Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Coupe Fiat 20v turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupe Fiat 20v turbo

    Had nog geen 'mijn auto' draadje aangemaakt op het 'nieuwe' gummen forum, dus bij deze dan maar :-)

    Goed, even de technische specs. Het gaat dus om een '99er Coupe Fiat in 5 cylinder turbo uitvoering met het 'plus' pakket (o.a. sideskirts, recaro stoelen, 6-bak, enz.).

    Standaard met 220pk's dus en in mij geval nog een paar extra erbij dankzij wat veranderingen. Dit zijn een hybride turbo (Garett t28 huis met gewijzigde internals), een ander uitlaatje, blitz sbc-id3 boost controller, forge dv006 dv en een andere chip.

    Nou rij ik bijna altijd op een vrij conservatieve 1 bar rond, wat met de huidige aanpassingen een goede 250pk zou moeten opleveren. De turbo op zich is in ieder geval goed voor een 300-330pk, maar dat zou betekenen dat ik aan een grote front mount intercooler moet en bij voorkeur een custom chip om de boel heel te houden (op zo'n 1.3 bar zou hij dan tegen de 300pk moeten leveren). En dat allemaal op de voorwielen ja! Gaat overigens verbazingwekken goed. Met de huidige configuratie kan ik bij droog weer bijna altijd het volledige vermogen kwijt vanaf de 1ste versnelling, vanaf de 2 is het zowieso nooit een probleem. Is vooral te danken aan al het gewicht op de voorwielen en het standaard visco sper, maar toch bewonderingswaardig. Ik rij regelmatig in VAG diesels en daarbij lukt het meestal niet eens om 140pk's op de weg te krijgen zonder een heftig knipperend tc lampje :-)

    Verder is het onderstel ook wat veranderd in de vorm van Bilstein b6 dempers met Eibach veren (levert een verlaging op van zo'n 3cm). Uiterlijk is er niets aan veranderd, is wat mij betreft prima zoals het is!

    Ik heb de auto in oktober 2003 uit Duitsland gehaald en ingevoerd. Destijds met de mooie km stand van 63.000km. Inmiddels zijn dat er zo'n 135.000. En dat waren zeker geen goedkope kilometers! Niet dat de Fiat nou perse zo onbetrouwbaar is, maar veel onderdelen zijn duur en ook regulier onderhoud is prijzig. Een setje voorbanden per jaar gaat er bijvoorbeeld wel door als je het vermogen regelmatig gebruikt (ongeveer 15.000km gaan ze mee). Daarnaast ververs ik de olie en filter in ieder geval om de 10.000km en worden twijfelachtige onderdelen direct vervangen. Met wat extra dingen zoals koppeling, turbo, nieuwe dempers, etc. erbij betekend dat wel een kleine 2k euro per jaar aan onderhoud gemiddeld.

    Maar goed, heb de auto dus al weer de nodige jaren en zeer regelmatig aan vervangen gedacht (volgens mij roep ik in ieder geval al een jaar of 3 op de nieuwjaarsmeeting dat het tijd is voor wat anders!). Ook begin dit jaar heb ik weer flink zitten zoeken op internet naar iets anders. Helaas is alles wat ik echt leuk vind gewoon een flink stuk duurder (S2000, 350Z, Z4, 147 GTA, GT 3.2, Elise, Speedster, enz). Betekend een flink bedrag bijbetalen en dat kost wel het grootste deel van het spaargeld, dus voorlopig maar even niet.

    Bijkomstig probleem is dat in de huidge markt de Fiat nou niet echt goed in de verkoop ligt. Zeker niet wanneer er binnenkort weer een dure distributieriem beurt aan zit te komen en er eigenlijk ook wat cosmetische punten moeten worden aangepakt. Dus ja, de keuze is de auto voor een (voor mijn gevoel althans) erg laag bedrag weg te doen of er weer in te investeren en nog een jaar of zo door te rijden.

    Momenteel neig ik erg naar het laatste optie. Zeker nu ik binnenkort aan een nieuwe baan begin en op de fiets naar mijn werk kan. Betekend dat de Fiat eigenlijk alleen nog maar voor plezier en prive ritten gebruikt gaat worden en dat zal maar zo'n 8000km per jaar zijn denk ik. Dan staan verbruik en comfort niet meer zo hoog op de agenda. Maar heb wel als voorwaarde voor mezelf gesteld dat ik dan ook meer plezier wil terughebben van de auto. Dus om te beginnen ga ik volgende week maar eens een weekendje naar Spa Italia en ben druk bezig om plannen te maken voor een rondreis door Schotland. En wellicht pak ik dan nog eens een dagje Zandvoort mee met de Gummers hier.

