Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lotus Elise

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hansv
    replied
    Ha, die Gummers;

Water/oliewarmtewisselaars worden al geruime tijd in serie toegepast, ik weet dat de latere Golfjes I GTI ook al zo'n voorziening hadden. Mijn toenmalige Opel Astra had standaard zo'n ding van geperst staal, maar die is ooit gaan lekken. Wist niet dat zoiets ook aftermarket leverbaar was; mooi setje dat Stéphane daar laat zien. Is in feite natuurlijk het beste wat je hebben kunt voor de temperatuurbeheersing in je (watergekoelde) motor. Als het goed is heb je er ook helemaal geen thermostaat voor het oliecircuit bij nodig.

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    @Harry: Zoals Tom het zegt. Voordeel is ook dat deze ook koelt als de auto stil staat. Met een lucht/oliekoeler heb je altijd rijwind nodig voor de koeling. Andersom warmt hij dus ook sneller op, doordat de olie in het begin opgewarmd wordt door de koelvloeistof. Daarna werkt het dus juist weer andersom. Water komt nooit boven de 100 graden uit normaal gesproken dus dan kan warmtewisseling van olie naar water plaatsvinden. En dat wordt dan dus weer via de radiateur afgekoeld.

Leave a comment:

• Tomstr
    replied
    Dit is een warmtewisselaar tussen koelvloeistof en olie. Het voordeel hiervan is dat ze klein zijn en de motorolie wat sneller op temperatuur brengt (indien zonder thermostaat gemonteerd).

Leave a comment:

• Harry
    replied
    Huh? Is dat een gecombineerde olie/waterkoeler??
    Of hoort er ook nog een kleine radiator bij ofzo?

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Tijd voor weer wat aanpassingen en verbeteringen. Zoals hierboven al deels genoemd. Ik begin nu met een Laminova olie/waterkoeler:

Daarnaast dan ook bijbehorende meterset om de boel in de gaten te kunnen houden:

Lang zitten zoeken, maar deze vind ik het beste bij de rest van het interieur (zwart, lichtblauw en aluminium) en dash passen.

Uiteraard dit alles dan gemonteerd in een lichtgewicht aluminium meterhouder:

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door HOOD Bekijk bericht
    Mooi filmpje! Knap gemonteerd....

Zin in 8 juni!
    Dank je!

Ik heb ook zin in 8 juni. Ben benieuwd naar hoe die van jou rijdt. Die heb ik nooit kunnen rijden met de Nitrons.

Leave a comment:

• HOOD
    replied
    Mooi filmpje! Knap gemonteerd....

Zin in 8 juni!

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Echt heel gaaf om te zien, Stéphane!

En zag ik daar nou nog een Audi Coupé GT rijden?
    Dank je!

Dat was inderdaad een Audi Coupé GT. Dat heb je goed gezien! Deed mij met weemoed terug denken aan de mijne. Die jongen was samen met de grijze E36 BMW en de rode 911 Turbo die ook nog ergens voorbij komen. Ik was hen eerder die morgen tegen gekomen op weg naar Zandvoort.

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
    Leuk om spycams te gebruiken. Beetje rommelen met Sony Vegas Pro leidt dan tot dit resultaat
    Echt heel gaaf om te zien, Stéphane!

En zag ik daar nou nog een Audi Coupé GT rijden?

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    @Erik: Dankjewel voor de complimenten! Leuk om te lezen.

Ben heel erg blij met de Lotus en het is inderdaad erg leuk om hem lekker uit te wringen op het circuit. Het kan nog nét een trapje harder, want volgens mij nu de meeste rondes in de regio 2:10.

Tijdens de Time Attack ben ik geklokt op 2:06:264

Mooie van de Elise is dat de wegligging goed is en dat je ook laat kunt remmen. Dus in de bochten kun je veel plezier beleven!

