Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo Giulia Nuova 1300

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Alfa Romeo Giulia Nuova 1300

    Beste gummers,

    Zoals twee weken geleden al kort in een ander draadje aangekondigd, ben ik sindsdien de trotse bezitter van een Giulia. Ik heb er ondanks het slechte weer de eerste week aardig wat mee gereden. Al was het alleen al om elkaar wat beter te leren kennen. Ik ben redelijk bleu in de klassiekerwereld, en deze Giulia is een mooie start voor mij. Je moet haar voorzichtig behandelen, en vooral als de motor en de buitentemperatuur koud zijn.
    For the record: het is een Nuova. Niet de mooiste Giulia, maar voor mij als starter wel erg gaaf. Toen ik me orienteerde op een Giulia, zat ik al snel naar de 1600's en 2 liters te kijken. Waarschijnlijk omdat ik bevooroordeeld was. Enkele gummers hadden mij al geadviseerd om met een 1300 te beginnen. Vooral omdat ik het leuk vind om een toeren-motortje te hebben. Het idee dat de auto ook erg snel zou moeten zijn, heb ik inmiddels losgelaten. Beleving, daar gaat het om! Het brult, het stinkt en het waait zelfs binnen als je op de snelweg rijdt. Mooi man.

    Jullie houden nog mooie plaatjes van mij tegoed. Hier heb ik echter mooi weer voor nodig, dus jullie moeten het vooralsnog even met de oude gum-foto's van Lennart doen:



















    Bij aankoop was al bekend dat ik er wat aan moest doen, maar daar was de prijs ook naar. De tweede versnelling kraakt soms. Wellicht een synchromeshring. De kilometerteller doet het niet. De uitlaat rammelt, knipperlicht linksachter doet het niet, en de motor moet afgesteld worden. Inmiddels lukt het me om vrijwel kraakvrij te rijden. Hooguit de eerste keer na een koude start nog een klein kraakje bij opschakelen naar de 2. Terugschakelen doe ik inmiddels met dubbel clutchen (voor de zekerheid), en dat gaat me ook steeds beter af. Het knipperlichtje heb ik direct zelf verholpen (maakte niet goed contact; fittinghoudertje een beetje dichtknijpen en contactspray), en voor de rest ben ik naar een specialist gegaan. Waarempel zit een goeie in Amersfoort, mijn woonplaats. Kat in bakkie.

    Voordat de echte donkere dagen aanbreken, wil ik haar in goede conditie hebben, dus ik ben eens langsgegaan bij die specialist. Laten we eerst 's even kijken zei de man, dus kom maar langs. Altijd leuk. Hij heeft daar een aantal plaatjes van Alfa's staan. Van project tot concours.
    Met een biertje in de hand hebben we de auto even op de brug gehad, terwijl hij alles checkte, en ik instemmend knikte en hier en daar wat in de weg liep, kwam hij tot de conclusie dat ik een erg goede koop had gedaan. Alles zat goed in elkaar, nergens speling, geen lekkages, alleen de chassisbalk linksvoor moet behandeld worden het komende jaar. Leuk om te horen dat het wel snor zit.
    Meteen een afspraak gemaakt voor vandaag om de uitlaat, afstelling en de kilometerteller te laten doen. De kilometertellerkabel zit in de versnellingsbak, alwaar hij meet. De kabel moet losgehaald worden, en dan moet er een (waarschijnlijk) een wieltje vervangen worden. Afstelling zou wellicht meevallen omdat het hoogstwaarschijnlijk een bougie-kwestie is.

    Zojuist kom ik van de werkplaats af. Eigenlijk om hem op te halen, maar mdv moest mij weer op komen halen omdat het werk nog niet af was. Uitlaat is okay nu. Alleen bij de afstelling bleek dat daar iemand had zitten hobbyen. De nokkenassen zijn in het verleden gesteld door iemand die het "passend" heeft gemaakt. Het kerfje in de manchet moet goed aansluiten op een andere indicatiestreep, maar daar was met de hand nog een kerfje gemaakt. Teken voor onheil. Bovendien was de onstekingsvolgorde 1-3-2-4 (geloof ik), en die hele stekker was een kwartslag gedraaid. Enfin, geen man overboord, maar er is wat meer licht en tijd nodig, dus morgenochtend maakt hij het af.
    Ik vond hem al lekker door de toeren gaan, en vooral het gasrespons (als je in z'n vrij gas geeft) is leuk, maar volgens de kenners gaat dit nog veel beter worden.

    Dit is bij introductie dus al meteen een garage-post geworden, maar vooruit. Ik ben hartstikke blij met de Juul, en straks is hij picobello in orde.

  • #2
    Ik had het andere draadje al met interesse gevolgd; dit zijn gewoon echt mooie auto's! Veel plezier met de jouwe, en als ik je verhaal zo lees, komt dat wel goed ;-)
    ''Thank God for the internet experts''

    Comment


    • #3
      *roept op zeikerige toon*

      weer een be-smeeeeeeee-tting !

      gefeliciteerd hoor leuk karretje !