    Er horen natuurlijk nog wel een paar foto's bij he (zal binnenkort eens wat nieuwe schieten):

    Klik hier voor meer foto's!


    Last edited by Jurgen; 05-06-09, 13:39.

  • #2
    Houden...

    Vind maar weer eens een andere in dezelfde staat. ;-)
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      Lekker houden!
      Erg veel lol die je anders kwijtraakt voor wisselgeld.

      Als je op zandvoort komt vlaggen kun je in ieder geval een rondje bijzitten in een S2000.
      (Of een 155Q4, neem ze namelijk beide mee.)

      http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=2788
      Last edited by Q4Jan; 05-06-09, 04:03.
      http://www.ebbropremium.nl

      Politics is the entertainment branch of industry.

      Comment


      • #4
        Mooie auto, Jurgen, en eens met de anderen, gewoon houden. Je weet wat je hebt en je vindt 'm zelf nog steeds fijn om in te rijden. Nuff said. (enne, bedankt voor die breeeeede foto's!)

        Comment


        • #5
          "Betekend dat de Fiat eigenlijk alleen nog maar voor plezier en prive ritten gebruikt gaat worden en dat zal maar zo'n 8000km per jaar zijn"

          Goh, maar in 6 jaar naar de 135d km betekent dat je maar 12d km per jaar reed, 4d km woon werk dus? Is dat blok ooit warm geweest?

          Verder gaaf hok hoor, denk dat veel van de duurdere auto's die je noemt tegenvallen qua bang-for-buck gehalte ivm je coupe.

          Comment


          • #6
            Kwam er afgelopen weekend achter dat ik het laatste jaar maar zo'n 10.000km gereden heb, waarvan zo'n 6dkm woon/werk verkeer. Afstand is momenteel zo'n 15km (dus 30km per dag). Niet ideaal natuurlijk, maar ook geen hele korte stukjes.

            Ik merk wel dat de coupe veel beter gaat rijden op lange afstanden, dan wordt de boel echt goed warm en loopt alles veel stiller en soepeler (en voelt ook sneller). De schatting was meer gebaseerd op toekomstig gebruik, denk ik wat ik meer prive zal gaan rijden (meer fun kilometers in ieder geval).

            @q4jan een keer meerijden in de S2000 lijkt me een goed plan! Maar Zandvoort gaat me helaas niet lukken. Da's net zo'n beetje de laatste werkdag bij de huidige werkgever, dus kan er moeilijk tussenuit knijpen :-)

            En sorry voor de grote foto's, zal ze vanavond of zo wel even aanpassen ;-)

            Comment


            • #7
              Lol, 15km is fietsafstand :-)

              Verder een mooi bak, ik zou zelf ook nog even doorrijden.

              Comment


              • #8
                15km is voor mij geen fietsafstand hoor. Straks zit ik zo'n 2km van mijn werk af, DAT is fietsafstand ;-)

                Comment


                • #9
                  Dus als-ie nét warm is, draai je de sleutel weer om. Inderdaad niet ideaal...
                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                  Comment


                  • #10
                    Tja, betekend inderdaad meestal een saai ritje onder de 3k toeren (ben wel vrij principieel met warmrijden in ieder geval). Maar de boel wordt ook regelmatig goed schoongeblazen hoor ;-)

                    Ik vond ook nog een paar filmpjes terug, misschien ook wel aardig om er even bij te gooien:
                    http://www.youtube.com/watch?v=mIynLIid2H8
                    http://www.youtube.com/watch?v=lPtDPxB6V6g
                    http://www.youtube.com/watch?v=A9KSDFkpQRg

                    Comment


                    • #11
                      Ah filmpjes Ik heb ergens nog een paar filmpjes dat je achter een zwarte 147 GTA aan zit, en vice versa. Die zal ik er vanavond bij zetten

                      [edit] Ik klik je linkjes nu pas aan... Never mind
                      Last edited by Gijs; 05-06-09, 16:39.
                      Oliestoken voor het goede doel

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen Bekijk bericht
                        15km is voor mij geen fietsafstand hoor. Straks zit ik zo'n 2km van mijn werk af, DAT is fietsafstand ;-)
                        Ik heb woon-werk afstand van 12 km, en zeker in de winter merk je dat zoiets niet lekker voor je blok is. Zeker niet voor zo'n fijngevoelige Alfa V6.

                        Daarom rijd ik nu wat meer met de 964. die heeft nog een paar liter olie meer...


                        [ps: fietsen is voor arme mensen ]
                        Forza!

