Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lotus Elise S1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Lotus Elise S1

    Als start het oude 'Mijn auto en ik' formaat opgeduikeld uit de archieven:

    Waarom heb je voor deze auto gekozen ?
    Na veel met een MX-5 gereden te hebben (NA en daarna een NC) moest er een stap verder komen. Meer hardcore, maar niet met de bijbehorende kosten.
    Aldus volgde een Lotus Elise. Lekker licht waardoor niet absurd veel vermogen nodig voor het betere gooi en smijtwerk.

    Wat vind je helemaal geweldig aan deze auto ?
    De straat uitrijden en meteen al een onbedwingbare grijns hebben: deze auto loopt over van het karakter. Het mooiste is dat gooien en smijten verantwoord mogelijk is op de openbare weg omdat daar geen achtelijke snelheden voor nodig zijn.
    Dat heel-and-toe nauwelijks optioneel is en dat je moet onthouden dat schoeisel niet te breed mag zijn.

    Wat is, volgens jou, minder geslaagd bij deze auto ?
    Da's meer een vraag wat er niet zo geslaagd is aan mijzelf, ik heb ABS-loos remmen niet meer in mijn systeem zitten. Geen ABS hoort helemaal bij deze auto en ik ben alweer druk aan het oefenen om de juiste reacties weer terug te krijgen.

    Vertel eens over je mooiste ervaring met deze auto ?
    De eerste keer dat er een stoomwolk uit de radiator leek te komen. Grijns van oor to oor. Had er gelukkig op het Lotusforum al over gelezen.

    Zijn er modificaties aangebracht op deze auto ?
    Bij aankoop zat er al een Lotussport Koni onderstel onder en de uitlaat was een sportuitlaat (kom maar op met die tunnelrun).
    Zelf de throttle linkage vervangen en de lampen omgebouwd naar Xenon.

    Wat wordt je volgende auto ?
    De Elise is een auto voor erbij, dus die blijft gewoon.

    Technische gegevens
    Merk en model: Lotus Elise S1
    Vermogen, koppel: [email protected], [email protected]
    Acceleratie: 5,9sec (0-100 km/u)
    Topsnelheid: 202 km/u
    botsproef voor/opzij: niet getest
    Energielabel: E
    wegenbelasting/3mnd: €38

  • #2
    Gefeliciteerd, Peter. Ik weet hoe het voelt. Zelf net Nitrons onder mijn Elise laten monteren. Verder dan nog Pagid RS42s met Goodridge remleidingen Nog beter gooi-en-smijtwerk, want mijn Koni's waren toch wel redelijk op (+/- 45.000km).

    Ben benieuwd naar foto's van jouw Elise!

    Comment


    • #3
      felisteert.....

      en als je nog iemand zoekt om de elise te poetsen....
      kom 'm zelf wel ophalen


      Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
      A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

      Comment


      • #4
        Foto's gaan nog wel komen, moet nog een dag met tijd en zon vinden.

        Foto's van de nwjaarsmeet (staan er nog een paar):
        http://picasaweb.google.nl/clubtech....97700057984690
        http://picasaweb.google.nl/clubtech....98113342645842

        Voorlopig staat íe bij vd Kooij om raar stationair draaien te verhelpen (garantie gevalletje). Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de alu throttle body er zelf in gezet en de pakkingen er niet helemaal goed ingezet. Althans, er word net na de gasklep valse lucht aangezogen.

        @Harold: ach ja, poetsen. Ben meer van het gebruiken als van het bekijken, en bekeken wordt je toch wel!

        Comment


        • #5
          OK. Komt goed. Anders kunnen we wel een keer wat afspreken om foto's te maken. Hij lijkt trouwens aardig op de mijne op de rode kap na


          Er is ook een einddemper van 2Bular onderweg nog trouwens. O ja, ik zou trouwens wel zo'n kentekenplaat sticker proberen te regelen. Dan komt je kentekenplaat niet voortdurend tegen de grond en het ziet er nog beter uit ook.
          Last edited by Stéphane; 10-03-09, 23:12.

