Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW E30 325i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW E30 325i



    Sinds een aantal jaren ben ik de gelukkige eigenaar van een E30 325i. De auto was ooit van Albert (Reyes op 't hele oude forum). Het is een witte 2 deurs, type 1. En hij was speciaal voor Albert geprepareerd voor het behalen van zijn racelicentie, wat ZAC races en de Nurburgring. Albert ging over op de Subaru en later de E36 M3's. Dus toen nam ik het stokje over en heb de auto in een jaar tijd 10.000 km op de ring laten rijden en diverse trackdays en driftdagen gedaan.

    Toen was mijn geld op en bedacht een vriend van me om zijn Volvo 360 racer een schop te geven en samen te gaan racen in deze E30. We hebben er toen een nieuwe kooi in laten lassen i.v.m. de betere veiligheid en stijfheid ten opzichte van de oude OMP kooi. Toen was ook zijn geld op (kindje, huis gekocht, bedrijf overgenomen...).

    Sindsdien hebben we een weekendje Spa gedaan en een trackday hier en daar. En iedere winter zeg ik: Dit jaar gaan we ZAC rijden. Dat is door omstandigheeden telkens niet gelukt helaas. Deze winter zeg ik dat daarom niet meer. Maar ik ga komende tijd wel wat dingen doen. En dat ga ik in dit draadje bijhouden.

    De auto is dus bedoeld voor o.a. de ZAC/DNRT E30 Cup in de standaardklasse. Dat houdt in dat de motor en versnellingsbak standaard dienen te zijn en de rest wel aardig aangepast mag worden, zolang je maar met 15 inch Toyo R888 rijdt. Diff, onderstel, remmen, gewichtsbesparing door strippen/slijpen is allemaal vrij. Carbon onderdelen mogen niet, lexan ruiten weer wel. Spoilers mogen alleen de standaard achterlip zijn en originele M-tech voorspoilers zijn wel toegestaan. Kortom, je kunt binnen de reglementen redelijk wat zaken aanpakken die van een standaard E30 een leuke snelle (straatwaardige) raceauto maken.
    Last edited by Dennis Cavallino; 03-02-09, 15:43.

  • #2
    Specs:
    BMW E30 325 type 1
    2 deurs
    2.5 liter 6 in-lijn OHC 12v (M20-B25)
    171 pk @ 5800 rpm
    5 versnellingsbak
    Standaard oliekoeler
    Originele gewicht: 1144 kg
    Gewicht nu: <1050 kg
    Bouwjaar: 28 mei 1986
    Geimporteerd uit Duitsland: september '96

    Upgrades:
    Volledig gestript en kaalgemaakt interieur
    Patko (rijder) en Sparco FIA stoelen (bijrijder, indien nodig)
    Sabelt gordels (5 punts rijder, 4 punts voor bijrijder)
    Volledig doorgelaste FIA kooi. Doorgelast op voorpoten, doorgelast naar subframe en achterpoten. Voorzien van FIA foam.
    Nylon motorsteun
    Lekkere dikke grote tropenradiateur (met airco) voorzien van een electrische fan
    Instelbare op maat gemaakte Koni schokdempers (coilovers) en Intrax veren (2 setjes met verschillende hardheden)
    Camber plates
    Conische ophangingsrubbers voor de draagarmen
    Standaard remmen voorzien van teflon leidingen (staalomvlochten), Dot 5.1 remvloeistof en Ferodo DS3000 remblokken voor en achter.
    3.91 Sperdifferentieel (platen) met 25% sperwerking (wordt 40%) ipv 3.73.
    Velgen ET13 met 205/50/15 Toyo R888 semislicks
    Schot in carter

    To do:
    Onderstel monteren, afstellen/uitwegen/uitlijnen.
    Deepdish stuurtje met suede monteren ipv deze met kunstleer
    Lexan ruiten monteren
    Cabrio en touring stabi's monteren met nieuwe rubbers
    Klein plekje schutbord lassen

