Sinds juni vorig jaar ben ik in bezit van een Fiat 130 3200 Berlina. Ik heb de auto van een mede-Gummer gekocht en was (en ben) van plan hem dagelijks te gebruiken. Mij spreekt de totale uitstraling van de auto erg aan. het is een auto die understatement uitstraalt totdat je hem goed gaat bekijken. Dan vallen alle prachtige details en het hoge afwerkniveau op.
Het is Fiat's laatste en ultieme poging geweest om door te dringen in de markt van luxe topklasse-wagens. Daarbij hebben ze alle registers open getrokken om er een topklasse-auto van te maken en de 130 is qua bouwkwaliteit niet te vergelijken met de rest van het toenmalige Fiat-gamma. Het commerciele succes bleef echter uit. De prijsstelling was één van de oorzaken: de auto was even duur als een Mercedes S of Jaguar XJ6. De BMW E3 en Opel Diplomat/Admiral waren in die tijd veel goedkoper.
Ondanks dat de internationale pers zeer lovend was is de auto alleen in Italie redelijk verkocht, vooral aan overheden. Aldo Moro is ontvoerd vanaf de achterbank van zijn donkerblauwe 130...
De specs:
Motor: V6 3200cc, 165 DIN PK
Aandrijving: achterwielen via ZF 5 bak of Borg Warner 3 bak automaat (zonder meerprijs)
Onderstel: onafhankelijk rondom
Remmen: 4 x geventileerde schijven, dubbel circuit.
Afmetingen (lxbxh): 4.75 x 1.81 x 1.44 m
Leeg gewicht: 1580 kg
Mijn auto is van 1975 en voorzien van de zeldzame ZF 5-bak. De meeste 130's zijn met automaat geleverd. De opties op mijn auto zijn: 4 el. ramen, airco en sperdifferentieel.
Na aankoop ben ik eerst op mijn dooie gemak begonnen de roest aan de onderkant van de deuren en spatborden te behandelen. De rest van de auto is nagenoeg roestvrij. Roest is, uiteraard, een probleem bij deze auto's, maar niet veel groter dan andere auto's uit die jaren. Bij de Fiat 130 blijft het meestal beperkt blijft tot de carrosserie. Het chassis is erg degelijk en schijnt haast niet te roesten. Ook mijn auto heeft geen roestvorming aan bodem en balken. Verdere werkzaamheden tot nu toe:
- Koplampen vervangen (waren dof en aangetast)
- Verdelerkap vervangen (100 euro, slik)
- Bougiekabels vervangen
- Achterbanden vervangen (205/70VR14, niet makkelijk aan te komen)
- Differentieel lekkage verholpen en olie vervangen
- Motorolie ververst
Wat staat er op de planning:
- Bekleding voorstoelen is minder, zitten nu nette hoezen overheen
- Trilling in cardan/differentieel
- slepende remklauw voor
- waterlekkage, waarschijnlijk bij voorruit of parafan
- Motor goed afstellen op benzine (loopt op LPG goed)
- En last but not least, een schurend geluid in de transmissie :-(
Het is Fiat's laatste en ultieme poging geweest om door te dringen in de markt van luxe topklasse-wagens. Daarbij hebben ze alle registers open getrokken om er een topklasse-auto van te maken en de 130 is qua bouwkwaliteit niet te vergelijken met de rest van het toenmalige Fiat-gamma. Het commerciele succes bleef echter uit. De prijsstelling was één van de oorzaken: de auto was even duur als een Mercedes S of Jaguar XJ6. De BMW E3 en Opel Diplomat/Admiral waren in die tijd veel goedkoper.
Ondanks dat de internationale pers zeer lovend was is de auto alleen in Italie redelijk verkocht, vooral aan overheden. Aldo Moro is ontvoerd vanaf de achterbank van zijn donkerblauwe 130...
De specs:
Motor: V6 3200cc, 165 DIN PK
Aandrijving: achterwielen via ZF 5 bak of Borg Warner 3 bak automaat (zonder meerprijs)
Onderstel: onafhankelijk rondom
Remmen: 4 x geventileerde schijven, dubbel circuit.
Afmetingen (lxbxh): 4.75 x 1.81 x 1.44 m
Leeg gewicht: 1580 kg
Mijn auto is van 1975 en voorzien van de zeldzame ZF 5-bak. De meeste 130's zijn met automaat geleverd. De opties op mijn auto zijn: 4 el. ramen, airco en sperdifferentieel.
Na aankoop ben ik eerst op mijn dooie gemak begonnen de roest aan de onderkant van de deuren en spatborden te behandelen. De rest van de auto is nagenoeg roestvrij. Roest is, uiteraard, een probleem bij deze auto's, maar niet veel groter dan andere auto's uit die jaren. Bij de Fiat 130 blijft het meestal beperkt blijft tot de carrosserie. Het chassis is erg degelijk en schijnt haast niet te roesten. Ook mijn auto heeft geen roestvorming aan bodem en balken. Verdere werkzaamheden tot nu toe:
- Koplampen vervangen (waren dof en aangetast)
- Verdelerkap vervangen (100 euro, slik)
- Bougiekabels vervangen
- Achterbanden vervangen (205/70VR14, niet makkelijk aan te komen)
- Differentieel lekkage verholpen en olie vervangen
- Motorolie ververst
Wat staat er op de planning:
- Bekleding voorstoelen is minder, zitten nu nette hoezen overheen
- Trilling in cardan/differentieel
- slepende remklauw voor
- waterlekkage, waarschijnlijk bij voorruit of parafan
- Motor goed afstellen op benzine (loopt op LPG goed)
- En last but not least, een schurend geluid in de transmissie :-(
Comment