Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW 320IS, the import story..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BMW 320IS, the import story..

November 2008..

Via autoscout24 kom ik bij een advertentie van een 320is. Het is een witte 4deurs uitvoering die in Oostenrijk staat. De advertentie doet alarmbellen rinkelen… slechte foto`s, weinig informatie, Italiaanse export papieren, geen Oostenrijks kenteken, circuit gebruikt, verschillende bumpers (kleur en type) etc. Al met al, mijn interesse was gewekt! Zo koop ik graag mijn auto`s. Het opknappen en het origineel / kloppend maken van een auto vind ik prachtig en ik wilde ervaring opdoen met het importeren van een auto.

Wat als eerste van belang was, is het checken van de papieren. Allerlei foto`s van de papieren werden opgestuurd. Met google-translate kom je een heel eind de Italiaanse papieren te ontcijferen. Er zat ook een exportbewijs vanuit Italië bij, de Oostenrijker heeft de auto nooit op kenteken gehad. Op het kentekenbewijs stond 1994 vermeld bij de eerste registratiedatum. Via een vin-decoder en een oude schoolvriend die bij BMW werkt, bleek dat de productie datum 1988 was. Het is onwaarschijnlijk dat de auto 6 jaar lang in een showroom heeft gestaan dus was er iets mee?? Nog belangrijker, ik wilde niet op m`n toekomstig Nederlandse kenteken 1994 hebben staan. Het wordt dan een niet kloppende auto en dat is niet wenselijk, zeker niet met een bijzonder model als de 320is. Een hoop heen en weer mailen en bellen met kennissen, vrienden, RDW, Automobile Club Genova (Italiaanse rdw) leverde op dat de papieren afdoende waren om een Nederlands kenteken te verkrijgen. Welke datum op het kenteken zou komen was alleen nog onzeker… Het was erg lastig goede foto`s van de auto te krijgen, wel zou de technische staat zeer goed zijn, qua onderhoud, geen roest, geschiedenis auto bekend, vorige eigenaar had de auto van 1994 tot 2006 gehad.

Naast de auto en de papieren ervan is het derde punt het transport naar Nederland. Ik vroeg aan de verkoper of hij bereid was de auto naar Nederland te brengen. Laten brengen heeft natuurlijk als risico dat je ongezien de auto koopt. Maar het gaf wel een signaal; als hij niet bereid was geweest de auto te brengen zou dat kunnen duiden op technische mankementen. Hij rekende 600 euro onkosten om de auto te brengen met een tijdelijk kenteken, brandstof, kenteken kosten, treinticket etc. Het huren van een oprijwagen of een trailer en geschikte auto regelen en kosten van brandstof, overnachting etc kwam een stuk hoger uit. Na wat zoekwerk op fora en google kwam ik terecht bij www.5daags.nl, inmiddels heet dit bedrijf ww.vdcnederland.nl. Dit bedrijf levert tijdelijke kentekenplaten inclusief WA-verzekering. Dit zijn Duitse kentekens. Met deze platen mag je in heel Europa rijden binnen de geldigheid van de platen. De verzekering is op basis van chassisnummer en massa voertuig maar er is geen verschil in premie. Ondanks dat het niet hoeft heb ik via mijn eigen verzekeraar alsvast de dekking op basis van chassisnummer al in laten gaan. Er zijn ook Oostenrijkse platen beschikbaar die 21 dagen geldig zijn. In Oostenrijk zit overigens sinds kort ook een vestiging van vdcnederland waar je platen kunt kopen/bestellen.

Met de nachttrein van Citynightline kun je heel goedkoop door Europa reizen. Prijzen afhankelijk van wanneer je de tickets reserveert, wat voor stoel/ligplaatsen. Er was een aanbieding en 2 ligplaatsentickets en tickets voor de regiotrein koste slechts 130 euro. Grote voordeel van de nachttrein is dat je `s morgensvroeg aankomt op de bestemming. De trein vertrekt 6 uur `s avonds, omdat je tijdens de reis slaapt duurt het niet zo lang en je hebt geen kosten voor een overnachting!

