Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lotus Elise

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bleek dat de klepveerschotels op de een of andere (vreemde) manier iets verschoven waren waardoor de klepstoters tegen de klepsteel aan kwam.
    Hoe voorkom je nu dat dat over 20dkm weer optreedt ? Is de oorzaak verholpen, foutje vanuit de fabriek al ?

Comment

• @Harry: Ik moet het niet ieder half jaar hebben, maar ik kan het wel hebben nu zo En wat je zegt is ook hoe ik er over denk. Ben er erg blij mee!

@M4: In principe wel, want daar hebben ze ook naar gekeken. Ik denk iets met verkeerde spieën gebeurd.

Comment

• Gelukkig nu al weer een paar maanden lekker kunnen rijden. Zoals gisteren, maar zeker ook afgelopen vrijdag bij de HARC. Weer lekker kunnen rijden op Zandvoort. Was overigens ook prima weer, dus ideaal dagje.

Staan een paar video's op YouTube, inclusief eentje met spin bij Renault-bocht, maar met deze was ik zelf wel erg blij. Leuk om spycams te gebruiken. Beetje rommelen met Sony Vegas Pro leidt dan tot dit resultaat:

Comment

• Zo hee Stephane,
          Tijdens de RTR was ik al onder de indruk van de bochtensnelheid op die krappe rotondes,
          Maar dit is wel even heel mooi hoor !
          Blijkt maar weer, het is echt niet alleen de auto die snelle tijden / mooie rondes maakt !
          Complimenten, strak gereden en een schuivertje, tja, daar leer je alleen maar van toch zeker !
          Erik
          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

• @Erik: Dankjewel voor de complimenten! Leuk om te lezen.

Ben heel erg blij met de Lotus en het is inderdaad erg leuk om hem lekker uit te wringen op het circuit. Het kan nog nét een trapje harder, want volgens mij nu de meeste rondes in de regio 2:10.

Tijdens de Time Attack ben ik geklokt op 2:06:264

Mooie van de Elise is dat de wegligging goed is en dat je ook laat kunt remmen. Dus in de bochten kun je veel plezier beleven!

Moet alleen nu nog een oliekoeler en olietemp/druk-meter er in laten hangen, want ik merk dat hij redelijk warm loopt. Ook nog andere einddemper en hitteschild nodig. En nog andere stoelen en gordels. En nog een andere diffuser (zwart/carbon), LED achterlampen enz. enz. Kortom: je blijft er mee bezig

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
              Leuk om spycams te gebruiken. Beetje rommelen met Sony Vegas Pro leidt dan tot dit resultaat
              Echt heel gaaf om te zien, Stéphane!

En zag ik daar nou nog een Audi Coupé GT rijden?
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                Echt heel gaaf om te zien, Stéphane!

En zag ik daar nou nog een Audi Coupé GT rijden?
                Dank je!

Dat was inderdaad een Audi Coupé GT. Dat heb je goed gezien! Deed mij met weemoed terug denken aan de mijne. Die jongen was samen met de grijze E36 BMW en de rode 911 Turbo die ook nog ergens voorbij komen. Ik was hen eerder die morgen tegen gekomen op weg naar Zandvoort.

Comment

• Mooi filmpje! Knap gemonteerd....

Zin in 8 juni!
                  Elise S1
                  Merc R320 CDI

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door HOOD Bekijk bericht
                    Mooi filmpje! Knap gemonteerd....

Zin in 8 juni!
                    Dank je!

Ik heb ook zin in 8 juni. Ben benieuwd naar hoe die van jou rijdt. Die heb ik nooit kunnen rijden met de Nitrons.

Comment

• Tijd voor weer wat aanpassingen en verbeteringen. Zoals hierboven al deels genoemd. Ik begin nu met een Laminova olie/waterkoeler:

Daarnaast dan ook bijbehorende meterset om de boel in de gaten te kunnen houden:

Lang zitten zoeken, maar deze vind ik het beste bij de rest van het interieur (zwart, lichtblauw en aluminium) en dash passen.

