Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Coberco Vla ///Motorsport GmbH

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Coberco Vla ///Motorsport GmbH

Voor sommigen leek het een stap terug: van een e36 M3 naar een MINI Cooper plus een e30 325i. Deels was dat een praktische overweging: vanwege verhuizing van kantoor moest ik meer kleine eindjes gaan rijden. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de M3 daarvoor te gebruiken. En FaF-GF vond de M3 niet bijster fijn rijden. Maar niet meer naar de Nordschleife, niet meer mee doen aan driftdagen, dat was geen optie. Dus kocht ik er een auto bij. Dat werd een e30 325i. Ik heb daar 2 jaar lang met volle teugen van genoten, maar naar mate de tijd vorderde miste ik de dik van een "dikke motor". De ideale opvolger van mijn e30 zou een andere e30 zijn, met een modernere, grotere motor. Het liefst een V8, maar een M52 of S38 had ook prima gekund. Helaas kon ik telkenmale niets vinden dat aan alle eisen voldeed: netjes opgebouwd, alles in de papieren n nog enigzins betaalbaar. Tijdens een dagelijks surfrondje kwam er "op eens" een alternatief voorbij bij een handelaar in 't Harde, bij Zwolle. Een dakar gele M3 sedan, die 1,5 jaar terug al eens bij Paul Vlasblom had zien staan. Paul was er destijds erg over te spreken. De kleur vond ik toen wat te wild, maar alles went en ik hoef er per slot van rekening nooit representatief mee voor de dag te komen. De auto is bij Paul gekocht door een liefhebber (en D-F lid) en is vervolgens door een in 't Harde gestationeerde soldaat gekocht. De liefhebber schoot onderstaand plaatje...

Qua opties is het geen "Dickschif", maar het past mij precies:
    - Schuifdakje
    - Geen airco
    - Electrisch verstelbaar "Vader" interieur
    - AC Schnitzer onderstel
    - OMP Carbon veerpootbrug voor
    - Supersprint racekatalysatoren met X-pipe
    - Zimmermann schijven icm Yellowstuff blokken
    - Aftermarket Xenon (benieuwd hoe dat bij de APK gaat, zonder reinigingsinstallatie of hoogte verstelling)

Ondertussen heb ik er de nodige dingen aan laten doen.
    - 6 puks sinterplaat koppeling
    - Topmounts van een 3,2 ivm camber vooras
    - Motorsteunen
    - Motorsteun verstevigingsplaatjes subframe
    - Kleine beurt (er zat geen Castrol 10w60 op)
    - Stuurbekrachtigingsleidinkje
    - Oranje knippers rondom

Qua onderhoud ben ik nu dus redelijk bij. De remschijven voor staan nog op nominatielijst om geditched to worden, ik weet alleen nog niet wat ik precies terug ga nemen. Op de e30 had ik ATE Powerdiscs icm Mintex blokken. Dat beviel echt helemaal goed, vooral qua bang per buck. Powerdiscs bestaan niet voor een e36 M3, maar ik lees overal op het net dat originele schijven (al dan niet in 3,2 compound uitvoering) icm vloeistof, staalomvlochten remleidingen en hardere blokken prima werkt. Dat wordt het denk ik. Voorts staat hij soms een beetje te schudden op z'n veren bij het stationair draaien. Dat kan van alles zijn, van een lamda sonde tot de Vanos controller. Gaan we achter komen :-)

Ik heb er ondertussen al twee keer Papenburg mee gedaan, plus een paar rondjes Nordschleife. Op Papenburg viel op dat het sperretje het meest fitte is dat ik tot nu toe heb gehad. Spert echt heel lekker. Op de Nordschleife viel op dat je er lekker meters mee kunt maken en hij dus goed bevalt, maar hij blaast nog niet zo lekker als de e30 dat deed, dus ik heb zo links en rechts wat mods opgelijnd.

