Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RS en de M535i

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• RS en de M535i

Hoog tijd voor een eigen draad in publiek domein.

Ik heb afgelopen maand eindelijk de M535i gekocht ... en betaald. Het is een 1987 auto, een van de laatste, geleverd in 1988 in België aan iemand van de importeur zelf. Daarna doorverkocht aan de nonkel (oom) van de man waar ik hem van kocht. De oom is ziek geworden, heeft lang aangesleept om dan uiteindelijk de auto over te laten aan mijn verkoper. Die verkoper heeft hem jaren in de garage laten staan - tussen al zijn US auto's (mooi materiaal ook, allemaal op te knappen) - om hem dan deze zomer op het net gezet te hebben om weg te doen. Enter me. 64K op de teller, interieur in redelijk OK staat, rijdt niet wegens radiator en brandstofpomp, maar wel een mooie versie.

In attachment, kan je de fotos zien hoe ik hem gevonden heb.

Dan uiteindelijk toch gekocht, niet mee gereden, maar het geheel zag er goed uit. De risico's waren redelijk evident: lang stilgestaan, radiator eigenlijk te vervangen, TRX banden die er onderuit moesten en gewoon serieus groot onderhoud aan doen. Toch gekocht, op de trailer achter de Disco en dan maar naar huis. Een goeie anderhalve week later in de lokale garage op de brug gezet, en de onderkant eens goed bekeken: alles zag er goed uit, één remleiding aan vervanging toe, schokdempers zijn nog quasi nieuw, leidingen en buizen ... alles OK. Bij het nakijken ontdekt dat de brandstofpomp kapot was, dus zoeken naar vervanging.

Auto terug naar huis gesleept, anders moest hij bij de garage buitenstaan. Ondertussen zoeken achter brandstofpomp, radiator had ik al gekocht bij Winparts, die was al aangekomen. Brandstofpomp heb ik eigenlijk gevonden via E28.nl, een vriendelijke gast ergens in het pitoreske Zwijndrecht had er eentje liggen uit een total loss. Ophalen, zien dat hij mooie achterlichen ook had liggen, en die de week erna opgehaald :-)

Afgelopen zondag dan een uurtje (MsRS had andere plannen) onder de auto kunnen gaan liggen (op krik, assteun en reserve assteun, fraqing spooky om eronder te gaan liggen eigenlijk), en die brandstofpomp eronderuit te halen, niet simpel, allemaal vastgekoekt en vuil, maar c'est la vie. Nu dit weekend wil ik meer vaart maken, brandstofpomp op het subframe vastmaken, testen, terug onder de auto hangen, radiator wisselen en alle vloeistoffen aftappen & vervangen. En dan kijken of hij het doet :-)

Staan verder nog op het programma: ergens leuke 15/16/17 inch BBS'en scoren om nieuwe banden onder te zetten, full make over van de buitenkant: poetsen en kleien en bijwerken van plekjes en the whole nine yards. Interieur aanpakken, goeie radio zoeken, keuring laten uitvoeren en dan rijden maar.
    Attached Files
    Last edited by rocketscience; 25-11-09, 21:55.
    Rock on. RS.

Ha, die RS;

Een draadje om in de gaten te houden dus. Ik zou het zelf bij 16" enkeldelige BBS'en houden; 7,5J-16 was origineel op veel export-M5's en past no sweat met 225/50-16. Ook 17" kan nog net, 15" lijkt met wat klein en beperkt bovendien je bandenkeuze.
    Scherven brengen gelul.

Comment

Niet groter dan de OEM inches gaan inderdaad. Verder: what a beaut.... succes ermee, wordt vast een pareltje zo het dat al niet is.
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

Deze wil ik wel eens IRL zien of beter nog ervaren eens hij rijdende is...
        Dringend tijd voor een meet and greet RS.

Bob
        There are no stupid questions,
        but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Ben heel benieuwd. Keep us posted!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
            Een draadje om in de gaten te houden dus.
            Zeg dat wel. Misschien staan we over een tijdje wel allemaal in de rij bij RS voor advies.
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Dank dank voor de steun en het enthousiasme.

@Hansv: ik wil voor de 16 inchers gaan, heb er goedkope gevonden, die voorlopig wel kunnen dienen. Voor weing met nog redelijk goeie banden errond. Voor de komende tijd zou dat een oplossing zijn. Heb aanbiedingen gevonden voor 300 euro met quasi nieuwe winterbanden, of 200 euro met gewone banden. Voor de nop dus. :-) Nadeel is wel dat die ene in Drenthe, wat gewoon fokking ver is van mij.