      E
      يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

      Comment


      • #4
        Mooie foto's man! :-)
        Leuke Nuova hoor. Hij rijdt prima en is technisch helemaal gezond.
        Nu maar weer even binnen zette hè?

        Comment


        • #5
          Cool verhaal man!

          Dit is toch prachtig idd!! :-)
          "...Beleving, daar gaat het om! Het brult, het stinkt en het waait zelfs binnen als je op de snelweg rijdt. Mooi man..."

          Maar tijdens die 105-rit was al duidelijk dat het met je gevoel wel goed zat.

          Wel lastige tijd om een Giulia te kopen en te rijden,w ant het gaat volgende week sneeuwen he? :-)
          Maar geniet ervan zolang het kan. Of ga je ook rijden in de winter??

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            Bedankt heren.
            Morgen gaat hij de garage in, want ik ga er niet mee rijden in dat slechte weer.

            Ik ga er volgend jaar wel andere velgen onder zetten. De Campagnolo's van nu vind ik niet zo mooi, en zijn bovendien grijs geschilderd. Liefst heb ik van die kroonkurjes zoals Veloce onder zijn oude Nuova had.

            Deze dus:


            Of misschien wel deze. Vind ik erg mooi, GTA-velgen, alleen hoort het niet op zo'n Giulia als ik heb, en dan verpest het misschien de auto.

            Comment


            • #7
              Ja, ik vind die GTA-wielen ook echt super, ook onder een Juul.
              Maar tijdens die rit stonden er wel veel met die wielen.

              Wat vind je van die TZ-wielen die Erwin heeft?
              Staan ook cool, vind ik.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Ja, die nieuwe wielen die Erwin onder z'n Juul heeft, vind ik ook erg mooi.

                Deze toch?

                Comment


                • #9
                  Ja.
                  Wel iets duurder misschien, maar wel iets specialer (nog :-) ).

                  Maar die GTA-wielen zijn en blijven gewoon ook gaaf.

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment


                  • #10
                    Iets duurder? Voor de prijs van één band+velg koop je een hele set+banden staal+doppen of staal+naafkapjes. Vind ik persoonlijk uiteindelijk het mooist onder een Giulia.

                    Comment


                    • #11
                      Tja, die Campagnolo's ben ik ook geen liefhebber van, maar die GTA of TZ wielen vind ik overdone. Ik zou gewoon die standaard stalen velgjes proberen te scoren.

                      Kroonkurkjes? Huh het is geen E30... :-)

                      Comment


                      • #12
                        Stalen velgen, en dan evt laten verbreden. Is historisch gezien helemaal niet verkeerd. Werd veel gedaan in die jaren. Borrani verkocht ze ook.

                        Comment


                        • #13
                          Inderdaad, vroeger waren stalen velgen het aanzien best waard. Ziet er goed uit onder de auto van Gijs.

                          Comment


                          • #14
                            Ik dacht dat dat type velgen ook kroonkurk heette.

                            Anyway, gisteren de Juul opgehaald. Wat een wereld van verschil!
                            Stationair schudde de motor nogal, en je merkte aan alles dat hij niet goed stond afgesteld. Althans, dat zeg ik nu. Inmiddels weet ik dus hoe het ook kan.

                            Zojuist even een ritje gemaakt door de polder. Wat jaagt dat lekker door de toeren. Wel af en toe een licht pluimpje, maar dat hoort erbij. Hoger in de toeren snerpt de motor mooi, en bij ontkoppelen hoor je af en toe een plofje en een gorgel. Zal wel afstelling zijn (CO?), maar ik vind dat geweldig.

                            Nu even de garage ontruimen, want er wordt sneeuw verwacht.

                            Comment


                            • #15
                              Mooi man, gefeliciteerd!
                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                              Comment


                              • #16
                                Leuk! Afstellen moet wat regelmatiger dan een moderne auto. En dan merk je ook echt verschil. Kennelijk was het weer nodig. De fabriek schreef vroeger zelfs om de 5000km voor. Voor jou zal dat denk ik 1xper jaar betekenen.
                                Bij een nieuwe auto merk je niet meer dat er net een grote beurt is uitgevoerd. Ook merk je nauwelijks of het -10 is op +30 graden.