Klaar liggen de volgende dingen:
    - Intrax RSA onderstel (yum yum yum: ALTIJD al willen hebben!!!)
    - Spoorverbreders voor op de vooras
    - Recaro Pole Position kuipstoel
    - OMP semi-deep dish stuurtje
    - Goodridge stalen remleidingen
    - Draagarmrubbers voor & achter

Als dat gedaan is ga ik eens rustig de bestuurdersstoel fixen: het tandwieltje van de rugleuningverstelling is namelijk kapot. Die stoel komt er overigens pas weer in als de auto ooit weg gaat, maar ik wil hem wel goed en werkend hebben. Daarnaast verdienen de velgen een rondje stralen & poedercoaten. Verder is het lipje onder de voorspoiler meegespoten: dat vind ik lelijk. Moet ik ook nog iets aan doen. Last but not least: hij verdient een uitvoerige, professionele poetsbeurt. Het is alleen de vraag hoe ik dat organisatorisch ga regelen.

Als je naar de to-do lijst kijkt zie je ook dat de auto nog lng niet CPZ klaar is, maar goed, met een beetje beleid moet dat wel goed komen :-) Dat kwam het op Papenburg en in en rond Nrburg immers ook!
    Hubraum statt Spoiler

Gaaf ding man! Dat geel past goed bij die E36 M3's vind ik.
    Was toch ook de introductiekleur? Zag je in het begin best vaak in elk geval.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mooie car FaF, had hem al live gezien op Papenburg, zal dinsdag a.s. nog beter opetten.
      Lol @ topictitel trouwens.
      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Ha, die FaF;

Ziet er goed uit! Op de een of andere manier draagt de stealthfactor van een vierdeurs exemplaar veel bij aan een M3. Zelfs in de wat minder discrete kleuren....
        Scherven brengen gelul.

Comment

Ik heb het genoegen gehad om een paar (dwarse) rondjes in deze bastaard te mogen sturen. Als E30 verslaafde vallen dan een paar dingen op: veel grip op de achteras, en hij 'waarschuwt' minder duidelijk bij het verbreken van grip, maar buiten dat klopt alles: een erg mooie balans, duidelijke besturing, en alles voelt degelijk/stijf aan. Ik heb het dan uiteraard niet over het openen van het dashboardkastje, maar puur over het rijden. Als driftende E30 man is het ook erg vermakelijk dat je kunt instappen en rijden met 286pk op de achterwielen; een LOI cursus 'temperament op de achterwielen' is niet nodig, remmen, insturen en gas erop, en er wordt precies verteld wat er gaat gebeuren. Het fijne is dat je door de lineaire opbouw van het motorvermogen niet overvallen wordt, en de fijne besturing verteld precies hoe en wat.

De ///M motor in deze auto is een lekker aanvoelend exemplaar, en je merkt gewoon dat er in het verleden veel onderhoud aan is gespendeerd. Vergeet niet dat deze auto al heel wat jaartjes oud is! Goed dat je hem hier en daar nog gaat upgraden FaF, een 'drivers car' was het al, en zo wordt ie alleen nog maar leuker. Echt een fijne auto!
          Last edited by Jeroen; 21-06-09, 16:05.
          ''Thank God for the internet experts''

Comment

Nog gefeliciteerd, lijkt me een superauto om lekker rondjes mee te rijden.

Comment

Wat een schitterende banaan, gefeliciteerd!
              Z3 Coup 2.8, E36 325i Coup, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Dank heren :-) We zijn ondertussen een paar weken verder en de to-do-lijst is weer een stukje korter! Er is de afgelopen dagen in, op en onder gekomen:

- Intrax RS set, inclusief een rondje uitwegen.
                - Recaro Pole Position stoel met verstelbare slede
                - OMP semi deep dish stuurtje
                - Meyle Heavy Duty draagarmrubbers voor & achter
                - Zwevende schijven van een 3,2
                - Gele Pagid blokken
                - Goodridge staalomvlochten remleidingen
                - Ferrodo Racing remvloeistof
                - Frisse viscokoppeling
                - 4x Michelin Pilot Sport 2

Verder zijn er wat kleine dingetjes gedaan: paar lampjes van de dashboard verlichting bijvoorbeeld. Het onderstel bevalt tot nu toe ERG goed. Het is merkbaar stugger dan het Schnitzer setje, zonder meteen te stuiteren. Het is altijd lastig uit te leggen hoe een auto voelt of verandert, maar ik probeer het toch. De carrosserie volgt de wielen nu vl makkelijker en daardoor zit er veel meer rust in de auto. Hij voelt ook lichter aan, omdat de massa makkelijker te controleren is. Er zitten wel relatief zachte veren onder: 85 kg. Misschien dat ik daar nog een keer iets hardere voor kies, maar eerst maar eens rijden. Een dezer dagen wordt hij nog even goed laten uit gelijnd en ik moet een keer met wat sponzen en een emmer sop aan de slag. Daarna ben ik dan denk ik wel klaar voor een rondje Fahrerlehrgang. Ik zal ook nog even een paar foto's schieten van de stoel en het stuur. Staat erg goed en zit nog beter, al zeg ik het zelf.

