Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo P220 (Amazon Estate)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo P220 (Amazon Estate)

    De volgende "Mijn auto" Nu die over onze Amazon.

    Na eerst de aankoop van onze MG http://80.69.93.88/forum/showthread.php?t=1816, was er op een gegeven moment noodzaak aan een andere auto voor dagelijks vervoer.
    In onze zoektocht ging de voorkeur uit naar een stationcar (ivm met gewenste LPG meer ruimte), liefst een klassieker en omdat zowel Miek als ikzelf opgegroeid zijn in een Citroën nest leek ons dat wel iets.
    Na een aantal ID en DS Break's te hebben gezien, binnen het budget dat we vrij wilden maken, kwamen we tot de conclusie dat er of een restauratieproject moest komen of een goede voor serieus geld. Omdat ik al bezig was met een restauratie leek ons de eerste optie niet verstandig en optie twee was niet haalbaar.

    Wat dan? Welke klassieke station kwam dan in aanmerking? Een 404 familiale die in een advertentie stond leek ons ook wel wat.
    Wij met z'n tweetjes richting de Betuwe waar een huisarts deze wel heel mooie '67er 404 aanbood. De beste man had hem eerst gebruikt om visite's mee te rijden,
    maar dat was toch minder prettig dan hij gewend was met een moderne auto. Voor z'n klassieker voldoening bezat hij nog een 504 cabrio, dus de 404 ging in de verkoop.
    Na de proefrit hadden wij beiden echter geen fijn gevoel bij deze auto. Zwaar sturen, traag op benzine (laat staan op LPG).
    Na een paar dagen wikken en wegen hebben we de verkoper gebeld met de mededeling dat er absoluut niks op de auto aan te merken was, maar het toch niet "onze" auto was.

    Geen Ciet, geen Peus. Welke redelijk betaalbare klassieke station dan? Een Amazon toch maar? We hadden hem namelijk al wel in ons wishlist gehad, maar we vonden hem net niet apart genoeg.
    Toch maar eens gaan rijden met een goed gerestaureerde? Dan heb je in ieder geval een idee hoe het behoort te rijden. Het reed dus heel behoorlijk en in ieder geval met meer gevoel met het wegdek dan een DS.
    We zijn toen wat specialisten afgeweest, met in het achterhoofd de gedachte om in ieder geval een technisch goede te kopen en die rijdend te houden tot de Bee klaar zou zijn.
    Dan kon ik altijd nog zien of de Amazon intussen ook aan een opknapbeurt toe zou zijn.

    Op een zonnige zaterdag liepen we in het Brabantse tegen een '69er aan. De auto zag er zo op het zicht aardig uit, liep goed en had bovendien een taxatierapport van de Volvo vereniging waaruit geen rare dingen te lezen waren. In plaats van het B20 blok dat er in hoorde lag er echter een B18 in. Na de proefrit aan het onderhandelen gegaan over de prijs.
    Uiteindelijk voor een naar het zich liet aanzien redelijke prijs kochten we de P220, incl. een extra bijgeleverd B20 blok.

    De auto op een foto van de handelaar



    en hier thuis, naast de half gestripte MG



    Hoewel het dus een volgens de taxatie goede auto leek en in eerste instantie hij ook zo aanvoelde, begon na een week of anderhalf de ellende.

    Hierover later meer




    .
    Last edited by Ton van S; 23-01-09, 20:51.

  • #2
    Qua klassieke stations vind ik de 403 erg elegant. Een 404 kan mij weinig bekoren, terwijl de voorganger van de Amazone weer wel in de smaak valt. Terwijl ik voor beide modellen eigenlijk de Pa Rohl of Der Alte leeftijd zou moeten hebben, wat niet zo is

    Voordeel van de Amazone is in elk geval dat het een voor die tijd sportieve (afhankelijk van de uitvoering) wagen was. Je kunt dus nog een beetje meekomen met het hedendaagse verkeer. Met een 403 kan dat alleen in de file ellende
    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
      bovendien een taxatierapport van de Volvo vereniging waaruit geen rare dingen te lezen waren
      (Was) een beetje het probleem van die taxaties, de mijne was volgens een uiterst vluchtige taxatie fl 7.000 meer waard dan de aanschafwaarde. Is wel verbeterd geloof ik, maar, vertel vertel...
      fka v164

      Comment


      • #4
        De taxateur/TCer van de vereniging bleek meer dan normale belangen te hebben bij die handelaar. Daar schijnt later dan ook een hele rel binnenskamers bij de vereniging over te zijn geweest. De man is ook helemaal uit het beeld verdwenen en de handelaar heb ik ooit nog eens voor l*l gezet op een beurs terwijl hij net weer een aspirantkoper erin wilde lepelen.