          Comment


          • #6
            Praktijk heeft uitgewezen dat íe tot mijn verbazing hoog genoeg zit, er zitten verse slijtsporen onderaan de bumper maar de plaat zit er nog steeds goed op. We hebben hier in forensendorp zo'n oprit aan het begin van het wijkje die verzakt is en die scheef genomen moet worden. De precieze hoek uitvinden (altijd meer) heeft die sporen veroorzaakt.

            Kap was eerst ook zwart, maar ik heb een rooie laten komen bij Eliseparts vandaan, voor de zichtbaarheid en voor het mooi.

            Weet niet of het bij die van jou al gedaan is, bij de mijne was het gaspedaal irritant stroef/hakerig, heb de 'Improved Throttle Linkage' erin geklust, verschil van dag en nacht!
            http://www.elise-shop.com/improved-t...nes-p-260.html

            Comment


            • #7
              Ja, blijft echt gaaf zo'n Elise! Moet ik ook echt eens hebben.
              Rode kap vind ik ook erg mooi.

              Vraagje : wat is dat met die stoomwolken dan?

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Er blijft hier en daar water voorin staan na een regenbui. Als je stopt, voor een stoplicht bijvoorbeeld, komt dat op de radiator en als 'ie heet genoeg is geeft dat stoom. Net alsof je radiator lek is, maar geheel onschuldig!

                Je ziet mensen dan altijd raar kijken als de stoomwolkjes eruit komen. da's dus karakter :-)

                Leuk draadje op engels Lotus forum:
                http://forums.seloc.org/viewthread.p...=145189&page=1

                Comment


                • #9
                  Oke :-)
                  Wel fijn om te weten idd.

                  Is een Elise trouwens een auto die je dagelijks zou kunnen rijden als je zou willen?
                  Stel dat je zo'n Elise uit Engeland haalt zoals Stéphane heeft gedaan.
                  Jaag jezelf dan echt op kosten als je daar 30-40.000km per jaar mee gaat rijden door weer en wind?
                  En hoe lang gaat zo'n motor mee? (std S1 Elise, dus K-series met 120pk)

                  Kortom : is het mogelijk om voor relatief weinig geld, dagelijks zo'n auto te rijden? Of gaat er toch constant iets stuk en blijf je er mee bezig?
                  (ik heb het dan over de 1e Elises die nu voor lage bedragen te koop staan, dus niet over een bijna nieuwe)

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment


                  • #10
                    Dagelijks moet kunnen, word ook zat gedaan, zeker in de UK.

                    In de winter zijn wel winterbanden nodig anders is het te onbetrouwbaar.

                    K-series zijn onverwoestbaar indien goed behandeld. Enige failure mode die relatief vaak voorkomt is de HGF - de head gasket failure: is niet fataal, kost alleen centjes.
                    Heeft veel te maken met goed warm rijden, wat bij een Elise met de radiator voor wat meer aandacht vraagt omdat de thermostaatklep op een wat rare plek zit (telkens plonzen koud water afgewisseld met heet de kop in).

                    Het is wel zo dat hoe goedkoper, hoe slechter en dat is bij een Elise geen goed nieuws. Running costs van een goed onderhouden exemplaar zijn goed te doen, alleen de exotische onderdelen zijn duur.
                    Zie ook het verhaal van Stephane, goede auto, toch achterstallig onderhoud wat in de papieren kan lopen.

                    Let trouwens wel op met al die erg goedkope RHD Elises die hier te koop staan: staan zo goed als altijd nog niet op NL kenteken, zijn nog niet naar NL specs omgebouwd (koplampen en zo) en onderhoudsstatus mag je zelf gaan opbouwen.

                    Goede S1 LHD: 20k-25k, goede S2 LHD: 30k-35k

                    Duurste aan een Elise is de Mod-bug verslaving: je blijft dingen upgraden/wijzigen/etc.

