Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opel Manta 1.9 SR 1971

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Opel Manta 1.9 SR 1971

Ik dacht dat ik op gummen 2.0 al eens een draadje gemaakt had over mijn Opel Manta maar dat was kennelijk niet het geval.

In 2004 gekocht ergens in Brabant om in 2005 de SLS te kunnen rijden (lang verhaal kort). Daarna met weinig problemen 4 jaar historische rallies mee gereden. Tijdens een toerrit in het pinksterweekend van dit jaar bleken serieuze motorische problemen: vreemde geluiden en een zeer bovenmatig oliegebruik.

Vanochtend heb ik na de revisie de auto weer opgehaald en het rijdt toch wel veel beter als ooit.

Super dat hij 't weer goed doet Ruud! Moet je hem nu opnieuw inrijden?

Zelf vind ik dit nog steeds een prachtige (rally)auto. Zal even wat foto's plaatsen.

Comment

http://picasaweb.google.com/dennisdrenthe/Rotarally2006

http://picasaweb.google.com/dennisdrenthe/Rotarally2007

http://picasaweb.google.com/dennisdr...nEmmeloord2007

En voor de liefhebbers van Ruud's geel-zwarte rallymonsters ook nog even de Ascona tijdens de Rotarally 2008: http://picasaweb.google.com/dennisdr...Rotarally2008#

Comment

Last edited by Dennis Cavallino; 10-09-09, 10:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
          Super dat hij 't weer goed doet Ruud! Moet je hem nu opnieuw inrijden?
          ja, dat wel.
          Eerst een kleine duizend kilometer rustig doen, dan kop natrekken, en dan kan er weer geknald worden.

Ik kan wel merken dat deze motor een stuk gretiger is dan de vorige, het voelt ook veel frisser en nieuw aan. Waarschijnlijk was de oude motor vanaf het begin al wat verder heen dan ik dacht.
          Toch knap dat die motor het die vier jaar volgehouden heeft, echt zachtzinnig ben ik er niet mee omgegaan.

Comment

dit is wel een van de favoriete foto's:

Comment

Mooi zo!!!!!! Gaan met die banaan.

Comment

Goed zo, mooi dat ie weer up and running is, want wie heeft er nou geen leuke herinneringen aan die gele Manta... :-)

Comment

Ruud,

Wat een mooi hok, ik heb er zelf ook 2 gehad.
                  Je ziet ze veels te weinig, stiekem zou ik er ook wel weer eentje willen :-)

S.

Comment

Mooi Ruud dat die weer fris is !
                    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Gisteren de eerste 100 kilometer erop gezet, toerritje door de directe omgeving. Gewoon alle smalle paadjes in de buurt ontdekken, en die zijn er meer dan ik dacht.

Vandaag nog een keer een dikke 100 km gereden, nu wat verder weg. Via Gouda, Haastrecht Oudewater richting Utrecht en dan ten noorden van de A12 via Woerden en Bodegraven weer terug naar Z'meer.

Volgende week zaterdag gaan we Glasstadrally rijden (zie www.gccr.nl).
                      Dat is qua rally-rijden niet veel inspannends, maar in de huidige situatie net een mooi ritje om rustig kilometers te maken.
                      En de navi is mijn zoon Christiaan. Hij wordt wel geweldig in het diepe gegooid, want meer dan bol-pijl heeft ie nog nooit gedaan, maar hij wil het zelf zo graag.

Afgelopen dagen steeds een tafelrit van dat Belgische forum gehaald (bedankt Ton voor de tip een tijdje terug) en steeds samen bekeken.
                      Dat gaat niet verkeerd voor een manneke van 10 jaar oud, hij lijkt het te begrijpen.
                      Daarom vandaag maar eens de kaarten van de beroemde gummen-kaartleescursus op gezocht om hem een beetje het gevoel te geven hoe een kaart er uitziet tijdens een ritje/rally.
                      Oude rally-roadbooks werken niet echt om te oefenen want alles is al ingetekend. Ik ben benieuwd hoe we het zaterdag gaan beleven.

Comment

Cool dat ie het steeds gaver gaat vinden. Het lijkt mij super als vader-zoon hobby, je ziet ook wel vaak van zulke equipes.

Bij mij in de buurt zijn ook prachtige weggetjes Ruud. En is de gummen kaartleescursus niet op tafel te doen? In de keuken in de kas ligt niets bruikbaars tussen de roadbooks?

Comment

Mooi om te lezen dat de auto weer lekker rijdt! Blijft idd een gave verschijning, zo'n knalgele A Manta.

