Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiat 130 3200 Berlina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 130 3200 Berlina

    Sinds juni vorig jaar ben ik in bezit van een Fiat 130 3200 Berlina. Ik heb de auto van een mede-Gummer gekocht en was (en ben) van plan hem dagelijks te gebruiken. Mij spreekt de totale uitstraling van de auto erg aan. het is een auto die understatement uitstraalt totdat je hem goed gaat bekijken. Dan vallen alle prachtige details en het hoge afwerkniveau op.

    Het is Fiat's laatste en ultieme poging geweest om door te dringen in de markt van luxe topklasse-wagens. Daarbij hebben ze alle registers open getrokken om er een topklasse-auto van te maken en de 130 is qua bouwkwaliteit niet te vergelijken met de rest van het toenmalige Fiat-gamma. Het commerciele succes bleef echter uit. De prijsstelling was één van de oorzaken: de auto was even duur als een Mercedes S of Jaguar XJ6. De BMW E3 en Opel Diplomat/Admiral waren in die tijd veel goedkoper.
    Ondanks dat de internationale pers zeer lovend was is de auto alleen in Italie redelijk verkocht, vooral aan overheden. Aldo Moro is ontvoerd vanaf de achterbank van zijn donkerblauwe 130...

    De specs:
    Motor: V6 3200cc, 165 DIN PK
    Aandrijving: achterwielen via ZF 5 bak of Borg Warner 3 bak automaat (zonder meerprijs)
    Onderstel: onafhankelijk rondom
    Remmen: 4 x geventileerde schijven, dubbel circuit.
    Afmetingen (lxbxh): 4.75 x 1.81 x 1.44 m
    Leeg gewicht: 1580 kg

    Mijn auto is van 1975 en voorzien van de zeldzame ZF 5-bak. De meeste 130's zijn met automaat geleverd. De opties op mijn auto zijn: 4 el. ramen, airco en sperdifferentieel.

    Na aankoop ben ik eerst op mijn dooie gemak begonnen de roest aan de onderkant van de deuren en spatborden te behandelen. De rest van de auto is nagenoeg roestvrij. Roest is, uiteraard, een probleem bij deze auto's, maar niet veel groter dan andere auto's uit die jaren. Bij de Fiat 130 blijft het meestal beperkt blijft tot de carrosserie. Het chassis is erg degelijk en schijnt haast niet te roesten. Ook mijn auto heeft geen roestvorming aan bodem en balken. Verdere werkzaamheden tot nu toe:
    - Koplampen vervangen (waren dof en aangetast)
    - Verdelerkap vervangen (100 euro, slik)
    - Bougiekabels vervangen
    - Achterbanden vervangen (205/70VR14, niet makkelijk aan te komen)
    - Differentieel lekkage verholpen en olie vervangen
    - Motorolie ververst

    Wat staat er op de planning:
    - Bekleding voorstoelen is minder, zitten nu nette hoezen overheen
    - Trilling in cardan/differentieel
    - slepende remklauw voor
    - waterlekkage, waarschijnlijk bij voorruit of parafan
    - Motor goed afstellen op benzine (loopt op LPG goed)
    - En last but not least, een schurend geluid in de transmissie :-(
    Attached Files

  • #2
    Ja, blijft een fantastisch apparaat! En superzeldzaam inderdaad.
    Heerlijke cruiser volgens mij.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Weinig reactie in dit draadje.

      ONTERECHT!!

      Echt wel een gave auto eigenlijk. Jammer van die paar probleempjes. Zou dat erg zijn? Kun je er geen speciale olie in doen?

      Maar eigenlijk ook wel zonde om er veel mee te rijden.

      Comment


      • #4
        Bij Stolze deze auto irl gezien. Echt een beauty eerste klas! Iets om heel erg trots te zijn, en zuinig. Vind maar eens een 2e met deze specs, in deze staat.

        Misschien een beetje off topic: Heb je de roest zelf aangepakt? Kun je wat tips geven hoe je de onderkant van deuren moet lassen? 'Gewoon' bestaande rotte delen eruit slijpen en dan met nieuw plaatwerk dichtlassen en daarna aflakken?

        Comment


        • #5
          Mwah, weinig reacties idd.

          Maar dat is omdat men onbekend is met deze fantastische Italo-limo's.
          En onbekend maakt onbemind he Lennart.