Uiteraard dit alles dan gemonteerd in een lichtgewicht aluminium meterhouder:

Comment

• Huh? Is dat een gecombineerde olie/waterkoeler??
                        Of hoort er ook nog een kleine radiator bij ofzo?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Dit is een warmtewisselaar tussen koelvloeistof en olie. Het voordeel hiervan is dat ze klein zijn en de motorolie wat sneller op temperatuur brengt (indien zonder thermostaat gemonteerd).
                          De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• @Harry: Zoals Tom het zegt. Voordeel is ook dat deze ook koelt als de auto stil staat. Met een lucht/oliekoeler heb je altijd rijwind nodig voor de koeling. Andersom warmt hij dus ook sneller op, doordat de olie in het begin opgewarmd wordt door de koelvloeistof. Daarna werkt het dus juist weer andersom. Water komt nooit boven de 100 graden uit normaal gesproken dus dan kan warmtewisseling van olie naar water plaatsvinden. En dat wordt dan dus weer via de radiateur afgekoeld.

Comment

• Ha, die Gummers;

Water/oliewarmtewisselaars worden al geruime tijd in serie toegepast, ik weet dat de latere Golfjes I GTI ook al zo'n voorziening hadden. Mijn toenmalige Opel Astra had standaard zo'n ding van geperst staal, maar die is ooit gaan lekken. Wist niet dat zoiets ook aftermarket leverbaar was; mooi setje dat Stéphane daar laat zien. Is in feite natuurlijk het beste wat je hebben kunt voor de temperatuurbeheersing in je (watergekoelde) motor. Als het goed is heb je er ook helemaal geen thermostaat voor het oliecircuit bij nodig.
                              Scherven brengen gelul.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                Als het goed is heb je er ook helemaal geen thermostaat voor het oliecircuit bij nodig.
                                Inderdaad. In tegenstelling tot een lucht/oliekoeler, waarbij de thermostaat pas open gaat als de olie zelf al een beetje op temperatuur is, kan deze gewoon vanaf het begin gelijk werken. Dit apparaat dient 2 doelen: opwarmen van de olie als hij koud is en afkoelen als hij warm is.

Ik wist niet dat deze ook in seriegeproduceerde auto's af fabriek gemonteerd werden. Leuk om te weten!

Comment

• Hebben heel veel Alfa's idd standaard: http://link.marktplaats.nl/347939290

Comment

• Veel Subaru's hebben het ook standaard.

@ Stéphane, let je er wel op dat je de juiste maat neemt ivm volumes van olie en koelvloeistof?
                                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                      @ Stéphane, let je er wel op dat je de juiste maat neemt ivm volumes van olie en koelvloeistof?
                                      Deze koelers worden al ongeveer 10 jaar op Elises gemonteerd, die o.a. ook in Elise Trophy rijden. De afbeelding hierboven is afkomstig van http://www.elise-shop.nl Die winkel bestaat een jaar of 6-7 en verkoopt onderdelen voor alleen Elises. Verder wordt hij gemonteerde bij Van Sten Engineering. Iemand die ook al een jaar of 10 met Elises en andere Lotussen bezig is. Zelf rijd ik nu ongeveer een jaar of 3 in Elises en heb ik o.a. op Seloc.org al wel het een en ander gelezen.

Dus ik denk dat het wel goed zit met de maat van de oliekoeler, hoor, Tom

Comment

• Ja, de naam Tom icm motorolie ligt nog al euh gevoelig op gummen, niet?

Wel mooie mods hoor Stéphane! Erg gaaf spul.
                                        Oliestoken voor het goede doel

Comment

• Eindelijk eens tijd en zin gehad om de LED-lampen er in te zetten. Was even proberen en rustig aan monteren. Had ze eerst verkeerd om (hele set rechts i.p.v. links) gemonteerd. Maar rustig aan kijken en proberen leidde tot het juiste resultaat. Alles werkt prima dus dat is helemaal mooi. Ik vind het echt wel een verbetering

En de reden waarom ik ze vervangen heb:

De andere 2 volgen dus binnenkort.

Comment

• Voor alle duidelijkheid: LED-lampen zijn origineel Lotus. Deze worden vanaf 2008 standaard op Elises en Exiges gemonteerd, net zoals deze:

Aangezien de originele units qua prijs vergelijkbaar zijn is dit echt een no-brainer als je ze moet vervangen

Comment

• Leuke lampen, maar wat zijn dat toch voor foute stickers achterop?