Heeft de revisieboer de motor ook weer netjes ingebouwd voor je?
                          Auto's: veel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                            Heeft de revisieboer de motor ook weer netjes ingebouwd voor je?
                            hier staat dat verhaal:
                            http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=2988

Comment

Aha, duidelijk verhaal dus. Extra mooi dan dat het toch nog goed lijkt te hebben uitgepakt. Je bent met zulk soort zaken altijd zo ontzettend aan de goden overgeleverd. En er lopen ook zoveel prutsers rond in die (de) wereld...
                              Auto's: veel...

Comment

Ruud, kun je de Manta qua gevoel nu meer vergelijken met de Ascona, of zit daar nog een groot verschil tussen?

De Manta was nooit echt langzaam, maar je leek koppel te missen onderin om bijv tractie te doorbreken van de achterbandjes op lage toeren (een beetje zoals ik een 1802 vond rijden itt een 2002). Ik dacht dat dat met de bouw van 't blok te maken had, maar kennelijk hebben ze nu dus iets gevonden en opgelost wat structureel niet klopte.

Comment

Nee Dennis, dat kun je nog niet vergelijken.

Ik vond vroeger de Manta niet heel snel, zeker als ik in de 2 liter B-Ascona stapte, die leek veel vlotter. Dat verschil is nu weg, de B voelt nu niet sneller meer aan.

Echt goed vergelijken is nog moeilijk, ben nog niet losgegaan, maar inderdaad nu duidelijk meer koppel onderin. Oude blok was duidelijk ver heen dus, met aardig wat mechanisch (bij)geluid.

Tractie doorbreken (zoals met het groene hok heel soepel gaat) dat lukte niet echt met het oude blok.

Comment

Vandeweek (na 850 km inrijden) is de kop nagetrokken, olie ververst en is de carterplaat er weer ondergegaan.

Om wat meer koeling voor de motor (vooral de olie) te creeren zijn in de carterplaat (die standaard onder de Manta hoort) wat extra sleuven en gaten gemaakt.

Eerst volgende serieuze rit is de DHRC-rallyhappening in december.
                                    Ik ben benieuwd...

Comment

Ruud

Heb jij een olietemperatuurmeter in de Manta?

Comment

ja, aftermarket inbouw.

Ik twijfel wel of die wel de juiste waarden aangeeft maar ja hoe controleer je dat.

Comment

Met een losse thermometer.

sensor van je inbouwunit in een bak olie hangen en tegelijkertijd met de andere thermometer controleren..
                                          Veritatis simplex oratio est

Comment

http://shop.conrad.nl/verlichting-in...ek/121310.html

Comment

Dat is op zich inderdaad een oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb.
                                              Alleen wil ik dan ook weten of dat tussen 100 en 120 graden ook zo is.
                                              Zal wel een uitdaging worden om dat ook veilig uit te proberen.
                                              Last edited by Ruud; 18-10-09, 17:44.

Comment

frituurpan van 25 Euro aanschaffen Ruud.. ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                  frituurpan van 25 Euro aanschaffen Ruud.. ;-)
                                                  <bladert door de reclamefolders van LIDL en ALDI>

Comment

Hoeft niet eens in een bak olie. Je kunt ook een pannetje met koelvloeistof op het fornuis zetten - dat kookt geloof ik pas bij 120 of 130 graden - en daarin meten.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ach, kroketten bakken onder de Manta was toch leuker geweest.. ;-)

Comment

Pannetje olie in de magnetron zetten, hete luchtstand 130 graden ?

Na gebruik magnetron kado doen aan de kringloopwinkel.

Comment

Wat voor olie (merk + visco) gebruik jij in de CIH's Ruud?

Gisteren mee gereden bij Rally for Kids op zandvoort. Heb sins zaterdag andere olie in de B zitten en dat presteerd merkbaar beter. Blok tikt niet meer (klepstoters?) en pakt veel beter op. Wat me wel opviel is dat de motorolie marginaal (=10 grd) warmer word dan anders. Maar ook onder die omstandigheden blijft alles beter presteren dan voorheen.....

grt, paulvh
                                                          paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paulvh Bekijk bericht
                                                            Wat voor olie (merk + visco) gebruik jij in de CIH's Ruud?
                                                            Mobil Super S 10 W 40

Comment

Castrol Edge 10W60

en vast nog wat letters of aanduidingen. was positief verrast !

kost wat maar dan heb je ook wat ;-)
                                                              paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

10W60 van Agip gooi ik in de Alfa Romeo. Met 17,50 per liter - en het verbruik van die Alfa - echter wel vloeibaar goud.
                                                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Working...
                                                                X