Ik heb toen de sprong genomen, een kleine aanbetaling gedaan en de tickets besteld. Via internet/telefoon onderhandeld over de prijs en een winterbanden set als eis gesteld. Bij winterse omstandigheden (< 7 graden Celsius) zijn winterbanden verplicht. Het is een beetje onduidelijke regelgeving (verzekeringstechnisch) maar om zeker te gaan was het goed om met winterbanden te rijden in combinatie met de Duitse kentekenplaten.

25 November vertrok ik samen met een vriend in de trein richting Milaan, we hadden allebei nog nooit gereisd met een nachtrein dus we hadden geen idee hoe dat allemaal ging. In onze cabine (6persoons) was een skileraar van onze leeftijd, gezellig mee zitten kletsen en biertjes gedronken in de bar van de trein. De trein stopt maar een aantal keer en af en toe kwam er een extra persoon bij. We werden opgehaald van het plaatselijke station door de verkoper. Auto beoordeeld, papieren bekeken en proefrit gemaakt. De auto viel qua uiterlijk iets tegen maar een goede schoonmaakbeurt en plaatsen van wat originele onderdelen zou volstaan. Ik heb daardoor nog wel een paar honderd euro extra van de prijs af gekregen. Betalen en platen erop, nog even tanken en we were good to go. Inmiddels was het 11 uur dus we lagen achter op schema. We hebben rustig aan gereden om niet de motor over te belasten terwijl de staat ervan nog onvoldoende bekend was. Er is ook geen pechhulpdienst waarbij een auto op basis van een chassisnummer lidmaatschap verleend wordt. Voor de zekerheid had ik wel alle nummers van de ADAC meegenomen. De reis ging zeer voorspoedig, af en toe wat sneeuw gehad maar voornamelijk blauwe lucht en geen files. De MC Donalds bij de grens werd ons (late) avondeten plek. Na onze kiezen gevuld te hebben, maat thuis gebracht en was ik voor middennacht weer terug in Den Haag. Geslaagde missie!

Nu nog een Nederlands kenteken… `s Morgensvroeg kwam ik bij het RDW Waddinxveen, voor deze trip heb ik ook gebruik gemaakt van de tijdelijke Duitse kentekens. Ik had geen afspraak dus het duurde tot in de vroege middag. Eerst moest ik me aanmelden, wachten op m`n beurt en de auto werd op de brug gezet. Via hun computersysteem probeerde ze het type te vinden wat op de kenteken papieren stond. Een 320is stond er natuurlijk niet bij, nooit in Nederland geleverd. Hierdoor moest de auto gewogen worden, gelukkig kwam ik uit op het gewicht wat bij de auto hoort. Een dag voor de keuring kreeg ik eindelijk bericht van de Italiaanse RDW. Zij stuurde mij een formulier dat de auto in 1990 op kenteken is gekomen voor de eerste keer. Ook had ik papieren bij mij van de productiedatum. Al deze papieren wilde ze niks van weten want ze mochten alleen het kentekenbewijs gebruiken. Ze waren van plan 1994 te noteren, dit stond op het kenteken maar is de laatste overschrijvingsdatum geweest ofzo. Hier ging ik niet mee akkoord en vertelde dat dat nooit de eerste registratiedatum kon zijn. Nogmaals duidend op de papieren van de Italiaanse RDW dat het 1990 is. In hetzelfde vakje als de 1994 datum, staat ook de code 90 (UF.PROV.GE). Hierdoor wilde ze ineens wel 1990 noteren, het leek mij dat die 90 gewoon de code van de provincie Genova is maar blijkbaar staat dat toch voor eerste registratiedatum. Hoe dan ook de juiste datum staat op m`n kenteken. Ze hebben juni 1990 bedacht. Na de RDW moet je naar de douane om aangifte te doen. De beste man wilde voor mij de nieuwprijs achterhalen maar ook in zijn systeem kon hij geen 4 cilinder met 192 pk vinden. Uiteindelijk heeft hij een 318IS gepakt en rekende ik 78 euro aan rest BPM af. Binnen een week kreeg ik de kenteken bewijzen binnen, platen laten drukken en klaar!!