    Defects
    - De auto heeft één keer na wat rondjes ring een vacuum gehad in de brandstofleiding. Na een paar honderd meter gesleepte te zijn sloeg 'ie weer aan.
    - In de Fuchsrohre raakte ik altijd met carter en uitlaat het asfalt. De uitlaat is dus al meerdere keren gelast.
    - Tijdens de AV driftchallenge schoot ooit de einddemper los, dat gaf een prachtig geluid, maar eigenlijk was er niets stuk, alleen los.
    Kortom, na zo'n 25000 circuitkilometers van de vorige eigenaar en mij, valt dat niet tegen tot nu toe. Ik hou er wel altijd rekening mee, dat de auto tiptop onderhouden moet zijn en toch nog een keer stuk zou kunnen gaan....
    Last edited by Dennis Cavallino; 04-02-09, 11:17.

    Comment


    • #3
      De rijervaring.

      De E30 is een auto die makkelijk heel hard te rijden is. Mijn exemplaar heeft flink wat negatief camber voor en daardoor stuurt 'ie weer behoorlijk goed in. Zonder die negatief camber aanpassingen heb je last van initieel onderstuur, nu niet. De auto kan makkelijk op de limiet worden gereden en is heel goed te corrigeren. Nooit zul je verrast worden, zelfs niet als je extreem gek doet, want dan weet je van tevoren als dat je het niet gaat redden. Daarom is het een auto waarin je heel goed kunt leren rijden, racen, Ringen etc.

      De motor pakt bij lage toeren heerlijk op en sleurt de auto mooi door met een fraaie jank en brul van de 6 cylinder. Dat is niet het mooiste geluid op aarde, maar het verveelt nooit. De top van mijn auto is met een 3.73 diff 240 km/u op de teller, dat is +- 215/220 km in het echt. Op de Ring haal je die snelheid ook. Op de autobahn is het allemaal minder spannend, de auto rijdt vrij makkelijk bij die snelheden.

      Op lage snelheid kun je al heel goed spelen met het gaspedaal. De achterwielen verliezen eenvoudig tractie door het hoge koppel bij lage toeren en vervolgens kun je tot in de begrenzer doortrappen, maar net hoeveel ruimte je hebt om zulke acties uit te halen.

      Op de Ring ligt de auto alsof 'ie ervoor gebouwd is. Zeker met onze oude setup: OMP kooi, M-tech bilstein onderstel, straatbandjes. De auto kon je ongegeneerd hard bepaalde bochten in gooien. Vooral van Hohe Acht tot aan Schwalbenschwanz was de auto helemaal in zijn element. Weinig auto's zijn daar sneller, maar Erwin in de Alfa 75 2.0i kon me gewoon bijhouden, want zo goed als een 75 onderstel, zo goed is een E30 niet, zelfs niet met de subtiele aanpassingen die ik heb. En Erwin is gewoon één van de beste rijders van Nederland.

      Tijdens het driften kun je tot zelfs in 4e versnelling veel lol hebben met de E30. Ik heb heel lang zonder sper gereden en heb deze eerlijk gezegd nooit gemist. Totdat wij 2 jaar geleden dus opeens met een stijvere kooi/koets en semi slicks gingen rijden. Het gebrek aan een sper en een stijver onderstel is nu de beperkende factor. Alle onderdelen heb ik al in huis en eindelijk heb ik ook een plek om het om te bouwen. Eerst deed ik dat onder ons huis, maar dat schoot niet op. Ik hoop dus na de winter een keer de auto uit te kunnen laten als 'ie weer helemaal klopt. Ik kijk daar eigenlijk al een tijd naar uit.

