Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Skoda Octavia 4x4 turbo

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Skoda Octavia 4x4 turbo

De ouwe trouwe Skud verdient ook z'n eigen 'Mijn auto', ook al rij ik er niet vaak meer in. Hij is nu de daily driver van La Duts, vaak voor korte afstandjes. Eigenlijk zonde, maar af en toe laten we 'm nog los om met een fikse Czech tune-up de spinnenwebben uit de spruitstukken te blazen.

De Skoda dateert van voorjaar 2003, toen hij in de plaats kwam van de zakelijke Legacy. Voluit heet hij Skoda Octavia 1.8T 4x4 Hatchback Elegance, maar ik hou maar gewoon op de kofferbakaanduiding: 4x4 turbo.

Destijds waren mijn overwegingen simpel: ik wil weer een AWD'er, ik wil bijtellen op basis van 25-30k aanschafprijs, hij moet nog steeds als familieauto dienen en hij moet liefst een beetje sneller gaan dan de Legacy. Bleven over de WRX en deze 4x4 turbo. Terwijl de WRX een beetje tegenviel - niet zo heel gek, want dat was toen de MY03 'bug-eye', algemeen aangezien voor de minste GTT/WRX aller tijden - viel de Skoda ons juist ontzettend mee, zelfs ongechipt al. Bovendien was hij ruimer, (veel) completer en voordeliger. En het lachen om een Skoda vonden we eigenlijk ook wel lachen.

Tot 2006 heb ik met een boel plezier in m'n Skud gereden, die vanuit de dealer een Oettinger-kuur kreeg. Vorig jaar is hij opnieuw getuned door Hartog Tuning omdat de Oettinger-chip foutmeldingen ging veroorzaken (domme programmeerfout die steeds checksum failures opleverde, waardoor het chipgeheugen was volgelopen). Door de maatwerktuning van Hartog rijdt hij eigenlijk nóg fijner.

Achteraf verbaast de programmeermisser van Oettinger me trouwens niets, want ik was de eerste voor wie het programma was geschreven. Abt had ook niks liggen en alleen Oettinger wilde wel speciaal iets maken. De 1.8T in de 4x4 is namelijk een nét even andere 1.8T dan die in de RS of in de 1.8T FWD.

Ik was ook de eerste (in Nederland althans) die op het idee kwam om een 4x4 turbo (eigenlijk een alpenkruiser) om te bouwen tot een 'RS 4x4', naar Brits voorbeeld. Dat was hier zelfs voordelig dan in de UK, want hier was de 4x4 3000 euro goedkoper dan de RS. Voor het prijsverschil kon je dus een chip laten zetten, een sportinterieur laten inbouwen en een nieuw onderstel laten plaatsen. De dealer was zo enthousiast dat hij daarna zelden meer een RS verkocht, maar zijn klanten steeds de 'RS 4x4-optie' aanbeval. (Misschien ook omdat hij op de aanpassingen achteraf meer marge had... )

Het sportinterieur stond gewoon op de optielijst en bestond uit de RS-stoelen met Elegance-bekleding erover, leren sportstuur en leren pook (ook uit de RS).

Voor het onderstel had ik eigenlijk meteen KW's moeten kiezen, maar dat paste financieel niet meer. Dat werd dus eerst gewoon verlagen - wat hard nodig was, want een Skoda 4x4 heeft de bodemvrijheid van een Audi allroad - maar toen ik mijn standaard-schokdempers na nog geen twee jaar aan puin had gereden, zijn die vervangen door Koni geel. Lagere veren wil in dit geval wel zeggen 'minder hoog' i.p.v. 'laag'...

De meeste lol? Dat hangt er een beetje om. Gedeeld op de eerste plaats staan:

a. véél te hard rijden, een motoragent naast je krijgen en vervolgens worden verrast door alleen maar een gebaar van 'hoho, rustig aan' - ja, dan ben je blij met zo'n echte wolf in schaapskleren
    b. urenlang dwars in de sneeuw, door de Haldex te provoceren met net iets te veel insturen, met een RWD-effect als resultaat.

