Sinds een aantal jaren ben ik de gelukkige eigenaar van een E30 325i. De auto was ooit van Albert (Reyes op 't hele oude forum). Het is een witte 2 deurs, type 1. En hij was speciaal voor Albert geprepareerd voor het behalen van zijn racelicentie, wat ZAC races en de Nurburgring. Albert ging over op de Subaru en later de E36 M3's. Dus toen nam ik het stokje over en heb de auto in een jaar tijd 10.000 km op de ring laten rijden en diverse trackdays en driftdagen gedaan.
Toen was mijn geld op en bedacht een vriend van me om zijn Volvo 360 racer een schop te geven en samen te gaan racen in deze E30. We hebben er toen een nieuwe kooi in laten lassen i.v.m. de betere veiligheid en stijfheid ten opzichte van de oude OMP kooi. Toen was ook zijn geld op (kindje, huis gekocht, bedrijf overgenomen...).

Sindsdien hebben we een weekendje Spa gedaan en een trackday hier en daar. En iedere winter zeg ik: Dit jaar gaan we ZAC rijden. Dat is door omstandigheeden telkens niet gelukt helaas. Deze winter zeg ik dat daarom niet meer. Maar ik ga komende tijd wel wat dingen doen. En dat ga ik in dit draadje bijhouden.
De auto is dus bedoeld voor o.a. de ZAC/DNRT E30 Cup in de standaardklasse. Dat houdt in dat de motor en versnellingsbak standaard dienen te zijn en de rest wel aardig aangepast mag worden, zolang je maar met 15 inch Toyo R888 rijdt. Diff, onderstel, remmen, gewichtsbesparing door strippen/slijpen is allemaal vrij. Carbon onderdelen mogen niet, lexan ruiten weer wel. Spoilers mogen alleen de standaard achterlip zijn en originele M-tech voorspoilers zijn wel toegestaan. Kortom, je kunt binnen de reglementen redelijk wat zaken aanpakken die van een standaard E30 een leuke snelle (straatwaardige) raceauto maken.
Comment