                    Comment


                    • #11
                      Oke. Goede RHD S1 : 15-20K??

                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)



                      Comment


                      • #12
                        Dan heeft mijn collega erg veel mazzel gehad. Een strakke S1 van eerste eigenaar met complete onderhouds history, binnen gestald, voor 6800 engelse ponden. Heen en weer naar de UK, bpm enzo, voor zo'n dikke 8000 euro heeft die hem hier staan. Wel RHD natuurlijk...

                        Comment


                        • #13
                          Dat is wel heel erg goedkoop idd.

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            Inderdaad. Ik zit meer in de buurt van 20k wat ik er nu voor kwijt ben geweest. Wel nog tegen de oude koers, dus daar zit ook een verschil.

                            Comment


                            • #15
                              Als je collega inderdaad voor 8k een echt goed onderhouden S1 heeft weten te scoren is hij inderdaad spekkoper, natuurlijk geholpen door die absurde daling van de pound.

                              Van welk bouwjaar?

                              Comment


                              • #16
                                Een vroege, zal 97 of 98 zijn denk. Met iets van 45k miles erop. Hij heeft een berg rekeningen en de aankoopbon er zelfs bij. Een donkerpaarse, gave kleur is dat! Zit een ander stuurtje in en voor de rest helemaal origineel. Kwijl....

                                Comment


                                • #17
                                  Terug van de garage, bleek vervuilde sleepcontactjes in de gaskleppositiesensor te zijn. Loopt weer als een zonnetje stationair.

                                  Foto's:












                                  Edit: Harry, de 97,7kb limiet voor foto's in het fotoalbum is wel erg krap, maakt het niet echt bruikbaar.
                                  Deze zijn niet echt groot, 800x533 maar moesten te ver gecomprimeerd worden om binnen die grens te blijven.
                                  Is dat nog op te hogen of dan toch maar Flickr o.i.d. gebruiken voor dit soort foto's?


                                  Meteen de fotootjes vervangen door frissere :-)
                                  Last edited by Peterst; 14-03-09, 14:40.

                                  Comment


                                  • #18
                                    97.7kb? Ik zal even kijken! Dat vind ik ook een beetje weinig namelijk.

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • #19
                                      Opgelost. Formaat vergroot (1600x1200 mogelijk nu) en naar 977kb.

                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)



                                      Comment


                                      • #20
                                        Shock! horror!

                                        Na wassen blijkt de kentekenplaat achter in een houder van een Opelcentrum te zitten!

                                        Vorige eigenaar had het zwart gemaakt, maar da's nu weggewassen

                                        Harry, bestaan die Gummen.org stickers voor kentekenplaathouders nog?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Als je John een PM stuurt heb je binnen een week een discreet bruine envelop met 200 van die stickers.
                                          Mini Cooper Clubman
                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                          "Jasper val dood." - RH

                                          Comment


                                          • #22
                                            Die stickers zijn er nog hoor!
                                            Kan ik (of John) meenemen naar Mannessen.

                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                            BMW 320Ci (van GF)



                                            Comment


                                            • #23
                                              Klinkt goed! Mannessen is van de klassiekermeet toch?

                                              Mijn dank is alvast groot :-)

                                              Hoeft voor mij trouwens niet in discreet bruin, da's blijkbaar zoals Jasper gewend is spullen toegestuurd te krijgen....

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ik zal even kijken of ik nog een paar heb liggen en anders sein ik John even in.

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                  Ik zal even kijken of ik nog een paar heb liggen en anders sein ik John even in.
                                                  Je kan hier ook even een plaatje van een Elise met veel chroom plaatsen, dan komt John vanzelf in beeld, toch? ;-)

                                                  Anyway mooie auto, lijkt me geweldig om te rijden!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ik heb begrepen dat je tegenwoordig John alleen nog maar enthousiast krijgt met een einser coupé :-)

                                                    Gisteren met het dakje eraf een stuk 170 over de A6, daar wordt je goed wakker van!

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X