Sinds de Fiesta voor de deur staat, is de Octavia onze privéauto. Niet alleen omdat we 'm voor een leuk bedrag konden overnemen, maar ook omdat we behoorlijk gehecht aan 'm waren geraakt.

En op vakantie is 't nog steeds onze trouwe vriend:

Ook letterlijk trouw, want nu er ruim 100k op zit, horen we nog geen enkel kraakje of rammeltje. De bouwkwaliteit van deze generatie Skoda's is echt voortreffelijk, zo hoor ik ook van andere Octavia I-bezitters. Verder is er één probleempje met het gasklephuis geweest (onder garantie vervangen), maar voor de rest heeft hij de afgelopen zes jaar zijn werk zonder morren gedaan. Daarin is hij net zo Japans als de Japanners die ik daarvoor had.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    Ik was ook de eerste (in Nederland althans) die op het idee kwam om een 4x4 turbo (eigenlijk een alpenkruiser) om te bouwen tot een 'RS 4x4', naar Brits voorbeeld.
    Dat vergeet ik nog helemaal: aan de Skud heb ik ook mijn autoforum-nickname Dutch (voorheen Dutch4x4) te danken. Want ik ben begonnen mij te oriënteren op Briskoda.net, het toen nog jonge Britse forum voor snelle Skoda-rijders. Ik keek wat rond naar de eerste nicknames daar: ThisandthatRS, Suchandso4x4. Dus ja, hoe onderscheid je jezelf als Nederlander op een Brits forum?

De Briskoda.net-sticker zit trouwens nog steeds op de achterruit.
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Haha, en deze mag ik ook niet vergeten!

Mijn Auto en Ik

Het zwarte schaap van de familie VAG. De hoekige familiebak van een zwartkijker. De harteloze boekhouderskeuze van een zakelijke rijder die zijn autoliefde het liefst in zwarte cijfers uitdrukt. Er zijn nogal wat beschrijvingen van toepassing op mijn Octavia 4x4 turbo. Zwart is-ie in ieder geval. Liever noem ik 'm de Black Magic Skud. Black Magic is toevallig de officiële naam van de lakkleur. En Skud is de Britse geuzennaam voor een rappe Skoda. Hij gaat dan ook als een raket…

Waarom heb je voor deze auto gekozen?
      Wat voor auto kies je als je van jongsaf bezeten bent van raceauto's? Als je op zekere leeftijd een nostalgische blik op het leven krijgt en je belangstelling verschuift naar raceauto's uit het verleden? Dan keer je je portemonnee drie keer om, steek je je in de schulden, je bietst, je schooit, je maakt schaamteloos gebruik van vriendendiensten. Om maar die onbereikbaar gewaande Alfa, Maserati of Jaguar te bezitten. Of om van start te gaan met een tijdrovend kitcar-project dat je helemaal tot het laatste naafje afmaakt, ook al kost ´t je een vinger, een baan of een huwelijk. Dat zou je denken. Maar hij kiest een Skoda. Uit 2003. Die zomaar start en wegrijdt. Waar je geen vuile handen van krijgt. En die zo'n schril viercilindergeluid voortbrengt. Waar zit z'n autohart? Zeker in het dashboardkastje bij z'n benzinebonnetjes!

Ik moet schuld bekennen. Dat hart zit daar inderdaad. Naast het onderhoudsboekje en het schadeformulier. Mijn raceautohart zit ergens anders - op het circuit, in het rennerskwartier, in vele boeken, op mijn site. Straatauto's heb ik altijd beschouwd als instrumenten voor een doel: mijzelf (en later mijn gezin) zorgeloos vervoeren van A naar B. Wel op een leuke manier natuurlijk: mijn auto's zijn altijd een tikje sportief geweest en nadrukkelijk fijn om in te rijden. En zelfs al ben ik praktisch ingesteld, ik zou nooit een stationwagon kopen - voor mij nog altijd een belegen papamobiel. Voor de rest heb ik één motto: bang for bucks. Betrouwbaarheid, ruimte, wegligging, een mooie motor en hét hardrij-recept voor onkundige chauffeurs zoals ik: vierwielaandrijving. En dat allemaal voor een lage catalogusprijs, want ik rijd al sinds jaar en dag zakelijk.

