Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ford Fiesta ST

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Ford Fiesta ST

    La Duts is naar een feest, het kind slaapt, dus wat doet een gummer op z'n vrije zaterdagavond? Een boek lezen? Nee, zijn long overdue 'Mijn auto' in elkaar sleutelen natuurlijk!

    Te beginnen met de huidige zakelijke wheels, de FietSTas uit 2006. Destijds gekomen als gevolg van het inmiddels bekende doorschuifverhaal: Duts die wel een tikje verknocht was geraakt aan de Skud (waarover in een ander draadje meer), het gebrek aan echt leuke auto's in de toenmalige price range van 28-32k en dus het idee om de Skoda privé over te nemen en als familieauto te blijven inzetten, de Micra van mevrouw Duts de deur uit te doen (die uiteindelijk naar vrienden van collega-gummer Rudie Kawa ging) en vervolgens voor een smak minder (price range 20-22k) iets lichts en echt lolligs te kopen. Tegenwoordig zijn er tal van alternatieven: Swift Sport, GP Abarth, Twingo RS, what have you. Maar drie jaar geleden was de Fiesta ST in a class of its own. Toen de proefritten ook nog bevielen, was de keuze gauw gemaakt.



    Hoe rijdt-ie in vergelijking met de Octavia? Hij gaat minder hard, dat zeker. Ook in lange snelle bochten legt hij het af. Maar voor de rest is het een feestbeest. Stuurt scherper, schakelt korter, met korte bakverhoudingen. De pedalen staan ideaal voor heel-and-toe. En door de modificaties is de lol twee keer zo groot geworden: een mooie sound, zeker ook bij tussengas, een gasrespons alsof er nog een gaskabel in hangt, een verdwenen resonantie bij 120 km/u (standaard nadrukkelijk aanwezig) een nog strakker bochtgedrag.



    Wat zijn die modificaties dan? Ten eerste een dikke flexipijp (tussen spruitstuk en kat), een demperloos middenstuk en einddemper van Milltek. Die zat er al vrij gauw onder. Hier een reportage van de montage:



    Daarna volgde een airbox van Simota in plaats van de plastic rommel die het standaard-inlaattraject moest voorstellen. Daarin moest de lucht een weg afleggen helemaal achter en boven de motor langs, waardoor je bij een warme motor al gauw 10 tot 20 pk verloor. Dankzij de airbox ademde de auto niet alleen beter in, ook met een warme motor, ook verdween de hierboven genoemde brom. Hier een paar foto's:









    O ja, waarom heb ik toch nog een deel van de plastic meuk laten zitten? Onder de afdekplaat zit het standaardluchtfilter dat nog steeds dient als carterontluchtingsfilter. Bovendien voorkomt die plaat dat er water in de bougies lekt. Een veelvoorkomende Fiesta-kwaal zijn namelijk lekkende ruitenwissersproeierafdichtingen... Maar straks meer over veelvoorkomende kwalen.

    Toen kwam de tuningkit van Dreamscience: een box die je kunt aansluiten op je OBD-poort en die drie tunes bevat (Performance, Race en Race Plus). Natuurlijk heb je geen reusachtige pk-winsten op een atmosferisch blok, maar het grote voordeel is het feit dat je afbent van de 'eco-lag' in het standaardprogramma. Met de pakweg 10 pk'tjes extra is die ouderwets bijtende gasrespons toch wel de moeite waard. Waar heb je anders een motor zonder turbo voor?

    Als laatste kwam er een veerpootbrug van OMP bij, for obvious reasons. Hier weer wat kiekjes:







    Inmiddels heeft het karretje 56k op de klok en een paar leuke dingen meegemaakt.