Er ontbreekt alleen nog een plaatje van een ventje dat pist op een Ferrari-paardje
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

• LOL over de stickers Uiteraard hoort er gewoon een verhaal bij:

- Linker is waar het om gaat in een Elise
                                                - Check engine was omdat dat lampje bleef branden vanwege race-katalysator. Is inmiddels weer uit dus sticker mag er af
                                                - Pleister is vanwege beschadiging en scheur in FRP
                                                - Pistonheads sticker zit er vanwege Tunnelrun en omdat mijn auto daar 'gevonden' is
                                                - Ring- en Zandvoort-sticker spreken voor zich

En de rest zat er al op vanaf de fabriek.

Comment

• Gisteren op het laatste moment de olie/waterkoeler, meters, keerringen aandrijfas en nog wat klein spul laten installeren. Liep allemaal wat uit en daardoor was ik wat later op Zandvoort.

Meters zien er zo uit en ik ben er erg blij mee. Zijn andere geworden dan die ik eerst gepland had:

Olietemperatuur mét oliekoeler blijft hangen op 140 graden. Is aan de warme kant maar de olie moet er tegen kunnen. Heb geprobeerd lager te krijgen, maar dat lukt niet. Alain (Belgische Speedster Turbo) rijdt met dezelfde temperaturen rond gaf hij aan. Gewoon vaker olie verversen dus dan maar.

Comment

• He Stefane,

Gaaf dat filmpje op Zandvoort. Man, je vliegt echt door het veld heen!
                                                    M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                    Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                    Rally organisatie: Rally-Events
                                                    Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

• Even update over de Elise. Zoals geschreven in Cabrio-draadje heb ik een week of 6 geleden de pech gehad in een kettingbotsting betrokken te raken met de Elise. Hele voorkant lag in de kreukels:

Was behoorlijke pech, want ik had de Elise net terug na reparatie van een lekke koppakking en nog wat spul. Nog mee kunnen doen aan de Time Attack op Assen, waar ik een 8e plaats in de Pro Street had behaald. Op de zaterdagmiddag in het volgende weekend gebeurde bovenstaande. Sindsdien nu al weer een week of 6 weer zonder Elise.

Omdat Van Sten ook nog eens 3 weken op vakantie was naar China, duurde het allemaal nog wat langer. Vervolgens papier/taxatie-werk door verzekering en taxateur uitgevoerd. 2 weken geleden goedkeuring voor herstel gekregen, dus toen in gang gezet.

Sinds vandaag staat ze er zo bij:

Ze wordt nu klaargemaakt voor de spuiter. Nieuwe carbon crashbox zit er op als ook een high-pressure aluminium radiateur met alle dingen daarom heen. Front clam wordt helemaal vernieuwd. Ik laat gelijk de hele auto spuiten en netjes maken. Gelijk ook nieuwe R888s aan de voorkant er op en als alles goed loopt ook een Larini Club Sport einddemper er onder.

Als dat allemaal geregeld is over een week of 3 is ze weer he-le-maal netjes en piekfijn in orde. Kan niet wachten. LED-lampen die hierboven staat zitten er inmiddels ook al op, net zoals een Willans 4-punts gordelset met harness bar achter de stoelen. Remblokken voor dit seizoen ook weer vernieuwd met dit keer CR (Carbon Lorraine) RC6 er op. Op Assen was ik er heel erg over te spreken. Ze piepen behoorlijk, maar dat vind ik ook wel weer zijn charme hebben

Comment

• Gelukkig dat deze schoonheid weer gemaakt wordt, Stephane!
                                                        Mini Cooper Clubman
                                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

• Ziet er wel ernstig uit!
                                                          M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                          Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                          Rally organisatie: Rally-Events
                                                          Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Bekijk bericht
                                                            Ziet er wel ernstig uit!
                                                            Visueel en financieel wel, technisch niet.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Bekijk bericht
                                                              Ziet er wel ernstig uit!
                                                              @ die laatste foto; zo hoort het eruit te zien.
                                                              De voorclam schuif je er zo over. Een paar boutjes, en gaan met die haan.

Comment

• Zo, de eén slaat zijn spaarvarken stuk op een motorrevisie, de ander op een set gave upgrades.

Komt weer helemaal goed als ik dit zo zie en lees.
                                                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                                                  Zo, de eén slaat zijn spaarvarken stuk op een motorrevisie, de ander op een set gave upgrades.

Komt weer helemaal goed als ik dit zo zie en lees.
                                                                  Mijn spaarvarken is helaas in februari ook overleden aan een koppakkingsreparatie :P

Comment

Working...
                                                                  X