Had nog geen 'mijn auto' draadje aangemaakt op het 'nieuwe' gummen forum, dus bij deze dan maar :-)
Goed, even de technische specs. Het gaat dus om een '99er Coupe Fiat in 5 cylinder turbo uitvoering met het 'plus' pakket (o.a. sideskirts, recaro stoelen, 6-bak, enz.).
Standaard met 220pk's dus en in mij geval nog een paar extra erbij dankzij wat veranderingen. Dit zijn een hybride turbo (Garett t28 huis met gewijzigde internals), een ander uitlaatje, blitz sbc-id3 boost controller, forge dv006 dv en een andere chip.
Nou rij ik bijna altijd op een vrij conservatieve 1 bar rond, wat met de huidige aanpassingen een goede 250pk zou moeten opleveren. De turbo op zich is in ieder geval goed voor een 300-330pk, maar dat zou betekenen dat ik aan een grote front mount intercooler moet en bij voorkeur een custom chip om de boel heel te houden (op zo'n 1.3 bar zou hij dan tegen de 300pk moeten leveren). En dat allemaal op de voorwielen ja! Gaat overigens verbazingwekken goed. Met de huidige configuratie kan ik bij droog weer bijna altijd het volledige vermogen kwijt vanaf de 1ste versnelling, vanaf de 2 is het zowieso nooit een probleem. Is vooral te danken aan al het gewicht op de voorwielen en het standaard visco sper, maar toch bewonderingswaardig. Ik rij regelmatig in VAG diesels en daarbij lukt het meestal niet eens om 140pk's op de weg te krijgen zonder een heftig knipperend tc lampje :-)
Verder is het onderstel ook wat veranderd in de vorm van Bilstein b6 dempers met Eibach veren (levert een verlaging op van zo'n 3cm). Uiterlijk is er niets aan veranderd, is wat mij betreft prima zoals het is!
Ik heb de auto in oktober 2003 uit Duitsland gehaald en ingevoerd. Destijds met de mooie km stand van 63.000km. Inmiddels zijn dat er zo'n 135.000. En dat waren zeker geen goedkope kilometers! Niet dat de Fiat nou perse zo onbetrouwbaar is, maar veel onderdelen zijn duur en ook regulier onderhoud is prijzig. Een setje voorbanden per jaar gaat er bijvoorbeeld wel door als je het vermogen regelmatig gebruikt (ongeveer 15.000km gaan ze mee). Daarnaast ververs ik de olie en filter in ieder geval om de 10.000km en worden twijfelachtige onderdelen direct vervangen. Met wat extra dingen zoals koppeling, turbo, nieuwe dempers, etc. erbij betekend dat wel een kleine 2k euro per jaar aan onderhoud gemiddeld.
Maar goed, heb de auto dus al weer de nodige jaren en zeer regelmatig aan vervangen gedacht (volgens mij roep ik in ieder geval al een jaar of 3 op de nieuwjaarsmeeting dat het tijd is voor wat anders!). Ook begin dit jaar heb ik weer flink zitten zoeken op internet naar iets anders. Helaas is alles wat ik echt leuk vind gewoon een flink stuk duurder (S2000, 350Z, Z4, 147 GTA, GT 3.2, Elise, Speedster, enz). Betekend een flink bedrag bijbetalen en dat kost wel het grootste deel van het spaargeld, dus voorlopig maar even niet.
Bijkomstig probleem is dat in de huidge markt de Fiat nou niet echt goed in de verkoop ligt. Zeker niet wanneer er binnenkort weer een dure distributieriem beurt aan zit te komen en er eigenlijk ook wat cosmetische punten moeten worden aangepakt. Dus ja, de keuze is de auto voor een (voor mijn gevoel althans) erg laag bedrag weg te doen of er weer in te investeren en nog een jaar of zo door te rijden.
Momenteel neig ik erg naar het laatste optie. Zeker nu ik binnenkort aan een nieuwe baan begin en op de fiets naar mijn werk kan. Betekend dat de Fiat eigenlijk alleen nog maar voor plezier en prive ritten gebruikt gaat worden en dat zal maar zo'n 8000km per jaar zijn denk ik. Dan staan verbruik en comfort niet meer zo hoog op de agenda. Maar heb wel als voorwaarde voor mezelf gesteld dat ik dan ook meer plezier wil terughebben van de auto. Dus om te beginnen ga ik volgende week maar eens een weekendje naar Spa Italia en ben druk bezig om plannen te maken voor een rondreis door Schotland. En wellicht pak ik dan nog eens een dagje Zandvoort mee met de Gummers hier.
Er horen natuurlijk nog wel een paar foto's bij he (zal binnenkort eens wat nieuwe schieten):
Klik hier voor meer foto's!