    Wat rallycross:



    Een zeker evenement in Amsterdam:



    Een ritje naar Monaco:



    Met tussenstop op de Col de Turini:



    's Zomers staat hij op de fabrieks-17" met Pirelli P-Zero Nero's (205/40 R17), 's winters op een tweedehandssetje OZ Superturismo's met Toyo Snowproxen (205/45 R16):



    En 's avonds kan hij best fotogeniek zijn:



    De auto was van net vóór het tijdperk dat er in zijn prijsklasse eindelijk eens goed werd nagedacht over telefoon- en iPod-integratie, dus vandaar deze voor de middenconsole nogal ontsierende toestand:



    Minpunten? Jazeker zijn die er! De ST is niet van Japanse betrouwbaarheid gebleken. Drie pompen hebben intussen de geest gegeven: twee keer de koelwaterpomp (eerste keer bij 35k, tweede keer bij 45k!), één keer de stuurbekrachtigingspomp (ook bij 45k). Kortom, zeker een kwaliteitsissuetje met de pompen bij Ford. Verder is onlangs de rechterspiegel vervangen (zo'n inklappend geval) nadat de motor begon te ratelen. Eigenlijk ben ik sowieso niet echt te spreken over de bouwkwaliteit. De auto kraakt en rammelt dat het een aard heeft, eigenlijk al from day one. Dat er intussen niet meer van is afgevallen, mag een wonder heten.

    Toch ga ik er nog wel een tijdje mee door, want het rijplezier maakt heel veel goed. Ja, met deze knetterende truttenschudder (vroaaammm-bop-bop-bop) kom ik wel door mijn midlife crisis heen!
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

  • #2
    En kijk eens wat ik hier terugvind: een rijverslag voor het oude gummen! Let wel, dit dateert van een halfjaar voor de uiteindelijke aflevering en gaat dus over het pre-faceliftmodel van de Mk6. Ik heb toen nog even gewacht en een faceliftmodel besteld, ook wel bekend als 'Mk6.5'.

    Er staat me nog bij dat er Ford-kenners waren die me destijds wezen op enkele storende fouten en omissies in het historische gedeelte, dus laat die nog maar een keer komen. Idem voor de collega-taalagenten die menig autojournalistiek cliché menen te ontwaren.


    Een ouderwetse hot hatch? Bijna…

    De basisingrediënten van een ouderwetse hot hatch zijn aanwezig: een atmosferisch blok uit een auto van twee maten groter, een heftige bodykit, desgewenst aangevuld met flamboyante striping, en niet onbelangrijk: een vlijmscherpe prijs. Maar is de Fiesta ST daarmee ook echt een ouderwetse hot hatch? Het scheelt niet veel.

    In 1985 kwam Ford met de Fiesta XR2 op de markt, het kleine zusje van de Escort XR3i. Met 96 pk op 846 kg moest elke paardekracht 8,8 kilo's voortslepen. Drie jaar na de introductie van het nieuwe model in 1989 volgde de XR2i: een heuse hot hatch van schoon aan de haak nog steeds ruim onder de ton (948 kg), waardoor het vermogen van 131 pk een pk-gewichtsverhouding opleverde van 1:7,2. Nadat de XR2i in 1994 werd geschrapt, bleef de Fiesta jarenlang een verbeeldingsloos boodschappenautootje. Totdat Ford vorig jaar een ST- en RS-versie aankondigde. De RS-versie, ook die van de Focus, werd al snel de nek omgedraaid. De vrees was dat de ST's voelbaar tekort zouden komen ten opzichte van hun twee denkbeeldige grote broers. Met andere woorden: zouden de twee virtuele hot hatches hun lichter gemotoriseerde onderknuppels degraderen tot warm hatches? Als de euforie over de aanstaande Focus ST enigszins terecht is, lijkt het tegendeel waar. En de Fiesta ST blijkt ook z'n partijtje te kunnen meeblazen. Al houdt-ie er wel een hese strot aan over.

