Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Golf 1 cabrio

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Golf 1 cabrio

Van de Emdzjie Bie en de Volvo Amazon had ik al een draadje geopend, maar de Golf was nog niet aan de beurt geweest.

Gekocht in augustus 2007 om even een paar maanden te overbruggen behoort dit vervoermiddel nog steeds tot onze Scuderia. Na de aankoop heb ik niets anders gedaan dan rijden (ca. 30.000km tot nu toe). Nog nooit olie of filters ververst en alleen maar vervangen wat kapot ging. Die kapotte dingen zijn ook maar beperkt; dynamo, lichtschakelaar, afdichtrubber links en rechts rond de rolbeugel, klemhaak van de linnenkap, frame van de achterruit, versnellingsbaksteun en de koppelingskabel. Qua carrosserie was het vanaf het begin niet echt een "frisse" auto. Voorschermen zijn redelijk gebobbelt, het grijze intereiur is op zijn zachts gezegd nogal smoezelig.

De Golf begon de laatste tijd toch wat meer slijtage te vertonen. Hij begon steeds "losser" aan te voelen. Vorige week strandde ik met problemen aan de achterremmen. Ik was de laatste weken al bezig om naar vervanging te zoeken, maar kon niets leuks vinden. Door de problemen met de remmen heb ik maar eens een rondje gedaan rond de auto en besloten om te gaan repareren ipv afscheid nemen. Daarbij speelt ook wel dat onze oudste, nu 14 jaar, graag de Golf wil hebben als zij 18 wordt. ;-)

Dit weekend de achterremmen beet gepakt. Nieuwe voering, nieuwe remcilinders, nieuwe trommels, nieuwe achterwiellagers. De handremkabel zag er nog redelijk uit en er zat nog beweging in. De werking blijkt echter nu, na vervanging van de genoemde onderdelen, maar matig. Dus die zal ik ook maar eens vervangen. Aankomende week ga ik met de voortrein aan de gang. Schijven en blokken liggen al in huis en mochten de lagers ook wat speling vertonen zullen die ook vervangen gaan worden.

Daarnaast zal ik voor de APK, eind mei, ook nieuwe banden moeten monteren. Toen ik hem kocht lagen er nog zgan Vreetfestijn Sporttracs onder. Wat er nu onder gaat komen ben ik nog niet uit. Als er iemand tips heeft? Graag!!! Zelf denk ik aan Michelin's, maar misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben met Toyo Proxes onder een Golf. Momenteel zit er een verlagingsset onder van onbekende herkomst met een paar schokdempers die de karakteristiek van een fietspomp hebben. Voor de vervanging daarvan denk ik aan een schroefsetje.Iemand daar ook tips voor?

Zo, dit is dan de aanzet voor mijn derde "Mijn auto"
    Last edited by Ton van S; 13-04-09, 00:00.

Keertje olieverversen is niet verkeerd. Interval is al snel 15k voor normale autos en bv 8k voor een turbo auto. Met 30k zit je daar dus nogal overheen. Olie schijnt te verouderen dus je kan niet 2 jaar doen met dezelfde olie bv.

Doorrijden kan allemaal wel, maar later komt de zweepslag. Verder kost olie bijna niks en kan het sowieso nooit kwaad.
    Last edited by M4; 13-04-09, 16:24.

Comment

Precies.....niet besparen op het verkeerde Ton. Zeker oudere auto's hebben hun oliewissel juist nodig, ivm de levensduur.
      ''Thank God for the internet experts''

Comment

Ja, gewoon een keer zelf doen.
        Kost niet veel en je bent binnen een uur of 2 klaar.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Leuke auto!

Neem eens contact op met JPD. Die kent de Golf1 cabrio van buiten (en van binnen). Even tips uitwisselen als met een mede cabrioot. :-)
          Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Leuk wagentje inderdaad, Ton.