Wat vind je helemaal geweldig aan deze auto?
      Dat ik op geen enkel terrein water bij de wijn heb hoeven doen. Een relatief lage prijs, vierwielaandrijving als 't telt, zat ruimte voor het gezin, behoorlijk stil, volgepakt met luxe, opvallend goed weggedrag voor een VAG-bak en een mooie snelheidsbeleving door een turbo die er vroeg en heftig invliegt. Daarnaast is hij goed in elkaar geschroefd - leve de werklust der Tsjechen! - en graait hij volop uit de (uitgeteste) reserveonderdelenbak van Volkswagen en Audi. Daarom durfde ik voor 't eerst van een Japanner af te stappen. Maar goed, dat is de rationele kant. Doet-ie me ook nog wat? Jazeker. Ik vond Skoda altijd al een sympathiek merk en de Octavia is in mijn ogen een moderne klassieker die in zijn eentje Skoda weer helemaal op de kaart heeft gezet. Een weldadige aanblik, die heldere lijnen en dat duidelijke interieur, een verademing tussen dat retro-gefriemel van de' Silva en consorten. Kortom, de Octavia - een twintigste-eeuws Belgisch design-statement!

Wat is, volgens jou, minder geslaagd aan deze auto?
      Niet veel, maar als ik wat moet zeuren, dan is het de versnellingsbak. Die is wat hakerig en heeft een vrij lange schakelweg. Ach, de auto was standaard helemaal niet bedoeld als scheurijzer, dus wat neem ik Skoda kwalijk? En als Seat als sportief VAG-merk alleen ondergemotoriseerde, voorwielaangedreven Toledo-rammelaars levert… Andere Octavia-rijders zullen ongetwijfeld klagen over het gebrek aan beenruimte achter, maar ik - en mijn zoon met mij - zit daar niet zo mee.

Vertel eens over de mooiste ervaring met deze auto?
      Die moet nog komen! Er staan wel wat bezoekjes aan oude circuits op het programma en daarnaast leeft het plan om in Duitsland nog eens één keer de naald van de teller af te rijden. Dat kan namelijk met een auto met 60 pk meer dan standaard. De schaal gaat tot 240, terwijl Oettinger de topsnelheid schat op 230 of meer. Tel daar de tellerafwijking van 5 procent bij op, et voilà! Een eerste poging mislukte in het drukke verkeer en ik ben ook niet zo'n maniak dat ik ervoor ga omrijden. Voorlopig moet een wilde rit over de zomerdijk van Durgerdam naar Marken als hoogtepunt gelden. Roodgloeiende turbo, verbruik 1 op 5. Maar mocht het gaan sneeuwen...

Zijn er modificaties aangebracht op deze auto?
      Wat denk je? Het is een VAG-kot… Chippen! Verlagen! Sterker nog, ik had 'm niet gekozen zonder de modificaties. Alleen daardoor werd de Octavia een volwaardig opponent van de WRX, het enige alternatief in mijn prijsklasse. Van de zaak moest de WRX bovendien standaard blijven, aangezien het PPP-pakketje toch iets te duur was en modificaties zonder garantie een no-go-area zijn. Daarnaast viel de snelheidsbeleving me tegen. De snelheidsmeter en de gratis bak herrie (courtesy of Remus) moesten me vertellen hoe hard ik ging, maar echt voelen deed ik 't niet. De Octavia bleek daarentegen een verrassing. Dankzij de Oettinger-chip en de MAD-veren ging hij vrijwel net zo stevig vooruit en de bocht om. De chip was zelfs een beetje maatwerk, want de dealer had 'm al verkocht voordat hij wist of Oettinger wel een 4x4-chip (voor de ARX-motor) op de plank had. Oeps, niet dus. Ik ben kortom de eerste wereldburger met deze chip. Verder was die verlaging echt nodig, want de 4x4 staat standaard 22 mm hoger op z'n poten dan een standaard Octavia. Zeker voor de hatchback is dat een lullig gezicht. O ja, ik had zelfs nog geld over voor een Sport-pakket, bevattende een lederen driespaakssportstuur, sportstoelen, lederen pook en lederen handremgreep. Wat wil de moderne man nog meer?