    Onderstel sterkste punt
    De ST beschikt over 150 pk en weegt 1137 kilo - op papier levert dat een ongunstiger pk-gewichtsverhouding op dan die van de XR2i uit 1992. Voelt de 21e-eeuwer dan ook zwaarder aan? We zullen het snel merken, want rijden moet je met dit ding; in alle rust het interieur bekijken komt later wel. Een paar bochten later is het duidelijk: de auto voelt lichter aan dan z'n 1137 kg, het gewicht inclusief chauffeur van 75 kg (check!), een bijna volle tank (check!) en wat bagage (eh, nee, die zit er niet in) zoals Ford het officieel opgeeft. Een paar haakse bochten en enkele polderse doordraaiers verder mogen we de belangrijkste conclusie al trekken: het onderstel is subliem. Niet stuiterhard, zoals misschien was te verwachten, maar ook bij lange na niet comfortabel. Er spreekt finesse uit: de auto neemt hobbels heel behoorlijk, maar geeft geen kik in het bochtenwerk. Onderstuur blijft lang uit, ook dankzij de standaard gemonteerde P-Zero Nero's. Je voelt dat erover is nagedacht. Aftermarket-onderstelaanpassingen? Nergens voor nodig.

    De ST geeft zich alleen gewonnen als dé anti-FWD-troefkaart wordt ingezet: véél te hard de bocht in. Maar dan blijkt de gebruiksvriendelijkheid van het apparaat: met gas los en gebruikmakend van de grip van de Pirelli's haalt de auto alsnog het einde van de bocht, in de goede richting en nog steeds op het asfalt. Dat is ook nodig, want traction control met ESP is optioneel op de ST en is ook niet aanwezig op het testexemplaar. De bijna 200 Nm's aan koppel moet de bestuurder bij het stoplicht met de traditionele voetbediening aan de weg zien te krijgen: even aanpassen dus voor de lomperik die TC of AWD gewend is, want de rook van de Pirelli's vliegt hem anders om de oren.

    De hothatch-ervaring wordt gecomplementeerd door de zetels, de stuurinrichting en de bak. De stoelen zitten als gegoten, ook voor langere mensen, en bieden uitstekende zijsteun. De stuuruitslag is inderdaad net zo sportief als de folder belooft. Gepaard aan de zwaardere stuurbekrachtiging levert dat een direct stuurgevoel op, dat met kleine tikjes minieme correcties mogelijk maakt. Ook het versnellingsapparaat is dik in orde: dankzij de korte bakverhoudingen jaag je door de toeren heen, terwijl je nog meer tijd wint door de korte schakelgang. Dat maakt doortrappen in de Fiesta een genot.

    Maatje groter
    Tijd om de auto aan de kant te zetten en die wolfskleren van dichtbij te bekijken. De persfoto's doen het karretje geen complimenten: het uiterlijk is stoerder in real life, zeker als je 'm naast andere auto's uit de compactklasse zet. Dan valt op dat de Fiesta aan alle kanten een maatje groter is en overkomt als een noest vierkant hok. De associaties met de boodschappenautootjes die het leeuwendeel van de Fiesta-verkopen uitmaken, liggen ver in het achterhoofd, erg ver weg. Nog iets wonderlijks: hij is hoger dan je denkt, vandaar natuurlijk de onverwacht grote binnenruimte, maar het ontwerp is zo slim dat dat pas opvalt als je 'm naast pakweg een Micra parkeert. En dan nog is het allesbehalve een mini-mpv.

    Verder is het interieur niet denderend, maar ook zeker niet storend. Leuk detail wordt verzorgd door de roodgekleurde tellernaalden die weerspiegelen op de omlijstingen. De stoelen zijn een plaatje, de alu-pedalen daarentegen een tikje iel. Dat laatste geldt ook voor de handrem, de lichtknop en de riembevestigingen, maar het dashboard voelt weer erg solide, ook al zijn de materialen nogal plastiekig. De bedieningselementen zitten allemaal op een logische plaats, zeker voor bestuurders die Duitse auto's gewend zijn. Toch is er nog een duidelijk geval van jammer: het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, dus lange mensen moeten wat meer naar voren zitten dan ze gewend zijn. Maar eigenlijk is dat niet eens zo erg voor de actieve rijstijl waar de ST om vraagt en bovendien is er voldoende ruimte voor. Zelfs bij lange mensen staat de bestuurdersstoel nog niet op de achterste stand, hoewel hun linkerknie mogelijk wel per abuis het volume van de radio kan dimmen. De externe audiobedieningsmodule zit namelijk op zuid-zuidwest aan de stuurkolom vast. En als we toch aan het muggenziften zijn: welke SF-fanaat op de Ford-burelen heeft dat knipperlichtgeluid bedacht?