      Comment


      • #4
        Wat foto's uit de oude doos:






        Van deze laatste foto heeft mijn zwager laatst een schilderij gemaakt, met toestemming van de fotograaf. Echt gaaf om zoiets aan je muur te kunnen hangen! Aan die foto heb ik gewoon hele goede herinneringen. Die Hugenholtz bocht tegengesteld driften is gewoon mijn ding. Het is gewoon mijn lievelingsbocht op Zandvoort. Die foto was perfect, de drift was 10 uit 10 punten waard, handje/duimpje uit het raam, dikke rook, ideale lijn, snel (in 3e versnelling) en daarom stond de foto ook op de autovisie website na die driftchallenge. Mijn pa stond daar achter de vangrails te kijken en toen pas snapte hij waarom ik zo bezeten ben van driften. Hij was oprecht trots...

        Hier staan nog wat foto's tussen: http://picasaweb.google.com/dennisdrenthe/MyRides#
        Ik heb echt 100-en foto's verzameld van diverse medeforumleden en enthousiaste fotografen die langs de ring stonden. Ik ben daar altijd erg dankbaar voor geweest, dat zijn mooie herinneren die niemand me meer af kan nemen.
        Last edited by Dennis Cavallino; 03-02-09, 18:53.

        Comment


        • #5
          Hier wat filmpjes:
          http://nl.youtube.com/watch?v=8MNU6nRpjuY

          Dit is zo'n moment na een tijdje stilstaan waarop je denkt: doet 'ie het nog?
          http://nl.youtube.com/watch?v=HqbgN00Zy9g
          Maar 1 draai aan de sleutel is iedere keer voldoende om de M20B25 aan de praat te krijgen. En dat voelt iedere keer weer lekker!

          Comment


          • #6
            Zijn er ook foto's waar je geen hand uit het raam steekt?



            Oh ja, eentje zie ik :-).

            Comment


            • #7
              Die ene foto zonder hand uit 't raam was gewoon een driftje voor de lol, dus niet voor de punten. En zoals je ziet had ik daar beide handen nodig

              Comment


              • #8
                Gaaf man! Wist niet eens dat je serieus kon driften.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht


                  de drift was 10 uit 10 punten waard, handje/duimpje uit het raam, dikke rook, ideale lijn, snel (in 3e versnelling) en daarom stond de foto ook op de autovisie website na die driftchallenge. Mijn pa stond daar achter de vangrails te kijken en toen pas snapte hij waarom ik zo bezeten ben van driften. Hij was oprecht trots...
                  Ook ik stond daar te kijken, naast je vader, en genoot evenzeer. Van alle deelnemers, inclusief de grootste namen, ging jij er daar het hardste in. En je zette 'm als enige dwars zonder enig getruc met het stuur. Puur powerdriften was 't...
                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                  Comment


                  • #10
                    En dan ook nog zonder sperdifferentieel, en de entreesnelheid was inderdaad vreselijk hoog. Driften zoals alleen de echte talenten dat kunnen. Nog steeds klasse, Dennis!
                    ''Thank God for the internet experts''

                    Comment


                    • #11
                      Ja nu is 't wel weer genoeg met die complimenten

                      Semi off topic:
                      Ik heb zojuist even in de 320is gereden van Daniel hier op het forum. Wat is een S14 motor icm dogleg toch een fijne combinatie in een E30. Het is een fijne combi van een 325 en M3. Daniel, bedankt voor 't ritje en 't lenen van je schaal gevuld met tiramisu

                      Comment


                      • #12
                        Niet te hard roepen straks moet ik voor iedereen tiramisu maken ;-) Jij bedankt voor de scan mogelijkheid!

                        Leuk om je verhaal te lezen! Kan me voorstellen dat je er zin in hebt om de auto naar je zin te maken en om er weer mee te gaat rijden. Af en toe mee rijden of moet/ga je elke race rijden? Ofterwijl, just for fun of voor het wedstrijdelement?

                        Waar hangt dat schilderij? Ben ik er straal langs gelopen?
                        http://www.retrorides.nl

                        Comment


                        • #13
                          Jep gewoon in de woonkamer. Als we (eindelijk weer eens) gaan racen, dan rijden we wel voor t eggie, maar ook voor het mooi inhalen en battlen. En dat is leuk! Maar zowel arnoud als ik willen de snelste zijn en dus gaan we voor winst. Maar dat is met onze auto in een veld vol ervaren rijders met nog betere auto's niet makkelijk. Maar ja, ik geloof t pas als we ingeschreven zijn...