En ik sluit me aan bij mijn voorgangers: dat oliewisselinterval kan écht niet. :-)
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Mannen,

ik weet ook wel dat ik al lang geleden olie en filters had moeten verversen. Ik wijs, als werkplaatsreceptionist, mijn klanten er iedere dag al op :-) Toen ik het ding kocht stond de teller op 193.000km, maar het zou mij niet verwonderen als het een tonnetje meer zou zijn. Historie heb ik niet bij deze auto, dus wat er ooit aan versleuteld is???

Heb ik trouwens al verteld dat ik de distributieriem ook nog nooit vervangen heb, en dat de teller nu op 220.000km staat?

Comment

Je tart het lot, Ton! :-)
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Brun

Als ik goed geïnformeerd ben, heeft de Golf de laatste jaren diverse eigenaren gehad voor kortdurende periode's. 'k Kan me niet voorstellen dat die ook maar iets aan onderhoud hebben gedaan. Ik ben dan ook verbaasd dat de carterventilatie afgelopen winter niet bevroren is. Daar moet intussentijd toch een brei aan olie en condensvorming in zitten :-)

Comment

Ongetwijfeld :-)

Kans is groot trouwens dat de distributieriem gewoon rond de 100k is vervangen, dus dat hij nu net over het tweede interval heen is. En anders even 't kapje eraf trekken en de riem bekijken, dan weet je meteen genoeg...

Op zich kunnen die klassieke VAG-blokken wel goed tegen héél lang geen olie verversen hoor (viercilinder-Golf-motoren zijn identiek aan vijfcilinder Audi-motoren, maar dan zonder de vijfde cilinder natuurlijk). Maar het is wel aan te raden om 'm nu een paar keer te spoelen.

Dus olie en filter verversen (neem bijvoorbeeld goedkope 10W40 uit de supermarkt of de Praxis). 2000 km rijden. Dan weer olie en filter verversen (goede olie nemen) en klaar. Beste keus is Valvoline MaxLife 10W40 van de Halfords. Je kunt weliswaar dat marketinggelul over minder olieverbruik vergeten, want dat is hooguit 10 procent. Maar de olie zélf is zeer stabiel, zuivert veel, is opmerkelijk goed bestand tegen hoge belastingen en temperaturen en is tóch geen volwaardige volsyntheet (die bij jouw oude, zwaar vervuilde blokje wel eens olielekkage of erger kan veroorzaken (dat bevestigde Mannessen trouwens ook)).

Comment

Zo, vandaag de voorkant beetgepakt. Nieuwe schijven en blokken. A.s. week heb ik vakantie dus maar eens kijken of ik hem door de APK heengesleurd krijg. Vier nieuwe bandjes moet voldoende zijn, m.i.

Als Brun meeleest; schiet me nu te binnen dat ik nog een oliefilter en een can met olie moet halen. :-) Ook maar een nieuw luchtfilter doen?

Comment

Vanmiddag olie en filters vervangen.

Luchtfilter was niet helemaal fris meer..........
                        Olie was pik en pikzwart.

Vanavond 4 nieuwe rubbers, Toyo T1R, monteren.

@Brun, of een andere VAG kenner.

Is er ergens een site waarin ik terug kan vinden welke veerhoogte's er zijn voor de Golf 1 cabrio? De huidige (verlaagde) veren zijn mij te laag. Achter loopt de boel aan als we er met meer dan 2 man in zitten. De standaardhoogte is mij net weer te hoog. Waar ik aan denk is een hoogte zoals de Golf 1 GTI had. Zou die veerhoogte ook onder de Golf 1 GLi Cabrio zitten?

Comment

Voor zover ik weet is olie na 1dkm al pikzwart dus dat zegt weinig over de duur dat de olie in je auto heeft gezeten. Tenzij je er brokjes in hebt zitten natuurlijk.

Heb je ook oliefilter verwisselt ? Anders gaat je nieuwe olie door een spons met zooi genaamd "oliefilter". Kost 10-15 euro en is kwestie van af en opschroeven. Kan wat rommelig worden dus doeken en afwasteiltje eronder houden etc etc

Comment

Zoals ik al begon in mijn vorige bericht, M4

Vanmiddag olie en filters vervangen

Comment

Poeh, over die veerhoogte zou ik effe niet weten. Maar wacht, ik kijk wel eens weer even in 't grote onderdelenprogramma of GTi-veren ook passen.