                        Comment


                        • #13
                          www.sleeper.nl

                          Vind het geen schoonheid, ook niet lelijk trouwens, maar wel een beest van een wagen zeg.

                          Lekkere motor ook erin, geluid is gewoon fantastisch. Super auto, ben het ook mee eens: houden dat ding, echt apart en je ziet ze bijna niet meer op straat.

                          Comment


                          • #14
                            15km zou ik ech wel regelmatig met de fiets doen, maarja, ik heb ook 3 cijfers nodig op de weegschaal

                            Comment


                            • #15
                              Zo, de eerste stap in het grote onderhoudsplan is gemaakt. Weer verse olie met oliefilter, luchtfilter en pollen filter. En verder wat kleine dingetjes gesmeerd e.d. In ieder geval is ie weer klaar voor Spa Italia komend weekend!

                              Heb gelijk eens even wat info opgevraagd over het bijwerken van schades bij een schadehersteller die mij werd aangeraden door de garage waar ik was. Daar kwam ik op een heel ander advies (en hele andere bedragen!) dan bij de lokale schadehersteller. De vraag is dan altijd weer wie er gelijk heeft en hoe goed het uiteindelijke werk is... Twijfel dus nog wat te doen.

                              Comment


                              • #16
                                Jurgen, waarom sta je hier nog niet in de lijst?
                                http://www.gummen.org/forum/showthre...?t=2788&page=9
                                Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                Comment


                                • #17
                                  Lijkt me erg leuk, ga ik ook zeker een keer doen. Maar voor mijn gevoel is de auto er nu niet klaar voor om eerlijk te zijn. En dat probleem zit met name in de remmen. Een aantal van de afdichtrubbers rond de zuigers in de remklauwen zijn iets ingescheurd en komt vuil achter. Dat zorgt voor wat gekraak bij lage snelheden en voelt niet echt heel erg fijn (remt overigens wel prima).

                                  Staat ook op de to-do lijst om op zeer korte termijn mee aan de slag te gaan ;-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen Bekijk bericht
                                    Een aantal van de afdichtrubbers rond de zuigers in de remklauwen zijn iets ingescheurd en komt vuil achter
                                    Die sealtjes zijn na het verwijderen van de blokken zo vervangen, een zaterdag ochtendje werk!

                                    Oliestoken voor het goede doel

                                    Comment


                                    • #19
                                      Aha, jij hebt er verstand van dus ;-) Ik moet eerst even die rubbers zien te regelen, schijnt nogal lastig te zijn om te bestellen. Nou heb ik wel een adresje, dus zal eens een poging doen ze te bestellen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Deze denk ik haast:
                                        Attached Files
                                        Oliestoken voor het goede doel

                                        Comment


                                        • #21
                                          Yup, lijken er inderdaad nogal op :-) En dan 8 stuks (4 zuigers per klauw). Ik weet dat ik in Engeland inderdaad dit soort revisie setjes kan bestellen, in Nederland schijnt het nogal lastig te zijn. Heb wel een adres waar ik de afdichtrubbers per 2 kan bestellen, maar wellicht dat Naughty hier van het forum ze ook wel kan leveren? (hij deed toch veel met brembo?)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Dit is een afbeelding van een Hitec setje, gevonden via H-base.nl. Volgens mij zijn Hitec revisiesets 'gewoon' bij Brezan te bestellen.
                                            Oliestoken voor het goede doel

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hmm heb ze inderdaad gevonden op die site, maar 55 euro voor zo'n setje? En dan keer 4 dus, da's vrij prijzig voor een paar rubbertjes :-) Ik kon ze geloof ik bestellen voor zo'n 20 euro per 2 (alleen de sealrubbers dan) en dat vond ik al prijzig voor die simpele dingetjes.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen Bekijk bericht
                                                Hmm heb ze inderdaad gevonden op die site, maar 55 euro voor zo'n setje? En dan keer 4 dus, da's vrij prijzig voor een paar rubbertjes :-) Ik kon ze geloof ik bestellen voor zo'n 20 euro per 2 (alleen de sealrubbers dan) en dat vond ik al prijzig voor die simpele dingetjes.
                                                Die prijzen moet je niet geloven. Enkel het artikelnr noteren en naar Brezan gaan
                                                Oliestoken voor het goede doel

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Via het Engelse coupe forum kan ik een volledige revisie set krijgen voor slechts 40 pond (en dat is dus voor beide klauwen), lijkt me keurig :-)

                                                  Overigens was Spa Italia erg geslaagd. Het evenement op zichzelf stelt eigenlijk niet eens zoveel voor, maar met de juiste groep mensen is het 's avonds wel erg gezellig aan de bar in het Hotel :-). De Franse coupe club had op beide dagen een een 30 minuten baansessie geregeld met alleen Coupe Fiats (en zonder pacecar, dus gewoon voluit). Helaas had ik geen helm bij me, dus heb zelf niet gereden.