@Flatcheese, altijd welkom op het Moereind, hoor :-)
              Rock on. RS.

Comment

Ha, die RS;

Zullen wel geen A-merk banden zijn voor die prijs. En trouwens ook geen originele BBS'en ben ik bang.
                Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                  Ha, die RS;

Zullen wel geen A-merk banden zijn voor die prijs. En trouwens ook geen originele BBS'en ben ik bang.
                  http://link.marktplaats.nl/298700014

See for yourself.

http://link.marktplaats.nl/298484929 deze zijn iets breder
                  http://link.marktplaats.nl/278102204 met een ander naafkapje kunnen deze ook wel toch?
                  2019 Volvo V60 T6

Comment

Of hier: http://link.marktplaats.nl/296286477

Zijn niet echt de mooiste exemplaren, I know en 500 euro koopt je al veel meer kwaliteit, maar het is dat ik van de TRX'en afben en dat ik naar de keuring kan :-) dat er dan later high performance banden rond komen, ok ... en nog veel later 5-delige blingbling BBS premium velgen, nog veel beter. Het is een tijdelijke oplossing. En een set extra velgen kan je altijd gebruiken voor winterbanden, gumbanden, wedstrijdbanden (als ik er over een paar jaar rallyes mee ga doen - droomt hardop).
                    Rock on. RS.

Comment

Ha, die RS;

Die laatste zijn voor een E36 en zijn iets smaller. Die eerste set op de post van Floris met die winterbanden zien er inderdaad netjes uit. Lijkt ook origineel spul te zijn, niet gek voor die prijs. Alleen een beetje ver voor jou, inderdaad.
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Efkes snel een update:
                        * Vandaag aan de BMW gewerkt: brandstofpomp en -filter vervangen en getest. Lessons Learned: pomp werkt enkel bij effectief starten en niet al bij contact :-)
                        * Oliecheck, zat genoeg in, olie vervanging staat op het programma voor later.
                        * Daarna met een 'serieuze accu' de auto gestart: draaide en draaide goed, maar je hoort dat de afstelling goed moet gebeuren. Je hoort het een beetje 'tokken', dus nog geen silksmooth reihesexer geluid, maar dat kan ook niet na x jaar stilstaan, dat realiseer ik me wel. Maar, al bij al, probleem met de brandstofpomp is dus opgelost.
                        * Motor terug stilgelegd, en toch nog maar eens gestart :-)
                        * Dan het koelsysteem draineren (gelukkig helder groene koelvloeistof), radiator eruit, nieuwe radiator erin, aansluiten ... realiseren dat je een stuk voor de ventilator afscherming vergeten bent, radiator er terug uit, stukken in elkaar passen, uiteindelijk koelsysteem terug aftoppen met nieuwe koelvloeistof (5liter exact).
                        * Daarna terug proberen te starten, en hij deed niks. Nu startmotor draaide, no prob, maar sloeg niet aan. Verzopen? Brandstof op (9liter efkes op stationair erdoor jagen? AUTO TE KOOP, lol)? Na een tijdje proberen begon hij te ploffen in de uitlaat, onverbrande benzine die plof zegt. Ga hem nu laten staan tot morgen en dan verder kijken wat er is.
                        * Hopelijk hebben we niks verkeerd en was'm gewoon verzopen. :-)
                        * Fotos en video komen later.
                        Rock on. RS.

Comment

Haha, first drive.

Zondag startte hij dus de eerste keer wel, en de tweede keer niet ... toen hij warm was. Vreemd en zo, hebben toen niet verder geprobeerd. Vandaag, koud, startte hij dadelijk :-) en toen warm weer niet.

Vreemd gedrag, waarschijnlijk iets met T° meters of zo. Als je de pluggen van de T° sensors uittrekt, dan start hij altijd, dus het zal iets te maken hebben daarmee. Maar, heb wel een methode om te starten nu. Olé. Trouwens die vrachtwagenaccu moet er nog steeds aan, de huidige batterij is - niet verwonderlijk - groggy. Geeft nog 12V, maar er komt niet genoeg power uit om hem op gang te krijgen. Vervanging dus.

