Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW E36 M3 sedan

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BMW E36 M3 sedan

Na een periode van 7 jaar E30's rijden (en glijden) ging ik verlangen naar iets anders. Eigenlijk deed ik dat al een hele tijd; het luxeprobleem van steeds beter leren sturen, maar een auto die niet met je meegroeit. 170pk op de achterwielen is op nat wegdek nog steeds heel leuk, maar kent voor het overige zijn beperkingen. De 325i is dus verkocht, ook al blijven er voor mij weinig auto's fijner dan een 325i.

De E36 M3 is dan een logische opvolger, 286 pk, en bang for the bucks die je bij geen andere auto vindt. Zoals in een ander draadje al verklapt, is de auto een bekende:

Dakar geel is de auto, en 1,5 jaar terug stond hij al eens voor mijn neus te koop, echter, toen vond ik de auto iets te extreem als enige auto. Tegenwoordig staat de Golf TDI klaar voor het dagelijkse gebruik, en is dat geen probleem meer. Het mooie van deze M3 is dat hij niet meer standaard is, maar 'op smaak' is gebracht, met een Intrax RSA onderstel, 6 puks sinterplaat koppeling, 3,2 remschijven met stalen remleidingen, extram camber op de vooras en nog veel meer. Mijn kuipje komt er in, en een deep dish stuur is al gemonteerd voor het betere stuurwerk.

Op dit moment heeft de auto nogal veel grip. Dit is te wijten aan het Intrax onderstel, en de pijn zit hem vooral achter. Ik wil graag een auto die erg overstuurd is, (net als de E30) en ik hoop dit op te lossen met een set verstelbare stabi's, en op termijn een rolkooi. Dit geeft naast veiligheid een veel stijvere auto, en je hebt de mogelijkheid om de achterzijde wat 'harder' te maken. Daar wordt de M3 hopenlijk wat speelser van. Maar allereerst moet ik hem maar eens kijken hoe het een en ander me gaat bevallen. Morgen wordt ie opgehaald!
    ''Thank God for the internet experts''

Damn! Gaaf :-)

Ik heb helemaal gemist dat de E30 te koop stond...

Comment

Proficiat Jeroen, mooi ding!
      Oliestoken voor het goede doel

Comment

Dat wordt even wennen, Jeroen niet meer in een E30! :-)

Maar wel gaaf hoor, met jou achter het stuur zal dit ook wel prima dwars gaan ;-)

Comment

Een soort herhaling van de DJG 320 sedan Gijs, maar dan in een ander jasje :-)

Oops, de 325i heeft niet ook te koop gestaan, overigens staat ie nu wel weer te koop op www.driftking.nl. De advertentie klopt overigens niet, je krijgt dan een andere auto. Maar daar is de auto dus naar toe gegaan. Einde van een tijdperk, dat wel!

Jurgen, dwars gaan wel, maar een rondje ring zal echt even wennen zijn.
          Last edited by Jeroen; 24-10-09, 11:54.

Comment

Meen ergens gelezen te hebben dat je na de laatste keer Papenburg wat probleempjes had met de E30. Is dat ook een reden dat je de E30 weg deed, of kwam het toevallig zo uit dat FaF de M3 aanbood?

Oh ja, weet je toevallig wat Vlasblom voor je oude E30 vraagt?

Comment

Van de verkoop van FaF naar mij was al langer sprake, maar wat de doorslag gaf, was dat er schade aan de E30 zat, in combinatie met een ander defect. Ik ben van de zomer aangereden, waarbij het linker achterscherm geraakt is. Geen grote schade, en ik krijg het ook netjes uitgekeerd (als het goed is, ik wacht nog op mijn centen, want de tegenpartij is een Zwitser, en dat duurt lang)
              Het andere defekt was een sperdifferentieel wat op Papenburg kapot ging. Om de auto weer rijdend in Nederland te krijgen (met vers gemonteerd open differentieel) was ik uiteindelijk 400 euro verder, maar opnieuw een sper monteren is al gauw weer 500 euro.
              En zo ga je dan afwegen. Een E36 M3 wilde ik al heel lang, en dit was het juiste moment er voor. Ik heb geen idee wat Paul er nu voor vraagt. Kwestie van bellen, denk ik.

Comment

Leuk dat de gele banaan in de familie blijft. Succes en hou em heel. "Zo zou FaF 't ook gewild hebben"

Comment

Jeroen, ik hoop dat je er ontzettend veel plezier mee gaat hebben, maar dat komt wel goed.