                                Comment


                                • #17
                                  Goed bezig Cees! Leuke auto in een heerlijke seventies kleur, en zeker zuinig zijn op dat lederen interieur. Is écht zeldzaam!
                                  Voor de wielen zou ik gewoon gaan voor staal. GTA en TZ kosten je rond de 1000,- voor set nieuw. En vind de persoonlijk niet zo mooi op een Nuova (op enkele kleuren na). De wielen die je op de foto hierboven ziet van mijn oude grijze Giulia zijn overigens ook geen standaard Giulia-wielen maar van een Bertone/Spider/Berlina. Die wielen zijn 5,5J breed in tegenstellling tot de 5J van de Giulia Nuova. Dat klein beetje extra staat oon net eventjes wat dikker. Qua bandjes zou ik max 195 pakken als je niet verlaagd. Ik had mijn achterzijde niet verlaagd maar de voorkant wel, en dat ging met 195 net goed. Leg je de auto zowel voor als achter lager dan zou ik 185 pakken, anders lopen de banden aan de binnenkant van de achterschermen aan.

                                  Ik wil de auto wel een keer in het echie zien natuurlijk! Volgende maand Interclassics/Topmobiel in Maastricht. kun je hem meteen meenemen....;-)
                                  Giulia 1600 Super '65
                                  Abarth 595 Competizione '15

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mooi karretje man!
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Bedankt heren.

                                      Zondag ben ik de hele dag aan het biggen geweest om de garage vrij te krijgen van speelgoed, fietsen (zelfs mijn Chipollini Cannondale moest het veld ruimen), en andere zooi. Zere rug en een tokkie-tuin, maar de Juul staat warm en droog.
                                      Mijn reserve-bier staat ernaast, dus zondagavond tevreden boerend in de naar Giulia ruikende garage gestaan. Lekker.

                                      Deze week haal ik nog even een druppelladertje. Voor de rest even internet afstruinen voor een Giulia-naamplaatje voor het dashboard, en een roostertje voor onder het voorruit.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mooi Juultje! Leuk dat-ie in de familie blijft.
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                        "Jasper val dood." - RH

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ik zal eens even kijken of ik nog een Giulia-naamplaatje voor je heb. Ik heb 100% zeker nog eentje thuis liggen maar weet even niet in welke conditie dat ding verkeert, het chroom wil nog wel eens aftakelen.

                                          Hier nog een setje mooie wielen voor je, niet goedkoop natuurlijk. ;-) Op zich is de vraagprijs nog niet eens zo heel hoog. Vorig jaar en setje dat nog in de verpakking zat verkocht zien worden voor 4K...
                                          En dan ben je dus wel uniek, want de rest van NL heeft allemaal replica´s!
                                          http://link.marktplaats.nl/281185811
                                          Last edited by Veloce; 17-12-09, 07:38.
                                          Giulia 1600 Super '65
                                          Abarth 595 Competizione '15

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mooi! Lekker leesvoer zo.
                                            http://www.ebbropremium.nl

                                            Politics is the entertainment branch of industry.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kampioen, nummer 12, december 2009, pagina 09 & 81.
                                              Scuderia's gele Giulia, alleen met de juiste velgen. Staal met naafkapjes.
                                              Last edited by Lennart; 19-12-09, 17:57.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Check!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Toffe bak Scuderia. Mooi stuur ook!

                                                  Deze zomer ff naar Italie rijden om het 100 jarig jubeleum bij te wonen?

                                                  Als iemand tegen een rood interrieur aanloopt, hoor ik het graag.
                                                  M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                  Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                  Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                  Rally organisatie: Rally-Events
                                                  Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Cees, ik heb nog even voor je gezocht maar ik heb geen fatsoenlijk Giulia-logootje meer voor je...:-( Ik had er nog eentje liggen echter in verweerde staat. Niet echt iets waar je nog iets mee kunt. Daarom heb ik 'm maar aan de "Giulia-muur" bij mij thuis gehangen.
                                                    Giulia 1600 Super '65
                                                    Abarth 595 Competizione '15

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Toch bedankt Veloce. Ik zoek rustig verder, want ik heb de tijd.

                                                      Het enige plezier dat ik nu beleef, is iedere avond even in de garage tegen de linker voorband schoppen

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Wel opletten!!!
                                                        Af en toe ook de rechter nemen, anders wordt die jaloers. :-)

                                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)



                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Euh... ja kan de banden ook af en toe wisselen. Dat is echt minder werk dan om de Juul heen lopen om tegen een andere band te schoppen.

                                                          Zaterdag neem ik onze Juul mee naar Limburg om het blokje in te rijden. Als er nog veel pekel ligt, valt er misschien wel een Giulia embleem vanaf...
                                                          M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                          Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                          Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                          Rally organisatie: Rally-Events
                                                          Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Zo, de eerste 600 km gereden met het nieuwe blok. Het Giulia plaatje is gewoon blijven zitten. Het weer en pekel viel enorm mee.
                                                            M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                            Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                            Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                            Rally organisatie: Rally-Events
                                                            Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Zo! in dit weer? Ik loop ook al een beetje om de Juul te drentelen, maar ik durf het niet aan. De weg is een beetje nat, en ik vraag me af of het voldoende heeft geregend om de pekel weg te spoelen.

                                                              Wat voor blok heb je erin gezet?

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Laat nog maar staan Cees. De weg moet absoluut droog zijn vind ik.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X