          * denk nog wel eens terug aan de 130 Coupe,en de geur van het leer, zittend op de achterbank en dromend dat ik ook ooit zo'n auto zou hebben* ( tja 13 jaar, dan droom je nog he )

          Overigens rijdt de vader van een vriend van mij dagelijks in een Berlina rond, ooit in Italië gerestaureerd en nu alweer zo'n 8 jaar een buitenslaper.
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • #6
            Nog meer off topic. Maar wel erg grappig....

            ...Weet je trouwens dat je op deze auto lijkt. Je hebt dezelfde blik in je ogen als deze Fiat.

            Een beetje stoicijns, zelfverzekerd van je eigen stijl kijk je voor je uit en om je heen. Ik weet niet of meer gummers dat gezien hebben... maar ik vind dat echt typisch. Je ziet dat vaak bij honden, maar bij auto's wat minder.

            Comment


            • #7
              Lol, ik ken deze fiat niet eens :-)

              Maar wel een erg mooie auto zeg, phoe!

              Comment


              • #8
                ik zag de wagen bij joop stolze. vind het wel leuk als mensen iets hebben met auto's die voor de buitenwereld niet als bijzonder bestempeld worden.

                Een fiat met een V6 is vrij uniek volgens mij
                Bmw f11 525d e46 330 cabrio

                Comment


                • #9
                  Moet meteen aan Tatort denken als ik een 130 zie.

                  http://www.imcdb.org/vehicle_194631-Fiat-130-1969.html
                  BMW 320 Sunset Orange
                  Alpine A110 Orange Feu
                  Midas Bronze Red
                  Triumph TR6 PI Damson
                  Aprilia SL1000 Falco Rosso

                  http://www.aronline.co.uk/index.htm?midasstoryf.htm

                  Comment


                  • #10
                    Nee, absoluut niet aan Tatort. Wel aan La Grande Bouffe...

                    Comment


                    • #11
                      Het baasje lijkt op z'n auto... hehehe, nou ja dat hoor ik niet elke dag :-)

                      Comment


                      • #12
                        Tatort denk ik ook niet aan. Charles Bronson in de Mechanic wel:

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                          * denk nog wel eens terug aan de 130 Coupe,en de geur van het leer, zittend op de achterbank en dromend dat ik ook ooit zo'n auto zou hebben* ( tja 13 jaar, dan droom je nog he )
                          ..en dan pas je nog op de achterbank van een 130 coupé! :-)

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            weinig reacties
                            Mooie wagen ook irl
                            fka v164

                            Comment


                            • #15
                              Vanmiddag heb ik de 130 maar eens even warm gereden. Wegdek was lekker droog, geen zout te zien. Wat een geweldig rijdende auto is het toch. Op mijn favoriete dijkje lands de IJssel heb ik ontdekt dat je er ook een wat sportievere rijstijl ermee kan aanhouden. Natuurlijk hangt en deint het wat, door de comfortafstelling van het onderstel, maar met het gas erop gaat ie heerlijk neutraal door de bochtjes. Ik heb zelfs nog wat overstuur kunnen opwekken. Begin nu te fantaseren over wat stuggere dempers en veren, maar ja, de 130 is niet bepaald een gewilde auto in de tuning-branche... :-)

                              Comment


                              • #16
                                lol :-)
                                Niet echt de ideale drift en circuitauto idd.
                                Laat het maar gewoon zo, dat overhellen hoort gewoon bij zo'n luxo-barge.

                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)



                                Comment


                                • #17
                                  Vanavond had ik ineens wegvallende remdruk, door lekkage. Alleen pompend remmen was nog mogelijk. Bovendien lekte de remolie op de uitlaat, waardoor er behoorlijk rookvorming ontstond. Dat was even schrikken... Altijd wat he met die ouwe meuk.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ja, leuk hé :-)
                                    fka v164

                                    Comment


                                    • #19
                                      was eerder 'mijn auto', ik zie beetje groen.....

                                      Leuk te lezen dat je er nog steeds plezier aan hebt Erwin. Als ik zeg dat ik de auto (vooral het rijden erin) best wel mis, dan kun jij mij tenminste begrijpen, 'snif....'

                                      eerder ben ik ooit remolie verloren via rechtervoorrem (lag plasje onder). Bij jou kwam het er blijkbaar ergens 'hoger' uit. Hopelijk is het allemaal weer opgelost.

                                      Nieuwsgierig: toen je die remvloeistof ineens kwijt was, ging het belletje toen nog?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oja, "hij" heeft nog een 130 gekocht....

                                        Een 130 in begrafenisuitvoering, alleen nog goed voor technische delen.