Wat wordt je volgende auto?
      Daar houd ik me nog even niet mee bezig, ook al omdat er sinds de aankoop geen concurrenten zijn bijgekomen. Misschien rijd ik wel langer in deze auto door en ga ik verder op de modificatietour als de garantie is verstreken. Ik heb mijn oog laten vallen op een compleet nieuwe uitlaatsectie van EPS met eventueel een Milltek-downpipe vanwege de katvervanger. Ook overweeg ik te zijner tijd een KW-onderstel te laten monteren, of eventueel gele Koni's bij de huidige MAD-veren. Dan ook betere remmen, misschien een stapje van 16" naar 17" - wie weet.

Welke auto is je absolute droomauto?
      Om heel eerlijk te zijn: die heb ik niet. Er zijn talloze (race)auto's waarvan ik eindeloos kan genieten. Daarnaast zijn er talloze (race)auto's waarover ik enthousiast kan worden omdat ze grandioze mislukkingen zijn gebleken. Maar geen een steekt er met kop en schouders boven uit. Als je op een vliegveld twintig van die auto's op een rij zou zetten, zou je me ertussen heen en weer zien dwarrelen als een verdwaasde vlinder met ADHD. Datzelfde effect heeft een bezoek aan Goodwood trouwens op me...

De 4x4 turbo is een auto die ik volledig met het hoofd heb gekozen. Maar toen ik eenmaal achter het stuur zat, was ik gauw aan 'm gehecht. Zo'n bescheiden Skoda met zo veel onderhuidse kracht doet wat met je. Je rijdt in een mobiel understatement van de eerste orde. En dat past ook bij me. Op papier heb ik veel praatjes - schrijven is tenslotte mijn vak - maar in het echt zeg ik liever niets dan iets. En als je het over nietszeggendheid hebt, dan heb je een goeie aan Skoda...

Merk en Model
      Skoda Octavia 1.8 Turbo 20V 4x4 Hatchback Elegance

Vermogen en koppel
      210 pk @ 6000 tpm/310 Nm @ 3400 tpm (standaard: 150 pk @ 5700 tpm/210 Nm @ 1750-4600 tpm)

Acceleratie 0-100
      < 7 seconden (standaard 9,3 seconden)

Topsnelheid
      > 230 km/h (standaard 211 km/h)

Nieuwprijs in euro
      25.970

Haha, die voornemens zijn ook wel komisch om terug te lezen... Die EPS/Milltek-oplossing is er dus nooit gekomen, de KW's evenmin. De 16" Style-velgen die er standaard onder zaten, hebben inderdaad het veld geruimd voor de Dotz Le Mans van 17" die op de foto's staan. Om de 16"-velgen zitten nu de winterbanden (Goodyear UltraGrip 7). Het zomerrubber is vanaf de Le Mans-velgen steevast van Bridgestone: eerste S-03, daarna RE050A.

O, en die specs hierboven? Die waren wel een tikje optimistisch, zo bleek uit een testrun bij Hartog. In de praktijk haalde Oettinger de 200 pk niet en de 300 Nm evenmin...

