Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lennart's Alfa Romeo update

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Lennart's Alfa Romeo update

    Ik ben zo onbescheiden om maar even een algemeen draadje te openen waarin ik ga vertellen wat ik met mijn Alfa's beleef. Misschien dat het iemand boeit, anders is het een mooi naslagwerk voor mezelf straks :-).

    Kleine introductie van de Alfa's:
    Alfa 75 3.0 V6 America. Auto is in zeer goede staat, origineel Nederlands uit 1988, champagne metallic, 17" AZEV, laag en werkelijk een plaatje van een auto en een droom om te rijden. Snel en toch zuinig, super wegligging, fantastisch geluid.
    Momenteel geschorst, want ik rij er 's winters niet. Dit had ik eind 2007 al gedaan, maar door een heel erge drukke eerste helft van 2008 niet eraan toegekomen om de 75 weer uit de schorsing te halen. Nu wacht ik uiteraard weer tot de lente. Sowieso een beetje in dubio wat ik met deze auto doe, want ik maak er wel erg weinig gebruik van en dat is ook weer zonde. Maar wegdoen doet ook pijn.
    Giulia 1600 Super Biscione. Zeer fijn rijdend supertje uit 1970 in de kleur Grigio Indego, staande pedaaltjes dus nog, die met een ex squadra onderstel en pittige 1600 motor gewoon erg lekker scheurijzertje is. Natuurlijk met brulpijpje voor het mooie geluid. In mei mee naar Rome gekoetst en aansluitend de 1000 Miglia bezocht. Geen centje pijn natuurlijk en geweldige reacties in Italie.
    Giulia 1300 GT junior 'brievenbus'. Origineel Nederlands brievenbusje uit 1970. Geen concoursstaat, meer wel leuke bertone verder en wit staat hem goed. 1300 motor is een beetje lui, maar hij verbruikt zeer weinig olie en stuurt verder prima. Reservewielbak is rot momenteel, dus die moet even vervangen worden. Verder best een harde auto voor een Nederlander. Tuurlijk heeft hij hier en daar een plekje, maar de afgelopen jaren is de auto niet slechter geworden. Als ik tijd zin en geld heb, gaan ik hem nog wel iets netter maken, want de basis is goed.
    Spider 1300 junior 'Duetto'. Deze is op komst! Dat wil zoveel zeggen als, ik heb hem gekocht, maar niet opgehaald. Met dit weer heb ik daar geen zin in en hij staat goed waar die nu staat. Auto is uit 1968 en ook origineel Nederlands! Afgelopen jaren is de auto helemaal gerestaureerd en ziet er weer als nieuw uit!! En heel toevallig is het ook de ex auto van een medegummer, W220L! Duetto is eigenlijk net zo verkeerde naam voor deze auto als super voor de meeste super. Feitelijk is dit een spider 1300 junior. Een instapversie van de echte Duetto's 1600 en 1750. Hij heeft echter dezelfde kenmerkende 'boottail' achterkant en die carrosserievariant wordt in de praktijk dan altijd Duetto genoemd. Deze werd opgevolgd door de spider 'coda tronca', de spider met de aerodynamische Kamm-tail. Deze Duetto gaat straks de hoofdrol spelen in mijn 1000 Miglia 2009 avonturen.

    Vandaag had ik voor mezelf de tijd genomen om eens even te kijken of de Giulia en de brievenbus nog te reanimeren zijn. De Giulia heb ik na mijn Rome en 1000 Miglia tripje in de garage gezet, nog net de accupool eraf gehaald en de raampjes op een kier gezet, maar verder niet meer aangeraakt. Jaja, schaam, schaam... Ik ben er simpelweg niet aan toegekomen.
    Voor de zekerheid maar even de Volvo + startkabels erbij gehaald, want die accu zal wel niet heel erg fris meer zijn. Het duurde inderdaad weer even voordat de benzine in de carburateurs was en dat was niet zonder startkabels gelukt. Het duurde zo lang voordat hij aansloeg, dat ik dacht dat ik hem verzopen had. Even een paar bougies eruit gedraaid, maar die waren eigenlijk kurkdroog. In een poging de bougies van de 3de en 4de cilinder eraf te halen, brak het porcelein :-(. De bougie zat moervast, toch echt zelf vast gedraaid in mei vrees ik. Toen schoot de dop eraf en krak. Niet zo erg, 4 nieuwe bougies doe ik toch elk jaar erop en de kosten zijn 8 euro voor 4. Dus even nieuwe halen en een betere doppenset.
    Uiteindelijk sloeg hij toch aan en liep eigenlijk meteen als vanoud op alle 4 cilinders. Even een kwartiertje warm laten worden of controleren op lekkages en zo. Allemaal prima. Accu weer losgekoppeld en op naar de brievenbus.