Goed, even de technische specs. Het gaat dus om een '99er Coupe Fiat in 5 cylinder turbo uitvoering met het 'plus' pakket (o.a. sideskirts, recaro stoelen, 6-bak, enz.).
Standaard met 220pk's dus en in mij geval nog een paar extra erbij dankzij wat veranderingen. Dit zijn een hybride turbo (Garett t28 huis met gewijzigde internals), een ander uitlaatje, blitz sbc-id3 boost controller, forge dv006 dv en een andere chip.
Nou rij ik bijna altijd op een vrij conservatieve 1 bar rond, wat met de huidige aanpassingen een goede 250pk zou moeten opleveren. De turbo op zich is in ieder geval goed voor een 300-330pk, maar dat zou betekenen dat ik aan een grote front mount intercooler moet en bij voorkeur een custom chip om de boel heel te houden (op zo'n 1.3 bar zou hij dan tegen de 300pk moeten leveren). En dat allemaal op de voorwielen ja! Gaat overigens verbazingwekken goed. Met de huidige configuratie kan ik bij droog weer bijna altijd het volledige vermogen kwijt vanaf de 1ste versnelling, vanaf de 2 is het zowieso nooit een probleem. Is vooral te danken aan al het gewicht op de voorwielen en het standaard visco sper, maar toch bewonderingswaardig. Ik rij regelmatig in VAG diesels en daarbij lukt het meestal niet eens om 140pk's op de weg te krijgen zonder een heftig knipperend tc lampje :-)
Verder is het onderstel ook wat veranderd in de vorm van Bilstein b6 dempers met Eibach veren (levert een verlaging op van zo'n 3cm). Uiterlijk is er niets aan veranderd, is wat mij betreft prima zoals het is!
Ik heb de auto in oktober 2003 uit Duitsland gehaald en ingevoerd. Destijds met de mooie km stand van 63.000km. Inmiddels zijn dat er zo'n 135.000. En dat waren zeker geen goedkope kilometers! Niet dat de Fiat nou perse zo onbetrouwbaar is, maar veel onderdelen zijn duur en ook regulier onderhoud is prijzig. Een setje voorbanden per jaar gaat er bijvoorbeeld wel door als je het vermogen regelmatig gebruikt (ongeveer 15.000km gaan ze mee). Daarnaast ververs ik de olie en filter in ieder geval om de 10.000km en worden twijfelachtige onderdelen direct vervangen. Met wat extra dingen zoals koppeling, turbo, nieuwe dempers, etc. erbij betekend dat wel een kleine 2k euro per jaar aan onderhoud gemiddeld.
Maar goed, heb de auto dus al weer de nodige jaren en zeer regelmatig aan vervangen gedacht (volgens mij roep ik in ieder geval al een jaar of 3 op de nieuwjaarsmeeting dat het tijd is voor wat anders!). Ook begin dit jaar heb ik weer flink zitten zoeken op internet naar iets anders. Helaas is alles wat ik echt leuk vind gewoon een flink stuk duurder (S2000, 350Z, Z4, 147 GTA, GT 3.2, Elise, Speedster, enz). Betekend een flink bedrag bijbetalen en dat kost wel het grootste deel van het spaargeld, dus voorlopig maar even niet.
Bijkomstig probleem is dat in de huidge markt de Fiat nou niet echt goed in de verkoop ligt. Zeker niet wanneer er binnenkort weer een dure distributieriem beurt aan zit te komen en er eigenlijk ook wat cosmetische punten moeten worden aangepakt. Dus ja, de keuze is de auto voor een (voor mijn gevoel althans) erg laag bedrag weg te doen of er weer in te investeren en nog een jaar of zo door te rijden.
Momenteel neig ik erg naar het laatste optie. Zeker nu ik binnenkort aan een nieuwe baan begin en op de fiets naar mijn werk kan. Betekend dat de Fiat eigenlijk alleen nog maar voor plezier en prive ritten gebruikt gaat worden en dat zal maar zo'n 8000km per jaar zijn denk ik. Dan staan verbruik en comfort niet meer zo hoog op de agenda. Maar heb wel als voorwaarde voor mezelf gesteld dat ik dan ook meer plezier wil terughebben van de auto. Dus om te beginnen ga ik volgende week maar eens een weekendje naar Spa Italia en ben druk bezig om plannen te maken voor een rondreis door Schotland. En wellicht pak ik dan nog eens een dagje Zandvoort mee met de Gummers hier.
Er horen natuurlijk nog wel een paar foto's bij he (zal binnenkort eens wat nieuwe schieten):
Klik hier voor meer foto's!


Comment