EDIT: euh, d'r staan een heleboel veren met rare codes in de lijst... geen idee wat ze betekenen. Vraag anders eens bij een VW-dealer of ze voor je in ETKA kunnen kijken, Ton.
                              Last edited by brun; 29-04-09, 22:27.

Comment

Ha, die Ton;

Ik meen me te herinneren dat de Golf GLi Cabrio wel de motor, bak en remmen, maar niet het onderstel met de GTI gemeen had. Het standaard GTI-onderstel was in elk geval 20mm lager dan dat van de gewone Golfjes. Of de veren van Golfjes hatchback en cabrio ook dezelfde specs hebben weet ik niet, dus of een cabrio met GTI-veren even hoog ligt kan ik je niet zeggen. Fysiek uitwisselbaar is die Vag-Lego onderling wel allemaal.
                                Scherven brengen gelul.

Comment

Hansv

Via een database, waar ik via mijn werkpc uit kan putten, blijkt dat alle Golf 1 cabrio's een onderstel hebben dat is te vergelijken met de Golf GTi's van 1976-1983.

De distributieriem komt trouwens ook aan de beurt. De waterpomp is gesneuveld, dus pak ik dit weekend alles maar gelijk goed aan. Riem, spanner, keerringen en waterpomp.
                                  Last edited by Ton van S; 06-05-09, 22:10.

Comment

Afgelopen zaterdag ben ik bezig geweest met de waterpomp en de distributieriem. Omdat er een hoog jankend geluid in de motor zat/zit wat op een kapot waterpomplager lijkt, ben ik tot die actie over gegaan. Alvorens de pomp los te sleutelen eerst nog even zonder riemaandrijving op dynamo en waterpomp de boel laten draaien. Het geluid was nog aanwezig. Eerst maar eens de distributieriem en spanrol vervangen. Gelijk maar even de achterste beschermkap van de distributie goed vastgezet en alles bij gebogen wat aan kon lopen of al aanliep. Dat verminderde iig al weer een boel resonantie.

Nog steeds blijft er echter een hoog jankend bijgeluid aan de distributiekant van de motor zitten. Dus de volgende actie is, om te controleren of het soms aan een nokkenaslager zou kunnen liggen. Sinds een dag of twee begint tevens het diff ook wat licht te zagen, maar daar heb ik waarschijnlijk de oorzaak al van te pakken. Toen ik afgelopen weekend onder de auto lag ontdekte ik verschrikkelijk veel olie aan de onderkant. Wat naspeuringen wijzen op (vermoedelijk) een lekkende schakelaskeerring en een lekkende aandrijfaskeerring. In de loop der tijd heb ik waarschijnlijk al redelijk wat bakolie verloren en zal de smering van de versnellingsbak wel eens wat droogjes geworden kunnen zijn.

Kortom, weer werk aan de winkel.
                                    Last edited by Ton van S; 12-05-09, 20:41.

Comment

Laat eens weten wat je ontdekt, Ton. Ik heb al heel wat VAG-blokken gehoord met zo'n bijgeluid. Vier- en vijfcilinders. Het komt altijd uit de achterkant van het blok of de kop, zoals jij beschrijft, en ik kwam er nooit achter wat 't was. Mijn auto heeft het ook.

Comment

Brun

Het is voor mij ook een raadsel op het moment. Het had er alle schijn van dat 't het lagerwerk van de waterpomp was. De ervaring heeft mij in de loop der jaren geleerd dat lager geluiden je soms volledig op het verkeerde been kunnen zetten. Bijvoorbeeld bij de Alfa transaxles is het 9 van 10 keer precies het wiellager aan de andere kant van de achteras dan waar het geluid vandaan lijkt te komen.

