Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

e39 530d Touring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• e39 530d Touring

Een jaar lang heb ik met een big smile in mijn e39 540 touring gereden. Woon-werk per trein was ik echter zo beu (doordat het o.a. tijdrovend is) dat ik heb besloten dat weer per auto te gaan doen. Afgelopen jaar 20.000 privé-km gemaakt met de 540. Als ik het woon-werk daarbij optel kom ik komend jaar op ca. 40.000 km uit. Wat veel voor de 4.4 V8 op benzine dus heb ik die verkocht.

Vervolgens de zoektocht naar een opvolger gestart. Ik heb proef gereden in een e46 330d touring, maar dat vond ik het niet. Daarbij schoten me de tranen in de ogen toen ik het kleine kofferbakje zag Dat was best wel een tegenvaller en zodoende toch mijn zinnen weer op een e39 5-serie gezet. Gezocht en gevonden

Wat specs:
    - 530D uit juni 2002 met 227.000 op de klok
    - 193 pk en 410 NM
    - 5 bak automaat
    - Xenon
    - navigatie op groot 16:9-scherm
    - DSP versterker met top-hifi-speakers, versterker en sub
    - vol leren sportintieur
    - 19" originele Alpina velgen (met 275 breed achter)
    - verlaagd
    - M-stuur
    - blackline
    - glazen elektrisch schuif-kanteldak
    - ingebouwde telefoon
    - parkeersensoren voor en achter
    - aut. dimmende binnenspiegel
    - M-spiegels
    - afneembare trekhaak
    - privacy glas achter

Wagen rijdt prima, voldeed aan mijn eisen, onderhoudshistorie erbij dus de knoop maar doorgehakt en hem gekocht. In zijn huidige look vind ik hem wat aso/pooier-achtig De combinatie van 19", verlaagd en te donkere achterramen zal het hem doen. De ramen zijn professionlee gefolied (dus zonder bubbels) dus dat is er makkelijk af te halen. De originele Alpina's zonder een enkel krasje leveren ook nog een fortuin op dus wellicht dat ik die nog eens verruil voor wat anders...

Uiteraard heb ik nog een to-do-lijstje:
    - Ipod-aansturing maken met bediening op originele navi
    - setje wintervelgen + banden
    - chippie?? --> 225 PK en 510 NM --> iemand nog tips?
    - dieselpijpje vervangen voor wat rechts

Ik ga de wagen donderdag pas ophalen, maar hierbij al wat foto's die ik zaterdag heb gemaakt:

Last edited by Pakkie; 26-09-09, 14:21.

Mooi ding toch! De wielen zijn fraai, maar voor een diesel misschien ietsje "te" inderdaad.

Maar geen straf hoor, als daily driver! Proficiat!
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Ha, die Pakkie;

Ziet er netjes uit. Misschien wil Iep een dealtje sluiten om van wielen te ruilen? ;-)
      Ik weet niet of het kwaad kan om er Croky in te gooien bij deze kilometers, maar ik zou het toch houden bij spul van een tuner van enige naam. Hartge heeft wel spullen voor oudere BMW's maar levert daar geen motortuning meer voor. AC Schnitzer wel.
      Scherven brengen gelul.

Comment

Prachtig ding, echt waar!

Ik zou 'm lekker zo laten trouwens. Dus met deze velgen, folie en verlaging. Kan deze bak meer dan prima hebben. Chipje zou ik persoonlijke bij zulke km-standen niet doen. Je weet het nooit... Wel even een leuker pijpje inderdaad, that's all
        Aprilia RSV Mille '01

Comment

Zo dat ziet er fraai uit Pakkie, gefeliciteerd iig.
          Velgen houden joh....skitterend!

En wat betreft dat chippen, lees anders ff dit.
          Opgedoken uit de diepste en donkerste kelders van Gummen:-)

http://web.archive.org/web/200301050...asp?art_id=152
          2 x ouwe premium meuk
          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Gefeliciteerd, lijkt me een fantastische auto!

Maar je hebt gelijk, hij belandt door die mods net buiten de grenzen van de goede smaak... folie d'r af en OEM wielen d'r op.
            Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Chippen zou ik niet doen. De automaat gaat er gewoon altijd, vaak vroeger dan later, van kapot. Daarbij: vermogen went gauw, dus je hebt er maar even écht lol van IMHO.

Verder he-le-maal top. Ik zou gewoon blijven rollin' on 19s. Je kunt ze altijd nog ditchen als 't rubber op is.
              Hubraum statt Spoiler

Comment

Ha, die Pakkie;

Zit er eigenlijk een beetje fatsoenlijk rubber om die Alpina's?
                Scherven brengen gelul.