Moet alleen nu nog een oliekoeler en olietemp/druk-meter er in laten hangen, want ik merk dat hij redelijk warm loopt. Ook nog andere einddemper en hitteschild nodig. En nog andere stoelen en gordels. En nog een andere diffuser (zwart/carbon), LED achterlampen enz. enz. Kortom: je blijft er mee bezig

Leave a comment:

• TSM
    replied
    Zo hee Stephane,
    Tijdens de RTR was ik al onder de indruk van de bochtensnelheid op die krappe rotondes,
    Maar dit is wel even heel mooi hoor !
    Blijkt maar weer, het is echt niet alleen de auto die snelle tijden / mooie rondes maakt !
    Complimenten, strak gereden en een schuivertje, tja, daar leer je alleen maar van toch zeker !
    Erik

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Gelukkig nu al weer een paar maanden lekker kunnen rijden. Zoals gisteren, maar zeker ook afgelopen vrijdag bij de HARC. Weer lekker kunnen rijden op Zandvoort. Was overigens ook prima weer, dus ideaal dagje.

Staan een paar video's op YouTube, inclusief eentje met spin bij Renault-bocht, maar met deze was ik zelf wel erg blij. Leuk om spycams te gebruiken. Beetje rommelen met Sony Vegas Pro leidt dan tot dit resultaat:

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    @Harry: Ik moet het niet ieder half jaar hebben, maar ik kan het wel hebben nu zo En wat je zegt is ook hoe ik er over denk. Ben er erg blij mee!

@M4: In principe wel, want daar hebben ze ook naar gekeken. Ik denk iets met verkeerde spieën gebeurd.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied
    Bleek dat de klepveerschotels op de een of andere (vreemde) manier iets verschoven waren waardoor de klepstoters tegen de klepsteel aan kwam.
    Hoe voorkom je nu dat dat over 20dkm weer optreedt ? Is de oorzaak verholpen, foutje vanuit de fabriek al ?

Leave a comment:

• Harry
    replied
    Oei,dat is toch wel een fikse tegenvaller lijkt me.
    Maar als je het kunt hebben :-) is het wel de moeite waard. Je hebt een super-Elise namelijk!

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Even tijd voor een update, want redelijk stil geweest. De auto vorig jaar oktober bij Beek laten nakijken. Tik leek eerst uit inlaatkanaal te komen, dus niet uit de motor zelf. Helaas bleek bij nadere inspectie het wel uit de motor te komen, vermoedelijk klepstoters. Zodoende de auto eind november daar neergezet voor montage nieuwe klepstoters. Viel qua kosten ook nog te overzien.

Na montage nog steeds tikkend geluid, dus probleem nog niet opgelost. Bleek dat de klepveerschotels op de een of andere (vreemde) manier iets verschoven waren waardoor de klepstoters tegen de klepsteel aan kwam. Hierdoor ontstond dus het tikkend geluid. Het was alleen aan de inlaatkant trouwens, dus vandaar dat we het daar zo goed hoorden via inlaat.

Dus na wachten op nieuwe spieën en schotels die allemaal nieuw gemonteerd en daarna was het getik weg. Kop is er niet afgeweest, want met perslucht gedaan. Maar met het getik was daarmee ook gelijk een bak geld weg. Het was veel werk, 16 nieuwe klepstoters en nog het kleine spul. Jammer, maar helaas. Het was nodig en nu is het weer goed.

Beek Autoracing heeft de factuur nog heel netjes gehouden, dus wat dat betreft alle lof en dank voor hen. Daar kom ik nog graag terug.

14 maart weer Time Attack dus dan kan ik weer aan de bak met de Elise. Vorig jaar 2e, maar dat wordt dit jaar een grotere uitdaging in de Pro Street i.t.t. Semi Pro Street klasse.

Leave a comment:

• Cobraman
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
    De vuistregel is: des te lager de tik, des te leger de portemonnee...
    Zo is het, een tik op de kont kan duurder uitpakken dan een schoudertik :-)

Leave a comment:

• brun
    replied
    Even voor een paar euro een stethoscoopje halen en 't blokje van boven naar beneden afluisteren, dan weet je direct waar het vandaan komt.

De vuistregel is: des te lager de tik, des te leger de portemonnee...

Leave a comment:

• Jasper
    replied
    Ai... maar, afgezien van de kleine werkruimte, is dat motorblok toch niet zo'n rocket science? Toyota toch?

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
    Phew!!
    Hopelijk is het iets kleins en goedkoops!
    Blijkt toch wat tegen te vallen. Onderzoek levert niets in de inlaat op en ook geen losse riem of iets dergelijks.