    De brievenbus staat onder in de parkeergarage van mij appartement. Die had ik ook al sinds begin juni niet meer aangeraakt. Ik had toen een toertocht, maar het uitlaatrubber van de einddemper was gescheurd en daardoor rammelt de einddemper achter tegen de carrosserie. Nieuw rubber is in huis, moet er nog onder alleen. Geen startkabels nodig deze keer, eventjes doorstarten en op eigen kracht aan de gang. Ook maar eventjes laten lopen en warm laten worden en hier en daar even gekeken of alles nog dicht zat. Prima allemaal, dus ook deze weer afgekoppeld.

    Dit moet ik dus vaker doen en bij voorkeur ook even minimaal een half uur rijden. Dat wilde ik nu niet doen gezien het weer, maar voor de techniek zou het niet verkeerd zijn. Ik schrok er een beetje van hoe lang het geleden was dat ik die auto's aan had geraakt. Maar in mijn agenda gaan zetten of zo. Maar het was in elk geval wel weer even heel erg fijn om weer eens eventjes zo'n heerlijk nord blokkie te horen draaien. Blijft een heerlijk geluidje!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
    Misschien dat het iemand boeit, anders is het een mooi naslagwerk voor mezelf straks :-).
    Vooral als er straks weer eens een servercrash is en alle oude draadjes wegzijn...
    been there, done that :-)

    Comment


    • #3
      Haha, dan is het mooi pech hebben :-).

      Comment


      • #4
        Hier 'moet' er dus eentje van weg (Benz-draadje)?
        Lastige keuze inderdaad...

        Comment


        • #5
          Dat is het! Luxeprobleem natuurlijk, maar ik wil voorkomen dat het een echt probleem wordt.

          Er staan nog 2 voertuigen op de nominatie om het veld te ruimen: de motoren.
          Die Guzzi heeft sowieso al jaren niet meer bewogen, voor het laatst toen ik nog in Duitsland woonde een jaar of 4 terug. Is wel belastingvrij inmiddels.
          Die Fazer kocht ik ongeveer 4 jaar terug met 13.000km op de teller. Er staat nu 14.000km op. Het is een fijne all-rounder, maar wanneer ik tijd zou hebben om te rijden, zit ik bij mijn vriendin. Wij hebben een LAT relatie en zij is bang voor snelle brommers, ergo Lennart rijdt er nooit op.
          Aan de andere kant: Het ding kost me aan belasting en verzekering nog geen 200 euro per jaar en daar kun je dan weer geen motor voor huren voor die paar keer dat ik er wél op rij. Lastig dus.

          Wellicht dat ik de Fazer toch verkoop, iets terugkopen kan altijd als het moet. Het is niet een bijzondere zeldzame motor of zo. Het geld van de verkoop even parkeren samen met het geld van de Benz en misschien de America en staat er straks per ongeluk een keer een 911. Of een Giulietta Sprint. Of wie weet wat.

          Comment


          • #6
            Leuk verhaal Lennart! Erg fraaie verzameling ook. En je gaat er echt spijt van krijgen als je de 75 verkoopt, dat weet ik zeker... Ik heb die van mij ook al bijna een keer verkocht, maar kon het toen niet over m'n hart verkrijgen. En volgens mij is die van jou in een nog betere staat dan die van mij.

            Maar als er idd ook één van de Alfa's weg moet, dan kan ik me je dilemma voorstellen. En ik ken het gevoel, eigenlijk zijn mijn huidige zes auto's ook wat teveel...
            Auto's: veel...