    Motor is spelbreker
    Verdient de ST, op wat minpuntjes na, alleen maar lof en hosanna? Zeker niet, want daarvoor is de 2-liter Duratec toch te veel spelbreker. Net zoals in de Focus en de Mondeo klinkt hij in de ST rauw, ongemanierd, lelijk. Op hogere toerentallen is hij op een vervelende manier gehorig. Zonder de audio op tien beginnen kruissnelheden boven de 120 km/h al snel op de zenuwen te werken. Ford veranderde het inlaattraject al en wist daarmee 5 pk te winnen op de motor uit de middenklasse-Fords. Maar wat deze motor overduidelijk nodig heeft, is een totaal vernieuwd uitlaattraject, met als kroon op het werk een einddemper die de Duratec voller en vriendelijker laten klinken. Het aantal decibellen zal er niet door afnemen, maar hopelijk krijgt de bestuurder wel een minder gierend geluid voor z'n kiezen, dat beter past bij een sportieve auto. Een aangepast uitlaattraject zou ook van pas komen bij het wegnemen van een tweede motorisch minpuntje: de gasrespons is net niet wat je van een atmosferische motor mag verwachten. Wellicht dat een ander uitlaatspruitstuk die klacht kan verhelpen.

    Dat zijn dan wel aanpassingen die voor eigen risico komen, want Ford biedt geen mogelijkheden voor (chip)tuning onder garantie, ook al maakt Ford via zijn dealers graag bekend dat de tweelitermotor werd gekozen omdat die nog ruimte over heeft tot verdere vermogensstijgingen. 175 tot 180 pk (en daarmee Clio Sport- en 206 RC-territory) zou met een andere chip en de nodige mechanische tuning eenvoudig zijn te halen. Allemaal prachtig, maar Ford helpt de klant daar dus niet bij. Deze aanpassingen zijn kortom alleen weggelegd voor de liefhebber die de weg weet op de vage industrieterreinen waar chippers en tuners doorgaans zijn gehuisvest.

    Wachten op de facelift?
    De eerdergenoemde opmerkingen over het interieur kunnen overigens de prullenbak in als in november de gefacelifte Fiesta in de showrooms verschijnt. Ook de ST heeft een botox-behandeling ondergaan en mag vanaf volgende maand prat gaan op een compleet nieuwe binneninrichting. Daar zet Ford wel een 850 euro hoger prijskaartje tegenover. Opmerkelijkste veranderingen: de audio maakt plaats voor die uit de nieuwe Focus, terwijl het dashboard uit een aaibaar materiaal wordt opgetrokken dat geheel in de steunkleur van de bekleding (rood of blauw) is gespoten. Ja, vooral in het rood zal het even wennen zijn! Beter nieuws is de komst van een boordcomputer en Bluetooth-integratie. Wie niet zit te wachten op die meerprijs of het huidige interieur eigenlijk mooier vindt, moet nu naar de Ford-dealer rennen, want die geeft fikse kortingen op voorraadauto's.

    Blijft over de hamvraag voor elke ST-prospect: to stripe or not to stripe? Achter het optionele New Edge Designpakket 4 schuilt immers de striping die de ST op persfoto's zo berucht maakte: de Amerikaanse dubbele streep over de hele lengte van de auto. De strepen zijn er in wit, grijs en blauw, zodat er combinaties kunnen worden gemaakt met autosportgeschiedenis: blauw met wit, rood met wit, wit met blauw. Maar ook met lef: zwart met wit, rood met grijs. En zelfs met enige smaak: zilver met blauw, donkerblauw met grijs. Wie twijfelt, kan ervoor kiezen om alleen de zijstrepen met het ST-logo te laten aanbrengen. De (mannelijke) bestuurder straalt dan in ieder geval onmiskenbaar een ferme boodschap uit: dit is een FieSTa, baby!