                          Comment


                          • #14
                            Wist helemaal niet dat je dit ding nog steeds had
                            Mooi om te zien dat deze type1 nog steeds rijdbaar blijft want ze worden helaas steeds schaarser

                            Comment


                            • #15
                              behoorlijke stuurmanskunsten ;-)
                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                              Comment


                              • #16
                                Van het weekend had ik mijn motor even opgewarmd en een rondje over het terrein gereden, maar op één of andere manier liep 'ie niet lekker. Gisteren bougiekabels e.d. gecontroleerd en dat zag er allemaal nog als nieuw uit. Toen verse benzine bijgevuld en verdomd: de M20B25 loopt weer als vanouds. Ik was even een stukje gaan rijden...

                                De auto is wel verzekerd, maar geschorst. Dus helemaal netjes geregeld is 't niet. Een vriend van me reed daarom voor de zekerheid even achter me aan.

                                Na een stukkie gereden te hebben gaf ik net na de flitspalen gas vanaf 40 km/u in 2e versnelling tot ruim 2x 80. Echt ongelooflijk wat een power er toch in zo'n auto kan zitten (je ziet het er niet aan af bij zo'n E30 vind ik). Het gaf me alweer een kick en een goed gevoel, omdat ik nu dus weet dat hij kennelijk nog steeds in goede staat is.

                                Toen ik terugkwam zag ik dat ik vergeten was om de motorkap te monteren...


                                We hebben de Bilstein dempers vervangen door de instelbare Koni's en de Eibach veren vervangen door mijn 'slapste' Intrax veren. De coilovers die er voor op komen hebben we nog even gelaten voor wat het is, van 't weekend maar verder mee. De Koni's hebben geen verstelling op de uitgaande slag en daarom zal de auto wat 'hobbelen'. In de toekomst wil ik nog een keer volledig instelbare dempers van AST of bijv. Intrax (past wel goed bij de veren).

                                Het sperdiff wat ik klaar heb liggen om in te bouwen zat een beetje vastgeroest op de randjes. Deze hebben we ingespoten met WD40 en schoongeborsteld. Na wat harde maatregelen draaide 't weer goed rond, dus die kunnen we gaan servicen en inbouwen.

                                Komende dagen lekker verder klussen. Ik neig er intussen toch heel sterk naar om de 325 uit de schorsing te halen en apk te laten keuren, zodat ik gewoon lekker veel kan rijden met de auto. Dat stilstaan vindt 'ie maar niets heb ik 't idee. In ieder geval heb ik er stiekem weer even van genoten.

                                Comment


                                • #17
                                  Ow ja: de vraag die ik wil stellen is eigenlijk: Kun je Koni dempers laten inkorten?

                                  Nu zijn de dempers erg lang van de achterveren en daardoor raken de kleine Intrax veertjes uit de houders (heb al extra hoge bodemhouders, maar dat is niet voldoende). Met kortere dempers zorg je ervoor dat de draagarmen niet teveel kunnen zakken.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Knallen met dat ding, als ie niet te hardcore is voor straatgebruik dan zou ik hem uit de schorsing halen.

                                    Ik meen wel eens gehoord te hebben dat je Koni dempers kunt laten in korten, revalven is dacht ik ook mogelijk.
                                    Je zou http://www.suspension-centre.nl/index.php eens kunnen bellen voor de mogelijkheden.

                                    Koni dempers hebben verstelling op de uitgaande slag, de ingaande slag in niet verstelbaar en zou wat zachter zijn dan bij bv Bilstein meen ik.