Comment

De meeste lol? Dat hangt er een beetje om. Gedeeld op de eerste plaats staan:

a. véél te hard rijden, een motoragent naast je krijgen en vervolgens worden verrast door alleen maar een gebaar van 'hoho, rustig aan' - ja, dan ben je blij met zo'n echte wolf in schaapskleren
        b. urenlang dwars in de sneeuw, door de Haldex te provoceren met net iets te veel insturen, met een RWD-effect als resultaat.
        Ho ho!

a (2). de collega-schrijvert achter het stuur zetten, die iets te enthousiast bij het Belgische tankstation wegscheurt, en drie km verderop aan de kant wordt gezet door een zwaantje, dat hem verdómd vermanend toespreekt (de schijver-baby wordt nog steeds rood in 't gezicht als hij eraan denkt) en hem opdraagt dat "ge hier vijf minuten op d'n parkeerplaats blijft staan, om d'r over na te denken dat ge hier in België te gast zijt en U aan d'n verkeersregels moet houden, nietwaar, en ik raad U aan ook daadwerklijk hier d'n vijf minuten te wachten, hè!"

Voor de rest: mooie draad, Duts. :-)
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Da's waar. Niet alleen een zwarte Octavia 4x4 turbo met chips is een wolf in schaapskleren, ook een brun met een rood gezicht. )

Comment

PS: wat doet die Hartog-chip eigenlijk qua vermogen?

Ik herinner me van de Oettinger nog heel goed dat die software niet hield van volgas. Bij een loden voet schoot het programma meteen in de noodloop. Dat voelde je héél duidelijk: telkens als je bot stampte, werd de motor afgeknepen. Liet je daarentegen het pedaal meegaan met de toerentallen - en bleef je dus op het randje van volgas - dan waren er tientallen pk's meer aanwezig.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Kan ook de combinatie zijn geweest met het oude gasklephuis. Het was al een heel stuk minder met het nieuwe, die groter is. Mijn Hartog-tune doet qua topvermogen niet zo heel veel meer (ongeveer 10 pk bovenop Oettinger), maar ik heb 'm vooral op driveability laten tunen, ook vanwege La Duts. Veel oomph onderin dus.

Comment

Mooie verhalen !
                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Mooie wagen, maar beste Dutch, ik begrijp dus dat jouw wagen een gewone 1.8 turbo is met RS goodies? Of hoe zit dat?

En over bouwkwaliteit, ik hoor vaker dat de Octy 1 wel heel goed inelkaar is geschroefd, bij de Octy 2 is dat helaas niet zo. Je hoort vooral de hoedenplank piepen en kraken (teveel plastic fantastic gebruikt bij de houders van de hoedenplank, daar is niet goed over nagedacht imho). Maar voor de rest is het ding rete degelijk, geen enkel probleem dermee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                    Mooie wagen, maar beste Dutch, ik begrijp dus dat jouw wagen een gewone 1.8 turbo is met RS goodies? Of hoe zit dat?
                    Yep, zo zit 't. De 4x4 turbo heeft de 1.8T van het type ARX, met af fabriek 150 pk. Dat is een van de drie types 1.8T die in de Octavia I zijn gebruikt. De FWD 1.8T heeft de AGU, later opgevolgd door de AUM, van 150 pk (ook in de Audi A3 1.8T FWD en de Golf V GTI). De RS heeft de AUQ van 180 pk (ook in de Leon I Topsport). De AGU heeft nog de kleine K03-turbo van Borg-Warner, een gaskabel en kleinere injectoren. De AUM, ARX en AUQ hebben de K03sport (hybride tussen K03 en K04), drive-by-wire en grotere injectoren, en zijn op hun versnellingsbakken na nagenoeg identiek. (4x4 turbo heeft een kortere overbrenging voor de ruwe ondergrond en accelereert dus sneller, RS heeft een langere overbrenging en dus een hogere topsnelheid.)

De AUM en ARX hebben dus hetzelfde tuningpotentieel als de AUQ, maar zijn standaard teruggeschroefd naar 150 pk. Als je gaat tunen, maak je die verloren 30 pk als het ware weer 'vrij'. Verder kon je in de optielijst een boel andere RS-zaken bijkopen, zoals het interieur en eventueel een bodykit. Alleen het onderstel moest ik zelf aanpassen.

Comment

Ik zag laatst de advertentie van de nieuwe skoda octavia.Zag er best goed uit.Ben benieuwd of de bouwkwaliteit weer verbeterd is.