Ik probeer 'm nu maar even rijdend te houden. De MG wordt verder afgebouwd door een clublid die hele dagen de tijd heeft. Dat geeft dan ruimte om daarna de golf op non actief te zetten en hem technisch helemaal te gaan ontleden. De body komt mettertijd wel. Nu nog maar een poosje Ratlook !!!!

Comment

Heb je overigens wel de distributieriem op de juiste spanning? Heel vaak staat ie te strak, en dan gaat de riem of de spanrol direct janken.

Juiste spanning bij koude motor is als volgt: neem het langste deel van de riem tussen duim en wijsvinger (waarschijnlijk is dat het deel tussen nokkenastandwiel en krukaspoelie). Je moet de riem met alleen duim en wijsvinger *makkelijk* 90 graden kunnen torderen. Dus zonder inspanning en zonder zere vingers.

Zodra je het gevoel hebt dat je te veel kracht moet zetten om de riem 90 graden te torderen, of dat je denkt: meer dan 90 graden zou ik niet redden, staat de riem te strak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                            Sinds een dag of twee begint tevens het diff ook wat licht te zagen, maar daar heb ik waarschijnlijk de oorzaak al van te pakken. Toen ik afgelopen weekend onder de auto lag ontdekte ik verschrikkelijk veel olie aan de onderkant. Wat naspeuringen wijzen op (vermoedelijk) een lekkende schakelaskeerring en een lekkende aandrijfaskeerring. In de loop der tijd heb ik waarschijnlijk al redelijk wat bakolie verloren en zal de smering van de versnellingsbak wel eens wat droogjes geworden kunnen zijn.

Kortom, weer werk aan de winkel.
                                            Lekke aandrijfaskeerring heeft mij ooit een bak gekost. Een en al kleine metaaldeeltjes in wat er nog aan olie aanwezig was (niet veel).

Comment

Ik heb eerlijk gezegd wel aan de spanrol gedacht, maar ga er in mijn onschuld vanuit dat een nieuwe geen bijgeluid maakt. Vooral eentje uit een doos van de Sweedse Kapotjes Fabriek

Comment

V4

Ik ben bang dat de bak ook een optater heeft gehad. Als je die hoort is het eigenlijk al te laat.

Comment

@Brun

Riem staat niet te strak.

@V4
                                                  Gisteren even "wat" versnellingsbakolie bijgevuld. Dat reduceert al heel veel geluid :-)

Comment

He tof dat je de golf nog steeds hebt.

De mijne is afgelopen week ook eindelijk voorzien van nieuwe remklauwtjes, de oude werden wat minder namelijk, slappe rommel ...

Ik twijfel om de wagen deze zomer weer op de weg te zetten, of om nog even te wachten totdat deze oldtimer is ( 02-2010 ) .

Distributieriempje gewoon vervangen, is niet reteingewikkeld, en er is makkelijk bij te komen, bovendien kosten die dingen niet veel, zou zonde zijn als ie knapt ( spreek uit ervaring ). Ook de vloeistoffen gewoon blijven vervangen, kost immers weinig en is makkelijk zelf te doen, liever om de 10.000 km ff een complete jerrycan aldi-olie erdoorheen dan lang door blijven rijden met de zelfde ouwe drap toch ? ...

Voor de rest zijn de wagentjes domweg foolproof, op roest issues na uiteraard.

Qua veren en dempers moet je wel ff rekening houden met het feit dat een cabrio achter zwaarder is dan een dichte variant, waardoor bij goedkope ( jamex ) veertjes de cabrio in no-time in de kont gaat hangen.

Overigens zul je met 195-50-15 praktisch altijd hebben dat de achterwielen aan gaan slepen met 4 man in de wagen, zeker als het ding verlaagd is.

Heb wel wat ervairng met toyootjes T1-s op een golfje 1 cabrio, iets van 2 of 3 setjes er doorheen gereden namelijk, prima bandjes, smeren wel wat als je hard de hoek omgaat, maar niks mis mee ...