Zo voor de eerste keer een spannende ervaring en het type auto maakte het niet makkelijker. Al met al is alles goed gekomen. Het transport met de tijdelijke kentekens is echt super, niet alleen goedkoopste manier maar ook nog eens het meest praktisch. Ik heb de kentekens zelf gekocht in Nederland, sommige bedrijven in Duitsland kunnen en willen dit ook voor je regelen. Ik vond het een erg leuke roadtrip en ervaring, RDW stelt niet zoveel voor in ieder geval!

Last edited by danielvanderwoude; 28-02-09, 12:55.
    http://www.retrorides.nl

Leuk verhaal en voor 90% herkenbaar! :-)

Indien er alleen maar een bouwjaar bekend is, en geen bouwdatum, dan houden ze altijd 30 juni aan. Precies de helft van het jaar.

Leuk auto ook, je moet durven gokken, maar dan krijg je ook wat natuurlijk.
    Last edited by Lennart; 20-02-09, 12:09.

Comment

Leuk verhaal hoor!
      En gaaf zo'n witte 320is! Sowieso een heel cool ding, want hij valt bijna niet op en is toch heel erg snel.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Eindelijk! Het verhaal over deze 320is online!

Ik vind 't ten eerste stoer dat er weer een 320is ons land binnen is gekomen, want ze zijn hier erg zeldzaam. Daarnaast vind ik een 320is echt een prachtig concept, bijna Alfa 75 qua balans, maar dan met meer pk's en koppel, maar ook meer stealth dan een E30 M3. Ik vind een M3 ook een totaal andere auto. De 320is is eigenlijk de perfecte combinatie voor mij. Een M3 zou ik zelf niet zo snel kopen namelijk (los van de prijs).

Het (325i) onderstel klopt ook gewoon heel goed bij de 320is. Het is geen hardcore racer, het is gewoon een hele mooie snelle allrounder. Met deze auto wil je Europa doorkruizen, met af en toe het opzwepende geluid van de gillende 4 cylinder. Ik zou ooit nog wel een hele mooie complete originele diamantzwarte of metallic grijze 320is 2 deurs willen met M-tech bumpers, open dakje en zwart leer. Maar goed, ik wil zoveel...

In ieder geval vind ik jouw auto erg lekker rijden. Motor is goed, bak is goed, sper is goed. Er zit geen roest op en alles om hem in de staat te krijgen die je wilt, is haalbaar. Kortom, een goede koop! Erg leuk om te zien hoe je dat gaat doen en daar wil ik je bij helpen. Gaat helemaal goedkomen.

Off topic: Vanavond zin om een biertje te doen op 't Plein? Mijn schoonzusje komt ook

Comment

Kijk eens aan, een prachtige auto met dito verhaal! Gaaf man!

Zonder al te veel van m'n rallyplannen prijs te geven, hou ook het ring gedeelte in de gaten de komende maanden

@Cav, je hebt het over die gillende 4 cilinder... Dan uiteraard alleen MET carbon airbox erop... ZOOOOOOOOOOOOOO heerlijk dan

Comment

Daniel,

Is het nou dus een 318is op kenteken? Denk je niet dat je daar in het geval van een ongeluk een probleem mee kan hebben ivm. verzekering?

P.S. Erg gaaf hok, ben erg jaloers! :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 325iRallyDriver Bekijk bericht
              Kijk eens aan, een prachtige auto met dito verhaal! Gaaf man!

Zonder al te veel van m'n rallyplannen prijs te geven, hou ook het ring gedeelte in de gaten de komende maanden

@Cav, je hebt het over die gillende 4 cilinder... Dan uiteraard alleen MET carbon airbox erop... ZOOOOOOOOOOOOOO heerlijk dan

Klopt, icm met Alpha N heb ik daarmee gereden, in de 2.5 E30 M3 van Adwo. Echt een super combi. Maar succes met je rallyplannen, uit deze subtiele hint klinkt dat nu al goed! Wij moeten ook maar weer eens een biertje doen, is 4 jaar geleden ofzo.