                                    Ik ben wel benieuwd met wat voor veerstijfheden je rijdt. Heb je achter 60mm raceveren zitten met veerhouders zoals bv bij MuzziMotorsport?
                                    http://www.muzzimotorsport.com/index...id=8&Itemid=29

                                    Comment


                                    • #19
                                      Skup

                                      Vandaag ben ik begonnen om mijn E30 weer op kenteken te zetten. Het doel is: APK laten keuren, af en toe rijden en uiteindelijk verkopen aangezien mijn racemaatje en ik er ook in 2011 niet mee zullen racen.

                                      Dus heb ik vandaag gekocht/besteld:
                                      - Distributieset
                                      - Waterpomp
                                      - Gelaccu
                                      - Bougies/bougiekabels
                                      - Verdelerkap/rotor (duur grapje bij een E30 vergeleken met mijn andere auto's)
                                      - Olie + filter
                                      - Dot 5.1 remvloeistof
                                      - Koelvloeistof

                                      Afgelopen jaar heb ik de kofferbak opgeknapt (kaal gemaakt, gespoten). Met het (kale) interieur doe ik nu 't zelfde. Alles wordt wit ipv blauw. De afgelopen jaren zaten er sponsor stickers op. Vandaag de auto gewassen en de stickers zijn nu allemaal verwijderd. Eigenlijk is zo'n originele witte E30 2-deurs met chroombumpers wel retecool. Hij glimt me nog steeds tegemoet. Op zo'n moment treed de twijfel in... zal ik 'm toch maar houden?

                                      De versnellingsbakolie had ik in 2009 ververst. Remmen had ik ook al gedaan. Die zijn rondom nieuw met Ferodo DS3000 remblokken. Ik moet dus alleen remvloeistof verversen voor de zekerheid.

                                      Morgen ga ik nieuwe banden laten monteren op mijn setje MIM velgen. Dan kunnen de semi-slicks (Toyo R888) op de OZ velgen eronder vandaan. Daarna ga ik beginnen met de distributie, ontsteking en beurtje. Woensdag komt de accu pas binnen. Dus hopelijk kan ik dan rijdend richting APK. Om hem apk-gekeurd te krijgen moet ik nog wel even claxon, ruitensproeiers e.d. terugbouwen.

                                      Als we geen goede andere auto kunnen vinden als opvolger voor de BX, dan blijf ik hier een tijdje in rijden. Met mijn pak aan in de kuipstoelen met racegordels naar mijn opdrachtgevers heb ik wel vaker gedaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Waarom zoveel moeite doen om een andere auto te vinden. Deze apk klaar te maken..

                                        Maar niet even een koppakking vervangen?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omdat de BX al de verkoop in ging. Ik heb al zoveel tijd en energie in die BX gestoken dat ik er klaar mee ben. Er gaat steeds weer iets anders stuk als je denkt dat alles weer goed is.

                                          Een koppakking heb ik nog nooit vervangen. Misschien doe ik 't nog wel, maar we willen een auto om in te rijden niet om aan te sleutelen. Dat een andere auto vinden zoveel moeite kost, ligt niet zozeer aan mij....

                                          Toevallig heb ik deze week wat vrije dagen, het is leuker om aan de BMW te werken dan aan de BX vind ik. De BMW ken ik tenminste qua techniek. De BX is nogal, uhm FRANS. Er is vast één of andere student die straks voor een paar knaken de BX koopt, opknapt en er heel lang plezier aan beleeft.
                                          Last edited by Dennis Cavallino; 15-11-10, 20:31.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door JeroenT Bekijk bericht
                                            Maar niet even een koppakking vervangen?
                                            Heh ja, moest er stiekem ook wel zo over denken. Niet even een koelvloeistoflekje en wat kleine dingen aan de BX doen, maar de hele distributiezooi vervangen van de BMW. Het is wel weer een Dennis-actie hè: de ratio is ver, heeeeeeeel ver te zoeken. :-)

                                            Hoe dan ook: trap die BX naar de schroothoop, groot gelijk dat je er geen moeite meer in wilt steken. Weg ermee. Zet gf in de Saab en zelf inderdaad zo snel mogelijk in de 325i rijden. Gewoon dagelijks. Ik wist niet eens dat je 't ding nog had!
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X