Voor sommigen leek het een stap terug: van een e36 M3 naar een MINI Cooper plus een e30 325i. Deels was dat een praktische overweging: vanwege verhuizing van kantoor moest ik meer kleine eindjes gaan rijden. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de M3 daarvoor te gebruiken. En FaF-GF vond de M3 niet bijster fijn rijden. Maar niet meer naar de Nordschleife, niet meer mee doen aan driftdagen, dat was geen optie. Dus kocht ik er een auto bij. Dat werd een e30 325i. Ik heb daar 2 jaar lang met volle teugen van genoten, maar naar mate de tijd vorderde miste ik de dik van een "dikke motor". De ideale opvolger van mijn e30 zou een andere e30 zijn, met een modernere, grotere motor. Het liefst een V8, maar een M52 of S38 had ook prima gekund. Helaas kon ik telkenmale niets vinden dat aan alle eisen voldeed: netjes opgebouwd, alles in de papieren én nog enigzins betaalbaar. Tijdens een dagelijks surfrondje kwam er "op eens" een alternatief voorbij bij een handelaar in 't Harde, bij Zwolle. Een dakar gele M3 sedan, die 1,5 jaar terug al eens bij Paul Vlasblom had zien staan. Paul was er destijds erg over te spreken. De kleur vond ik toen wat te wild, maar alles went en ik hoef er per slot van rekening nooit representatief mee voor de dag te komen. De auto is bij Paul gekocht door een liefhebber (en D-F lid) en is vervolgens door een in 't Harde gestationeerde soldaat gekocht. De liefhebber schoot onderstaand plaatje...

Qua opties is het geen "Dickschif", maar het past mij precies:
- Schuifdakje
- Geen airco
- Electrisch verstelbaar "Vader" interieur
- AC Schnitzer onderstel
- OMP Carbon veerpootbrug voor
- Supersprint racekatalysatoren met X-pipe
- Zimmermann schijven icm Yellowstuff blokken
- Aftermarket Xenon (benieuwd hoe dat bij de APK gaat, zonder reinigingsinstallatie of hoogte verstelling)
Ondertussen heb ik er de nodige dingen aan laten doen.
- 6 puks sinterplaat koppeling
- Topmounts van een 3,2 ivm camber vooras
- Motorsteunen
- Motorsteun verstevigingsplaatjes subframe
- Kleine beurt (er zat geen Castrol 10w60 op)
- Stuurbekrachtigingsleidinkje
- Oranje knippers rondom
Qua onderhoud ben ik nu dus redelijk bij. De remschijven voor staan nog op nominatielijst om geditched to worden, ik weet alleen nog niet wat ik precies terug ga nemen. Op de e30 had ik ATE Powerdiscs icm Mintex blokken. Dat beviel echt helemaal goed, vooral qua bang per buck. Powerdiscs bestaan niet voor een e36 M3, maar ik lees overal op het net dat originele schijven (al dan niet in 3,2 compound uitvoering) icm vloeistof, staalomvlochten remleidingen en hardere blokken prima werkt. Dat wordt het denk ik. Voorts staat hij soms een beetje te schudden op z'n veren bij het stationair draaien. Dat kan van alles zijn, van een lamda sonde tot de Vanos controller. Gaan we achter komen :-)
Ik heb er ondertussen al twee keer Papenburg mee gedaan, plus een paar rondjes Nordschleife. Op Papenburg viel op dat het sperretje het meest fitte is dat ik tot nu toe heb gehad. Spert echt heel lekker. Op de Nordschleife viel op dat je er lekker meters mee kunt maken en hij dus goed bevalt, maar hij blaast nog niet zo lekker als de e30 dat deed, dus ik heb zo links en rechts wat mods opgelijnd.

