Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autobianchi Bianchina Panoramica

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Autobianchi Bianchina Panoramica

De traagste auto van gummen verdient een eigen draadje :-)

Zaterdag opgehaald een witte Autobianchi Bianchina Panoramica uit 1967.

Even voor de Fiat 500-noobs: Bianchina’s waren eigenlijk een soort niche-modellen naast de normale Fiat 500. Ze zijn technisch dan ook volkomen identiek aan de 500. Superzeldzaam zijn de Bianchina’s niet: er zijn er, in verschillende carrosserie-varianten, tussen 1957 en 1969 iets van 270.000 van gebouwd. 160.000 daarvan waren Panoramica’s, zoals die van mij. Verder bouwde Autobianchi de 500 Giardiniera, ofwel de stationcar versie van de 500.

Bij een normale 500 staat het motortje rechtop, achterin uiteraard, maar om bij de stationcarversies (Giardiniera en Panoramica dus) een niet te hoog laadvloertje te krijgen, liggen de cilinders horizontaal. Daarvoor moest het onderblok anders zijn, en het is dus niet zomaar een gekanteld blokje. De inhoud is wel hetzelfde (500cc dus) en het vermogen ook (17,5pk).

Auto is netjes, met links en rechts wat al dan niet bijgewerkte plekjes. Voorbumper heeft wat roestputjes, dus moet vervangen worden. Bekleding heeft een paar scheurtjes: een setje voor een 500 kost iets van 160 eur, dus we gaan dat gewoon vernieuwen. En dan die lelijke roestige asbak midden op het dash, dus blank schuren en zwart spuiten. Er zit een streep over de voorruit door een slechte ruitenwisser ooit, zou je er dat nog uit kunnen krijgen? Anders moet er een andere ruit in.

Hoe rijdt dat nou?

Het versnellingsbakje is origineel ongesynchroniseerd - we zijn het allang vergeten, maar zo ongeveer elke huismoeder kon terugschakelen met tussengas vroeger - maar de mijne heeft een gesynchroniseerde (nou ja, 1 niet, 2,3 en 4 wel) bak uit een 126. De remmen zijn onbekrachtigd, maar trap je flink door krijg je de bandjes zo aan het blokkeren. Het stuurt direct, maar zonder veel gevoel. Overigens valt op hoe superdun het stuurtje is. En het hierboven genoemde aantal pk’s duidt het al een beetje aan: het ding is niet bepaald snel...
    Dus: op de snelweg moet je niet zijn. Harder als 95 tellerkilometers ging het niet. En als de weg dan iets stijgt (vanwege een viaduct of zo) dan zak je terug. Verder is de rechtuit stabiliteit ook niet helemaal van deze tijd.
    Maar op binnenwegen komt ie een stuk beter tot zijn recht. De acceleratie is best mee te leven tot een kilometer of 70, dus over allerlei landweggetjes en polderdijkjes is het prima.
    Ook een deel van de rijervaring: mensen in andere auto’s, fietsers en voetgangers kijken je lachend na...

En dan de plaatjes:

Wat een meesterlijk leuk ding! Mocht ik zoiets kunnen betalen, zou ik me d'r ook een grote reis mee ondernemen, puur voor de uitdaging.

Superveel plezier d'rmee!
    '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Ha, die V4;

Ziet er zo te zien zeker erg knap uit. Zag toevallig vrijdag in A'dam nog een 500 Giardiniera staan die bij de damesv de gekende "wat een scheetje/schatje/snoepie/poepie"-reacties opriep. Ik moest toen gelijk aan jouw aanwinst denken; zo'n 500-on-steroÔds is natuurlijk ook leuk, maar dit is toch wel heel wat bijzonderderder. Veel plezier ermee!
      Scherven brengen gelul.

Comment

Gaaf zeg! Ziet er nog heel leuk en netjes uit!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

leuk. Heeft zo'n auto geen koelingsproblemen? De 500 had net voor niets sleuven in de motorkap. Of is deze watergekoeld?
          When men were men

Comment

Luchtgekoeld.
            Er zitten ventilatieroosters in de C-stijlen, de lucht loopt naar beneden via de achterbalk (het stuk onder de 3e deur zeg maar) de motorruimte in. Omdat het blokje laag bij de grond ligt, zal de rijwind ook een verschil maken. Hoop ik...

Comment

Sweet! Echt een super leuk ding.

Moet je snelwegen mijden met zo'n ding of kun je rustig met 100 mee tuffen?

[EDIT] Laat maar... Volgorde is dus: foto's kijken, tekst lezen, reactie tikken. Ik zal mijn leven proberen te beteren :-)
              Hubraum statt Spoiler

Comment

Wat een onwijs gaaf en leuk bakkie! Lijkt er zo op de foto's ook erg goed uit te zien.

