Ik ben zo onbescheiden om maar even een algemeen draadje te openen waarin ik ga vertellen wat ik met mijn Alfa's beleef. Misschien dat het iemand boeit, anders is het een mooi naslagwerk voor mezelf straks :-).
Kleine introductie van de Alfa's:
Alfa 75 3.0 V6 America. Auto is in zeer goede staat, origineel Nederlands uit 1988, champagne metallic, 17" AZEV, laag en werkelijk een plaatje van een auto en een droom om te rijden. Snel en toch zuinig, super wegligging, fantastisch geluid.
Momenteel geschorst, want ik rij er 's winters niet. Dit had ik eind 2007 al gedaan, maar door een heel erge drukke eerste helft van 2008 niet eraan toegekomen om de 75 weer uit de schorsing te halen. Nu wacht ik uiteraard weer tot de lente. Sowieso een beetje in dubio wat ik met deze auto doe, want ik maak er wel erg weinig gebruik van en dat is ook weer zonde. Maar wegdoen doet ook pijn.
Giulia 1600 Super Biscione. Zeer fijn rijdend supertje uit 1970 in de kleur Grigio Indego, staande pedaaltjes dus nog, die met een ex squadra onderstel en pittige 1600 motor gewoon erg lekker scheurijzertje is. Natuurlijk met brulpijpje voor het mooie geluid. In mei mee naar Rome gekoetst en aansluitend de 1000 Miglia bezocht. Geen centje pijn natuurlijk en geweldige reacties in Italie.
Giulia 1300 GT junior 'brievenbus'. Origineel Nederlands brievenbusje uit 1970. Geen concoursstaat, meer wel leuke bertone verder en wit staat hem goed. 1300 motor is een beetje lui, maar hij verbruikt zeer weinig olie en stuurt verder prima. Reservewielbak is rot momenteel, dus die moet even vervangen worden. Verder best een harde auto voor een Nederlander. Tuurlijk heeft hij hier en daar een plekje, maar de afgelopen jaren is de auto niet slechter geworden. Als ik tijd zin en geld heb, gaan ik hem nog wel iets netter maken, want de basis is goed.
Spider 1300 junior 'Duetto'. Deze is op komst! Dat wil zoveel zeggen als, ik heb hem gekocht, maar niet opgehaald. Met dit weer heb ik daar geen zin in en hij staat goed waar die nu staat. Auto is uit 1968 en ook origineel Nederlands! Afgelopen jaren is de auto helemaal gerestaureerd en ziet er weer als nieuw uit!! En heel toevallig is het ook de ex auto van een medegummer, W220L! Duetto is eigenlijk net zo verkeerde naam voor deze auto als super voor de meeste super. Feitelijk is dit een spider 1300 junior. Een instapversie van de echte Duetto's 1600 en 1750. Hij heeft echter dezelfde kenmerkende 'boottail' achterkant en die carrosserievariant wordt in de praktijk dan altijd Duetto genoemd. Deze werd opgevolgd door de spider 'coda tronca', de spider met de aerodynamische Kamm-tail. Deze Duetto gaat straks de hoofdrol spelen in mijn 1000 Miglia 2009 avonturen.
Vandaag had ik voor mezelf de tijd genomen om eens even te kijken of de Giulia en de brievenbus nog te reanimeren zijn. De Giulia heb ik na mijn Rome en 1000 Miglia tripje in de garage gezet, nog net de accupool eraf gehaald en de raampjes op een kier gezet, maar verder niet meer aangeraakt. Jaja, schaam, schaam... Ik ben er simpelweg niet aan toegekomen.
Voor de zekerheid maar even de Volvo + startkabels erbij gehaald, want die accu zal wel niet heel erg fris meer zijn. Het duurde inderdaad weer even voordat de benzine in de carburateurs was en dat was niet zonder startkabels gelukt. Het duurde zo lang voordat hij aansloeg, dat ik dacht dat ik hem verzopen had. Even een paar bougies eruit gedraaid, maar die waren eigenlijk kurkdroog. In een poging de bougies van de 3de en 4de cilinder eraf te halen, brak het porcelein :-(. De bougie zat moervast, toch echt zelf vast gedraaid in mei vrees ik. Toen schoot de dop eraf en krak. Niet zo erg, 4 nieuwe bougies doe ik toch elk jaar erop en de kosten zijn 8 euro voor 4. Dus even nieuwe halen en een betere doppenset.
Uiteindelijk sloeg hij toch aan en liep eigenlijk meteen als vanoud op alle 4 cilinders. Even een kwartiertje warm laten worden of controleren op lekkages en zo. Allemaal prima. Accu weer losgekoppeld en op naar de brievenbus.
De brievenbus staat onder in de parkeergarage van mij appartement. Die had ik ook al sinds begin juni niet meer aangeraakt. Ik had toen een toertocht, maar het uitlaatrubber van de einddemper was gescheurd en daardoor rammelt de einddemper achter tegen de carrosserie. Nieuw rubber is in huis, moet er nog onder alleen. Geen startkabels nodig deze keer, eventjes doorstarten en op eigen kracht aan de gang. Ook maar eventjes laten lopen en warm laten worden en hier en daar even gekeken of alles nog dicht zat. Prima allemaal, dus ook deze weer afgekoppeld.
Dit moet ik dus vaker doen en bij voorkeur ook even minimaal een half uur rijden. Dat wilde ik nu niet doen gezien het weer, maar voor de techniek zou het niet verkeerd zijn. Ik schrok er een beetje van hoe lang het geleden was dat ik die auto's aan had geraakt. Maar in mijn agenda gaan zetten of zo. Maar het was in elk geval wel weer even heel erg fijn om weer eens eventjes zo'n heerlijk nord blokkie te horen draaien. Blijft een heerlijk geluidje!