Maar: 1 op 5 bij een beetje gassen? Wat is het normale verbruik?
                      All you need to remember is the number '70' .

Comment

Normaal ongeveer 1 op 10, veel lange stukken 1 op 11, veel korte stukken (zoals La Duts nu doet) 1 op 9.

Comment

*actualisering*

Geen foto's erbij, zoals brun, maar de Skud verdient toch ook wel een bemoedigend skupje up the charts voor zijn noeste Schneefähigkeit in de afgelopen dagen. De meeste sneeuwpret komt bij mij toch vooral op een parcoursje in Spaarnwoude, maar gisterenavond op de scheepshelling van de NDSM was toch ook wel ernstig gaaf. Mijn passagier werd bijna duizelig (van de pret) toen ik de donuts zo strak als mogelijk ging maken, todat we alleen nog maar rondtolden rond de voorwielen.

En op de openbare weg blijft bijsturen met een dotje gas, juist op het moment dat je voelt dat de voorwielen gaan glijden, toch ook hoogst vermakelijk. Eigenlijk is Haldex dan heel cool, met die directe power shift naar achteren. 't Is anders dan een Subaru of een Audi, waar je het systeem de hele tijd voelt werken. Maar als je in een Haldex-auto op het systeem durft te vertrouwen, is 't in zulke situaties 'verrassend' leuk.

Comment

En overkomt 't hem (of haar) weer!

Bij de Skud is 't toch met enige regelmaat 'Volg de Skodarijder'. Net weer raak, hoor ik: een meneer die belangstellend op La Duts afstapt met de vraag of dat nou bevalt, zo'n Skoda. Want ja, zo'n Seat-diesel. De herrie, de bouwkwaliteit, or lack thereof, de volledig ontbrekende auto emoción. En na een gezellig praatje opnieuw iemand die toch maar eens naar zo'n underwhelming but overperforming Octavia gaat kijken. En ze hoefde niet eens te vertellen welk merk stofzuiger ze heeft.

Dus binnenkort PACO @ Skoda-dealer?

Comment

En overkomt 't hem (of haar) weer!

Bij de Skud is 't toch met enige regelmaat 'Volg de Skodarijder'. Net weer raak, hoor ik: een meneer die belangstellend op La Duts afstapt met de vraag of dat nou bevalt, zo'n Skoda.
                              Dutch, in zo'n geval nooit uitsluiten dat de Skoda hier als decoy is gebruikt, en deze meneer avances probeerde te maken bij La Duts.
                              In plaats van: "Zeg, ken ik jou niet ergens van?"

Dan moet het moment wel grappig zijn geweest dat La Duts deze meneer overdonderde met technische informatie over de Skoda (door Dutch gevoed)

Comment

Dus binnenkort PACO @ Skoda-dealer?
                                Wat moet ik met die meuk? Ik vind Skoda echt een Hollandersmerk: degelijke kwaliteit voor een degelijke prijs. Echt voor knieperds dus. Seat is ook voor schrapers die geen Audi willen/kunnen betalen. Dus wat ga ik er op vooruit?

Als ik echt wil rijden dan komt er iets met RWD en 300pk. De rest is geneuzel in de marge.
                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Je punt is duidelijk, PACO, maar ga er vooral serieus op in.

En met jouw scenario houd ik uiteraard terdege rekening, scuderia, maar we zijn nu eenmaal een land van knieperds, dus je weet maar nooit. *kuch*

En ik hoef 'r niet te voeden met technische info, hoor. Die spierballentaal over chiptuning enzo komt er vanzelf wel uit. Waarschijnlijk tot grote verbazing van de Skodavolger, inderdaad.

Comment

maar ga er vooral serieus op in.
                                    Deed ik toch ook
                                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

En ik hoef 'r niet te voeden met technische info, hoor. Die spierballentaal over chiptuning enzo komt er vanzelf wel uit. Waarschijnlijk tot grote verbazing van de Skodavolger, inderdaad.
                                      *visual van LaDuts die de argeloze luisteraar een les over turbodruk geeft*
                                      De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Hé, da's nou een prettige visual!