        Blijkbaar had hij zo'n kwaad geweten (of kwam ik zo boos over) dat hij het op een rennen zette toen hij me in de gaten had :-)


        Handelaar bestaat ook al jaren niet meer.

        Comment


        • #5
          Was niet dezelfde als de mijne dan, maar ik ken over bijna elke handelaar wel verhalen die niet helemaal in de haak zijn
          fka v164

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
            Was niet dezelfde als de mijne dan, maar ik ken over bijna elke handelaar wel verhalen die niet helemaal in de haak zijn
            Sverige Oldtimers in Haaren (N.Br.)

            Comment


            • #7
              Daar ben ik ook wezen kijken meen ik, (Karel Verhoeven zitzat daar ook toch?) Een rode 164 met verse rdw én gaten in de bodem. Uiteindelijk kocht ik er een in Grootegaast bij Pd de Vries
              fka v164

              Comment


              • #8
                Klopt, zat in een ouwe kippenschuur. Ik heb mezelf naderhand ook wel voor m'n kop kunnen slaan. Beroepsmatig met auto's bezig, maar als je dan privé aan het inkopen slaat maakt rationaliteit plaats voor emotie. Erg onverstandig.

                Comment


                • #9
                  Maar, wel een mooie wagen!
                  fka v164

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                    Maar, wel een mooie wagen!
                    Ja, dat dacht ik ook, totdat........................

                    Comment


                    • #11
                      Kwam die taxateur Veghel?
                      fka v164

                      Comment


                      • #12
                        Al na een paar dagen kreeg ik problemen met de electriciteit. Zekeringen die er uitklapten, functies die niet werkten of iets anders in werking stelden. Na wat zoekwerk bleek de bedrading onder het dashboard deels weggesmolten te zijn. Later, toen ik wat meer mensen binnen de club leerde kennen, kwam ik erachter dat er tijdens het klaarmaken voor de kentekenkeuring wat laswerk aan de bodem was verricht en de lasvlam was uitgeschoten. Daarnaast waren er meer zaken niet goed voor elkaar. Uiteindelijk heb ik er ongeveer een jaar mee gereden tot de APK roet in het eten gooide.

                        Comment


                        • #13
                          Veghel? Zou wel eens kunnen. Achternaam begon met een "s" als ik me goed herinner

                          Comment


                          • #14
                            Seyger
                            fka v164

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                              Seyger
                              Check

                              Vertel

                              Comment


                              • #16
                                Die heeft mijn 164 getaxeerd kleine 2 maand na aankoop. Gekocht voor veel geld, maar de taxatie was nog veel hoger. Of er een deur open geweest is weet ik niet meer, maar de motorkap niet. Hij taxeerde naar wat ik aanvaardbaar vond. Even later is hij inderdaad 'geroyeerd'. Heb je die p220 al een jaar of 10?
                                Last edited by Sander; 23-01-09, 23:27. Reden: zie Ton :-)
                                fka v164

                                Comment


                                • #17
                                  Verder?

                                  Nadat de APK niet accoord meer ging met het weggebruik van de P220, het ding aan de kant gezet met de intentie 'm aan te pakken nadat de MG klaar was. Dat werd, door tijdgebrek, uiteindelijk niets. Aangezien het gebrek aan tijd een gevolg was van werkzaamheden die wel wat geld in het laatje brachten besloten we om afscheid te nemen van de Amazon en op zoek te gaan naar een andere, een betere.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                    Heb je die p220 al een jaar of 10?
                                    Die we nu hebben wel, maar die B20 kochten we in 1995

                                    Comment


                                    • #19
                                      Das k*t, dat je 'm kon weggooien dus.
                                      '95, dan hebben ze toch nog een paar jaar door gekloot
                                      fka v164

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                        Of er een deur op geweest is weet ik niet meer, maar de motorkap niet.
                                        je schrijft op
                                        , maar je bedoelt open?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                          Das k*t, dat je 'm kon weggooien dus.
                                          '95, dan hebben ze toch nog een paar jaar door gekloot
                                          Ja, tot aan '98.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja, dat dus
                                            fka v164

                                            Comment


                                            • #23
                                              Na veel geklooi (wel geleerd om aan een Amazon te sleutelen, je moet het positieve ook willen zien) hebben we uiteindelijk de sloper (wat het uiteindelijk geworden was) ingeruild voor onze huidige.