                                                  Maar een grote groep van de aanwezige Engelsen en Fransen hebben er nog flink wat sessies bijgekocht en de nodige ronden gemaakt. We hadden er zelfs een Coupe racer bij (uit Schotland). Is een erg net opgebouwde auto met kooi, goed onderstel en remmen en een beetje getuned (momenteel 398pk). Hij rijdt mee in de TimeAttack competitie en doet het niet onaardig, maar wil op korte termijn in ieder geval er flink wat vermogen bij hebben (is al bezig om een ander blok op te bouwen). Ik heb er een aantal ronden in meegereden (even een helm geleend) en dat gaat inderdaad erg goed de baan over! Klinkt ook erg goed trouwens.

                                                  Hier een paar foto's van het gevaarte:


                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Wow, what happend?

                                                    .

                                                    Oliestoken voor het goede doel

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eh ja, weer een eau rouge slachtoffer! Is er helaas af gegaan.

                                                      Maar ik moet die foto's eigenlijk nog van mijn webspace afhalen. De eigenaar wilde liever geen foto's online hebben i.v.m afhandeling van de schade e.d. (had al een kwade mail van hem over deze foto's, vandaar).

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Grr... hoorde gisteren ineens een vaag tiktiktiktik geluid van de achterzijde komen, en ja hoor dikke schroef in mijn achterband! Dacht thuis even de band te wisselen met het thuiskomertje, maar mijn krik past er domweg niet onder. Wel iets om rekening mee te houden als ik een keer met een lekke band onderweg sta trouwens!

                                                        Dus maar weer met de nodige bijgeluiden naar het bandenbedrijf gereden. Gelukkig was het goed te fixen en 20 euro later lijkt alles weer pima. Gelukkig maar, want de achterbandjes zijn nog zgan!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kut... die band is dus niet goed gerepareerd. Heb er de afgelopen week niet in gereden (kan mooi met de fiets naar het werk tegenwoordig ), maar zat nog amper 1 bar in. Dus ff wat lucht erbij en maar eens een lekker stukje gaan sturen vanavond.

                                                          Ik ben eens even met de boost controller aan de slag gegaan. De turbodruk is nu iets hoger (zo'n 1.1 bar) en komt iets gelijkmatiger op druk. Maar dat rijdt een heel stuk beter! Veel minder nerveus bij gas los/gas geven en trekt veel mooier door bovenin de toeren. Gevoelsmatig scheelt het weer een aantal paardjes :-)

                                                          Moet alleen nodig met de remmen bezig, heb ondertussen het revisiesetje binnen.

                                                          En waarschijnlijk rij ik volgende maand maar eens naar Engeland om daar de distributieriem te laten doen en nog een lijstje met andere dingen die nagekeken moeten worden. Dit is een van de beste specialisten voor deze auto's en is een stuk voordeliger dan in NL (zeker met de koers van de pond op moment). De vakantie heb je er dan gratis bij :-)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen Bekijk bericht
                                                            En waarschijnlijk rij ik volgende maand maar eens naar Engeland om daar de distributieriem te laten doen en nog een lijstje met andere dingen die nagekeken moeten worden. Dit is een van de beste specialisten voor deze auto's en is een stuk voordeliger dan in NL (zeker met de koers van de pond op moment). De vakantie heb je er dan gratis bij :-)
                                                            Lol, naar Engeland rijden goedkoper.

                                                            Mooie bak overigens. Ik zag laatst nog een afgeragde (vaal)geel exemplaar rijden. Dan ziet die van jou er een stuk beter uit.
                                                            ------------------------------------------------
                                                            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Naar Engeland voor een beurtje! Het moet niet gekker worden, maar het is wel een gave onderneming :-) Typisch dat er in Engeland zo veel know-how is over deze auto's.
                                                              ''Thank God for the internet experts''

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Engeland is erg auto minded.


                                                                Die subaru jongens laten in engeland toch ook de "bumpsteer" verwijderen.

                                                                Aantal S2000's is er ook erg hoog, met een hele actieve club op internet onder s2ki / engeland.

                                                                Grootste integrale specialisten zitten ook in Engeland.

                                                                Dus dat ze ook veel van een liefhebbers auto als een coupe fiat weten vind ik redelijk logisch.
                                                                http://www.ebbropremium.nl

                                                                Politics is the entertainment branch of industry.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X