Het Intrax (RS trouwens, geen RSA) onderstel genereert inderdaad heel veel grip, maar de grip op de kont komt voor een groot deel ook op conto van Michelin Pilot Sport 2s. Deze foto is gemaakt met de Fulda's er nog op en toen ging ie als een dolle:

Hij wil dus prima skuun :-) Maar goed, stabi's waren ook next on my list, gevolgd door een 3,64 overbrenging in 't diff. Gevolgd door een airbox. En dan moeten er nog een keer Schrick stokken in. En een Eisenmann einddemper. Oh, en de carterpan van een 3,2 met een dubbele "oil pickup" voor de oliepomp. En... En... En... :-)

Ik zal hem soms misschien een beetje missen, maar gelukkig gaat de nieuwe eigenaar er ook véél schik mee hebben. En da's zeker fijn om te weten!
                  Hubraum statt Spoiler

Comment

Tijs, dat was ik nog vergeten toe te voegen in mijn vorige post, de banden maken uiteraard een belangrijk verschil. Voor mij geen Pilot Sports achter, maar graag iets wat minder grip genereert, ik denk dat dat de auto nog leuker maakt. Zitten die Pilot sports er nog onder eigenlijk?

Comment

He Jeroen, wat leuk voor je kerel! Toevallig heeft FaF me er op de vorige Papenburg er een stukje mee laten rijden. Echt een goed exemplaar. Heel veel plezier ermee!

Dick
                      www.movit-nederland.nl
                      www.driftdagen.nl

Comment

Jazeker zitten die er nog onder. Daarnaast krijg je de voorbanden die erop de foto hierboven opzaten los bij. Als je die achterop zet gaat ie al weer vele malen makkelijker :-)
                        Hubraum statt Spoiler

Comment

Potver, ik schreef het al in het draadje van FaF, kan niet wachten op de 1e driftdag om je te zien schuiven met die M3, gave kar man !
                          "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                          BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Ach, zolang 'ie maar niet naar Jasper gaat, komt het wel goed ;-)

Veel plezier ermee.
                            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Leuk om de reacties te lezen, mannen! Nog 1 nachtje slapen. Het ophalen wordt nog een avontuur, maar daar over later wellicht meer.

Comment

Altijd leuk, auto's die van gummer naar gummer schuiven om te gummen.
                                Gefeliciteerd!
                                En toch maar een wegenwacht abbo? :-) 400 euro man, wat een geld... Daar kun je heel wat jaartjes lidmaatschap voor hebben..

Comment

Dank je Lennart. Het probleem van de Wegenwacht is dat ze standaard geen E30 differentieels in de kofferbak van de Tourans hebben liggen. Dáár zouden ze eens wat aan moeten doen :-) Oftewel, die 400 euro was inclusief een gebruikt diff, en de montage er van. Lid worden van de ANWB, dat ga ik wel doen, maar dat is omdat ik dit jaar op wintersport in Frankrijk ga met de Golf :-)

Comment

LOLJohn lees je mee?
                                    Okay, ik dacht dat het de kosten van het afslepen/repatriëren waren.

Comment

zo zo die zit nog netjes in lak zeg lijkt wel een nieuwe

mooie wagen hoor , veel plezier ermee
                                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Hee jeroen, Heb dit allemaal gemist. Mooie wagen, eindelijk een M . Ga je heel veel lol aan beleven!

Jammer van de probleempjes aan de e30. Dat van de aanrijding was me ook ontgaan.

Iig Gefeliciteerd!

Comment

Tja, vergeleken met de bescheiden, symphatieke 325i, is deze knalgele M3 natuurlijk wel een pillenvretende sportschoolbezoeker in trainingspak, mét petje en gouden ketting, dus het doet me deugd dat jij hem toch mooi vindt, Motroosje ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                            Tja, vergeleken met de bescheiden, symphatieke 325i, is deze knalgele M3 natuurlijk wel een pillenvretende sportschoolbezoeker in trainingspak, mét petje en gouden ketting, dus het doet me deugd dat jij hem toch mooi vindt, Motroosje ;-)
                                            ja wacht even , kanariegeel is mn kleur ook niet, combineert wel goed met het zwart btw
                                            wat de auto mooi maakt is zn prachtige smetteloze staat zonder pompeuze meuk erop ,zelfs oranje knippers ;-)
                                            en je kunt zien dat de eigenaar zuinig op zn spullen is geweest
                                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Ik vind hem zo in het geel prachtig!
                                              Maargoed ik heb dan ook een witte E91 met matzwarte wielen :-)
                                              Bovendien vind ik een sedan mooier als een coupe!

Comment

Klopt, die oranje knippers zijn er ook heel bewust weer terug op gezet, gewoon omdat ze toen ook zo geleverd zijn. En geel is mijn kleur ook niet, maar het geeft de auto wel karakter, en dat is wel weer erg leuk.

@ Erwin, ik vind de sedan ook mooier, ontzettend stealth, al doet de kleur daar weer wat aan af ;-) Ik heb je van de week trouwens nog zien rijden in de E90. Wit met zwarte wielen, kon niet missen.