                                              Comment


                                              • #24
                                                dus dit verhaal is nog de intro? Ik ben benieuwd.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                  dus dit verhaal is nog de intro? Ik ben benieuwd.
                                                  Goeiemorgen, Dennis :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    het vervolg.



                                                    Na de aankoop heb ik eerst het B18 blok eruit gehaald en vervangen door een B20, zoals bij een Amazon van het bwjr 1969 hoort. Deze motor is er al vlug weer een keer uit geweest. Tijdens het optrekken in z'n één zat er namelijk een hinderlijk en vooral heftige trilling in. Eerst maar eens begonnen met het verdraaien van de aandrijfas op de aansluitingen. Dit was de remedie echter niet. De trilling bleef. Op een gegeven moment begon de koppeling echter te slippen. De bak er onderuit gehaald en toen had ik direct beet. Doordat de achterste krukaskeerring lekte was de plaat zo vet als spek geworden. De keerring was nog een ouwerwetse viltring. Omdat de gemarineerde Volvo (Penta) motoren in grote trekken hetzelfde zijn, maar over een "moderne"" keerring beschikken, heb ik deze gemonteerd. Nog een nieuwe koppelingsplaat gehaald en alles weer dichtgebouwd. De trilling was gelukkig weg. Later hoorde ik van doorgewinterde Klassieke Volvo mensen dat deze keerring al langer wordt gebruikt als vervanging. Na uiteindelijk een jaar of twee met deze Amazon gereden te hebben kwam zij op een gegeven moment niet meer door de keuring.

                                                    Omdat we op dat moment over voldoende vervoermiddelen beschikten, besloot ik haar maar in de hoek te zetten en mettertijd te gaan restaureren. Door tijdgebrek kwam dit er echter niet van en toen de Renault 19 diesel van Annemieke het na 3 en halve ton begaf besloten we maar eens opruiming te gaan houden. De R19 ging richting het Oostblok en de '69er Amazon B20 ruilden we in voor een betere '67er B18.

                                                    Deze dus




                                                    De foto dateert nog uit 1999 en is bij Colijnsplaat genomen tijdens de Zeelandrit van de V44 vereniging. Op de achtergrond de Zeelandbrug. De Zeelandrit is in de loop der jaren trouwens een succesvol evenement geworden van de vereniging. Een rit voor het hele gezin. Onze Evanne was toen bijna 5 en genoot van de rit. Voor de kinderen had men namelijk aparte routebeschrijvingen gemaakt, met daarin op de leeftijd afgestemde vragen. En echt familie-evenement dus.

                                                    Deze Amazon is nu nog steeds in ons bezit, maar heeft de afgelopen tien jaar ook al weer voldoende meegemaakt.


                                                    wordt vervolgd
                                                    Last edited by Ton van S; 30-01-09, 20:51.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Gaat ie wel schuin?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Daar is ie niet voor, Dennis. :-)


                                                        (Maar het kan wel, ja)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                          Gaat ie wel schuin?
                                                          Schuin, of bedoel je dwars :-)
                                                          fka v164

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Dennis' zijn inbreng in dit topic getuigd iig van serieuze belangstelling...........

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              haha, ik zit je te dollen, ik ben gewoon erg benieuwd naar het hele verhaal. het zijn schitterende auto's. Mijn buurjongen heeft die van hem afgelopen jaar voor heel veel geld verkocht. Die vond ik prachtig. Hij was babyblauw, net als een oud studiemaatje ooit had. Dus ga gerust verder met je verhaal, ik zal proberen niet te reageren.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ik hoor geregeld verhalen van Lagonda-Maarten over zijn Amazon Estate als perfecte kampeerauto. Bekend verhaal voor Ton?

                                                                Het is trouwens heerlijk kruisen in zijn exemplaar en door de zwaar optimistische snelheidsmeter denk je ook al gauw dat je een hele jongen bent.
                                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X