Klaar liggen de volgende dingen:
- Intrax RSA onderstel (yum yum yum: ALTIJD al willen hebben!!!)
- Spoorverbreders voor op de vooras
- Recaro Pole Position kuipstoel
- OMP semi-deep dish stuurtje
- Goodridge stalen remleidingen
- Draagarmrubbers voor & achter
Als dat gedaan is ga ik eens rustig de bestuurdersstoel fixen: het tandwieltje van de rugleuningverstelling is namelijk kapot. Die stoel komt er overigens pas weer in als de auto ooit weg gaat, maar ik wil hem wel goed en werkend hebben. Daarnaast verdienen de velgen een rondje stralen & poedercoaten. Verder is het lipje onder de voorspoiler meegespoten: dat vind ik lelijk. Moet ik ook nog iets aan doen. Last but not least: hij verdient een uitvoerige, professionele poetsbeurt. Het is alleen de vraag hoe ik dat organisatorisch ga regelen.
Als je naar de to-do lijst kijkt zie je ook dat de auto nog láng niet CPZ klaar is, maar goed, met een beetje beleid moet dat wel goed komen :-) Dat kwam het op Papenburg en in en rond Nürburg immers ook!

Qua opties is het geen "Dickschif", maar het past mij precies:
- Schuifdakje
- Geen airco
- Electrisch verstelbaar "Vader" interieur
- AC Schnitzer onderstel
- OMP Carbon veerpootbrug voor
- Supersprint racekatalysatoren met X-pipe
- Zimmermann schijven icm Yellowstuff blokken
- Aftermarket Xenon (benieuwd hoe dat bij de APK gaat, zonder reinigingsinstallatie of hoogte verstelling)
Ondertussen heb ik er de nodige dingen aan laten doen.
- 6 puks sinterplaat koppeling
- Topmounts van een 3,2 ivm camber vooras
- Motorsteunen
- Motorsteun verstevigingsplaatjes subframe
- Kleine beurt (er zat geen Castrol 10w60 op)
- Stuurbekrachtigingsleidinkje
- Oranje knippers rondom
Qua onderhoud ben ik nu dus redelijk bij. De remschijven voor staan nog op nominatielijst om geditched to worden, ik weet alleen nog niet wat ik precies terug ga nemen. Op de e30 had ik ATE Powerdiscs icm Mintex blokken. Dat beviel echt helemaal goed, vooral qua bang per buck. Powerdiscs bestaan niet voor een e36 M3, maar ik lees overal op het net dat originele schijven (al dan niet in 3,2 compound uitvoering) icm vloeistof, staalomvlochten remleidingen en hardere blokken prima werkt. Dat wordt het denk ik. Voorts staat hij soms een beetje te schudden op z'n veren bij het stationair draaien. Dat kan van alles zijn, van een lamda sonde tot de Vanos controller. Gaan we achter komen :-)
Ik heb er ondertussen al twee keer Papenburg mee gedaan, plus een paar rondjes Nordschleife. Op Papenburg viel op dat het sperretje het meest fitte is dat ik tot nu toe heb gehad. Spert echt heel lekker. Op de Nordschleife viel op dat je er lekker meters mee kunt maken en hij dus goed bevalt, maar hij blaast nog niet zo lekker als de e30 dat deed, dus ik heb zo links en rechts wat mods opgelijnd.

Klaar liggen de volgende dingen:
- Intrax RSA onderstel (yum yum yum: ALTIJD al willen hebben!!!)
- Spoorverbreders voor op de vooras
- Recaro Pole Position kuipstoel
- OMP semi-deep dish stuurtje
- Goodridge stalen remleidingen
- Draagarmrubbers voor & achter
Als dat gedaan is ga ik eens rustig de bestuurdersstoel fixen: het tandwieltje van de rugleuningverstelling is namelijk kapot. Die stoel komt er overigens pas weer in als de auto ooit weg gaat, maar ik wil hem wel goed en werkend hebben. Daarnaast verdienen de velgen een rondje stralen & poedercoaten. Verder is het lipje onder de voorspoiler meegespoten: dat vind ik lelijk. Moet ik ook nog iets aan doen. Last but not least: hij verdient een uitvoerige, professionele poetsbeurt. Het is alleen de vraag hoe ik dat organisatorisch ga regelen.
Als je naar de to-do lijst kijkt zie je ook dat de auto nog láng niet CPZ klaar is, maar goed, met een beetje beleid moet dat wel goed komen :-) Dat kwam het op Papenburg en in en rond Nürburg immers ook!
Comment