    Serieuze kandidaat
    De belangrijkste argumenten ten gunste van de Fiesta ST zijn duidelijk: het onderstel en de prijs. Maar zo verfijnd als het onderstel is, zo rauw is de motor. Wie niet opziet tegen Fransozen, is dan beter gebaat bij een 206 GTI - het enige alternatief dat de prijs-prestatieverhouding van de ST weet te benaderen. Andere hot hatches uit die klasse - Mini Cooper, Clio Sport, 206 RC - blijven met een vergelijkbare uitrusting bij lange na niet onder de 22 duizend euro all-in. De Seat Ibiza FR en de Mitsubishi Colt CZT bieden partij met geblazen motoren, mogelijk binnenkort vergezeld van de Suzuki Swift GTI, hoewel ook de ongeblazen 1600cc-rallymotor een kans maakt voor de laatstgenoemde. Dat laatste is te hopen, want een ultradirecte gasrespons hóórt gewoon bij een hot hatch. Een voordelige ongeblazen tweeliter biedt Skoda in de Fabia 2.0 Elegance: de oude achtklepper uit de Golf GTI mist weliswaar topvermogen, maar biedt wel een zalig laagtoerig koppel. De winst die je boekt op de aanschafprijs van 17 duizend, gaat vervolgens wel helemaal op aan een volledig nieuw sportonderstel en een RS-bodykit, nog los van enige mechanische tuning om de tweeliter toch iets meer dan de huidige magere 115 pk te geven.

    Zo bezien blijft de ST een serieuze kandidaat voor iedereen die tegen een lage aanschafprijs of bijtelling wil instappen en meteen plezier wil hebben, met een onderstel waar niets meer aan gedaan hoeft te worden. Toch is een bezoekje aan industrieterrein 'De Hoge Toeren' vervolgens geen overbodige luxe.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

    Comment


    • #3
      leuk verhaal,toch nog een auto die een glimlach op je gezicht brengt in het dagelijkse woon werk verkeer!!!
      wat TSM zegt!!!!!

      Comment


      • #4
        Dus anno nu presteert Ford het nog een hatch op de markt de brengen die op de rechte lijn door een ouwe Astra GSI nog zoek gereden zou worden?

        Atmosferisch is echt leuk rijden, maar hier heeft Ford zijn ST wel tekort gedaan. Zeker met de onderstellen die ze altijd maken.
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
          Dus anno nu presteert Ford het nog een hatch op de markt de brengen die op de rechte lijn door een ouwe Astra GSI nog zoek gereden zou worden?
          Dat ik hierboven een ouwe koe uit de sloot haal, okee. Maar ik ga steil achterover slaan als die Brabo straks ook nog die Franse specs-whack tussen de GSI en de ST weet op te duiken...

          *geeft PACO alvast z'n petje terug*
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
            En In 1985 kwam Ford met de Fiesta XR2 op de markt, het kleine zusje van de Escort XR3i. Met 96 pk op 846 kg moest elke paardekracht 8,8 kilo's voortslepen. Drie jaar na de introductie van het nieuwe model in 1989 volgde de XR2i: een heuse hot hatch van schoon aan de haak nog steeds ruim onder de ton (948 kg), waardoor het vermogen van 131 pk een pk-gewichtsverhouding opleverde van 1:7,2.
            Ahum, hier staan toch wel een paar foutjes. Ten eerste kwam Ford in 1981 al met de Mk1 XR2 op de markt. Die had iets van 86 pk uit een Kent blokje. En in 1984 (dus niet '85) kwam Ford met de Mk2 XR2 (ik heb zelf een '84-er XR2...). De Mk3 XR2i die in 1989 op de markt kwam had een 105pk motor. Dat was grofweg de 1.6 CVH uit de Mk2 XR2 met injectie erop. Later (dacht 1992) kwam pas de 1.8 16V Zetec met 130 pk. Dat was trouwens een veel fijnere motor dan de 1.6 CVH uit de oudere modellen. En de 2 liter Zetecs zijn atmosferisch met de juiste tuning over de 250pk te krijgen (en dan blijft het ook nog heel).