Comment

Prachtige bak en ik zou die velgen dr lekker onder laten zitten. Staan gewoon goed. Folie is wel weer fout dan inderdaad.
                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Tja,

Mbt die 19"-ers heb je denk ik twee groeperingen. De ene groep vind het helemaal top en dik staan, de anderen zijn de originaliteitfreaks en dan hoort zoiets natuurlijk niet. Voorlopig blijf ik er op doorhobbelen. Rubber voor is prima, maar achter houdt niet over, maar dat is uiteraard in de prijsonderhandeling meegenomen.

Dat chip-artikel was ik ook al ergens tegengekomen tijdens het googlen naar chip + 530d Zag de rode touring en wist toen direct dat het de jouwe was, want die had je toen net gepost. Twijfel ook nog mbt chippen idd. En de bak gaat toch wel een keer kapot bij de e39.. daar kun je donder op zeggen. Hetzelfde geldt voor de turbo, maar die is 20k geleden al vervangen.

Mbt pijpje: weet niet of ik zit te wachten op roet op mijn kont. Verders schijnt het de-activeren van de EGR-klep het roeten te verminderen, maar daar weet ik het fijne ook nog niet van. Ben geen dieselman tot op heden....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rossi Bekijk bericht
                      Prachtig ding, echt waar!

Ik zou 'm lekker zo laten trouwens. Dus met deze velgen, folie en verlaging. Kan deze bak meer dan prima hebben. Chipje zou ik persoonlijke bij zulke km-standen niet doen. Je weet het nooit... Wel even een leuker pijpje inderdaad, that's all
                      Eens. Velgen staan prima zo zonder ordinair te worden. Door dat grijs ziet de 530d er trouwens wat frisser uit dan de 540i op een of andere manier. Mooie bak.
                      2019 Volvo V60 T6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pakkie Bekijk bericht
                        Verders schijnt het de-activeren van de EGR-klep het roeten te verminderen, maar daar weet ik het fijne ook nog niet van. Ben geen dieselman tot op heden....
                        Het schoonmaken van de EGR-handel scheelt in ieder geval ook een stuk. Na twee ton is dat ding hoogstwaarschijnlijk ernstig vervuild. Ik heb 'm net bij mijn auto aangepakt en het is verschil is merk- en zichtbaar bij het acceleren.
                        Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

mooie 530d. wielen idd eraf en folie ook. die pijp moet je laten zitten dat hoort bij een bmw diesel uit die tijd.
                          Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

"wielen eraf", stelletje idioten.....jullie hebben geen smaak.:-)

En waarom moet dat toch altijd origineel, zijn toch originele Alpina velgen niks mis mee toch.....'t zal gewoon wel weer de kift zijn :-))))
                            2 x ouwe premium meuk

Comment

Mooi ding zo in het zilvergrijs.
                              Wielen zijn net iets te, ik heb het niet zo op die grote jetsers, maar die folie zou ik lekker laten zitten.

Ik had de laatste twee stationcars ( van een niet nader te noemen merk, 1x zilvergrijs en 1x donkergrijs) ook folie op de zijramen en vond het juist wel chique staan. En het was nog praktisch ook, en was ook nog een tintje donkerder dan deze.
                              Last edited by Ruud; 14-09-09, 21:50.

Comment

Mooie wagen, man! Die wielen zijn gewoon top. Origineel is leuk, maar 19" Alpina is natuurlijk veel leuker!

Comment

Dank je Ralf, dank je -)
                                  2 x ouwe premium meuk

Comment

LOL trouwens weer om de diversiteit van de reacties.
                                    Hier gaan we natuurlijk nooit uitkomen.

Wel/Geen Alpina
                                    Wel/Geen Raamfolie
                                    Wel/Geen Originele uitlaat

Kunnen we nou niet potverdikkie eens 1 keertje eensgezind zijn?

:-)))
                                    2 x ouwe premium meuk

Comment

Ja hoor, gewoon mijn advies volgen:

Wel Alpina's
                                      Geen raamfolie
                                      Dieselpijp laten zitten.

Pakkie, gefeliciteerd!
                                      ''Thank God for the internet experts''

Comment

Alpinas zijn prachtige velgen. Stijlvol, klassiek met al die dunne spaken zelfs.

EGR ; op de VAG fora zweert zowat iedereen erbij om een plaatje in de retourleiding te plaatsen zodat ie netjes dicht is en blijft. Zie http://wiki.tdiclub.nl/EGR en daar is 't zo'n plaatje: http://img160.imageshack.us/img160/3675/egrmw0.jpg

De vlinderklep van de EGR(klep) wordt ook vaak vies en sluit dan soms niet goed met als gevolg dat je vermogenverlies hebt en (dus) niet optimaal verbrandt met vaak extra uitstoot van rommel als gevolg. Het is dus milieuvriendelijk om de zaak dan maar 'af te doppen'.