Zolang 't maar letterlijk over turbodruk gaat, dan.

Comment

Zo, La Duts wil net weg, laat de Skoda ons voor de eerste in de steek. Storing gasklephuis en elektronica, volgens de lampjes, maar ik vermoed gewoon dooie accu. Anders had de klok niet op 0:05 gestaan toen ik net ging kijken...

Gisterenavond ging de eerste halve slag ook al vrij moeilijk over het dooie punt heen toen ik 'm startte.

Comment

Startkabels hangen zeker voor het grijpen ???
                                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Nee, natuurlijk niet, wat denk je wel?

Buurman die ze wel heeft, is onderweg. Nou ja, we laten de Skoda Mobiliteitsgarantie z'n gratis geld maar eens waarmaken.

Comment

Een BMW uit 1994 en dan toch geen startkabels? Je hebt meer vertrouwen in die youngtimers dan ik!

(Lagen altijd standaard in de Spider - nu in de Xantia. Maar die start altijd...)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Ja, 't is hard weer voor accu's... de mijne is nog geen twee jaar oud, maar zwoegt ook alweer 's ochtends.

Volgende accu wordt zo'n snertduur geel superding zoals we in de Lagonda hadden. Ik ga er niet meer op besparen. Is alleen maar duurkoop.

Comment

Was inderdaad de accu. Helemaal op. De rest van de feestverlichting kregen we er gratis bij, zoals ik al dacht. Ach ja, ding heeft zeven jaar dienst gedaan, mag-ie?

Eigenlijk wel goed dus dat ik geen startkabels bij de hand had, want dan had La Duts nu ergens in den lande vastgezeten in plaats van comfortabel thuis, met een kopje koffie.

Comment

Weet niet of het bij jou het geval is, maar valt mij wel op dat originele accu's echt vrij lang meegaan. Was bij de garage, daar stond een E46 met originele accu van 2001 ofzo. Die moest dus vervangen worden. Petje af hoor, 9 jaar is echt lang. (en ja op de accu stond de productiedatum, dus hij is niet tussendoor stiekem vervangen door de dealer ofzo).

Editje: trouwens Dutch heeft die van jou geen probleem gehad met die beruchte 1.8T killer probleem? Dat de aanzuigbuis van de carter verstopt raakt met troep waardoor de motor F.U.B.A.R. word? Of is dat na een bepaald bouwjaar opgelost? Want volgens mij gebeurt dat echt heel vaak bij die eerste types 1.8T.
                                                      Last edited by EG; 21-12-10, 13:44.

Comment

Ik houd het 1.8T-nieuws niet meer zo bij als vroeger, dus geen idee, EG. In ieder geval doet die van ons 't nog als vanouds. En wat zijn 'eerste types'? 2003 was al behoorlijk laat voor de 1.8T; die was toen al echt helemaal uitontwikkeld.

Comment

Gelukkig is het slechts de accu en niet een electronisch probleem dat haast niet is op te sporen.
                                                          Ik heb de Q7 in 4 jaar tijd 4 X van een nieuwe accu moeten voorzien. De af-fabriek accu was in mijn geval dus precies zo slecht als die er later in werden gezet.
                                                          Groeten,
                                                          Bats

Comment

Inmiddels ook weer het zendertje gevonden waarmee ik de radio van de antidiefstalstand af kan krijgen...

Comment

Is dat nog dezelfde Kenwood radio als op de foto? Had ik ook in mijn HDi; fijn ding (vooral vanwege het draaifrontje).
                                                              I fart in your general direction

Comment

Jazekert. Die gaat dus ook alweer zeven jaar mee. Eén keer, vrij vroeg in z'n leven, een storing mee gehad, daarna probleemloos geweest. Die wegklaptoestand was zowat de belangrijkste aanschafreden. Dat gedoe met frontjes, vreselijk. Is nu ook weer een groot nadeel van de Alpine in de BMW, en van alle andere merken, merk ik.

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