            Verder blijven het leuke auto's die Fiesta's ST. En dat een oude Astra GSI gehakt zou maken van de ST zal puur daar het gewichtsvoordeel komen. Wat me wel opviel, en ik heb het in een ander draadje al eens gemeld, is dat de moderne auto's, dus ook deze Fiesta, zo ontzettend hoog zijn. Dat viel me echt op toen ik met mijn 75 naast deze Fiesta in de file stond op de A10 tijdens dat ene 'toertochtje'.
            Auto's: veel...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
              Ahum, hier staan toch wel een paar foutjes.
              Ja, die foutjes bedoelde ik.

              En volgens mij was jij op het oude forum ook degene die meteen met de correcties kwam.
              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                Dat ik hierboven een ouwe koe uit de sloot haal, okee. Maar ik ga steil achterover slaan als die Brabo straks ook nog die Franse specs-whack tussen de GSI en de ST weet op te duiken...

                *geeft PACO alvast z'n petje terug*
                We aim to please: http://www.zeperfs.com/duel270-1293.htm


                Read em and weep, pencil pusher!
                (moet er wel even bij vermelden dat het gewicht van de GSI niet helemaal lekker aangegeven staat. Op kenteken kwam hij net onder de 1100kg uit - zal later nog wel minder geweest zijn (voor de inkoppers onder u) maar met mij erin en een volle tank peut ging hij nog in 7,2sec naar de honderd, mede door de lange 2. Maar goed: dikke klop daar waar het ertoe doet)

                Wat er zou gebeuren als er enig bochtenwerk aan te pas zou komen laten we even onvermeld, aangezien er in Roemenië antieke ossenkarren zijn die nog minder onderstuurd de bocht om gaan dan de Astra F GSI. Maar snel was hij wel.

                Ford had gewoon een 6-bak in die Fiesta moeten gooien en meer pit in de motor. Die auto had vanuit de fabriek meer verdiend (en heeft kennelijk in dit geval - aftermarket - ook gekregen)
                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                  Ja, die foutjes bedoelde ik.

                  En volgens mij was jij op het oude forum ook degene die meteen met de correcties kwam.
                  LOL, serieus? Zal een soort Ford XR deformatie zijn ;-)

                  Edit: ik had over je introductie heen gelezen, maar de uitnodiging stond er al, zag ik.

                  En de 16-klepper in de Astra is één van de weinige echt goede motoren die Opel ooit gebouwd heeft...
                  Last edited by Red205; 26-01-09, 07:50.
                  Auto's: veel...

                  Comment


                  • #10
                    Ford had gewoon door moeten gaan met de turbo uitvoering... ;-)
                    Veritatis simplex oratio est

                    Comment


                    • #11
                      Mijn God, die rechtuitbrander doet 't ook nog!

                      Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                      Ford had gewoon een 6-bak in die Fiesta moeten gooien en meer pit in de motor. Die auto had vanuit de fabriek meer verdiend (en heeft kennelijk in dit geval - aftermarket - ook gekregen)
                      Daar zijn we 't dan weer roerend over eens...
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        Fiesta tweaks

                        Mountune tweaks make the Ford Fiesta Zetec S a hotter hatch than before
                        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                        Comment


                        • #13
                          Yep, voor de ongeduldigen onder ons.
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                          Comment


                          • #14
                            Laten we het lot maar niet tarten door ook nog een aparte defectendraad aan te maken, dus maar hier...

                            Uit het P2P-draadje:

                            Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                            Harde vering zorgt er daarentegen voor dat de klappen zich verplaatsen naar de ophangpunten van de vering, en die scheuren vervolgens af.
                            Heb nu dus in de Fiesta dat de bestuurdersstoel aan alle kanten kraakt en tikt als ik het verwoestende koppel loslaat op het frame. Ik voel 'm zelf even schokken bij bruusk gasgeven. Moet gewoon zijn losgetrild door de harde klappen die de auto krijgt op slechte wegen.

