Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met dank aan Polaroid: Citroen BX gekocht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Met dank aan Polaroid: Citroen BX gekocht

Afgelopen dagen was ik druk in de weer om een goede opvolger voor mijn zwarte Saab 900 Classic coupé te vinden. Het is gelukt, want ik liep tegen een nette Citroen BX aan, een auto die al een tijdje mijn interesse had herwonnen. Deze auto is wederom zwart en gelukkig ook weer voorzien van een open dak. De BX is volledig origineel en komt uit 1992. Het is een BX 1.4i TGE (Classic Special). De auto is keurig onderhouden, ziet er piekfijn uit en rijdt perfect, ondanks de 193.000 km op de klok.

Voor de gemiddelde youngtimerliefhebber is die km-stand veel, maar onze andere Saab heeft er intussen 360.000 km gereden en die zit nog niet eens op de helft van zijn target. Voor deze BX geldt hetzelfde. In ieder geval zie je het niet aan deze auto's af dat ze al heel wat van deze wereld hebben gezien.

De BX is destijds geleverd als actiemodel. Het is een basisversie met raamslingers en heeft geen stuurbekrachtiging. Wel zitten er originele lichtmetalen velgen op, geen wieldoppen dus. Ik las ergens dat men destijds, zo aan 't eind van de levensduur van de BX, de kwaliteit vergeleek met die van Duitse auto's en na de uitgebreide proefrit en lange rit naar huis kan ik dat alleen maar beamen. Alles functioneert zoals toen de auto nieuw was. Geen kraakje, piepje, geen roest, helemaal niets.

Ik moet de auto nog even helemaal nalopen, maar de eerste inspecties leveren een klein lijstje van niet noemenswaardige verbeterpuntjes op. De veerbollen zien er nog uit als nieuw, alle standen doen 't zonder lekken of vreemde geluiden, behalve het klikken van het veersysteem tijdens dat soort acties. Dat hoort.

De BX is ontworpen door Marcello Gandini, die toen in dienst was van Bertone en veel van mijn favoriete auto's heeft getekend. De Lancia Stratos, Lamborghini Miura + Countach en Alfa Montreal waren van zijn hand. Veel van de design elementen die hij hanteerde zie je ook in de BX weer terug, maar de prestaties moet je elders zoeken. In deze fransoos ligt een 1400 cc injectiemotortje die de lichtgewicht BX-koets met gemak mee laat komen in 't dagelijks verkeer, stil en zuinig, maar het is geen topsporter natuurlijk zoals zijn grote broers.

Als opvolger van de Citroen GS kun je discussiëren over het feit dat dit door velen de laatste echte Citroen genoemd wordt. Ondanks het gebrek aan een luchtgekoelde motor heeft de BX alles in zich om mij als semi-Citrofiel enthousiast te maken. Het veersysteem, het aparte uiterlijk met bijzondere details en constructies. De BX is een fantastisch product geweest van Citroen en niet voor niets een enorm succes.

Ik was op zoek naar een tijdelijke auto, maar dit zou zo maar een blijvertje kunnen zijn. Het rijdt heerlijk en een nieuwe fiets is duurder.
    Last edited by Dennis Cavallino; 27-07-10, 16:49.

Gek :-)
    fka v164

Comment

Dennis: uitstekende keuze, ik kan niet anders zeggen.
      Mocht je het veersysteem willen trakteren op een (preventieve) onderhoudsbeurt, die je de kop niet zal kosten: Chyparse in Almere.
      Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Whoei, een BX. Dat is stiekem wel heel gaaf. Die zie je ook nergens meer rijden. Ben heel benieuwd naar de plaatjes.
        Aprilia RSV Mille '01

Comment

Deze kleur en velgen:

Last edited by Dennis Cavallino; 31-01-10, 23:37.

Comment

Ja, heel mooi. Ik moet wel zeggen dat ik een onbekrachtigde BX geen pretje vond bij parkeren, maar goed: small price to pay.

Comment

Dit is 'm gewoon:

Geen mistlampen, geen spoilers zoals de GTI, gewoon lekker basic, zoals de BX in de Serie 1 al bedoeld was, maar dan dus als Serie 2.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                Ja, heel mooi. Ik moet wel zeggen dat ik een onbekrachtigde BX geen pretje vond bij parkeren, maar goed: small price to pay.
                Je moet wel 2 handen gebruiken ja, maar dat went. Het kan in ieder geval niet stuk.

Comment

Ha, die Cav;

Leuk man! Grote broerv (is zelf meer van de tweewielige driepitters) heeft ook twee BX'en tot grote tevredenheid versleten, waarvan eentje ook met deze wielen. Nix mis mee en nog een hele echte Citroën.
                  Scherven brengen gelul.