Comment

dank voor de leuke reactie`s!

ik zal zeker het ring-gedeelte in de gaten houden, interesse is gewekt!

de auto is uiteraard 320is op kenteken, de RDW bepaald welke informatie op het nieuwe kentekenbewijs komt. de douanebeamte heeft de nieuwprijs achterhaald met als basis een 318is omdat de nieuwprijs van een 320is niet bekend is. dit is dus alleen gebruikt bij de berekening voor het restbpm bedrag. ook mijn verzekering is gewoon op basis van een 320IS.

alle 3500 gemaakte 2 deurs 320IS-en zijn uitgevoerd in M-technik II, op de 4 deurs was de M-technik II spoilerset nooit standaard maar als optie te verkrijgen. van de 4 deurs zijn er overigens 1206 stuks gebouwd.
                http://www.retrorides.nl

Comment

Leuk verhaal! Het avontuurlijke deel van het verhaal lijkt me helemaal top om een keer mee te maken: cash mee, platen mee, treintje boeken en gáán! En waanzinnig spannend! Waar ik wel benieuwd naar ben: was je echt bereid om nee te zeggen als de auto je tegengevallen was? En had je een retourtje geboekt of een enkeltje? En wat had je dan met die platen gedaan? Die zijn toch chassisnummer gebonden na aankoop? Of denk ik te praktisch? :-)

Optisch is de auto inderdaad een beetje een allegaartje, maar da's allemaal op te lossen. Leuk man. Dit is ook de auto waarover je me mailde neem ik aan? Het diff blijkt toch helemaal gezond?
                  Hubraum statt Spoiler

Comment

Leuk verhaal! En import stelt idd weinig voor, bij m'n E21 was het ook zo voor elkaar.

Hier is trouwens meer info te vinden: http://www.bmwe21.net/320is/ met forum: http://www.bmwe21.net/forum/viewforu...ac7a342c28bc43

Comment

@faf, sper werkt super. Tijdens uitaccelereren zowel linksom als rechtsom spert hij goed en met afremmen ook zoals t hoort. Geen geluiden of trillingen die er niet horen. Wat zou jij adviseren voor de levensduur? Sperdiffoliewissel of ook even optisch bekijken en laten afstellen? Dat laatste lijkt mij niet noodzakelijk aangezien t sper gewoon werkt zoals t hoort.

Comment

leuk verhaal, spannend om zo een auto te gaan kopen.
                        Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                        A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Inderdaad spannend.
                          Toen ik die W126 ging ophalen, ging het eigenlijk precies hetzelfde. Over de telefoon gekocht, ongezien. Treinkaartje kopen en jezelf beloven, dat als het tegenvalt, dat je de auto niet mee neemt. Treinkaartje terug scoren is het dan. Gelukkig viel de auto 100% mee, dus lekker in luxe terug gekoetst.

Oostenrijk is echter wel een stukkie verder da Hamburg..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                            Leuk verhaal! Het avontuurlijke deel van het verhaal lijkt me helemaal top om een keer mee te maken: cash mee, platen mee, treintje boeken en gáán! En waanzinnig spannend! Waar ik wel benieuwd naar ben: was je echt bereid om nee te zeggen als de auto je tegengevallen was? En had je een retourtje geboekt of een enkeltje? En wat had je dan met die platen gedaan? Die zijn toch chassisnummer gebonden na aankoop? Of denk ik te praktisch? :-)
                            Ben ik ook erg benieuwd naar... Heb zelf een bmw in Malmo Zweden op gehaald en een in Leipzig. Als je er eenmaal bent is het toch lastig rationeel en zakelijk te blijven.

Mooie vonst. Super verzamelaar lijkt me.. Succes ermee!
                            BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

Mooi verhaal, en prachtige auto..., een ECHTE wolf in schaapskleren, veel succes ermee!
                              "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Working...
                              X