Heb onder de cabrio gereden met : toyo t1-s, Viking Protech, Yokohama A538, compleet verschillende bandjes, maar eigenlijk allemaal prima, de een wat sterker op nat dan de ander, en de een wat beter bij extreem rijgedrag, maar ik zou voor normaal gebruik gewoon voor normale net-niet-a-merk bandjes gaan, voor rond de 60 euro p/s moet je wel wat goeds kunnen vinden. Ik moet ook weer nieuwe, weet nog niet wat ik doe, maar waarschijnlijk ook de proxis bandjes .. de nieuwe schijnen iets stijver te zijn dan de vorige, en daar houdt ik wel van, comfort kan me gestolen worden, gewoon goed sturen en veel grip is wat mij persoonlijk meer kan boeien.

ps. Ik mis het wagentje wel ...
                                                    ps 2. valt het je ook op dat je tegenwoordig nog meer golfjes 1 cabrio ziet dan gewone golfjes 2 ? :-)
                                                    VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

Ha JPD

Ook weer eens ingelogt? :-)

Distributieriem is al vervangen, hoor. Toyo's (T1R) doen het inderdaad lekker onder de Golf. Ik had eigenlijk m'n zinnen op de R1R gezet, maar daar is in de maat 195/50x15 gewoonweg niet aan te komen. Volgens Toyo zijn die tegenwoordig toegelaten in de Belgische autosport en is vooral de maat die ik nodig heb daar erg populair, met als resultaat "back orders". Mochten deze T1R's versleten zijn dan wil ik nog wel eens de Yokohama Parada gaan proberen

Edit

Zit gelijkertijd even op de Yoko-site te kijken. Niet verkrijgbaar in de gewenste maat

http://www2.yokohama-online.com/nl/t...hp?tyreID=1043

Edit 2

Ga ik verder in de site dan blijkt "mijn" maat toch weer verkrijgbaar

http://www2.yokohama-online.com/nl/t...hp?tyreID=1043
                                                      Last edited by Ton van S; 21-05-09, 16:23.

Comment

Hallo Ton, tja, ik had ff wat tijd over dus ben ook weer eens langs gummen gesurft.

Als de banden gemaakt worden kan ik er wel aankomen denk ik, mijn bandentoko/automaterialenzaak is nogal volhardend in het kunnen krijgen van niet gangbare dingen namelijk :-)

Goed te horen dat de nieuwere toyo's bevallen ... wellicht de beste optie voor vervanging van mijn tot de draad versleten a538 slicks ...
                                                        VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPD Bekijk bericht
                                                          Goed te horen dat de nieuwere toyo's bevallen ... wellicht de beste optie voor vervanging van mijn tot de draad versleten a538 slicks ...

"Goed bevallen" is betrekkelijk. Van vier zo goed als kale Vreetfestijn Sportracs naar eender welke band met vol profiel is ALTIJD een vooruitgang:-)

Comment

Ik ga de zondag maar eens nuttig maken. Nieuwe inserts monteren in de voorpoten. Links voor is helemaal leeg en rechts wordt ook al aardig zompig. De openbare weg lijkt momenteel wel een cakewalk :-)

Comment

Tja, niet ver gekomen.

Linker veerpoot gedemonteerd. Bleek de veer gebroken te zijn en bij het uit elkaar plukken bleek ook nog dat van het veerpootlager de nodige kogels in het lager verdwenen waren. Aangezien ik niet bij de rechterkant kon, heb ik nu alleen de linkerpoot volledig getript. Kaalgemaakt en opnieuw in de zwarte Hammerite gezet. Hopelijk heeft de grossier morgen een set nieuwe veren voor me en de veerpootlagers. Ik maak nu gelijk gebruik van de gelegenheid om er een stel veren op standaardhoogte onder te schroeven. Als ik mettertijd de Golf helemaal ga strippen kan ik altijd nog kiezen om er dan een scroefset onder te zetten.

Comment

Aaaah, zoiets komt me bekend voor. Beginnen aan een simpel klusje en eindigen met een 'project'. :-)

Volgens mij zijn zo'n standaardveer en een veerpootlager niet zo duur, dus ik denk dat je uiteindelijk nog wel beter af bent ook?

Comment

Working...
                                                                X