                            Kortom, weer een nieuw hoofdstuk in het boek 'Kraken en rammelen vanaf day one'.
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment


                            • #15
                              Okee dan. So much for het seat-of-the-pants-gevoel van Duts.

                              Vandaag staat de Fietstas bij de dealer voor z'n 60k-beurt. Vanochtend natuurlijk de krakende stoelbevestiging gemeld.

                              Bellen ze net. Stoel zit muurvast. Maar! De uitlaatophanging was losgeschoten, waardoor de middensectie tegen de bodemplaat aan trilde en knalde, waarbij de hardste tikken zelfs tot in de stoelzitting voelbaar waren...

                              Meteen maar door hen laten vastzetten, want om nu daarvoor weer naar de Ford-tuner door te rijden die het ding eronder heeft gezet? Hoe dan ook, dit keer was mijn gemopper op de krakende Ford-kwaliteit dus onterecht. Er was dus wel iets losgetrild, maar deze keer lag de schuld bij Milltek of zelfs bij de zo alom gerespecteerde tuner.
                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                              Comment


                              • #16
                                :-) Oke dan.

                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)



                                Comment


                                • #17
                                  Zo. Tijd niet geweest hier - waarschijnlijk vanwege drukte in het defects-zusterdraadje.

                                  Maar goed. Ik zag Jasper zijn defects-draadje misbruiken voor een mijlpaal - [CM]Ik heb ook een paal van een mijl![/CM] - waarop mij te binnen schoot dat ik nét een mijlpaal van de FietSTas heb beleefd.

                                  Tachtig duuzend kilometers.

                                  En opmerkelijk trouwens: alweer vele duizenden km's zonder enig probleem. Die pompen gaan alweer langer mee dan hun gammele voorgangers. Je moet de kinderziektes er blijkbaar even uitrijden.
                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                  Comment


                                  • #18
                                    't Is een soort van PVV op vier wielen dus? In het begin veel gezeik, maar na vervanging van de rotte appels dikke pret met een Indo aan het stuur.
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

                                    Comment


                                    • #19
                                      En vergeet 't geblèr uit alle gaten niet.
                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                      Comment


                                      • #20
                                        En tabee na 91.833 kilometers. Het woord fietstas blijft voor eeuwig VVDG.
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ha, die Duts-bijna-zonder-hets:

                                          Wordt de baarsjesbak voortaan de daily driver of ga je voor de zakelijke kilometers iets anders zoeken?
                                          Scherven brengen gelul.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Voorlopig gewoon de Slotervaartschuiver. Bovendien: wat rij je nou nog met een thuiskantoor? En als ik ergens een tijdelijke klus aanneem, dan hoop ik dat-ie niet al te veel in het oog springt op de parkeerplaats tussen de Astra's en de Scenics.
                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                            Comment


                                            • #23
                                              Welnee Dutch. Ik plemp de Audi ook altijd gewoon bij klanten voor de deur. Tot nog toe krijg ik nog steeds werk toegeschoven, dus 't schijnt niet zoooo belangrijk te zijn, die representativiteit van de auto.

                                              Of ze huren me in uit medelijden, dat kan natuurlijk ook. :-)
                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                              Comment


                                              • #24
                                                En nog even als herdenking:

                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  In mijn geval zou 't heel goed passen in het diversiteitsbeleid.

                                                  (Hoewel mogelijk de kleine kas uit het zicht wordt opgeborgen zodra de baarsjesbak in beeld verschijnt. Zeker als er daarna ook nog een treinkaper uitstapt.)

                                                  In ieder geval wekken we met onze youngtimers de indruk dat die uurtarieven geheel op basis van onze vaardigheden en ons intellect zijn vastgesteld, en niet vanwege de auto...
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X
                                                  😀
                                                  🥰
                                                  🤢
                                                  😎
                                                  😡
                                                  👍
                                                  👎