            Comment


            • #7
              En je gaat er echt spijt van krijgen als je de 75 verkoopt, dat weet ik zeker...
              Dank je wel voor deze hulp in het beslissingsproces! ;-)

              Net even de Fazer van de parkeergarage onder mijn appartement, via de wasbox naar mijn garagebox gereden. Een bewoner had er kennelijk 'last' van dat mijn Fazer in een hoekje stond waar niemand verder iets mee kan, behalve bijvoorbeeld.... een motor neerzetten. Waar was dat afgunst draadje ook alweer? Die zal dan ook wel tegen vrijstelling voor klassiekers zijn.
              Maar goed, eigenlijk staat hij perfect in de garagebox, gezelllig naast de Giulia. Ik heb het geluk gehad dat ik 2 jaar geleden een garagebox kon kopen voor een nette prijs en die ook nog eens iets groter was dan gemiddeld. Er kunnen makkelijk 2 motoren achter elkaar naast de Giulia staan en als het moet, ook nog één erachter. En dan hou ik nog voldoende ruimte over om gemakkelijk in en uit de Giulia te stappen en zelfs erin en eruit te rijden.

              Toch had ik weer even lol op de Fazer net. Het is namelijk niet koud nu en wat trekt dat toch heerlijk snel op zo'n brommer met 100pk. Tsja, moeilijk. Hij staat in elk geval goed voor de rest van de winter nu.
              Last edited by Lennart; 21-12-08, 13:40.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                Dank je wel voor deze hulp in het beslissingsproces! ;-)
                Graag gedaan. Het is ook helemaal niet dat ik je een bepaalde kant op wil sturen, hoor ;-)
                Auto's: veel...

                Comment


                • #9
                  Goh, al die leuke verhalen over V6 Alfa's hier in dit topic, word ik een beetje jaloers van. Het is volgens mij al weer maanden geleden dat ik in een van mijn Alfa's heb gereden. (Afscheid 75 TS was het) En terwijl ik dit type kijk ik naar buiten en snap ik weer waarom.
                  Geduld is niet mijn sterkste kant :-/. Maar over een paar uurtjes is het 2009, en in 2009 ga ik weer in mijn Alfa's rijden :-).

                  Comment


                  • #10
                    Ja man!
                    Mijn SZ staat ook al te lang stil...

                    Rijden moet je met die auto's!!

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Ook mijn klassiekers staan al een tijdje ongebruikt stof te vangen hoor. Het was wel de bedoeling om met de 130 ook in de winter te rijden, maar bij nader inzien vind ik het toch zonde met al dat zout op de weg... Het Saabje blijft nog effe...

                      Comment


                      • #12
                        Als je met die klassiekers in de pekel gaat rijden, kun je 's nachts niet slapen van al dat gekreun van die auto's van het corrosieproces.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                          Als je met die klassiekers in de pekel gaat rijden, kun je 's nachts niet slapen van al dat gekreun van die auto's van het corrosieproces.
                          Staan die auto's naast je bed dan? ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                            Staan die auto's naast je bed dan? ;-)
                            "'t zijn poetsers Ruud, wij hebben de rallypaardjes nog gewoon uit gelaten in december in de sneeuw nog wel :-)
                            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                              "'t zijn poetsers Ruud, wij hebben de rallypaardjes nog gewoon uit gelaten in december in de sneeuw nog wel :-)
                              :-)))

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                Ja man!


                                Rijden moet je met die auto's!!
                                Precies. Ik rijd elk weekend wel minstens 100 km met de Q4. Dat is volgens mij beter dan nu laten stilstaan ivm pekel.
                                Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                                Comment


                                • #17
                                  Poetsers??! Ik knal er wel gewoon mee naar Rome hè, dussuh ;-).

                                  Het verschil tussen die Q4 en die Giulia-achtigen van mij is oa, dat die Q4 gegalvaniseerd plaatwerk heeft. Daar zou ik ook wel gewoon mee rijden nu. Van die oudjes vind ik dat gewoon echt te zonde nu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vind ik ook zonde!
                                    Tevens krijg ik lelijke zoutplekken op die plastic bak van mij. ;-)

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • #19
                                      ... en dan moet je CM om advies vragen. Ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                                        Precies. Ik rijd elk weekend wel minstens 100 km met de Q4. Dat is volgens mij beter dan nu laten stilstaan ivm pekel.
                                        *mompelt iets over el cheapo naar Italie met de Beierse leaseknortor*
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                        "Jasper val dood." - RH