Na het starten, rijden ... wiel stond er ondertussen terug op. Dus dan maar efkes een rondje rijden, we wonen in een godvergeten gat, doods na 22.00h 's avonds dus efkes de campingpauper uitgehangen en de nummerplaat van mijn fietsenrek op de auto gehangen, en karren .... buiten het feit dat je continue het gevoel hebt bergop te rijden - wegens banden plat en versleten en oud en zo - rijdt hij fijn, remmen is een beetje een .... uitdaging ... maar als je er rekening mee houdt, dan lukt het wel. We zijn heelhuid terug geraakt. En de auto ook.

Schakelen gaat vlot, sturen ook (buiten de banden en zo), motor tot 3500 rpm laten klimmen, klinkt verdomd goed. Echt serieus goed. Laat staan wat het is als je hem laat doorjanken tot 5000 rpm. Maar eerst een decent oilchange en grote beurt, dan zien we wel daarna :-) Lamp vervangen gaat ook nog gebeuren.

Morgen gaat hij toch even naar de garage, remmelarij nakijken en dat T° gedoe nakijken, om hem zo klaar te stomen voor de keuring. Ik zal de movies en de fotos wel eens uploaden.

Eigenlijk pak van mijn hart dat het allemaal werkt en zo. Dat hij nog rijdt ... dat'm nog vooruit gaat :-) Ben blij, ben echt blij nu. Met een beetje geluk, voor het jaareinde legaal rijden, stel je voor.
                          Rock on. RS.

Comment

Mooi man, RS.

Die sensoren zou ik gewoon vervangen. Het zijn de kosten niet en dan ben je van 't gezeik af. Controleer ook (visueel, met zaklantaarn en je neus op het blok) alle rubberen slangen in de motorruimte op scheurtjes, want die slangen houden niet van lang stilstaan. En scheurtjes in die luchtslangen verklooien je hele motorloop.

Ik ken trouwens de M535-injectie niet precies, maar vermoed dat er weinig aan af te stellen valt, want het zal wel Motronic ofzoiets zijn. Als de sensoren deugen en de slangen dicht zijn, loopt ie goed. Zo niet, is er iets anders kapot.

Olie direct verversen want dat is rotzooi na al die jaren.

Brandstofpompen en andere injectie/onstekingsonderdelen zijn altijd goedkoper als je ze via Bosch koopt dan via BMW. En het is exact hetzelfde spul, dus dat maakt niets uit.

De brandstofpomp werkt uiteraard alleen als je start: dat is een essentieel veiligheidsfeature. Als je ooit crasht, moet de pomp immers afslaan zodra de motor stilvalt. Want anders zou je bewusteloos in de auto zitten, met de motor kapot, maar met het contact nog aan, zodat de pomp de inhoud van je tank via de gescheurde brandstofleiding op het oplaaiende vuur kan dumpen, met alle gevolgen van dien. Dat wil je niet. Daarom slaat de pomp af als de motor niet draait.

Tot slot: dat eronder kruipen als de auto op een vaag krikje staat... brrr. Ik zet altijd stapeltjes bakstenen of iets dergelijks onder de assen, dan is het gevaar geweken. Als hij dan van de krik dondert, valt hij in elk geval nog op de stenen. Dat is misschien niet zo mooi voor de BMW, maar meneer RS blijft heel, en dat is veel belangrijker.
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Hey Brun,

Ik had 2 assteunen onder de achteras staan, hoor. Eentje vast en de andere een centimeter lager voor 'als hij zou vallen'. De krik stond ook onder de auto. Ik ga echt niet onder een gammele krik liggen. Zeker nooit, ben redelijk chicken op dat vlak.

De slangen zijn solide en zitten nog goed dicht, zijn nog verbazingwekkend soepel na al die jaren. Heb de brandstofslangen wel vervangen. Ik ga nu wel consequent en langzaam aan alle zaken eens vervangen, maar wilde wel eerst weten of hij bleef rijden.

Injectie is inderdaad een Motronic, maar wil de kleppenafstelling eens laten nakijken. Garage Special mag morgen:
                              1. Olie vervangen
                              2. Remvloeistof vervangen - houdt veel water op na zoveel jaar + systeem ontluchten
                              3. Even kijken naar die sensoren
                              4. Klaarmaken voor de keuring, ik wil dat ding op straat, legaal, rijden en zo.

Gummen meet ergens in JAN is een go dus ;-)
                              Rock on. RS.