Comment

Arnhem is een gele sedan armer, De Betuwe is een gele sedan rijker :-) Benieuwd naar de eerste rit. Dat was op zeker een bijzondere :-)
                                                  Last edited by FreudeamFahren; 25-10-09, 19:09.
                                                  Hubraum statt Spoiler

Comment

Jeroen waar zag je mij rijden??
                                                    Heb hem vd.week erg weinig gebruikt dus wel benieuwd :-)

Comment

Erwin, ergens in de omgeving van Druten.

De 1e rit is achter de rug, en ja, dat was een bijzondere. We moesten namelijk eerst een ruit in gooien van de M3 alvorens we hem konden starten :-) Dat zit zo: toen FaF op een zondagmiddag eens fijn een stukje wilde rijden, was de accu van de M3 leeg. Op zich geen probleem, ware het niet dat de auto alleen ontgrendeld kon worden met de afstandsbediening van het alarm. De M3 heeft geen deursloten, dus openen met de sleutel was ook geen optie.
                                                      Toen ik de M3 kocht, wist ik dit. Er waren 2 manieren om de M3 weer open te krijgen. De eerste, een extra sleutel bestellen, werkte niet, omdat de sleutel domweg niet paste. De 2e manier hebben we vandaag toegepast als volgt:

1. Lifehammer kopen
                                                      2. ruit van het achterportier inslaan.
                                                      3. voorportier openen, en daarna de motorkap
                                                      4. Accubooster aansluiten, en starten!
                                                      5. vergeet niet de achterruit dicht te plakken met een vuilniszak, anders wordt het zo koud onderweg :-)

Eenmaal onderweg voel je je net een crimineel met je gejatte M3 met ingeslagen ruit :-) De ruit en de accu konden direct gefixt worden bij Paul Vlaslom, erg fijn op de late zondagmiddag.

1e conclusie: wat een zwaar hok. Voelt erg massief aan. Ik ben net even naar de zaak gereden, en mijn woon-werk route bestaat uit o.a. bochtige klinkerwegggetjes, een heuse haarspeldbocht met hoogteverschil, en noem maar op, en de E30 is op de openbare weg gewoon leuker om te rijden. Maar dat komt ook met name doordat de grens van de M3 veel verder weg ligt. Deze M3 voelt zich beter thuis op het circuit, en dat is juist waar ik met de E30 te kort kwam.

Voor de rest: fantastisch. Zo veel moderner, en er zit een erg goed onderstel onder. Dit is ook een auto waar je gemakkelijk grote afstanden mee af legt. De neus draait ook erg gewillig in, en dat valt me niks tegen voor deze auto. De gasrespons is heerlijk, lekker snel. Onder de 3.000tpm is er niemand thuis, en dat is juist lekker om rustig te rijden. Wil je harder, dan is het simpelweg een kwestie van de zaak op toeren houden. De M3 hamert van pakweg 3.500tpm tot 7.500 vol door, en dan gaat het ook écht rap.

De auto schreeuwt nu om een wasbeurt, even lekker schoonmaken van binnen en buiten.Ik denk dat ik me er wel mee ga vermaken, omdat de auto veel meer mogelijkheden biedt, eenmaal 'on track'. De toekomst zal het leren!

Comment

""De ruit en de accu konden direct gefixt worden bij Paul Vlaslom, erg fijn op de late zondagmiddag. ""

En dan kom je niet ff bij mij langs voor een bakkie (en ik een ritje) ??

Comment

Lol, dat is onhandig zeg. Ligt de accu voorin? Dacht altijd dat deze bij de e36 6 cilinders ook altijd achterin stond namelijk. Kofferbak gaat wel gewoon open met sleutel of bij deze ook niet?

Anyway, aparte start, nu veel plezierige kms!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                                            ""De ruit en de accu konden direct gefixt worden bij Paul Vlaslom, erg fijn op de late zondagmiddag. ""

En dan kom je niet ff bij mij langs voor een bakkie (en ik een ritje) ??
                                                            Ik heb gehoord dat jij hele vieze koffie hebt dus ik durfde niet :-) Zonder gekheid, ik kom vaak genoeg bij Paul langs dus dat moesten we maar een keer doen. En als je een stukje wilt sturen, geen probleem!

Sjef, de accu zit ook in de kofferbak, maar dat is een andere sleutel dan het contactslot. En die ontbreekt dus. Toen er eenmaal genoeg spanning op de accu stond, ging de koffer weer open.

Comment

Vieze koffie...........Deze baristo maakt de beste van Uje en omgeving met een Saeco machine en Kaldi Sicilian blend, 100 % Arabica. Beter dan Illy. :-)

Pfffff een mens moet een hoop doen om eens in een M3 te rijden !
                                                              Heb je mijn mobiel nummer nog Jeroen? Stuur je wel een PB, kun je bellen als je in de buurt bent.

Comment

Doen we! Ik zie je pb graag verschijnen.

Comment

Working...
                                                                X