                                        Comment


                                        • #21
                                          :-) Volgende keer dus volle polle met die Q4 die kant op hè?
                                          164 is echt een fijne reiswagen, voldoende power, airco voor als het echt warm wordt binnen.
                                          Shit man, het is nog ruim 5 maanden wachten op de 1000 Miglia..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                            164 is echt een fijne reiswagen, voldoende power, airco voor als het echt warm wordt binnen.
                                            100% Mee eens. Had eigenlijk niet verwacht dat ik de 164 binnen zo'n korte tijd zo zou gaan waarderen. Maar wil zelf nog eens graag met de 75 naar Italie en daar ook mee over de Stelvio rossen Stelvio over met de Q4 moet ook fantastisch zijn, lijkt me.
                                            Auto's: veel...

                                            Comment


                                            • #23
                                              ^up^

                                              Gisteren even met Job contact gehad over de Duetto. Aangezien hij weer wat spul binnen gaat krijgen uit Italie, zou het hem wel uitkomen dat de Duetto plaats gaat maken voor het nieuwe spul. Da's niet erg natuurlijk, want dan krijg ik eindelijk mijn topless Alfa!
                                              Hij komt de Duetto even langsbrengen bij me met de oprijwagen, omdat ik geen zin heb om ermee door te pekel te gaan koetsen. Volgende week heb ik weinig tijd, dus het zal wel de week erna worden.
                                              Er komt nog wel even nieuwe olie en filters in natuurlijk voor die tijd en misschien nog wat ontstekingspulletjes als het nodig is.

                                              Verder heb ik nog even met hem gehad over een nuovaatje, die hij heeft staan voor niet te veel geld en ik misschien wil gaan gebruiken voor dagelijks vervoer. Aangezien ik nu carpool en te weinig rij voor LPG (rekening voor 350 euro voor komend kwartaal ligt is alweer binnen) wil ik de Volvo eigenlijk voorlopig schorsen of verkopen.
                                              De 75 die op het Alfaforum staat is ook nog een optie overigens.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Goede service van Job!!
                                                Beurtje gaat hij nog doen of doe je dat zelf?

                                                Ik kom hem binnenkort wel even bekijken als hij bij jou staat dan!

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Job is niet de moeilijkste inderdaad.
                                                  Beurtje is service, dus kost me niets extra's of zo. Kost hem hooguit een paar tientjes aan onderdelen en een uurtje werk, met tevreden klant als resultaat.

                                                  Als de eerste mooie dagen komen dit jaar, bereid je dan maar vast voor op een 'schuur'sessie Harry :-).

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oke, cool! :-)

                                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                    BMW 320Ci (van GF)



                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Goede service van job idd! Ik ben erg benieuwd naar die Duetto.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Toevallig was ik even langsgereden bij Job vandaag. De Duetto ziet er leuk uit.

                                                        Was die Biscone die daar stond ook van jou geweest trouwens? Meen me zoiets te herinneren.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nee, maar het is wel bijna een identieke auto! Ze vragen het wel vaker aan me of die van mij was :-). Leuk dat je mijn Duetto gezien hebt!
                                                          Heb je ook die gele nuova gezien?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                            Nee, maar het is wel bijna een identieke auto! Ze vragen het wel vaker aan me of die van mij was :-). Leuk dat je mijn Duetto gezien hebt!
                                                            Heb je ook die gele nuova gezien?
                                                            Vluchtig, niet echt in detail naar gekeken. Ik was vooral weg van dit hok:



                                                            Gaaaaaaaaf :-)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Deze?
                                                              Je link toont alles van Job namelijk.


                                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                              BMW 320Ci (van GF)



                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ik denk ook dat NAS die bedoelt.
                                                                Die auto heb ik ook gezien en is echt een heel erg mooi ding! Een paar maanden geleden was dat en toen was het niet de bedoeling om die auto te verkopen, want ze wilden er zelf in blijven rijden. Ik ben benieuwd waarom Job de auto nu toch van de hand wil doen. Misschien wel te veel auto's, net als ik :-).

                                                                @NAS: je hebt zeker je signature blocker aan staan? ;-p

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X