Comment

Domme vraag trouwens die door mijn hoofd schoot toen ik bij de lokale benzineboer E95 stond te tanken ... rijdt dit ding wel op loodvrij? Of moet er loodvervanger bij?
                                Rock on. RS.

Comment

Eens met brun (hoe kan 't anders) ;

- olie meteen eruit ; dat lijkt na al die jaren meer op bitumen/teer dan op olie

- eventueel flushen met zo'n oplosmiddel Forte ofzo, dat kan eventueel aangekoekte rommel in je olieleidingen / andere bewegende delen opschonen
                                  ( http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+pr...tor+Flush.html ) afaik is het : Forte erbij, 15 mins stationair laten lopen , daarna alle olie vervangen en nieuwe verse erin

- kleine krikjes zijn voor de bandjes, eronder liggen is suicide. Misschien ga je niet dood maar 1.5 ton op je schoeder kan niet goed zijn.

En die as-steunen kosten een paar centen maar is wel zo veilig:

http://www.es-international.nl/TOOLS...ereedschap.htm
                                  http://www.twenga.nl/dir-Huis-Tuin,G...deling,Assteun
                                  http://shop.conrad.nl/auto-elektroni.../krik-assteun/

update: volgens mij zie ik daar as-steunen op een van die fotos ; Brun heeft niet goed gekeken

PS Ik ben behoorlijk geinteresseerd geraakt in de M535 als model, heb je veel voor de jouwe in die staat moeten betalen of was echt een koopje (c.q. minder dan 2500 euro bv)
                                  Last edited by M4; 02-12-09, 00:40.

Comment

OK, ik heb niet onder de auto gelegen zonder de assteunen. Ben inderdaad direct van die dingen gaan kopen voor 16 euro per paar, maar vond het toch nog spooky om zelfs mét steunen onder de auto te gaan liggen. Je denkt toch wel even na als je met je kiekeborstje onder die remschijf gaat liggen :-)

Verder, bedankt voor de tip over de olie. Dat forte materiaal ziet er goed uit, ik ga het opzoeken. Ik ga de motor toch een paar keer door moeten 'spoelen' met olie voordat het echt allemaal terug hunky dory is, lijkt me.

M4, ik heb er 3750 voor betaald, was een 1988 model met een paar opties en 64K op de teller. TRX banen er nog onder. Vraag me af of je ze in goeie staat gaat vinden onder de 2500 euro. Ik wil hem wel als daily gaan gebruiken en niet enkel als tracktool.
                                    Rock on. RS.

Comment

Roger. Ik had deze zwarte M535 gezien op mobile http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...55&origin=PARK en dat ziet er zo smakelijk uit.

Wel iets aan de prijs maar ziet er goed uit. Voor het verschil in prijs kun jij d'r een berg aan laten doen en de jouwe heeft nog minder gelopen. Hoe is de carosserie ? Op de fotos is dat wat lastig te zien, het lijkt erg 'stoffig' of had je em nog niet gewassen en zit er nu nog vuil van 1998 op ? :-)

Ook ik zou die zeker niet als tracktool willen (durven!) te gebruiken. Durven omdat de auto daar te mooi voor is. Daar is een e30/e36 325 prima of misschien wel geschikter voor. Hoewel die 3.5 L6 natuurlijk lekker koppel heeft.

Comment

Zo'n 88'er zou loodvrij makkelijk aan moeten kunnen, maar wellicht is 98 een beter idee dan 95? Werkt zelfs bij mijn "moderne" 95'er merkbaar beter...
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

M4,

Hij is inderdaad erg stoffig momenteel, zowel binnen als buiten. Momenteel was dat ook niet echt prio bij mij, ik heb hem gekocht zonder dat hij liep of reed, dus ik wilde eerst dat in orde maken voordat ik hem eens een keer door de carwash haal. Hoewel ik gisterenavond erg veel zin had om hem door de selfcarwash te sturen, maar zonder platen en verzekering, ... misschien beter dat eert eens regelen :-)

Carrosserie is hard en goed, er zitten hier en daar 'schaafwonden' aan de lak (bumpers, kleine 'dimpels' in het plaatwerk hier en daar), maar niks van roest of echte blutsen. Dus met een beetje TLC en eens een oplapbeurt zou dat in orde moeten komen. Niet perfect dus, maar wat verwacht je voor die prijs. Mijn bedoeling is aily driver en langzaamaan in al zijn glorie herstellen. Tegen dat hij 25 is en buiten de wegenbelasting valt, zou'm showroomstaat moeten zijn :-)