Comment

Lekker hard over de drempels knallen.
                    Ik heb ooit meegereden in een hele luxe late BX. Was daar toch wel van onder de indruk. Veel comfort.
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Best fijne auto's en niet een saai std hok iig.
                      Succes ermee!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

weet nog dat een oud dorpsgenoot met zo'n BX Sport rondreed.....vlot apparaat! Maar wat zijn ze lelijk.

Ik heb ooit nog die 4 BC gespot in Hilversum, stond daar te koop.
                        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Proficiat Dennis, prima auto's. En in deze kleurstelling ook niet meteen een auto voor een leraar Aardrijkskunde anno 1987.
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Fijne bakkies hoor. Gefeliciteerd ermee!

Mijn GF heeft een witte 1.4 Deauville uit het zelfde bouwjaar en met dezelfde velgen. Gekocht met 165.000km en er staat nu 26 maanden later 210.000km op de teller.

Reparaties tot nu toe:

- accu
                            - 2 lekke banden
                            - remslangen voor
                            - einddemper (35 euro)
                            - middendemper (ook zoiets)
                            - kleine beurt olie/filters
                            - handremkabel
                            - ruitenwisser

Kun je niets van zeggen dus over 45.000km na aanschaf voor 500 euro.
                            Gemiddeld verbruik is ongeveer 1 op 12, wat niet erg zuinig is, maar GF rijdt veel korte stukjes en op de snelweg rijdt ze flink door. 1 op 13/14 is ook haalbaar.
                            Last edited by Lennart; 01-02-10, 14:12. Reden: Deauville natuurlijk :-)

Comment

Leuk, gefeliciteerd.

Comment

"Aparte" keuze Dennis, maar wel echt wat voor jou
                                Veel plezier ermee!

Comment

gefeliciteerd Dennis.

Comment

Wel een heel verschil met de buren en hier, bij de buren vinden ze het ook nie veul en hier best leuke reacties.
                                    Ik vind een BX en eigenlijk alle Citroens

Comment

Van een super veilige Saab naar een super onveilige BX, lol
                                      fka v164

Comment

perverse draaier!

nu nog sandalen, een linnen tasje en die rode roos sticker achterop ;-)
                                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Elentinos, doe nog es ff dat filmpje van die BX voor v164 :-). Hij vindt het niet veilig.
                                          Last edited by Lennart; 01-02-10, 16:12.

Comment

Ik ook niet :-)
                                            fka v164

Comment

Aparte keuze (weer geen RWD), gefeliciteerd Dennis.

Ik heb wel goede herinneringen aan de BX, was ongeveer de standaard leaseauto in mijn tijd bij Moret zo rond 1988. Dus veel meegereden als passagier.

Comment

Grappige keus Dennis, veel plezier ermee !

(heb ik je ooit wel eens dwars zien gaan met een BX, van je vader geloof ik ?)
                                                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Een BX onveilig? Ik heb er ooit een kettingbotsing mee veroorzaakt met als gevolg twee van de 4 betrokken auto's flink in elkaar,de voorste (oude Toyota) viel wel mee(deuk in stalen bumper),en de BX die er met een gangetje van zo'n 40/50km achterop gleed? 1 kapot knipperlichtglaasje. Die dingen zijn qua constructie verbazend sterk.
                                                  '84 Nissan 300ZX T-Bar twoseater/'86 Alfa 33 1,3 Milano/'88 Lancia Prisma 1600IE/'98 Peugeot 306 XRDT Break

Comment

Dwars met een Bix...?

Comment

@300ZX: Dan was ie vast al behoorlijk afgeremd. No way in hell dat een BX met 40 er nog zo uitziet tenzij hij met 40 op een kussen inrijdt. Bovendien zou dat betekenen dat je zelf de kreukelzone bent, dus is dat niet eens gewenst. :-) Dat of die andere auto heeft wel een werkende kreukelzone.
                                                      Every second of your life is a part of your song

Comment

Met een Xantia op Niederrhein was dat toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 300ZX Z31 Bekijk bericht
                                                          Een BX onveilig? Ik heb er ooit een kettingbotsing mee veroorzaakt met als gevolg twee van de 4 betrokken auto's flink in elkaar,de voorste (oude Toyota) viel wel mee(deuk in stalen bumper),en de BX die er met een gangetje van zo'n 40/50km achterop gleed? 1 kapot knipperlichtglaasje. Die dingen zijn qua constructie verbazend sterk.
                                                          een saab kopt die bx niet fatsoenlijk terug ;-)

http://www.trouw.nl/krantenarchief/1...rongelukt.html
                                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Dwars met een Xantia...¡¿

Comment

De stalkfilekeizer slaat weer z'n slag :-).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                                                Dwars met een Xantia...¡¿
                                                                Een Activa dacht ik dat het was.

Comment

Working...
                                                                X