Veel plezier ermee, maar dat zal wel lukken, lijkt me zo.

Trouwens, de acceleratie zal best aardig zijn tot de 70km/u, maar je trapt het blokje natuurlijk wel snel af. Wat is de staat van die blokje eigenlijk? En hoe zit het met de onderdelenvoorziening specifiek voor deze motortjes?
                Auto's: veel...

Comment

Gefeliciteerd V4! Erg leuke aanwinst in je collectie.

Laatst voor 't eerst met een oude 500 gereden in die van Daniel. Hij heeft deze net verkocht helaas. Die had nog wel de ongesynchroniseerde bak. Je bent nu dus inderdaad de langzaamste op gummen, maar hij staat officieel nog wel op zijn naam... dat wordt sprinten!

Comment

Dat aftrappen valt nog wel mee hoor, er zit niet zo heel veel verschil tussen halfgas en volgas. Niet grappig bedoeld, maar serieus. Ik vond dat als je halfgas reed de auto niet bijzonder tegenviel qua prestaties (als je alles in perspectief blijft zijn uiteraard).

Comment

Gaaf ding, proficiat! Nog even een Welsh bikinimodel erin en je kunt time trials gaan rijden.
                      Mini Cooper Clubman
                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Wat een ontzettend gaaf autootje

Comment

Red205: het motortje is net uit elkaar geweest, dus het zou er weer even tegen moeten kunnen. Met dat als uitgangspunt, een kilometrage van zeg 2-3000km per jaar en vooral ook een iets meer behoudende rijstijl (vergeleken met die van toen ik 19 was...), zou het voorlopig allemaal geen probleem mogen zijn.
                          Veel motoronderdelen (als cilinderbussen en zuigers) zijn overigens exact gelijk aan de normale 500.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                            Dat aftrappen valt nog wel mee hoor, er zit niet zo heel veel verschil tussen halfgas en volgas. Niet grappig bedoeld, maar serieus. Ik vond dat als je halfgas reed de auto niet bijzonder tegenviel qua prestaties (als je alles in perspectief blijft zijn uiteraard).
                            Nou, als voormalig bezitter van 2 Fiats 126 kan ik melden dat dat aftrappen niet meevalt. Althans als je de autootjes wat serieuzer gaat gebruiken (dus idd snelweg e.d.). Als je op je gemakje gaat toeren met zo'n autootje kun je er meer rekening mee houden. Maar bij normaal gebruik gaat zo'n blokje echt niet langer dan 70 a 80kkm mee. Maar wat V4 al zegt, de leeftijd van de bestuurder speelt ook een rol ;-)

Comment

Grappig, dat is mijn ervaringscijfer met de 126jes ook. Dat je de kleppen niet meer verder kon stellen was een eerste signaal. Blokje scoren bij de sloop en na 3 van die blokjes gaar getrapt te hebben daar weer 1 'vers' exemplaar van bouwen :- )
                              Een nieuw 650cc blok, passend in een gewone 500 dus, komt nu op 850 euro, zag ik ergens. Een reserve blokje bouwen (600 of 650 cc dan wel) zou misschien nog wel eens een leuk projectje kunnen zijn.

Comment

Leuke van die 2-cilindertjes is dat je zo'n blokje bij wijze van spreken alleen kunt tillen. Dus dat maakt ze lekker handzaam. Bij mijn ouders heeft ook nog jaren zo'n blokje in de kelder gestaan, met het idee er een keermee te gaan knutselen. Uiteindelijk is ie toch maar weggegooid ;-)

Comment

Die had je dan beter aan Harry kunnen geven, die zocht zo'n blokje om te leren sleutelen.

Comment

PRACHTIG ding! ;-)

Comment

Van de week zo wat binnendoor ritjes ermee gedaan. Ding houdt zich prima. Alles doet het, nou ja, voor zover het er op en aan zit.

Opvallend: de Eend voelt ineens zowaar krachtig aan, vergeleken met de Bianchina, alles is relatief...

Even wat vergelijkende cijfers

Acceleratiecijfers komen van tests in AK (Fiat 500, 1974, 18pk, maar 75kg lichter) en AV (1982).

Oja, bij het bekijken van het kentekenbewijs viel me nog op dat het wagentje staat geregistreerd als PanoraNica in plaats van het correcte PanoraMica. Tikfoutje van RDW bij de import uit ItaliŽ destijds in 1995 waarschijnlijk...

Comment

Leuk ding Ed!

Comment

Working...
                                        X