De reden om 't te doen is wel te zien aan die enorm vervuilde spruitstukken.

Of dit ook zo 123 opgaat voor BMWs kan ik niet zeggen (maar een blik in een bmw-diesel-forum zal snel verhelding opleveren).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                          Ja hoor, gewoon mijn advies volgen:

Wel Alpina's
                                          Geen raamfolie
                                          Dieselpijp laten zitten.

Pakkie, gefeliciteerd!
                                          +1
                                          Ik heb een rechte pijp op mijn diesel gezet en de roet die op de achterkant blijft hangen is werkelijk niet normaal.
                                          BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

+1

Dik ding hoor, gefeliciteerd!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                              +1
                                              Ik heb een rechte pijp op mijn diesel gezet en de roet die op de achterkant blijft hangen is werkelijk niet normaal.
                                              Op nbring.nl waarschuwde iemand me daar ook al voor dus denk dat ik dat rechte pijpje maar mooi achterwege laat. Heb geen zin in een roet-achterkant...

Comment

Hele knappe wagen hoor! En ik zou alleen de folie eraf slopen, verder is ie gewoon af..., de velgen staan prima, en die zou ik er alleen afslopen en vervangen voor 18" als ie daardoor te stug zou rijden.

Die kromme pijp moet je laten zitten, tenzij je een zwarte achterkant wil inderdaad...
                                                "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

OK, iedereen heeft z'n mening gegeven...zeg het maar Pakkie, wat gaan we doen? :-)
                                                  2 x ouwe premium meuk

Comment

Mooie auto! Op wat details verschillen we van smaak, denk ik. Maar dat is in dit geval mijn probleem. Veel plezier ermee!
                                                    You know that reality is immaterial

Comment

Wat ik ga doen?

Dat ding donderdag ophalen en vervolgens rijden en wennen aan de look.

- Velgen: de Alpina's blijven er in ieder geval tot de winter onder. Dan komt er uiteraard een ander setje velgen met winterbanden onder. Searching daarvoor is al begonnen
                                                      - Folie: wellicht even wennen. Mocht het niet wennen dan trek ik dat spul eraf
                                                      - Uitlaat: blijft krom want wil geen zwarte achterkant
                                                      - Chippie: nog maar eens even over denken want met name de bak krijgt het dan wel wat zwaarder te verduren en dat zijn toch al niet de sterkste.....

Eerste wat ik maar eens ga doen is een Ipod-aansturing van Intravee erin knutselen. Verder maar eens bedenken hoe het geluid wat beter kan, want dat hifi-systeem met 10 speakers, versterker en sub lijkt aardig, maar fatsoenlijk geluid komt er niet uit. Wil geen boomcar, maar gewoon mooi geluid en bv de bas is nu heel ver te zoeken. Op het Duitse e39-forum al leuke dingen gezien

Waarom is er trouwens geen NL e39-forum????

Comment

Spiegels. Je vergeet de spiegels.

Comment

Ha, die Pakkie;

Oorspronkelijk geplaatst door Pakkie Bekijk bericht
                                                          Waarom is er trouwens geen NL e39-forum????
                                                          Dat is er wel; een subforumpje op makrokranen.nl....
                                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                                            Spiegels. Je vergeet de spiegels.
                                                            Ik heb nog niemand over de spiegels gehoord dus die laat ik mooi zitten. Personlijk vind ik die spiegels de wagen wat moderner maken. Zeker als je hem naast de 540 ziet staan dan lijken de originele echt van die ouderwetse flaporen.

En ja, kom maar kom maar....... M-spiegels pas niet bij Alpina-velgen natuurlijk.

Heb nog niemand over de verlaging gehoord trouwens. Vraag me af hoe dat eruit ziet als ik er 16" winterspul onder gooi......

Het is dat ik niet zo thuis ben op IT-forum-gebied, maar als ik zo de diverse fora afstruin zijn er stiekem wel aardig wat e39-liefhebbers dus een eigen forum zou best wel eens bestaansrecht kunnen hebben.....

Comment

Om die verlaging te rechtvaardigen kun je in Der Heimat prima stickers krijgen, hoor...

Daar staat auto verlagen hoger op de mensenrechtenagenda dan stromend water en onderwijs...

Comment

Ha, die Pakkie;

Ik ben zelf niet zo van het aftermarket verlagen (mijn Vijf heeft het M-sport onderstel en dat is maar 15mm naar beneden), maar ik vind die van jou best nog wel te doen. Ik denk zelfs dat de Alpina's er beter door uitkomen; met meer lucht in de wielkasten lijkt de boel visueel bekeken op het oog en optisch qua plaatje om te zien vast een stuk minder in balans.
                                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                                X