Kleine introductie van de Alfa's:
Alfa 75 3.0 V6 America. Auto is in zeer goede staat, origineel Nederlands uit 1988, champagne metallic, 17" AZEV, laag en werkelijk een plaatje van een auto en een droom om te rijden. Snel en toch zuinig, super wegligging, fantastisch geluid.
Momenteel geschorst, want ik rij er 's winters niet. Dit had ik eind 2007 al gedaan, maar door een heel erge drukke eerste helft van 2008 niet eraan toegekomen om de 75 weer uit de schorsing te halen. Nu wacht ik uiteraard weer tot de lente. Sowieso een beetje in dubio wat ik met deze auto doe, want ik maak er wel erg weinig gebruik van en dat is ook weer zonde. Maar wegdoen doet ook pijn.
Giulia 1600 Super Biscione. Zeer fijn rijdend supertje uit 1970 in de kleur Grigio Indego, staande pedaaltjes dus nog, die met een ex squadra onderstel en pittige 1600 motor gewoon erg lekker scheurijzertje is. Natuurlijk met brulpijpje voor het mooie geluid. In mei mee naar Rome gekoetst en aansluitend de 1000 Miglia bezocht. Geen centje pijn natuurlijk en geweldige reacties in Italie.
Giulia 1300 GT junior 'brievenbus'. Origineel Nederlands brievenbusje uit 1970. Geen concoursstaat, meer wel leuke bertone verder en wit staat hem goed. 1300 motor is een beetje lui, maar hij verbruikt zeer weinig olie en stuurt verder prima. Reservewielbak is rot momenteel, dus die moet even vervangen worden. Verder best een harde auto voor een Nederlander. Tuurlijk heeft hij hier en daar een plekje, maar de afgelopen jaren is de auto niet slechter geworden. Als ik tijd zin en geld heb, gaan ik hem nog wel iets netter maken, want de basis is goed.
Spider 1300 junior 'Duetto'. Deze is op komst! Dat wil zoveel zeggen als, ik heb hem gekocht, maar niet opgehaald. Met dit weer heb ik daar geen zin in en hij staat goed waar die nu staat. Auto is uit 1968 en ook origineel Nederlands! Afgelopen jaren is de auto helemaal gerestaureerd en ziet er weer als nieuw uit!! En heel toevallig is het ook de ex auto van een medegummer, W220L! Duetto is eigenlijk net zo verkeerde naam voor deze auto als super voor de meeste super. Feitelijk is dit een spider 1300 junior. Een instapversie van de echte Duetto's 1600 en 1750. Hij heeft echter dezelfde kenmerkende 'boottail' achterkant en die carrosserievariant wordt in de praktijk dan altijd Duetto genoemd. Deze werd opgevolgd door de spider 'coda tronca', de spider met de aerodynamische Kamm-tail. Deze Duetto gaat straks de hoofdrol spelen in mijn 1000 Miglia 2009 avonturen.
Vandaag had ik voor mezelf de tijd genomen om eens even te kijken of de Giulia en de brievenbus nog te reanimeren zijn. De Giulia heb ik na mijn Rome en 1000 Miglia tripje in de garage gezet, nog net de accupool eraf gehaald en de raampjes op een kier gezet, maar verder niet meer aangeraakt. Jaja, schaam, schaam... Ik ben er simpelweg niet aan toegekomen.
Voor de zekerheid maar even de Volvo + startkabels erbij gehaald, want die accu zal wel niet heel erg fris meer zijn. Het duurde inderdaad weer even voordat de benzine in de carburateurs was en dat was niet zonder startkabels gelukt. Het duurde zo lang voordat hij aansloeg, dat ik dacht dat ik hem verzopen had. Even een paar bougies eruit gedraaid, maar die waren eigenlijk kurkdroog. In een poging de bougies van de 3de en 4de cilinder eraf te halen, brak het porcelein :-(. De bougie zat moervast, toch echt zelf vast gedraaid in mei vrees ik. Toen schoot de dop eraf en krak. Niet zo erg, 4 nieuwe bougies doe ik toch elk jaar erop en de kosten zijn 8 euro voor 4. Dus even nieuwe halen en een betere doppenset.
Uiteindelijk sloeg hij toch aan en liep eigenlijk meteen als vanoud op alle 4 cilinders. Even een kwartiertje warm laten worden of controleren op lekkages en zo. Allemaal prima. Accu weer losgekoppeld en op naar de brievenbus.
De brievenbus staat onder in de parkeergarage van mij appartement. Die had ik ook al sinds begin juni niet meer aangeraakt. Ik had toen een toertocht, maar het uitlaatrubber van de einddemper was gescheurd en daardoor rammelt de einddemper achter tegen de carrosserie. Nieuw rubber is in huis, moet er nog onder alleen. Geen startkabels nodig deze keer, eventjes doorstarten en op eigen kracht aan de gang. Ook maar eventjes laten lopen en warm laten worden en hier en daar even gekeken of alles nog dicht zat. Prima allemaal, dus ook deze weer afgekoppeld.
Dit moet ik dus vaker doen en bij voorkeur ook even minimaal een half uur rijden. Dat wilde ik nu niet doen gezien het weer, maar voor de techniek zou het niet verkeerd zijn. Ik schrok er een beetje van hoe lang het geleden was dat ik die auto's aan had geraakt. Maar in mijn agenda gaan zetten of zo. Maar het was in elk geval wel weer even heel erg fijn om weer eens eventjes zo'n heerlijk nord blokkie te horen draaien. Blijft een heerlijk geluidje!
Comment