helemaal klaar, het dashboard (incl meters) helemaal opgeknapt en technische weer op punt gezet, de achteras gecontroleerd qua afstellingen en in de nieuwe, zwarte lak gezet. Omdat de MG voor ons beiden meer heeft dan de Amazon was er vanaf het begin al wel het standpunt ingenomen dat tijd geen punt mocht zijn. Liever langer bezig en goed, dan vlug alles afraffelen. Zo wilden wij het spuitwerk door een echte vakman laten doen. Toen de mogelijkheid zich voordeed om dat te laten doen bij iemand die een collectie klassieke auto's heeft en daarvoor een paar man in dienst heeft die het onderhoud en restauraties doet, heb ik samen met Annemieke de body helemaal kaal gemaakt en daarna naar dat adres gegaan.

                                    Dat kaal maken hebben wij gedaan met een verfstripper, waarbij wij niet het plaatwerk hebben verwarmd, maar het plamuurmes dat werd gebruikt om de lak eraf te stropen. In twee dagen hadden we zowel de bovenkant als de onderkant helemaal kaal. Tijdens het föhnwerk kwamen we nog een leuke verrassing tegen:-) Onder de originele grondlakkwamen we op het kale plaatwerk nog een plak plamuur tegen waar je "U" tegen zegt. Ik had al wel eens verhalen gehoord over de soms knullige manier van werken in de autofabrieken in Engeland. Daar was dit dan wel het bewijs van :-)))




                                    en nog wat meer foto's van het kunstwerk








                                    De bestaande motorkap was ooit een keer opengewaaid geweest en met goed fatsoen niet meer op te knappen. Bij toeval kon ik nog een originele nieuwe motorkap kopen






                                    en alles er nog en keer voor het idee opgehangen



                                    bij de restaurateur in de epoxie



                                    en in de eerste grondlaag, voor het gladschuren




                                    en weer thuis, in de BLMC kleur BLVC60, oftewel Aqua

                                    Last edited by Ton van S; 24-03-09, 23:47.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mooi hoor
                                      fka v164

                                      Comment


                                      • #20
                                        Idd erg mooi project!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Cool!
                                          Mooie kleur Ton!!

                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                          BMW 320Ci (van GF)



                                          Comment


                                          • #22
                                            Blijft een aparte kleur. MGB's in een andere kleur dan de bekende rood of BRG vind ik erg leuk. Licht geel, of 70's oranje staat erg goed, maar babyblauw of muisgrijs op een GT is helemaal fanstastisch. Aqua had ik echt nog nooit gezien. Je zou zelfs zeggen dat 't niet origineel is, zo zeldzaam is het. Erg mooi dat jullie die kleur hadden ontdekt en deze dus weer terugbrengen in de originele staat. Daar ga je absoluut geen spijt van krijgen!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ik heb bij Hofman eens eentje in die kleur gezien in perfecte staat.
                                              Erg mooi ding.

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                Ik heb bij Hofman eens eentje in die kleur gezien in perfecte staat.
                                                Je liegt, of was iemand met die wagen op bezoek :-)
                                                fka v164

                                                Comment


                                                • #25
                                                  lol :-)

                                                  Het was een hele dure, dus dan kan het ook bij hofman hoor.

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    "Since that time I have done many things making a number of improvements from a Weber carburetor to changing the color from Aqua to RED. "I think all fast sport cars should be red."

                                                    http://members.gcronline.com/odbcarclub/
                                                    Er zijn er dus die het andersom doen.. ;-)
                                                    Veritatis simplex oratio est

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                      lol :-)

                                                      Het was een hele dure, dus dan kan het ook bij hofman hoor.
                                                      In verhouding is het daar altijd te duur, heb ik wel eens begrepen :-)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                        "Since that time I have done many things making a number of improvements from a Weber carburetor to changing the color from Aqua to RED. "I think all fast sport cars should be red."

                                                        http://members.gcronline.com/odbcarclub/
                                                        Er zijn er dus die het andersom doen.. ;-)
                                                        Rood = gaap!
                                                        Aqua = gaaf!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tjonge jonge, nog zo'n oud draadje.

                                                          De B is op de lange termijn geschoven. Wordt pas opgepakt als de Amazon klaar is en de rest van de zooi is opgeruimt, dan wel verkocht.

                                                          Op lange termijn zal het dus een daily voor Mdv zijn (waarschijnlijk blijft dat een V70), een daily voor mijzelf en de MGB voor de leut.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hoeveel wagens heb je dus, Ton, stuk of 6? Cool.
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                            "Jasper val dood." - RH

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Wat echt gangbaar is? 2 stuks. Een V70 en een 900 (Saab)

                                                              Wbt de rest een karkas van een Amazon, een geschorste Golf 1 cabrio, een nog af te bouwen Amazon Combi en een nog af te bouwen MGB tourer.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Dus toch 6! Dan sta je nog steeds in de top 5 veulbezitters hier op Gummen.
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                                "Jasper val dood." - RH

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X