
Afgelopen dagen was ik druk in de weer om een goede opvolger voor mijn zwarte Saab 900 Classic coupé te vinden. Het is gelukt, want ik liep tegen een nette Citroen BX aan, een auto die al een tijdje mijn interesse had herwonnen. Deze auto is wederom zwart en gelukkig ook weer voorzien van een open dak. De BX is volledig origineel en komt uit 1992. Het is een BX 1.4i TGE (Classic Special). De auto is keurig onderhouden, ziet er piekfijn uit en rijdt perfect, ondanks de 193.000 km op de klok.
Voor de gemiddelde youngtimerliefhebber is die km-stand veel, maar onze andere Saab heeft er intussen 360.000 km gereden en die zit nog niet eens op de helft van zijn target. Voor deze BX geldt hetzelfde. In ieder geval zie je het niet aan deze auto's af dat ze al heel wat van deze wereld hebben gezien.
De BX is destijds geleverd als actiemodel. Het is een basisversie met raamslingers en heeft geen stuurbekrachtiging. Wel zitten er originele lichtmetalen velgen op, geen wieldoppen dus. Ik las ergens dat men destijds, zo aan 't eind van de levensduur van de BX, de kwaliteit vergeleek met die van Duitse auto's en na de uitgebreide proefrit en lange rit naar huis kan ik dat alleen maar beamen. Alles functioneert zoals toen de auto nieuw was. Geen kraakje, piepje, geen roest, helemaal niets.
Ik moet de auto nog even helemaal nalopen, maar de eerste inspecties leveren een klein lijstje van niet noemenswaardige verbeterpuntjes op. De veerbollen zien er nog uit als nieuw, alle standen doen 't zonder lekken of vreemde geluiden, behalve het klikken van het veersysteem tijdens dat soort acties. Dat hoort.
De BX is ontworpen door Marcello Gandini, die toen in dienst was van Bertone en veel van mijn favoriete auto's heeft getekend. De Lancia Stratos, Lamborghini Miura + Countach en Alfa Montreal waren van zijn hand. Veel van de design elementen die hij hanteerde zie je ook in de BX weer terug, maar de prestaties moet je elders zoeken. In deze fransoos ligt een 1400 cc injectiemotortje die de lichtgewicht BX-koets met gemak mee laat komen in 't dagelijks verkeer, stil en zuinig, maar het is geen topsporter natuurlijk zoals zijn grote broers.
Als opvolger van de Citroen GS kun je discussiëren over het feit dat dit door velen de laatste echte Citroen genoemd wordt. Ondanks het gebrek aan een luchtgekoelde motor heeft de BX alles in zich om mij als semi-Citrofiel enthousiast te maken. Het veersysteem, het aparte uiterlijk met bijzondere details en constructies. De BX is een fantastisch product geweest van Citroen en niet voor niets een enorm succes.
Ik was op zoek naar een tijdelijke auto, maar dit zou zo maar een blijvertje kunnen zijn. Het rijdt heerlijk en een nieuwe fiets is duurder.
Comment