Mogelijk toch de klepstoters. Dat wordt nu nog onderzocht

Leave a comment:

• Harry
    replied
    Phew!!
    Hopelijk is het iets kleins en goedkoops!

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Vandaag even bij Beek langs geweest om te laten luisteren. Samen met Klaas even boven de motor gehangen om te horen waar het vandaan komt.

Blijkt niet uit het motorblok te komen maar uit de luchtinlaat. Klepje wat los zit of resoneert. Hij staat nu bij Beek ingepland voor de komende donderdag om de luchtinlaat er af te halen.
    Is toch wel een pak van mijn hart want ik zag de bui al weer hangen

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Bobines en bougiekabels vandaag gemonteerd. Merk wel iets verschil, maar dat is misschien ook cognitieve dissonantie.
    Hoe dan ook, tik/ratel zit er nog in. Komt later wel en dan bedoel ik ook echt veel later. Heeft geen prioriteit voor mij nu.

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
    GVD, Lekker kontje Stephane!

;-)
    LOL nog @ Harry trouwens. Elise heeft trouwens een wat smaller kontje dan de Exige. Maar dat even terzijde.

Heb momenteel wat dingen met de Elise waar wat aan gedaan moet worden. Allereerst is er een paar weken geleden een man in een Zafira achteruit tegen aangereden. Moet dus gerepareerd worden. Wat scheuren hier en daar.

Verder heb ik een misfire. Waarschuwingslampje brandde maar ik merkte er eigenlijk weinig van. Hij liep een klein beetje onregelmatig, maar niet dramatisch. Heb notabene Time Attack er mee gereden. Verder brandde het lampje wel vaker omdat er een race-kat in zit, waar hij soms net buiten de toleranties valt.

Zodoende nu eerst nieuwe bobines (2x, want ik wil er gewoon 2) besteld en Magnecor 8,5mm bougiekabels.

Verder zit er nog een tik/ratel in de motor waar ik nog eens goed naar moeten laten kijken. Van Sten (Peter althans) kon het nog niet precies zeggen. Klepstoters, nokkenas of lagerschalen werd geroepen. Ik moet nog een 2nd opinion halen bij Beek Autoracing.

Leave a comment:

• Harry
    replied
    GVD, Lekker kontje Stephane!

;-)

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
    Fraai. Wel pas erop zetten als je beide kanten hebt he, je wilt niet met de 21e eeuws versie van een D-Kadett met alle panelen in verschillende kleuren rondrijden.
    Nee, maak je geen zorgen, Jasper. Je kent met toch zo onderhand wel een beetje

Dan ziet het er straks zo uit:

Leave a comment:

• Jasper
    replied
    Fraai. Wel pas erop zetten als je beide kanten hebt he, je wilt niet met de 21e eeuws versie van een D-Kadett met alle panelen in verschillende kleuren rondrijden.

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    Ondertussen ook al kleine wijziging gepland. Achterlichten vertonen wat scheurtjes, waarschijnlijk door warmte. Heb nu LED-lampen zoals die op een Exige ook zitten gekocht. Deze alleen nog maar voor links, want ze komen van een Exige die helaas wat schade had - alleen materiële schade. De rechterset was ik net mis gelopen.

Vind het wel een verbetering. En op deze manier ook een beetje betaalbaar, want complete set kost anders €800 of zoiets. Dat vind ik net te gortig voor een setje lampen:

Binnenkort even 2e set scoren, maar dat heeft geen haast verder.

Leave a comment:

• Stéphane
    replied
    @D: Misschien wel verwarrend maar je kent het spreekwoord over namen

@Robin: Klopt inderdaad. Dat is wel een voordeel. Moet alleen even gaan kijken dat het niet te lang duurt. Ga niet met dit weer de Lotus te veel binnen zetten natuurlijk

@Harry: Inderdaad vervelende schade. Ga vanmiddag bij Van Sten langs om het te inventariseren.

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Wel verwarrend dan!

Leave a comment:

• Harry
    replied
    @duts : Het 2e

Leave a comment:

• Dutch
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door HOOD Bekijk bericht
    Knap werk Stephane! Ben nu toch wel erg benieuwd wat mijn S1 doet op Zandvoort....
    Heb ik iets gemist? Robin tegenwoordig ook in Lotushouding? Of is dit a totally different Hood?

Leave a comment:

Working...
X