                                        iets van 30K op de teller. :-)
                                        Veritatis simplex oratio est

                                        Comment


                                        • #21
                                          Zie nu pas 't draadje. Is een leuk ding die 130, mij tot nu toe niet bekende Fiat. Niks mis met de specs. 't Zou me niet verbazen als 99% van de mensen van 50 meter afstand 't merk niet correct kan raden. En da's leuk, dit is zeker geen 13-in-dozijn mobiel.

                                          Comment


                                          • #22
                                            De Tatort Fiat 130...

                                            http://www.youtube.com/watch?v=oEAxoOBjpb0

                                            @Spyder64: Nee er ging geen belletje rinkelen.
                                            Last edited by Elentinos; 17-08-09, 23:22.

                                            Comment


                                            • #23
                                              http://mb124.de/gallery/v/benzbertl/...5_f3q.jpg.html

                                              En dan kom je je eigen auto tegen. Op een Duits MB W124 forum notabene...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Grappig man!!

                                                btw : wtf doe jij op een w124-forum? ;-)

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Misschien wel op zoek naar info over een 500E? :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    In ieder geval niet naar porno... :-)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      @Elentinos: Ik zie dit draadje nu pas... Gaaf dat je die 130 van Spyder64 heb gekocht, heel mooi ding! Paar jaar geleden tijdens de Museum meet op t Eiland van Maurik nog uitgebreid bekeken! Spyder64 was er heel enthousiast over!

                                                      Onderstel maar niet aanpassen, lekker origineel laten die limo!
                                                      Rem-euvel nu verholpen?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Gaat de maffia nu alweer samenwerken met de Duitsers?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Het rem-euvel is verholpen, maar ik rijd er echt nooit mee... :-(
                                                          De auto was bedoeld om dagelijks te rijden, maar dat zie ik, gezien mijn ervaringen tot nu toe, niet meer zitten.
                                                          Eigenlijk is deze auto zwaar overbodig geworden. Wanneer ik een leuk ritje wil maken pak ik of de MX5 of de 2300. Het komt eigenlijk niet in me op om deze auto voor een ritje te pakken... Ook het karakter van de auto leent er niet echt voor. Voor mij moet een leuk ritje een sportief karakter hebben, Daarmee bedoel ik niet hard rijden, maar een trajectje rijden met leuke bochtige weggetjes. In de MX5 en 2300 is dat een feest, de 130 is bedoeld voor comfi cruisen en dat spreekt me minder aan.

                                                          Tja, ik neig steeds meer naar afscheid nemen, helaas.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ach, zijn wel liefhebbers voor te vinden..
                                                            Veritatis simplex oratio est

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ongewenst? Te mooi om waar te zijn? Wees?

                                                              @TR6Me: Spyder64 is er nog steeds heel enthousiast over! Mijn financiële crisis liep echter zelfs nog wat voor op de mondiale, dus met smart in 't hart moest ik afscheid nemen...
                                                              Ik was blij dat de 130 met Erwin meeging. Die heeft hem de aandacht gegeven die hij gemist had. Met een heel fris resultaat, zo aan de foto's te zien.
                                                              En nu leert Markplaats mij dat er weer een nieuwe enthousiasteling voor gezocht wordt.

                                                              Of gewoon die vorige....? Oei, wat staat-ie er mooi bij.... Maar helaas, op het moment kan ik me niet eens een van die fraaie nieuwe buitenspiegels veroorloven, laat staan de hele auto.



                                                              Advertentiekijkers genoeg in elk geval (iets vertekend beeld misschien als ze mij elke keer dat ik weer kijk als een afzonderlijke bezoeker tellen, ;-D)

                                                              Ben wel benieuwd waar 'mijn' Berlina uiteindelijk naartoe gaat.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Het valt mij ook niet mee, ten eerste heb ik er veel zelf aan gedaan waardoor zo'n ding toch wat dichter bij je hart komt. ten tweede baal ik ervan dat het mij niet gelukt is de auto dageljks te gebruiken (dat heb ik ook al uit m'n hoofd gezet). Bovendien ben ik me bewust van de situatie op de markt voor dit soort spul, die is ronduit slecht.
                                                                Maar aan de andere kant, de auto staat hier maar te staan en daar wordt ie niet beter van. Ik heb nog even gedacht om hem in de motteballen te zetten voor betere tijden, maar daar staat ie in een inmiddels druk gezelschap (Fulvia en Fiat 850). Dan dan kan je wel bezig blijven.
                                                                Dus probeer ik afscheid te nemen. Mocht het niet lukken, ook goed, dan gaat ie alsnog de loods in.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X