Die zwarte ziet er erg goed uit, zit een deftig lederen interieur in, wat een verschil kan maken. Zo'n garage doet er natuurlijk een paar K bovenop :-) Ik heb hem particulier gekocht, van iemand die hem kwijt wou, al was het met spijt in het hart. Ik had eerder ook al gezocht in DE, en ik heb de indruk dat ze daar duurder ingeschaald worden.
                                          Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                            Zo'n 88'er zou loodvrij makkelijk aan moeten kunnen, maar wellicht is 98 een beter idee dan 95? Werkt zelfs bij mijn "moderne" 95'er merkbaar beter...
                                            Ja, cheap bastard als ik ben, zal het in het oog houden.
                                            Thanx. :-)
                                            Rock on. RS.

Comment

Ha, die RS;

Van de M535i hadden de Duitschers al in '85 of '86 een versie met katalysator. Ik kan me niet voorstellen dat de uitvoering zonder dan nog een cilinderkop zou hebben die niet op loodvrij draaien kan. Ik zou ook wel zo vaak als mogelijk Euro98 tanken.
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Abbenes?
                                                fka v164

Comment

Dat dacht ik ook!
                                                  Het domein van de broertjes Roubos.
                                                  Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Allez, allez, allez, mijn draad niet vervuilen hé :-)

Heb ondertussen - eerder voor mezelf dan voor de rest - een blog opgestart om een beetje bij te houden van links en werk en dingen en zo. Feel free to check it out: www.iblogbmw.com

Verder staat de rocket nog steeds in de garage, ben hem niet kunnen gaan halen, ze hadden nog werk. De remcilinders (die dingen die drukken - de pistons dus) waren geöxideerd en moesten gepolished worden. Daarna ging hij de remmen afstellen en dan was hij klaar. Velgen eronder - moet ik nog kopen in *OUCH* de duurste maand van het jaar, damned - en dan keuren. Kijk er echt naar uit om ermee rond te karren.
                                                    Rock on. RS.

Comment

Mooie blog!

Comment

En updates nu een dan ... blijven lezen :-)

So one dreary Sunday afternoon in November - being closely watched by a rather sceptical misses and helped by a neighbor & friend with a heavy duty jack and helpfull hands - I set out to start my first real job in automechanics, besides from changing a tire or washing a car.

Step 1: jacking up the car, making sure the axles supports where setup OK. Notice the yellow Bilsteins of the M-suspention setup.

Step 2: Removing the old pump and filter, gotta love the smell of rotten fuel. Those old bolts and nuts are hard to loosen once they sat in place for 22 years, but nothing a little WD40 cannot fix.

Step 2 bis: Making sure you note down all steps and connections that you untie, loosen and unbolt.

Step 3: Taking the old pump & filter out of the subframe, settting the new pump filter in the subframe, replacing all fuel hoses.

Step 4: Climbing back underneath the car and mounting the subframe back onto the car. Reality was that we had to turn he pump around twice, got the subframe on wrongly and ended up doing it all over again, but that could not lower the enthusiasm.

Step 5: Testing the car. It did ran for a while, smoking the whole neighborhood, running a bit unsteady - what would you expect after 6 years of standstill - but the smooth sound of a reihensexer was already recognisable.

*insert big grin here*
                                                        Last edited by rocketscience; 14-12-09, 19:50.
                                                        Rock on. RS.

Comment

Rare taal dat Vlaams, snap er geen jota van.

Comment

Maak jij nou notities in het Engels vanwege je blog? LOL. BTW, reactiemogelijkheid staat uit, bewuste keuze?
                                                            2019 Volvo V60 T6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                              Rare taal dat Vlaams, snap er geen jota van.
                                                              Hahahahahaha....dat wilde ik ook net typen....

Comment

Comments is gefixed :-) Was blijkbaar een externe service die je moest aanzetten... pfff. Tinternet en al, moeilijk hoor.

Verder, ik maak notes in het Engels, gewoon zomaar, denk ik. Ik sta daar niet echt bij stil. Serieus. Is niet speciaal voor het blog, dat idee is later ontstaan.

Maar voel je vrij om commentaar te geven hoor :-)
                                                                Rock on. RS.

Comment

Working...
                                                                X