Op de lange termijn wil ik toch een keer een cross brace onder de voortrein hebben plus de rubbers in de achtertrein allemaal doen. Nu zijn alleen de rubbers aan "de bananen" gedaan. Verder twijfel ik bijna dagelijks of ik er niet een sportpijpje onder laat hangen. Aan de ene kant zou dat het maximale uit de Supersprint voordemper halen, aan de andere kant is hij zo - mits warm - nog enigzins subtiel qua geluidsnivo... Een airbox lonkt ook, maar dat is iets voor tijdens / na de winter, op zijn vroegst.

Al-met-al wordt het zo stukje bij beetje mijn auto :-) En dt was de bedoeling!
                Hubraum statt Spoiler

Comment

Klinkt erg goed. Mooie modificaties. Ik ben zeer benieuwd naar hoe de auto zich nu gedraagd op de Ring/Papenburg. :-)

Comment

Goed bezig man, mooie aanpassingen!

Geluid zou ik er mee oppassen, airbox lijkt leuk, kost veel geld, gedoe met afstellen, zuipt veel meer daarna en rustig rijden is er dan niet meer bij.... Ik vond m nu juist wel oke, donkere brom uit de uitlaat toen ik m op CPZ hoorde.

Past die veerpootbrug in het vooronder met het isolatiemateriaal? Ik had bij mijn 328i het idee dat ik het materiaal plat zou duwen of zou moeten verwijderen omdat het precies om het blok gevormd is....?
                    BMW F30 320i High Executive Sportline 2012 - VW Golf 1.6TDI Bluemotion 2014 - BMW E36 328i Coupe - Honda CBR600F4i 2002 - Honda SH150i 2009

Comment

Zo Tijs, wt een auto zeg, supergaaf, douze points. Dit draadje heb ik even gemist, helemaal. En de modificaties die je toepast zijn minstens zo goed. Krijg er haast jeuk van, erg goed bezig! Fraai hoor.
                      Oliestoken voor het goede doel

Comment

Inderdaad, wie krijgt hier nou gn jeuk van Gijs. Een mooie auto nog mooier gemaakt. Volgens mij zijn er 2 mensen nu heel erg klaar voor de Fahrerlehrgang :-)
                        ''Thank God for the internet experts''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Knot Bekijk bericht
                          Geluid zou ik er mee oppassen, airbox lijkt leuk, kost veel geld, gedoe met afstellen, zuipt veel meer daarna en rustig rijden is er dan niet meer bij.... Ik vond m nu juist wel oke, donkere brom uit de uitlaat toen ik m op CPZ hoorde.
                          Verbruik ligt heel erg aan de chip. Er is nu zeg maar een soort van tweede generatie uit en dat maakt een enorm verschil. Er zijn er nu al een aantal die overstappen van generatie 1 naar generatie 2 en die zijn allemaal erg tevreden. Die Kuh mal richtig fliegen lassen, daar heb ik hem juist voor. En verder heb je dat zelf in de hand, toch?
                          Oorspronkelijk geplaatst door Knot Bekijk bericht
                          Past die veerpootbrug in het vooronder met het isolatiemateriaal? Ik had bij mijn 328i het idee dat ik het materiaal plat zou duwen of zou moeten verwijderen omdat het precies om het blok gevormd is....?
                          Volgens mij past dat gewoon. In Duitsland zit er zelfs TV op: dat zegt bij de vragen die jij stelt zeker wel iets.

@ Gijs & Jeroen: dank :-) Oh ja... Foto's h? Morgen uitlijnen: dan zal ik in ieder geval de stoel even op de foto zetten.
                          Hubraum statt Spoiler

Comment

Deze M3 is bij jou in goede handen FaF, net als al je andere auto's die je hebt gehad. (y)

Comment

Working...
                            X